Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diesel/Benzine

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diesel/Benzine

    Uit "deredactie" : diesel tanken wordt morgen iets goedkoper, blijkt uit een mededeling van de federale overheidsdienst Economie. De maximumprijs voor een liter diesel daalt 0,7 cent tot 1,2030 euro per liter. Aanleiding voor de prijsdaling is het goedkoper worden van olieproducten op de internationale markten.
    Dan vraag ik mij af: waarom alleen diesel ?
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Diesel/Benzine

    Ik denk dat er bij het stijgen/dalen van de brandstofprijzen niet alleen rekening gehouden wordt met de prijs van de olieproducten.
    Er spelen nog tal van andere factoren mee.
    Het gebeurt zelfs soms dat benzine daalt en diesel stijgt en omgekeerd.
    Zal ook wel te maken hebben met het feit dat men de dieselprijs dichter bij de benzineprijs wil halen of omgekeerd als je het wil.
    Voor mij is het geheel in ieder geval een onontwarbaar kluwen geworden.

    Ik kijk regelmatig eens op :



    maar wordt er ook niet altijd wijzer van .

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
      Uit "deredactie" : diesel tanken wordt morgen iets goedkoper, blijkt uit een mededeling van de federale overheidsdienst Economie. De maximumprijs voor een liter diesel daalt 0,7 cent tot 1,2030 euro per liter. Aanleiding voor de prijsdaling is het goedkoper worden van olieproducten op de internationale markten. Dan vraag ik mij af: waarom alleen diesel ?
      Inderdaad soms nogal ingewikkeld.....nu voor mij heeft het minder belang wat diesel en benzine betreft aangezien ik nu op CNG ( aardgas = GEEN LPG ) rijd.....
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Diesel/Benzine

        Hier in Spanje kost de diesel nu 0,846€ en de RON95 kost 1,004.
        Die prijs is de laatste 6 weken redelijk constant. 6 weken geleden is benzine en diesel tegelijkertijd 7 cent/liter duurder geworden.

        Comment


        • #5
          Re: Diesel/Benzine

          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          Uit "deredactie" : diesel tanken wordt morgen iets goedkoper, blijkt uit een mededeling van de federale overheidsdienst Economie. De maximumprijs voor een liter diesel daalt 0,7 cent tot 1,2030 euro per liter. Aanleiding voor de prijsdaling is het goedkoper worden van olieproducten op de internationale markten.
          Dan vraag ik mij af: waarom alleen diesel ?
          Is dat dan in rekening gebracht?

          Comment


          • #6
            Re: Diesel/Benzine

            Je moet dit goed interpreteren. Het gaat niet over de straatprijs aan de pomp!
            Het is een vrije markt en een ieder pomp vraagt de prijs die hij wil voor zijn producten.
            Echter is er wel een wettelijk maximum vastgelegd op elk van die producten dat ze mogen vragen.
            Het is zelden dat je pompen maximumprijzen ziet vragen. Deze die dat wel doen hebben gewoonweg geen klanten meer.

            Hier in dit geval passen ze enkel de maximumprijs voor diesel aan.
            Meestal volgt na enige dagen de maximum benzineprijs ook de markttrend.

            Waarom dit zo gaat is eigenlijk niet zo moeilijk. De FOD economie volgt de markttrends en past daar af en toe haar maximumprijzen op aan als drempels overschreden worden.

            Dit staat los van de intentie om mazoet even duur te maken als naft. Daarvoor zijn ander ingrepen nodig waar ze trouwens al lang mee bezig zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Diesel/Benzine

              In elk geval twijfel ik sterk aan het feit of m'n volgende auto weer een diesel of benzine, of misschien wel een hybrid zal worden. Ongeacht het merk, wat is een verantwoorde aankoop wanneer je ongeveer 20000km per jaar doet ?
              Panasonic Lumix FZ2000

              Comment


              • #8
                Re: Diesel/Benzine

                Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                In elk geval twijfel ik sterk aan het feit of m'n volgende auto weer een diesel of benzine, of misschien wel een hybrid zal worden. Ongeacht het merk, wat is een verantwoorde aankoop wanneer je ongeveer 20000km per jaar doet ?
                Merkafhankelijk is CNG momenteel en zonder twijfel de meest verantwoorde aankoop.

