Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens voor Bijen/bloemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens voor Bijen/bloemen

    Ik werk nu al enkele jaren met een Nikon D90 en hoop de komende weken over te schakelen op een nieuw toestel (D7200?).
    Als imker observeer ik heel vaak Bijen en daar gaat dan ook een groot deel van mijn aandacht naartoe. Nu zou ik graag een lens willen kopen om deze insecten (maar ook andere) te kunnen fotograferen.
    Maar daarnaast zou ik ook graag bloemen fotograferen. Heb nogal een grote tuin, met zeer diverse soorten, die bloeien in alle seizoenen.
    Ik heb eigenlijk geen ervaring met macrofotografie. Maar neem aan dat de lens de grootste factor van het resultaat bepaalt (naast de fotograaf natuurlijk! ).

    Is een 90-105mm lens voldoende?
    Of opteer ik toch beter voor een 150-180mm variant?

    In de winkel (konijn) heeft men mij de Sigma (150mm F2.8 EX DG OS HSM APO Macro) aangeraden.
    Hoe denken jullie daarover?

    zijn er mensen die met deze combinatie werken (D7200 en 150mm)?
    Zijn deze lenzen ook geschikt voor filmopnames?
    Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
    Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro GH2C

    https://500px.com/pieterhelsen

  • #2
    Re: Macrolens voor Bijen/bloemen

    neem aan dat de lens de grootste factor van het resultaat bepaalt
    Nee, grootste factor ben jezelf

    De 150 of 180mm zal dan je voorkeur moeten hebben, 90 / 105 vind ik te kort voor - vliegende - insecten.
    90 / 105 is vrij allround maar dan wel als de focus / aandacht meer ligt op "stilstaande" onderwerpen

    Je laatste vragen kan ik niet beantwoorden, niet in bezit van ene Nikon body wel van de Sigma 150mm. Ik heb geen film optie op mijn body ;-)

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens voor Bijen/bloemen

      Verleden jaar ook overgeschakeld van D90 naar D7200, het verschil is enorm. Vooral de gevoeligheid kan je enorm opvoeren. Bij mijn D90 ging ik max tot ISO800 voor aanvaardbare fotos, bij mijn D7200 is dat ISO4000.

      Heb zelf de tamron 90mm macro, het gaat om mooie macros te maken van insecten, maar soms toch spijt dat ik niet een wat langer brandpunt heb gekozen zodat je iets meer afstand kan nemen van je onderwerp.

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens voor Bijen/bloemen

        Ik volg mee. Ik stap binnenkort eveneens over naar de D7200 en ben ook de macro objectieven aan het bekijken.
        Die Sigma 150mm heeft ook een opvolger. Zijn de verschillen tussen die twee zo goed/groot dat dat het verschil in prijs kan verantwoorden? Verder was ik ook de Tamrons aan het bekijken: die 180mm f3.5

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens voor Bijen/bloemen

          Ik heb de sigma 150mm samen met een nikon D7100 en ben hier heel tevreden mee! Heeft heel mooi beelden, mooi zacht bokeh, heel scherp ook! Echt een toplens vind ik! Wel merk ik dat na enkele jaren de scherpstelring soms iets minder soepel draait dan in het begin. Het kraakt soms wat, precies of er wat zand is tussen gekropen. Maar daar kan ik mee leven want levert nog altijd mooie beelden op! Ook is de 2.8 geen constante 2.8. Vaak start je gewoon rond 3.5. Dit verschijnsel heeft een naam hoor, maar dat ben ik even kwijt
          Ik gebruik de lens nu niet echt veel meer, maar zou het opnieuw wat meer willen doen. Is en blijft altijd zeer leuk om die kleine details op beeld vast te leggen. Maar zoals in2lapland zegt, ligt het vooral aan jou of je mooie foto's ermee zult maken. Heel veel oefenen, meer missers dan gelukte beelden in het begin. Want de kleinste beweging zorgt voor een onscherp beeld, en dit kan door het lichtste zuchtje wind zijn. En moest je dit niet nog niet hebben, bedenk dan ook dat je een goed, stabiel statief nodig zult hebben

          Groetjes
          Roeliee
          Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens voor Bijen/bloemen

            Hallo collega imker. Ik heb geen ervaring met de lens en het toestel dat je voorstelt, maar wel met het fotograferen van bijen, vlinders, kevers,….
            Na het een en het ander te hebben uitgetest werken we nu, met grote tevredenheid, met een Olympus e-m1 toestel en voornamelijk met de 40-150mm pro lens als we op “bijenjacht” gaan. Om nog meer mm te hebben staat er ook nog de 1,4 converter op gemonteerd. Zo hebben we 210 mm of 420 FF equivalent . Voor bijen en vlinders levert dit een groot voordeel op. Je kan voldoende afstand houden. We hebben ook steeds een echte macrolens in de rugzak (60mm of 120 FF Eq.) maar die halen we enkel uit voor piepkleine insecten, mossen, micro-vlindertjes in de nachtvlinderval,…. Door het lichte gewicht en de prima beeldstabilisatie van het toestel heb je ook geen statief nodig (heb ik wel, maar wordt haast nooit meer gebruikt). Voor je opgesteld bent met je statief is het beestje of de vlinder al lang gaan vliegen. Wel werk ik soms met een éénpootstatief.

            Ik weet dat het een ongewone combinatie is die maar weinig fotografen gebruiken, maar het werk fantastisch.
            Voorbeeldfoto’s kan je op onderstaande link zien en via de link van waarnemingen in mijn handtekening onderaan. Die foto’s zijn wel genomen met het doel van determinatie en niet met het doel om topfoto’s te maken. Toch staan er hier en daar wel toppertjes bij naar mijn oordeel.

            Explore Willy Kestemont’s 110 photos on Flickr!
            Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
            Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens voor Bijen/bloemen

              Ik werk al vele jaren met een Sigma 105 mm. Vergeet niet wanneer je met een 150 mm of 180 mm door het gewicht je minder flexibel bent. Dat je van iets groter afstand kunt werken met een langer objectief maakt nauwelijks iets uit voor insecten en zeker niet voor planten. Met ervaring en kennis van het gedrag van insecten weet je precies wanneer en hoe je ze van dichtbij kunt benaderen.

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens voor Bijen/bloemen

                Heb me vandaag een tweedehandsje gekocht... een Sigma 150mm 2.8 macro van nog geen maand oud.
                Het oefenen kan beginnen!!

                Een eerste probeerseltje... Moet toch één en ander uitzoeken.

                Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
                Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro GH2C

                https://500px.com/pieterhelsen

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolens voor Bijen/bloemen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Helspie Bekijk bericht
                  Heb me vandaag een tweedehandsje gekocht... een Sigma 150mm 2.8 macro van nog geen maand oud.
                  Goeie keuze. Uitstekende lens. (Haast alle macrolenzen zijn heel goed, maar deze heeft lengte en kwaliteit voor een relatief kleine prijs.)
                  Niet opgeven als het aanvankelijk wat tegen zit. Hoe langer het brandpunt, hoe belangrijker de techniek. En die kan alleen maar beter worden door veel te fotograferen.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolens voor Bijen/bloemen

                    De 105 micro van nikkor staat quasi vastgeroest op mijn toestel (vroeger d300, rencentelijker d500). Retescherpe lens. Een van de beste lenzen van nikkor-reeks. Ik zou niet twijfelen, al is de brandpuntafstand wat kort. Je werkt toch met een crop-camera, hetgeen je een lens van 150mm opleverd. Voor de meeste vlinders, ... is dit voldoende.
                    Paul
                    Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

                    Comment

                    Working...
                    X