Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

licht sterke lens 17-50 2,8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • licht sterke lens 17-50 2,8

    Hallo,

    Ik ben een beginnende amateur (ongeveer een jaar of twee bezig met fotografie). Ik heb bovenstaande lens gekregen. Nu valt het mij op dat als ik daarmee binnen foto's maak van spelende kinderen (zowel op automatische sportstand, automatische portretstand als manueel ingesteld op diafragma (3.5 , iso 800) ) mijn foto's minder scherp zijn dan met mijn standaard lens. Is er iemand die me kan zeggen waarom dit is en hoe ik dit kan voorkomen?

  • #2
    Re: licht sterke lens 17-50 2,8

    Deze specifieke lens heb ik geen ervaring mee. Welk merk is het trouwens? Ik denk dat het een Tamron of Sigma is?
    Zijn trage lensjes als het op autofocus aankomt.
    Hoe groter het diafragma hoe meer de autofocus moet werken bij snel bewegende onderwerpen.
    Ik vermoed dat dit je probleem is.

    Comment


    • #3
      Re: licht sterke lens 17-50 2,8

      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Ik denk dat het een Tamron of Sigma is?
      Zijn trage lensjes als het op autofocus aankomt..
      Mag ik dan aannemen dat mijn Tamron defect is? Die is namelijk razend snel met de AF, gewoon een schroevendraaier versie.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: licht sterke lens 17-50 2,8

        Oorspronkelijk geplaatst door nele5 Bekijk bericht
        Hallo,

        Ik ben een beginnende amateur (ongeveer een jaar of twee bezig met fotografie). Ik heb bovenstaande lens gekregen. Nu valt het mij op dat als ik daarmee binnen foto's maak van spelende kinderen (zowel op automatische sportstand, automatische portretstand als manueel ingesteld op diafragma (3.5 , iso 800) ) mijn foto's minder scherp zijn dan met mijn standaard lens. Is er iemand die me kan zeggen waarom dit is en hoe ik dit kan voorkomen?
        En wat is jouw standaard lens? en met welke instellingen neem vergelijk je?

        Als je standaard kitlens op f5.6 staat, dan is je dof groter dan bij je nieuwe op f3.5.
        Je moet met F3,5 beter mikken ;-)

        maar meer gegevens zijn welkom.
        Eventueel voorbeelden?

        Comment


        • #5
          Re: licht sterke lens 17-50 2,8

          Aangezien je zegt dat het met spelende kinderen is, kan het ook zijn dat het te maken heeft met de modus van je autofocus.

          Standaard stelt je camera 1x scherp bij het half indrukken van de sluiterknop. Bij bewegende onderwerpen, zoals spelende kinderen in jouw geval, kan het zijn dat het moment tussen het scherpstellen en het maken van de foto 'te lang' duurt en de kinderen al uit het scherpstelgebied zijn gelopen. En aangezien je binnen fotografeert is de kans groot dat de camera er iets langer over doet om scherp te stellen, waardoor dit moment langer duurt dan wanneer je buiten (en dus met meer licht) foto's maakt.

          Een oplossing kan zijn om je autofocus op continu te zetten, waarbij de camera, zoals het woord zegt, continu gaat scherpstellen op het bewegende onderwerp.
          Bij Canon heet dit AI Servo, ik weet niet met welk merk je werkt, maar dit kan je sowieso in de handleiding wel terugvinden.

          F/3.5 in combinatie met de verkeerde AF-modus en eventueel het verkeerde scherpstelpunt (wat mlap zegt met 'beter mikken') kan leiden tot onscherpe foto's.

          Hopelijk kan je er snel scherpe foto's mee maken!
          Jannes Bollen
          Website / Facebookpagina

          Comment

          Working...
          X