Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens voor Bijen/bloemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens voor Bijen/bloemen

    Ik werk nu al enkele jaren met een Nikon D90 en hoop de komende weken over te schakelen op een nieuw toestel (D7200?).
    Als imker observeer ik heel vaak Bijen en daar gaat dan ook een groot deel van mijn aandacht naartoe. Nu zou ik graag een lens willen kopen om deze insecten (maar ook andere) te kunnen fotograferen.
    Maar daarnaast zou ik ook graag bloemen fotograferen. Heb nogal een grote tuin, met zeer diverse soorten, die bloeien in alle seizoenen.
    Ik heb eigenlijk geen ervaring met macrofotografie. Maar neem aan dat de lens de grootste factor van het resultaat bepaalt (naast de fotograaf natuurlijk! ).

    Is een 90-105mm lens voldoende?
    Of opteer ik toch beter voor een 150-180mm variant?

    In de winkel (konijn) heeft men mij de Sigma (150mm F2.8 EX DG OS HSM APO Macro) aangeraden.
    Hoe denken jullie daarover?

    zijn er mensen die met deze combinatie werken (D7200 en 150mm)?
    Zijn deze lenzen ook geschikt voor filmopnames?
    Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
    Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro GH2C

    https://500px.com/pieterhelsen

  • #2
    Re: Macrolens voor Bijen/bloemen

    neem aan dat de lens de grootste factor van het resultaat bepaalt
    Nee, grootste factor ben jezelf

    De 150 of 180mm zal dan je voorkeur moeten hebben, 90 / 105 vind ik te kort voor - vliegende - insecten.
    90 / 105 is vrij allround maar dan wel als de focus / aandacht meer ligt op "stilstaande" onderwerpen

    Je laatste vragen kan ik niet beantwoorden, niet in bezit van ene Nikon body wel van de Sigma 150mm. Ik heb geen film optie op mijn body ;-)

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens voor Bijen/bloemen