Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

    Waarde BD'ers... vandaag was het zover... Na 3600 foto'kes 2 maal kort achter elkaar een foutmelding op m'n Display.

    Ik hoor een 'half' sluiter/spiegel-geluid, alsof de spiegel wel terugklapt, maar de hardware-sluiter niet dicht wil. De foto's zijn echter wel gelukt. Er staat "Err" op de display, en die houdt aan nadat ik het toestel heb uit- en ingeschakeld. Wanneer ik de shutter release button opnieuw indruk, hoor ik het ontbrekende stukje van het geluid, maar er wordt geen foto genomen. Daarna verdwijnt de foutmelding weer en werkte alles zoals voorheen.

    Heeft iemand dit nogal voorgehad? Is het gediagnosteerd? Dit D70 exemplaar is uitermate voorzichtig behandeld, en -buiten een kleine tik met de lens tegen een deuropening een paar duizend foto's geleden- gevrijwaard van schokken, stoten of impact.

    Een tweede opmerking heb ik betreffende de focus. Het lijkt vaak voor te komen dat de autofocus bij de hoogste brandpuntsafstand van m'n objectief (kitlens) scherpstelt op een punt dat enkele milimeter verder licht dan het object zelf. Hoe tolerant of veeleisend moet ik daarin zijn? Het is vooral bij close-up werk, en ik vraag me af of ik niet net dichterbij kom dan de minimale scherpstelafstand. Kan het zijn dat de D70 toch nog een 'focus' bevestiging geeft, hoewel het er eigenlijk nipt naast zit?

    Ik ben aan het rondkijken voor een lenscombinatie tele/macro en twijfel tussen de TAMRON SP AF180mm F/3.5 Di LD (IF) 1:1 Macro, de TAMRON SP AF90MM F/2.8 Di Macro 1:1 en de SIGMA 70-300 mm F4 - 5,6 MACRO APO SUPER II. Het viel mij op dat de 180mm even duur is als de 90 + de Sigma samen. Dan is de 90 bovendien behoorlijk lichtsterk. Is het zo dat lenzen die beginnen met een grotere F-waarde ook sneller hun optimaal punt bereiken? Of is het altijd F/8-F/11 die optimaal zijn?

    Tenslotte nog een laatste vraagje: bestaan er voor een DSLR lenzen met een enorme scherptediepte op de grootste diafragma-opening ('k bedoel dan geen fisheyes en zo hee)? Of is dat optisch gezien een onmogelijkheid?

    Koen
    Last edited by Koen_vervoort; 30 augustus 2004, 20:54. Reden: titel duidelijker gemaakt

  • #2
    Re: DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

    Ik dacht dat creator ook eens zo'n soort probleem heeft gehad, maar dan wel in ergere mate.

    ++++++UPDATE++++++ Er was blijkbaar toch iets serieus aan de hand. Deze zijn de uitgevoerde werken: - Algemeen nazicht - Upgrade firmware - Vervanging spiegelhuis - Regelingen - Reiniging - Test Het was blijkbaar niet normaal dat nu al het spiegelhuis stuk was (+/-6250 opnamen), dus mede D70 gebruikers slaap maar
    Last edited by Wunjo; 30 augustus 2004, 17:45. Reden: link toegevoegd
    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

    Comment


    • #3
      Re: DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

      Oorspronkelijk geplaatst door Wunjo
      Ik dacht dat creator ook eens zo'n probleem heeft gehad, maar dan wel in ergere mate.
      Merci... Ik had die thread gelezen, maar de symptomen zijn toch lichtjes afwijkend... vandaar dat ik er een aparte post van had gemaakt...

