Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren veranderen sterk met omzetten van RAW naar jpeg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleuren veranderen sterk met omzetten van RAW naar jpeg

    Wie kan mij helpen?
    Mijn foto's bewerk ik in Lightroom zodra ik de foto opsla naar jpeg. veranderen de kleuren, zwart loopt dicht het ziet er niet uit. Huidtinten veranderen ook. Er lijken wel kleurens pikkels in te zitten. Dit zijn foto's genomen in de studio. Vorige week een buiten shoot gedaan dezelfde bewerking in LR gedaan en daar was geen probleem.
    Foto's genomen in RAW. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

  • #2
    Re: Kleuren veranderen sterk met omzetten van RAW naar jpeg

    Welke Lightroom? Ik gebruik de laatste versie (v.6.6, ingesteld op Engels, voor Macintosh). Zelf stuur ik mijn in LR bewerkte bestanden altijd naar Photoshop voor verdere afwerking.
    Je kunt niet opslaan naar JPG vanuit LR, wel vanuit PS, maar je kunt wel exporteren naar een JPG bestand. Daarbij is het belangrijk welke instellingen je kiest:


    Bij een te sterke compressie (mindere kwaliteit) of bij een fout profiel (bij mij sRGB) kan ik me voorstellen dat je kwaliteitsverlies gaat hebben.
    Of exporteer je met een bepaalde preset, want dat kan ook. Dan ook zeker nakijken wat die preset precies doet:
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Kleuren veranderen sterk met omzetten van RAW naar jpeg

      Oorspronkelijk geplaatst door sonja.a Bekijk bericht
      Wie kan mij helpen?
      Mijn foto's bewerk ik in Lightroom zodra ik de foto opsla naar jpeg. veranderen de kleuren, zwart loopt dicht het ziet er niet uit. Huidtinten veranderen ook. Er lijken wel kleurens pikkels in te zitten. Dit zijn foto's genomen in de studio. Vorige week een buiten shoot gedaan dezelfde bewerking in LR gedaan en daar was geen probleem.
      Foto's genomen in RAW. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
      Dat is redelijk normaal. Jpeg doet aan datacompressie met verlies aan kleurbereik. Probeer te bewaren onder een zo hoog mogelijke kwaliteit.

      Comment


      • #4
        Re: Kleuren veranderen sterk met omzetten van RAW naar jpeg

        Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
        Dat is redelijk normaal. Jpeg doet aan datacompressie met verlies aan kleurbereik. Probeer te bewaren onder een zo hoog mogelijke kwaliteit.
        Tiens, en ik die dacht dat de kleurruimte (aka bereik) per definitie vastgelegd was in de "minimale" klassieke jpg (sRGB) kleurruimte.

        FWIW color-space-and-color-profiles

        Comment


        • #5
          Re: Kleuren veranderen sterk met omzetten van RAW naar jpeg

          Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
          Dat is redelijk normaal. Jpeg doet aan datacompressie met verlies aan kleurbereik. Probeer te bewaren onder een zo hoog mogelijke kwaliteit.
          Waarom in LR opslaan? De wijzigingen worden opgeslagen in *.xml filetjes en pas als ik een foto nodig heb, laat ik er een jpeg naar de behoefte uitkomen en waar ik verder niets aan verander. Dus iedere keer van de originele RAW file uitgaan, waarop steeds de bewerkingen worden gedaan.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Kleuren veranderen sterk met omzetten van RAW naar jpeg

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Tiens, en ik die dacht dat de kleurruimte (aka bereik) per definitie vastgelegd was in de "minimale" klassieke jpg (sRGB) kleurruimte.

            FWIW color-space-and-color-profiles
            Door de datacompressie heb je (heel) wat verlies aan gegevens en dus dienen er ook compromissen gemaakt te worden qua kleurbereik. Jpeg is dus inderdaad minder kleur dan RAW.

            Comment


            • #7
              Re: Kleuren veranderen sterk met omzetten van RAW naar jpeg

              Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
              Jpeg is dus inderdaad minder kleur dan RAW.
              In JPEG zit vele male meer kleur dan in RAW, want daar zit geen kleur in.......maar je haalt[ het wel eruit.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Kleuren veranderen sterk met omzetten van RAW naar jpeg

                Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
                Door de datacompressie heb je (heel) wat verlies aan gegevens en dus dienen er ook compromissen gemaakt te worden qua kleurbereik. Jpeg is dus inderdaad minder kleur dan RAW.
                zoals hjanssen zegt ... hup daar gaan we weer !

                In RAW zit GEEN kleur, toch niet voor een Bayer sensor, om de eenvoudige reden dat Bayer een luminantie sensor is ttz die meet kleur gewogen grijswaarden. Dat je door compressie veranderingen hebt in het kleurbereik (color space) is nonsens. Het ingestelde kleurbereik is op zijn minst sRGB en dat verandert niet door compressie. Wat wel kan zijn is dat men bij extreme compressiefactoren, random bepaalde KLEURTONALITEITEN de nek omwringt, afhankelijk van waar ze voorkomen in het gefotografeerde object (ttz afhankelijk van wat het jpg algoritme ziet als "comprimeerdbaar") maar de ingestelde kleurruimte krimpt daarom niet, ergo er worden kompleet GEEN compromissen gemaakt ! .... scheelt méér dan een slok op de borrel. ... (ik wil trouwens de "straffe" wel eens tegen komen die het verschil in foto kan zien met een compressiefactor "1" (ttz geen bijkomende compressie) en met 10% compressie) ... einde verhaal.

                Comment

                Working...
                X