Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ongewenst gefilmd gefotografeerd? Wat nu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ongewenst gefilmd gefotografeerd? Wat nu?

    Ik vraag even jullie raad bij een ongewone situatie.
    Het betreft een vriend van mij en hij heeft een buurman met een psychische problematiek, geen werk, sociaal geval,...
    De bewuste buurman valt mijn vriend met regelmaat lastig, schelden, etc... doch dit is mijn vraag niet.

    Recent was ik op bezoek bij mijn vriend en het viel mij op dat ik gefilmd/gefotografeerd werd door zijn buurman bij mijn vertrek.
    Vond ik niet zo leuk en ik heb dan meteen gebeld naar mijn vriend om hem dit te melden.

    Nu is mijn vriend daar een beetje op gaan letten en wat blijkt?
    Die buurman zit iedereen die daar binnen en buiten gaat bij mijn vriend te filmen. Ook de minderjarige kinderen (nichtjes van mijn vriend) die op bezoek komen worden gefilmd.
    Het betreft deels filmen op privaat domein (over de haag) maar ook deels op straat voor zijn woning.

    Nu zat ik te denken aan wetgeving inzake fotografie en filmen en zo kom ik er bij om dit hier voor te leggen.

    Op welke grond kunnen ik (als "slachtoffer") of mijn vriend die belaagd wordt een klacht neerleggen en hoe pakken we dat het best aan zodat het zijn kracht niet mist?
    Last edited by buurmanBert; 28 juni 2016, 23:52. Reden: typo weggewerkt

  • #2
    Re: Ongewenst gefilmd gefotografaeerd? Wat nu?

    Gebruik je eigen vraag (maar dan correct geschreven) in Google. Dan kom je bijvoorbeeld HIER terecht.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Ongewenst gefilmd gefotografaeerd? Wat nu?

      Bedankt, maar hoe pakken we dat nu concreet aan? Politie?

      Klacht wegens schending van de privacy?

      PS: bedankt om te duiden op de typo

      Comment


      • #4
        Re: Ongewenst gefilmd gefotografaeerd? Wat nu?

        mogelijk biedt de wijkagent een oplossing .....

        Comment


        • #5
          Re: Ongewenst gefilmd gefotografeerd? Wat nu?

          Er zal een groot verschil zijn tussen enkel fotograferen en fotograferen en verwerken (publiceren) voor het eventuele gevolg dat er aan gegeven zal worden na klacht.
          Als die persoon wat "gezondheidsproblemen" heeft zoals aangekaart, dan zal daar ook al geen zwaar gevolg aan gegeven worden.
          Mogelijks heeft die persoon wat hulp nodig.
          Natuurlijk moeilijk te zeggen wat er achter zit.
          Misschien eerst eens een vriendelijk klapke doen met die persoon?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Ongewenst gefilmd gefotografaeerd? Wat nu?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
            Gebruik je eigen vraag (maar dan correct geschreven) in Google. Dan kom je bijvoorbeeld HIER terecht.
            Dat valt moeilijk vol te houden met overal in de openbare ruimte camera's, binnensteden en winkel centra hangen er mee vol. Filmen/fotograferen in iemands privé terrein: woning/erf is niet toegestaan.

            Comment


            • #7
              Re: Ongewenst gefilmd gefotografeerd? Wat nu?

              Een vriendelijk klapke zit er jammer genoeg niet in. Ik zal het anders uitdrukken. Die buurman is zowat knettergek en daar is geen praten mee.
              Die man zou eigenlijk in de psychiatrie moeten zitten.
              Ondertussen heeft mijn vriend en zijn bezoek er wel last van buiten de andere incidenten ook nog eens mee te rekenen.

              De vraag is om dit nu eens kordaat aan te pakken omdat zalf niet helpt.

              Comment


              • #8
                Re: Ongewenst gefilmd gefotografeerd? Wat nu?