      Comment


      • #4
        Re: DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

        Tamron 180 is inderdaad nogal duur, maar ... een schitterende lens.
        Let wel, dit is een zware tele en GEEN zoom.
        Indien je het wenst kan je ze altijd even komen uittesten.
        Voor macro van actieve voorwerpen kleiner dan 10 cm vind ik een 90mm iets te zwak. Nu, dat is een persoonlijk gevoel en doet niets af aan de kwaliteit.
        Kwalitatief gezien is de tamron stukken beter dan de 90mm, ze is echter wel trager, stukken trager in Autofocus, nu iets wat bij macro-fotografie zelden van toepassing is.
        Het schakkelen van de Tamron tussen manuele en autofocus is zeer vlot en kan zelfs indien je bezig bent met scherpstellen. Het volstaat een ring zo'n 5 mm naar voren of achteren te schuiven en de klus is geklaard.
        Eer je koopt, probeer het even, dit loont de moeite.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

          Merci Wimvan, misschien maak ik wel gebruik van je aanbod. Uw positieve ervaringen met de lens doen mij naar de Tamron 180mm overhellen, maar...ik heb () nog nooit met een prime-tele rondgelopen en ik kan me voorstellen dat het gebrek aan zoom-faciliteiten me er snel toe zou brengen om de lens enkel voor Macro-toepassingen te gebruiken, wat jammer zou zijn... Ik ben ook benieuwd naar de autofocus-correctheid en de scherptediepte in praktijk op hogere diafragma's... Dus als ik onder toezicht een paar beeldjes op m'n CF kaart zou mogen zetten... kan ik mij misschien al beter oriënteren.

          Comment


          • #6
            macro en tele

            Er zijn zoveel fantastische lenzen voor de D70! Ik heb er zo rond de 15, misschien wel 20 en iedere lens heeft zijn eigen mogelijkheden.
            De Nikkon micro 2,8 60mm is bv heel erg goed en scherp en ook handig als portretlens. De 105 vinden de meeste mensen op een d70 voor dit doel al vrij lang.
            105 heb je ook van sigma, tamron op 90 en cosina (goedkoop maar heel bruikbaar) op 100mm
            180 zou ik voor macro op een d70 erg lang vinden.
            er is ook de nikon 70-180 micro. erg scherp ook opeb maar niet erg lichtsterk. Wel erg degelijk.

            Heel belangrijk is in hoeverre je je echt intensief met macro wilt bezighouden of dat je wel de mogelijkheid wilt hebben voor af en toe.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

              Tenslotte nog een laatste vraagje: bestaan er voor een DSLR lenzen met een enorme scherptediepte op de grootste diafragma-opening ('k bedoel dan geen fisheyes en zo hee)? Of is dat optisch gezien een onmogelijkheid?
              dit is een technische onmogelijkheid
              maar bij heel korte brandpuntsafstanden heb je bijna geen vergroting en heb je zelfs op f2.8 heel veel scherptediepte, bv 20mm, f2.8 en je trekt een landschap heb je heel veel scherptediepte
              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

              Comment


              • #8
                Re: DSLR D70 - m'n eerste error + vraagjes lens en focus

                Oorspronkelijk geplaatst door Koen_vervoort
                Ik hoor een 'half' sluiter/spiegel-geluid, alsof de spiegel wel terugklapt, maar de hardware-sluiter niet dicht wil. De foto's zijn echter wel gelukt. Er staat "Err" op de display, en die houdt aan nadat ik het toestel heb uit- en ingeschakeld. Wanneer ik de shutter release button opnieuw indruk, hoor ik het ontbrekende stukje van het geluid, maar er wordt geen foto genomen. Daarna verdwijnt de foutmelding weer en werkte alles zoals voorheen.

