Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

elektriciteitsprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • elektriciteitsprijzen

    Heb hier een link voor de nieuwe electriteits tarieven , voor sociaal tarief zou er niets veranderen.

    François

  • #2
    Re: elektriciteitsprijzen

    Straks betalen we 1 euro aan de producent en 999 euro taksen...
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: elektriciteitsprijzen

      Allé, dat maakt dan samen met mijn netvergoeding zonnepanelen kleine 1000€ met nul verbruik.

      Aangesloten vermogen is 22 Kva (3X400 volt 32 Amp)

      Comment


      • #4
        Re: elektriciteitsprijzen

        Hier zit er een automaat van 32A (enkelfasig) voor de meter, volgens mij is 25A eigenlijk ook al voldoende als ik niet teveel toestellen tegelijk inschakel (ik kook op gas, met een elektrische kookplaat kom je niet toe met 25A bij 230V).
        Mijn verbruik (dag =609KWh / nacht + weekend =954KWh) zit nog tussen de 0 en de 900/1100KWh in de tabel, de meerkost zal dan waarschijnlijk hoger zijn dan wat vermeld is bij 900/1100KWh...

        Er is ook niet vermeld hoeveel het kost om een andere zekering in de meterkast te plaatsen.
        Het kan toch niet zo verschrikkelijk duur zijn om de 32A automaat te vervangen door eentje van 25A? (als ik dat zelf mocht doen, dan zou dat ongeveer 10 minuten duren, maar die kast is verzegeld, ik mag er dus niet aankomen).

        Ik had gisteren net mijn factuur voor gas en elektriciteit gedownload, de meterstanden waren begin april al doorgegeven, maar ik heb die afrekening nooit aangekregen.
        Ik dacht dat ze nog aan het rekenen waren, ze maken dat ook zo ingewikkeld, er zijn tegenwoordig 12 pagina's nodig om uit te leggen hoeveel er verbruikt is (vroeger paste de hele berekening op een A4'tje en kreeg je die binnen de week in de bus).
        Alleen al het berekenen kost een heleboel geld, waarschijnlijk zetten ze daar ooit nog wel een extra rubriek op het factuur, voor de werkuren van de persoon die alle cijfertjes moet ingeven...

        Iedereen probeert op verschillende manieren zo weinig mogelijk energie te verbruiken.
        Daardoor dalen de winsten van de energiemaatschappijen, die dan telkens weer andere manieren zoeken om toch maar zoveel mogelijk geld uit onze zakken te kunnen halen.
        De privatisering van de energie (gas en elektriciteit) is dus niet uitgedraaid in het voordeel van de consument.
        Maar dat is normaal, een privéfirma is geen liefdadigheidsinstelling, het enige wat telt is zoveel mogelijk winst maken.

        Ik vraag mij af wanneer we aan het punt komen dat de stroom zo duur wordt dat er op verschillende plaatsen generators zullen worden gebruikt.
        Als je in huis een generator zet, dan kan je de warmte van de motor gebruiken om het huis te verwarmen.
        Een set accu's kan dan stroom leveren terwijl de generator geen warmte moet leveren, en tijdens de zomermaanden kunnen zonnepanelen zorgen voor de nodige stroom (die dan ook wordt opgeslagen in de accu's).
        Voor een individuele woning zal zo'n systeem misschien te duur uitvallen, maar het is ook mogelijk om er bijvoorbeeld een hele wijk mee van energie te voorzien.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: elektriciteitsprijzen

          Daar kom ik niet mee toe hoor Bart, startpiek van mijn draaibank alleen is reeds 18Amp, dan mag er verder niet veel meer
          aan liggen, als wasmachine en droogkast op staan nu geen problemen, maar moest ik verlagen naar 25Amp zal dat miserie
          zijn, wat weeral eens niet klopt in hun tabellen is dat je tussen 32 en 40 Amp in een schijf valt van 504€ en tussen 25 en 30
          Amp is dat een 150€ minder, dus zou ik zeggen zet een automaat van 30 Amp, maar probleem is dat deze niet bestaan
          in de automaten die ze nu gebruiken bij de netbeheerders, bestond wel in de oude Teco's
          T'zijn blijkbaar weer de slimsten van Vreg die deze tabellen hebben opgemaakt.......