                Comment


                • #9
                  Re: Diesel/Benzine

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Merkafhankelijk is CNG momenteel en zonder twijfel de meest verantwoorde aankoop.
                  Ja, ok, maar ik ga wel kiezen voor een systeem dat populair en ingeburgerd is. Ben nog niet aan een nieuwe toe, wellicht binnen 4 à 5 jaar wel en ik denk dat het dan nog te vroeg en zeker te duur zal zijn om volledig elektrisch te gaan. Als de 'kloof' tussen benzine en diesel zo klein blijft, zal het wellicht benzine worden. Alles voor het milieu, maar 't moet betaalbaar blijven...
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • #10
                    Re: Diesel/Benzine

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Merkafhankelijk is CNG momenteel en zonder twijfel de meest verantwoorde aankoop.
                    Tot er binnenkort voldoende van rondrijden en ze dat weer extra gaan belasten omdat de kat een scheet gelaten heeft en de vis dorst heeft.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Diesel/Benzine

                      Wat is verantwoord?
                      Ben je een groene jongen? Dan pak je best de fiets want elke auto in welke technologie dan ook is een aanslag op het milieu.

                      Kijk je naar de centjes. Dan is diesel your best bet. Zuinig, nog steeds goedkoper aan de pomp. Wel iets duurder in aankoop. Waarom is mij ook een raadsel want eigenlijk zit in een dieselmotor geen technologie die zo bijzonder anders is dan in een moderne benzinemotor. De meerprijs is puur psychologisch.
                      Desondanks is bij 20.000 Km diesel de betere koop.

                      Voor kleinere afstanden ben je beter af met een benzine.

                      De rest is misere dat je koopt. Zowel hybride als zuiver elektrisch zijn een broodje aap en allemaal marketinggelul.

                      Alhoewel gas een alternatief is, er zijn weinig pompen dan weer.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Diesel/Benzine

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        De meerprijs is puur psychologisch.
                        .
                        Doe eens wat opzoekwerk naar het verschil in compressieverhouding tussen een benzine en dieselmotor , als je ietwat mechanisch/technisch inzicht hebt zou je dan normaalgezien wel moeten snappen dat het allemaal niet zo psychologisch is...
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #13
                          Re: Diesel/Benzine

                          Het zal in de nabije toekomst enkel nog moeilijker worden om te beslissen welke keuze men moet maken, tenzij men echt met een revolutionaire (en betaalbare) oplossing komt.
                          Maar zoals hierboven al beschreven zal de fiscus heel waakzaam zijn om de eerste vruchten zeker te plukken...
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Diesel/Benzine

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Waarom is mij ook een raadsel want eigenlijk zit in een dieselmotor geen technologie die zo bijzonder anders is dan in een moderne benzinemotor. De meerprijs is puur psychologisch.
                            Desondanks is bij 20.000 Km diesel de betere koop.

                            Voor kleinere afstanden ben je beter af met een benzine.

                            De rest is misere dat je koopt. Zowel hybride als zuiver elektrisch zijn een broodje aap en allemaal marketinggelul.

                            Alhoewel gas een alternatief is, er zijn weinig pompen dan weer.
                            Het verschil tussen Benzine en Diesel is zoals Ryan zegt zéér groot Bert, ik zal hier maar geen opsomming van maken of het zal een ganse bladzijde worden.
                            wie beneden de 20.000 à 25.000 Km rijdt is tegenwoordig beter af met benzine en in de toekomst zal dat nog gunstiger worden.
                            Met een hybride rijden is inderdaad een broodje aap misschien iets goedkoper op het moment dat je hem gebruikt, maar de batterijkost (huur of koop)
                            is een niet te onderschatten kost.
                            Persoonlijk ken ik een paar mensen die met CNG rijden en daar zéér tevreden over zijn, ook een mod (Francis) van BD rijdt er mee, vraag maar eens wat zijn bevindingen zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Diesel/Benzine

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Tot er binnenkort voldoende van rondrijden en ze dat weer extra gaan belasten omdat de kat een scheet gelaten heeft en de vis dorst heeft.
                              En dan VerSeg, tot 2020 rijdt je belasting vrij.
                              Even snel een berekening gemaakt tussen een VW caddy 2.000 cc benzine en een CNG.
                              Stel dat je in die vier jaar 80.000 Km rijdt, dan bespaar je 3.440€ aan brandstof + 2.500€ aan taxen en inschrijving is bijna 6.000€
                              wat er daarna komt dat zie je dan wel, maar het zal verdikke zéér veel duurder moeten worden om je dat nog terug te nemen.
                              En niet te vergeten dat diezelfde wagen in het zelfde geval ook nog terug op benzine kan rijden hé en in aankoop niet duurder is dan een benzine.

                              Comment

                              Working...
                              X