                Heeft iemand dit nogal voorgehad?
                Ja, hier ook al eens gebeurd. Was met mijn 50mm lens erop, het was warm, zweetpollekes, en flink wat fotos getrokken. Aan/uit en het probleem was gefixed - maar het was wel effe spannend natuurlijk.
                Steven Noels
                Nikon D700 en nog vanalles
                http://www.pictrix.be/

                Comment


                • #9
                  Re: DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

                  Hallo

                  Heb ooit eens problemen gehad na het "kuisen" van mijn sensor met een blaasbalgje.
                  Hiervoor moet je via de software eerst de spiegel in open stand "blokkeren" via het menu.
                  Wanneer er na het kuisen weer een lens op stond en ik foto's wilde trekken had ik ook problemen : eens niet, dan wel, soms volledig onderbelicht.
                  Toen drukte ik toevallig nog eens op de "dieptescherpteknop" vooraan op de body en hoorde ik een klik, en achteraf werkte alles opnieuw naar behoren.
                  Dit fenomeen heeft zich achteraf nooit meer voorgedaan.
                  Misschien ook eens proberen.

                  Groetjes,

                  Marc
                  NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

                  Comment


                  • #10
                    Re: DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

                    Ik heb het probleem van de half openende of sluitende spiegel ook 1 maal gehad, met de Error erbij. Dit was heel in het begin dat ik het toestel had (bij de eerste 1000 foto's). Ondertussen staat de teller op bijna 10000 en heeft het zich niet meer voorgedaan. Indien het zich blijft herhalen zou ik het toestel toch binnendoen ter reparatie. Het feit dat het sporadisch gebeurt laat je toe een "rustig" moment te kiezen.

                    Groeten,

                    Nat.
                    natwork.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

                      OPVOLGCOMMENTAAR:

                      Een paar weken geleden werd het echt te gortig. Bij een familieshoot op Linkeroever bleef m'n spiegel op een frisse ochtend gemiddeld 1 op 2 foto's hangen. De foto's bleken ook niet helemaal correct belicht, en 1 foto had zelfs een rood-zweem/groen-zweem aan elke kant. Het probleem dat zich aanvankelijk voordeed bij elektronische sluitertijden van 1/8000s en 1/4000s.

                      Ook de orientatiesensor werkte niet meer bij de foto's waarbij de spiegel bleef hangen...

                      Enfin... Via Degreef naar de invoerder gereden... een hele uitleg gedaan. Toestel achtergelaten... twee weekjes geduld. Toestel terug... Blijkbaar was het de sluiter zelf waar iets mis mee was. Da's toch wel snel na 4000 foto's... Enfin... vervangen onder garantie, dus we kunnen weer fotograferen. Het enige dingetje dat me nog stoort is dat m'n interne flits na de reparatie nogal makkelijk openspringt, soms zelfs zonder het knopje te raken... Nu ja... daar kan ik makkelijker mee leven dan met een spiegel die blijft hangen

                      Comment


                      • #12
                        Re: DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koen_vervoort
                        Het enige dingetje dat me nog stoort is dat m'n interne flits na de reparatie nogal makkelijk openspringt, soms zelfs zonder het knopje te raken... Nu ja... daar kan ik makkelijker mee leven dan met een spiegel die blijft hangen
                        In de auto - portret - makro en nachtlandschap voorinstellingen springt de flash autmatisch op bij onvoldoende licht. Misschien was het dat?

                        Comment


                        • #13
                          Re: DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

                          In de auto - portret - makro en nachtlandschap voorinstellingen springt de flash autmatisch op bij onvoldoende licht.

                          Die standen kent m'n D70 niet meer... heb ze overschilderd... Ellende toch dat ze op zo'n toestel van die consumer-modes zetten...

                          In elk geval... het was bij het uit de tas pakken van te camera. Bovendien voel ik ook bij het wegklikken weinig weerstand. Waarschijnlijk is er mechanisch iets een paar tienden millimeter verschoven bij het demonteren bij de reparatie...

                          Comment


                          • #14
                            Re: DSLR D70 - m'n eerste error + vraagje ivm focus

                            Ik heb het zelfde verhaal voorgehad met mijn sluiter, 1 keertje in december op een enorm koude ochtend (vries), sluiter flipte voor vijf minuten, aan / af / whatever, niets werkte. Sinds dien, geen problemen meer ondervonden.
                            http://www.duister.org

                            Comment

                            Working...
                            X