                Dan moet uw vriend dat aanpakken hé.
                Hij woont daar en is de enige dat er mogelijjs altijd last van heeft.
                En enige manier om klacht in te dienen is de politie.

                Of je stuurt een factuur voor vergoeding Copyright. 😆
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Ongewenst gefilmd gefotografeerd? Wat nu?

                  Werk voor de politie, is hier ook eens voorgevallen een paar straten verder, en het is verboden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ongewenst gefilmd gefotografeerd? Wat nu?

                    Ik zou zeggen: ga eerst eens naar de wijkagent. Dit is een iets 'minder drastische' manier dan direct klacht in te dienen.
                    Op die manier weten ze er tenminste al van en kunnen ze een oogje in het zeil houden en misschien zelf al eens met dienen gast gaan 'klappen'...
                    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                    Mijn fotoalbums

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ongewenst gefilmd gefotografeerd? Wat nu?

                      Als bezoeker heb je misschien niet de voeling met een wijkagent die niet uit jou omgeving komt.
                      Ik zou het eigenlijk ook ergerlijk vinden mocht ik ongevraagd (en vooral opzettelijk) worden gefilmd van een min of meer gestoorde buurman, al zou ik hem daar direct op attent hebben gemaakt.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ongewenst gefilmd gefotografeerd? Wat nu?

                        Als de tussenkomst van de wijkagent niet helpt dan naar de vrederechter stappen.
                        Mijn gebuur was ook zo'n nurk van een vent, eerst de wijkagent verwittigd en een verslag laten opmaken maar die wist niet van ophouden.
                        Toen ben ik naar de vrederechter gestapt om mijn geval uit te leggen en plots liet hij mij stil, zal waarschijnlijk door de vrederechter opgeroepen zijn geweest.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ongewenst gefilmd gefotografeerd? Wat nu?

                          Bedankt allen voor het helpen meedenken.
                          Ja ik zag het ook maar gebeuren toen ik al met de wagen de straat uit reed anders ging ik hem wel eens een "klapke" doen in niet mis te verstane bewoording.
                          Zelf was ik ook met verstomming verslagen in alle eerlijkheid.

                          Het is vooral de manier waarop de man dit doet dat het echt walgelijk maakt. Je voelt je echt bespied door een voyeur of viezerik. En dan denk ik direct ook aan de minderjarige nichtjes van mijn vriend die op bezoek komen bij nonkel en dat ook moeten ondergaan. Wat een viespeuk!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ongewenst gefilmd gefotografeerd? Wat nu?

                            Het is niet omdat hij "mogelijks" wat foto's neemt, dat hij ook een viespeuk ik zoals aangekaart.
                            Dat mogen we alvast hopen.

                            Maar we kennen natuurlijk ook niet het volledige verhaal wat er eerder allemaal gebeurd is tussen uw vriend en zijn buur.

                            Die buur wordt door uw vriend beschreven als gestoord, maar misschien is er in het verleden iets gebeurd waardoor ze het niet zo voor elkaar hebben en is een en ander nu wat pestgedrag tegenover elkaar.

                            Ik beweer niet dat het zo is, maar probeer gewoon geen vooroordeel te hebben of partij te kiezen zonder heel het verhaal te kennen.
                            Hij loopt misschien wel met een camera rond ... maar neemt hij ook effectief foto's?
                            Moeilijk daar zo op te antwoorden.

                            Uw vriend zal de enige zijn die er mogelijks meer vanaf weet want blijkbaar wordt zijn omgeving wat geviseerd volgens wat ik er uit begrijpen kan.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ongewenst gefilmd gefotografeerd? Wat nu?

                              Viespeuken die voetballende miniemen fotograferen, vetzakken die foto's in de speeltuin maken, maniakken die foto's aan de waterlijn maken aan de kust, ... meestal oude rakkers/rukkers ook nog ... naar 't zothuis ermee, de vergeetput, pek en veren, ineens ter plekke lynchen jandorie ... eerst doen en dan vragen stellen ...

                              Comment

                              Working...
                              X