Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nksc extensie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nksc extensie

    Hallo,

    ik ben nieuw op dit forum en in fotografie. Ben pas gestart als hobbyfotograaf en moet nog heel veel leren.
    Nu heb ik van mijn metekindje een fotoschoot gedaan en aantal foto's bewerkt via het programma van Nikon (ViewNx-I). Ik kan de bewerkte foto's echter niet openen omdat die in een apart mapje worden opgeslagen met een nksc extensie. Wat heb ik fout gedaan?
    Een programma installeren waarmee ik dat wel kan openen is geen optie omdat ik de foto's dus ook graag aan mijn zus wil bezorgen.
    Iemand die me kan helpen? Bedankt!

    Vriendelijke groeten,
    Ruth

  • #2
    Re: Nksc extensie

    jammer van het werk dat je er hebt ingestoken, maar je kan beter een degelijk programma installeren. bv PSE14, of (gratis) Gimp, dat geeft een wereld van verschil voor bewerkingen en je slaat je foto's op zoals je zelf wil.
    D 7500 > 16/85 > 70/300>105
    https://www.behance.net/joscaeymae0afa
    Grt. Jos

    Comment


    • #3
      Re: Nksc extensie

      Als ik wat ik intussen ge-Google-d en gelezen heb goed begrijp, is die nksc extensie een "sidecar" (zoals de xmp files van Lightroom en de dop files van DxO Optics Pro), waarin de wijzigingen t.o.v. het originele RAW-bestand worden bewaard. Je moet dus terug naar je Nikon programma, en de bestanden die je daar hebt bewerkt (=aangepast), exporteren in een leesbare vorm (bv JPG, TIFF...) Nu, ik ken ViewNw-I niet, dus ik kan me vergissen, maar bij LR (en andere RAW Converters) is het ook zo dat je je bewerkt foto-bestand moet exporteren in een ander formaat.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Nksc extensie

        Na het bewerken, moet je foto's selecteren(aanvinken) en exporteren en dan komt de bewerkte foto te voorschijn. Eigenlijk net zoals LR, daar worden ook alleen maar de bewerkingen vastgelegd en pas uitgevoerd bij exporteren.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nksc extensie

          Goed dat je dit kunt bevestigen, HJ... De meeste RAW-converters werken uiteindelijk gelijkaardig.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment

          Working...
          X