Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Regelgeving voor drones

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Regelgeving voor drones

    Ienand enig idee of er specifieke regels zijn voor het gebruik van drones?

    Ik wil mij een DJI Phantom 4 aanschaffen om alles eens vanuit een ander perspectief te bekijken en op te nemen 😁.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

  • #2
    Re: Regelgeving voor drones

    Voor privé gebruik enkel max 1 kg en boven eigen tuin tot bepaalde hoogte.
    Uitzondering zijn terreinen van clubs waar ook mag.
    Dit wat ik ervan kan maken.
    Zal wel ergens online te vinden zijn.

    Maar ze hebben het zodanig gemaakt dat je er eigenlijk geen enkel nut aan hebt zonder in overtreding te gaan.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Regelgeving voor drones



      Dat zijn de voorwaarden om te mogen vliegen.

      Uiteraard gelden daarop ook nog de andere regels die men moet volgen zoals altijd, privacy bijvoorbeeld.

      Je wil toch niet voor viezerik of vetzak worden uitgemaakt als je met je drone + camera fotografeert wie zoal bij de buurman binnengaat ...
      Last edited by Empe; 3 juli 2016, 19:31.

      Comment


      • #4
        Re: Regelgeving voor drones

        Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
        http://mobilit.belgium.be/nl/luchtva...n_drone_wat_nu

        Dat zijn de voorwaarden om te mogen vliegen.

        Uiteraard gelden daarop ook nog de andere regels die men moet volgen zoals altijd, privacy bijvoorbeeld.

        Je wil toch niet voor viezerik of vetzak worden uitgemaakt als je met je drone + camera fotografeert wie zoal bij de buurman binnengaat ...
        Tja wadde, theoretisch en praktisch examen afleggen en dan nog beperkingen tot en met.

        Zolang ik niet boven mensen ga vliegen doe ik niemand kwaad. Die Phantom 4 heeft sensoren rondom waardoor die hindernissen kan ontwijken.

        Ik heb geen interesse in de buurman. Het is bedoeld voor video en foto van interessante locaties.
        Last edited by alex606; 3 juli 2016, 19:42.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Regelgeving voor drones

          Ik geef nog even de wettelijke basis mee : http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...table_name=wet

          Wat jij beoordeelt als ' niemand kwaad doen ' is persoonlijk. Een rechter oordeelt daar uiteindelijk wel over bij disputen. Maar je mag bv. niet in de buurt (1/2 zeemijl is zo'n 800 meter) van een heli-haven werken (ziekenhuizen bv hebben dat vaak al) en over een groep dieren vliegen mag eigenlijk ook niet (paarden of koeien die op hol slaan ...).

          Uiteraard zijn er kosten aan verbonden.

          250 euro voor de vergunning als bestuurder bv. ....

          Of er nu geen, 4 of 94 sensoren zitten op een drone ... dat is geen garantie dat er niets fout kan gaan :

          Tijdens een fotoshoot crasht een Inspire 1 drone in het gezicht van model Jess Adams, een aspirant-actrice. Het model moest naar de eerste hulp, maar komt er met wat schrammen vanaf.


          Last edited by Empe; 3 juli 2016, 20:52.

          Comment


          • #6
            Re: Regelgeving voor drones

            Hier is al 2 keer een drone gecrasht in de tuin ... net naast de auto.
            Heb zelf de SD kaart bekeken en die is van ongeveer 30 à 40 meter hoogte recht naar beneden gevallen wegens te platte batterij.
            Als dat op een auto valt, dan is daar toch al fors wat schade ... ook al weegt die maar 1 kg of zelfs maar 0,5 kg.
            En op het filmpje kon ik ieders tuin in detail bekijken alsook wat in sommige woningen te vinden is.
            En dat is dan nog maar een drone van een jonge gast dat zich wat amuseerde en geen slechte bedoelingen had.
            Eerlijk?
            Dat hoort niet thuis in bewoond gebied, ook al ben ik fan van dergelijke spullen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Regelgeving voor drones

              Ik heb al een paar keer de buurjongen verwittigd dat hij met zijn spul boven ons huis en tuin moet wegblijven... Of het nu mag of niet, ik ga ook niet vanaf straat door de ramen zijn interieur fotograferen...

              Comment


              • #8
                Re: Regelgeving voor drones

                Die dingen moesten ze gewoon verbieden voor de gewone gebruiker.



                Op zondagavond 10 april 2016 omstreeks 8 uur in de avond werden inwoners van Biddinghuizen opgeschrikt door een drone die onverwachts uit de lucht kwam vallen op hun geparkeerde auto, dit meldt De Drontenaar.


                Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                Verleden jaar zo eentje gezien boven de snelweg redelijk laag, stel je voor dat dat ding neerstort op een drukke snelweg op een auto aan 120 Km per uur wat de gevolgen kunnen zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Regelgeving voor drones

                  Ze hebben het de inbrekers nog nooit zo gemakkelijk gemaakt : GPS, google earth, streetview en nu nog de drones om te kijken als er iemand thuis is....
                  Het was wachten op Hans Van Temsche om de wapenwet te verstrengen en zoals Geert zegt, het is nu wachten op het eerste ongeval met een drone.
                  Nu, streetview is hier niet geweest en ik heb geen buren, dus het probleem stelt zich niet. En als het probleem zich ooit stelt zal het niet lang duren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Regelgeving voor drones

                    Sh*t https://www.youtube.com/watch?v=iDOg4D5VI8c

                    Comment


                    • #11
                      Re: Regelgeving voor drones

                      In een ver verleden heb ik radiobestuurde vliegtuigjes gehad. Als ik me niet vergis moest daar verplicht naam en adres van de eigenaar op staan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Regelgeving voor drones

                        Sommige drones moeten eerst geregistreerd worden vooraleer je ze kan gebruiken. Zo kan men de eigenaar achterhalen bij een ongeluk.

                        Bij dat laatste filmpje heeft men allerlei aanpassingen gedaan aan de drone en dan vraag je om problemen.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Regelgeving voor drones

                          Ik heb al heel wat drone-vlieguren en km's erop zitten.
                          Probleem is dat sommige mensen er onverantwoord mee omgaan (boven tuinen, huizen, straten boven de 50km/u, meer dan 450ft of mensen vliegen is natuurlijk vragen om problemen, zelfs al zou het wettelijk toegelaten zijn)
                          Ikzelf ging altijd in Nederland vliegen, daar is de wet duidelijk, en de mensen ook toleranter, in tegenstelling tot Belgie. (Eerste vraag hier in Belgie was, mag dat?, in Nederland, mag ik eens kijken, kan je eens over mijn huis vliegen?)
                          Maar goed, de rotte appels en mensen met slechte bedoeningen zullen voor de hobbyist wel weer alles kapot maken...
                          Ondertussen heb ik geen drone meer.
                          Verder wacht ik maar weer af....maar eerlijk gezegd hoop ik op niet veel meer, aangezien de publieke opinie hier echt negatief over is....
                          Last edited by Rudy; 4 juli 2016, 13:52.

                          Comment


                          • #14
                            de privacy wet in Belgie wordt te pas en onpas gebruikt, je zou er het "sch..t" van krijgen, vooral mensen met slechte bedoelingen halen hier het meeste voordeel uit.....de privacy wet vind ik persoonlijk een lachertje.....ze zorgt echt wel voor veel belemmeringen.....vooral op gebied van veiligheid.
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Regelgeving voor drones

                              Och ja, wat is de kans dat je betrapt wordt ... ik ga het er maar op wagen en we zien wel .
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X