          Comment


          • #6
            Re: elektriciteitsprijzen

            Zo'n automaat is altijd een trage zekering, daar kan je zelfs een tijdje 150% van de opgegeven stroomsterkte door trekken zonder dat die uit valt.
            De startstroom van die draaibank is dus niet zo'n groot probleem, tenzij het andere verbruik al dicht tegen de maximale stroom van de zekering zit natuurlijk.
            Maar als er een constante stroom nodig is die hoger is dan wat er op de zekering staat, dan zal die na een tijdje natuurlijk ook wel uitschakelen (daar dient die ook voor).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: elektriciteitsprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Zo'n automaat is altijd een trage zekering, daar kan je zelfs een tijdje 150% van de opgegeven stroomsterkte door trekken zonder dat die uit valt.
              De startstroom van die draaibank is dus niet zo'n groot probleem, tenzij het andere verbruik al dicht tegen de maximale stroom van de zekering zit natuurlijk.
              Maar als er een constante stroom nodig is die hoger is dan wat er op de zekering staat, dan zal die na een tijdje natuurlijk ook wel uitschakelen (daar dient die ook voor).
              In mijn werkplaats staat ook nog een warmtepomp van 2,2 Kw op mono, verdelen op een 3X400 volt net is moeilijker dan op 3X 230 ook he.
              Vroeger had ik 3X 25 Amp. en dat ging er geregeld uit.
              Ook nog een laspost die op zijn max. 3X 22 Amp trekt op 400 volt.
              Last edited by Guest42; 28 juni 2016, 21:41.

              Comment


              • #8
                Re: elektriciteitsprijzen

                Hier ooit eens getest wat we konden aan zetten ... alles min 1 toestel want dan is de zekering weg. 😆

                Maar nu zal er al meer reserve zijn mits zuinigere toestellen, LED-verlichting en TV ... zien we ook aan verbruik.

                Soit, aansluiting blijft zoals ze is want daarna is er toch weer iets anders.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: elektriciteitsprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  verdelen op een 3X400 volt net is moeilijker dan op 3X 230 ook he.
                  Het is net het omgekeerde !
                  Stel je hebt op een 3x230V net (zonder nulleider dus) een zware monofasige verbruiker van bv.30A en je hebt bv. een hoofdschakelaar van 32A dan zit je vast, die derde stroomdraad is op dat moment quasi waardeloos, omdat je dan ook één van de reeds zwaar belaste fasen mee moet gebruiken.
                  Een aansluiting 3x400V geeft 400V tussen de fasen, maar geeft voor monofasige verbruikers in feite 3 parallelle monofasige 230V aansluitingen, elke keer tussen één fase en de nulleider. Heb je dan een aansluiting van bv. 32A dan kan je op fase R, S en T elk een verbruiker van bv. 30A aanschakelen.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: elektriciteitsprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Het is net het omgekeerde !
                    Stel je hebt op een 3x230V net (zonder nulleider dus) een zware monofasige verbruiker van bv.30A en je hebt bv. een hoofdschakelaar van 32A dan zit je vast, die derde stroomdraad is op dat moment quasi waardeloos, omdat je dan ook één van de reeds zwaar belaste fasen mee moet gebruiken.
                    Een aansluiting 3x400V geeft 400V tussen de fasen, maar geeft voor monofasige verbruikers in feite 3 parallelle monofasige 230V aansluitingen, elke keer tussen één fase en de nulleider. Heb je dan een aansluiting van bv. 32A dan kan je op fase R, S en T elk een verbruiker van bv. 30A aanschakelen.
                    Hangt er van af hoe je het bekijkt hé Nete, bekijk het eens op vermogen ipv. op Amp. mijn aansluiting is er ene van 3X32 Amp
                    op 400 volt, als ik hetzelfde vermogen zou hebben op 3X230 volt, dan zou dat er ene zijn van 3X54 Amp. is gemakkelijker
                    om een verdeling te maken waar een huishouden bij zit.
                    Ik zal het anders uitleggen, stel ik heb een aansluiting van slechts 3X15 Amp op 400 volt, dan zit ik reeds boven het totaal gemiddelde vermogen van een normale mono aansluiting van 40 Amp die de meeste mensen hebben.
                    Als ik daar op één circuit tussen fase en 0 bv. een droogtrommel van 3Kw op koppel, dan is dat circuit reeds vol belast.
                    Als ik op fase twee een kookplaat aansluit is deze ook reeds vol belast, dan heb ik nog één fase over om de rest van mijn verdelingen te maken, daar ben je juist niets mee, ik ken mensen die zo een aansluiting hadden, dan ben je beter met
                    je 40Amp. mono aansluiting.
                    Probleem is wanneer je machines op drie fasen hebt staan, dan moet je bijna minimuum naar 3X 25 Amp. om een deftige verdeling te kunnen maken waar je het op een 3X230 Volt aansluiting nog zal redden met een 3X 40 Amp aansluiting die in wezen een lager totaal vermogen is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: elektriciteitsprijzen

                      Wat vooral opvalt in die tabellen, is dat besparen op electriciteit eigenlijk ontmoedigd wordt.
                      Hoe meer je verbruikt, hoe minder netbelasting je betaald, in wezen is je energie dan bijna gratis...
                      Reken maar eens uit.
                      Bezitters van zonnepanelen worden dus gestraft om zelf hun energie op te wekken!
                      Last edited by Guest42; 29 juni 2016, 07:49.

