Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

calibratie Samsung monitor Natural Color Expert

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • calibratie Samsung monitor Natural Color Expert

    Ik gebruik een Samsung-monitor type S27B970D, waarbij de 'Natural color expert (NCE)' software kan gebruikt worden om te calibreren.
    Deze software lijkt echter het kleurenbeheer wat 'over te nemen', telkens als de monitor uit slaapstand komt loopt die software en wordt de helderheid zichtbaar lager ingesteld.

    Ik probeerde al te calibreren met een Datacolor Spider 3 (met bijhorende software, dus buiten de NCE om) maar de kleurenweergave lijkt nog steeds veel te warm.

    Zijn er hier gebruikers met soortgelijke ervaringen? Of tips om die NCE uit te schakelen?
    zoeker met hart en ziel

  • #2
    Re: calibratie Samsung monitor Natural Color Expert

    Ik heb de Samsung U32D970Q. Deze komt met hardware calibratie en de 'Natural color expert (NCE)' software.
    Ik gebruik versie 4.0.4.

    De Natural color expert (NCE) dient inderdaad om je monitor 'hardware matig' te calibreren.
    Deze zal bij calibratie je monitor settings aanpassen zoals witbalans en helderheid.
    Als jij de hardware calibratie niet gebruikt, zou ik de NCE sofware deïnstalleren gezien deze geen toegevoegde waarde heeft. Op de monitor kies je dan best voor custom en voer je de software calibratie uit met de DataColor Spider 3.
    Indien NCE de DataColor Spider 3 ondersteunt zou ik deze gebruiken om de monitor te calibreren.
    Ik vermoed dat Windows één of ander icc profiel laad die niet geoptimaliseerd is voor de gekozen setting op de monitor.


    Ik heb de X-rite ColorMunki Photo gebruikt om via NCE de monitor hardware matig te calibreren. Na slaapstand of uit en aanzetten van de monitor bekom ik steeds hetzelfde resultaat. Wat ik wel heb gemerkt, gezien ik mijn scherm in combinatie met mijn laptop scherm gebruikt, is dat het door NCE gecreëerd ICC profiel niet enkel en alleen toegekend wordt aan het Samsung scherm maar ook verkeerdelijk aan het laptopscherm. Na calibratie moet ik dus steeds in kleurbeheer van Windows te gaan om het juiste iCC profiel terug toe te kennen aan mijn laptop scherm.
    Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

    Comment

    Working...
    X