                      Comment


                      • #12
                        Re: elektriciteitsprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Hangt er van af hoe je het bekijkt hé Nete, bekijk het eens op vermogen ipv. op Amp. mijn aansluiting is er ene van 3X32 Amp
                        op 400 volt, als ik hetzelfde vermogen zou hebben op 3X230 volt, dan zou dat er ene zijn van 3X54 Amp. is gemakkelijker
                        om een verdeling te maken waar een huishouden bij zit.
                        Ik zal het anders uitleggen, stel ik heb een aansluiting van slechts 3X15 Amp op 400 volt, dan zit ik reeds boven het totaal gemiddelde vermogen van een normale mono aansluiting van 40 Amp die de meeste mensen hebben.
                        Zo kan je alles bewijzen hé: voor 3x230V haal je een voorbeeld uit de kast met 54A en voor 3x400V een voorbeeld met ocharme 15A.
                        E met die aansluiting van 32A op 400V kan je al droogkast en vaatwas of wasmachine op 1 fase zetten, de twee andere fasen hebben dan elk nog de volle 32A ter beschikking, met je 54A zou je op je op je derde fase geen 54A maar nog z'n 14A over hebben omdat je één van de reeds zwaar belaste fasen mee moet gebruiken.

                        Geloof me vrij, ik heb 20 jaar als energie-adviseur gewerkt voor Electrabel, de oude 3x230V netten waren en zijn een echte pest om een installatie te verdelen waar enkel monofasige verbruikers op zitten.

                        Hoveel mensen hebben tenslotte driefasige motoren in huis, een uiterst kleine minderheid als je het mij vraagt.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: elektriciteitsprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Zo kan je alles bewijzen hé: voor 3x230V haal je een voorbeeld uit de kast met 54A en voor 3x400V een voorbeeld met ocharme 15A.
                          E met die aansluiting van 32A op 400V kan je al droogkast en vaatwas of wasmachine op 1 fase zetten, de twee andere fasen hebben dan elk nog de volle 32A ter beschikking, met je 54A zou je op je op je derde fase geen 54A maar nog z'n 14A over hebben omdat je één van de reeds zwaar belaste fasen mee moet gebruiken.

                          Geloof me vrij, ik heb 20 jaar als energie-adviseur gewerkt voor Electrabel, de oude 3x230V netten waren en zijn een echte pest om een installatie te verdelen waar enkel monofasige verbruikers op zitten.
                          En U Nete haalt het voorbeeld van verdeling in de straat aan, ook heel wat anders dan een verdeling achter de teller hé.
                          Ik heb het hier over beschikbaar vermogen en wat je nodig hebt om een probleemloze verdeling te kunnen maken.
                          Hoeveel mensen hebben tenslotte driefasige motoren in huis, een uiterst kleine minderheid als je het mij vraagt.
                          U als energie deskundige zou dat veel beter moeten weten dan een ander, maar als je het mij vraagt zijn er nog veel meer met drie fasen aansluitingen dan je denkt,
                          zie maar eens, 50% van de appartementen aan zee zijn elektrisch verwarmd, en als je het over motoren wil hebben, een drie fasen motor is veel gunstiger dan een mono
                          zou U toch ook moeten weten.
                          Last edited by Guest42; 29 juni 2016, 16:52.

                          Comment


                          • #14
                            Re: elektriciteitsprijzen

                            Waar spreek ik in godsnaam van een verdeling op straat ??????
                            Een driefasige motor is inderdaad beter dan een monofasige, maar het overgrote deel van de woningen zonder electrische verwarming zijn MONOFASIG aangesloten.
                            OK, als je absoluut je gelijk wil halen....

                            Maar daarom moet je iemand die per ongeluk je mening niet deelt (door jarenlange ervaring) nog niet gaan schofferen.
                            Last edited by nete; 29 juni 2016, 10:57.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: elektriciteitsprijzen

                              OK je hebt gelijk Nete.

                              Maar daar gaat het eigenlijk allemaal niet over, waar het eigenlijk wel over gaat,
                              is dat ik in de tijd een pak geld heb betaald voor die aansluiting en dat ik hier een aantal machines heb staan op drie fasen, dus heb ik drie fasen nodig.
                              Probleem is nu dat er bij particulieren eigenlijk te weinig stroom verbruikt wordt naar hun gedacht, alle campagnes om zuiniger om te springen met energie
                              draaien zich nu tegen ons, zij verkopen tegenwoordig te weinig elektriciteit, dus gooien ze het dan maar over een andere boeg.
                              en als je het in die tabellen eens te gronde gaat bekijken, dan zie je dat wie 3.500 Kwh per jaar verbruikt zijn elektrische energie bijna gratis krijgt,
                              alle betalingen gaan naar netbeheer, transport en straks naar aangesloten vermogen.
                              Wij die dachten om met ons zonnepanelen profijt te doen worden nu in wezen gestraft omdat we niets verbruiken.

                              Comment

                              Working...
                              X