Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma Foveon ervaring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma Foveon ervaring

    Ik zag net de aankondiging van de prijs van de Sigma SD Quattro in apsc formaat en die is zeer laag.
    Ik ga er dus van uit dat de prijs voor het aps-h formaat ook redelijk laag zal liggen en, gebaseerd op de reputatie van de foveon sensor, overweeg ik om SD Quattro aps-h aan te schaffen voor landschapfotografie.
    Heeft iemand ervaring met Sigma Foveon? Is deze in lage iso werkelijk zo geweldig?

  • #2
    Re: Sigma Foveon ervaring

    Heb enkel ervaring met de DPxm, dus de Merrill sensors, niet de laatste generatie Quattro. De Merrill was (is nog altijd) inderdaad enorm goed op lage iso, zolang er maar genoeg licht is. Moiré zo goed als onbestaande en toch geen AA filter. De nadelen zijn vooral dat iso niet boven de 200 iso bruikbaar is, dat de SPP software niet echt je dat is en dat de batterij maar goed was voor een 50-tal foto's. Foto's met grote helrode vlakken waren soms ook een probleem.

    De batterijduur van de Quattro sensor is naar het schijnt beter en naar gelang wie je gelooft 1-2 stops betere iso. Wel soms moiré, de quattro sensor is een beetje een kruising tussen bayer en foveon. Als je de quattro gebruikt als een foveon heb je wel minder resolutie dan met een merrill sensor (maar wel de betere iso).

    Moet zeggen dat de prijs van de aps-c me ook blij verrast heeft. Maar ik blijf wel met twijfels zitten. Vooral de lenzen zie ik niet goed zitten. De camera gebruikt de SA mount van Sigma. En het probleem is dat waarschijnlijk lang niet alle aps-c lenzen bruikbaar gaan zijn op de aps-h, welke wel en welke niet is nog altijd niet gekend dacht ik. Nu heeft sigma wel mooie lenzen, maar slechts weinig van die top lenzen hebben stabilisatie. Voor jou als je altijd een statief gaat gebruiken minder een probleem. Maar met een iso die ophoudt bij 400 of zo zou stabilisatie toch wel handig zijn. En verder weinig groothoek vind ik, zou graag een 21/24/35eq f2.8 zien met stabilisatie.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma Foveon ervaring

      Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
      Ik zag net de aankondiging van de prijs van de Sigma SD Quattro in apsc formaat en die is zeer laag.
      Ik ga er dus van uit dat de prijs voor het aps-h formaat ook redelijk laag zal liggen en, gebaseerd op de reputatie van de foveon sensor, overweeg ik om SD Quattro aps-h aan te schaffen voor landschapfotografie.
      Heeft iemand ervaring met Sigma Foveon? Is deze in lage iso werkelijk zo geweldig?
      Heb een tijdje een DP1M gehad. Op lage iso en bij goed licht was de beeldkwaliteit uit dat ding inderdaad geweldig. Ongelooflijk hoeveel fijn detail die camera kan vastleggen.
      En dan blijkt dat de DP1M nog "de minst goeie" van de 3 was, ttz de DP2/3M hebben een nog betere lens. Door hun leaf-shutter lens hebben die DPxM ook een zeer hoge X-sync speed (1/2000s).
      Autofocus was niet al te snel (ook niet echt traag), maar wel zeer accuraat.

      Jammer genoeg hebben die Sigma cameras wel heel wat nadelen:
      - batterijverbruik is fenomenaal hoog: ik kreeg hooguit 40 shots uit 1 batterij . Het feit dat Sigma standaard 2 batterijen meelevert, zegt dus al genoeg, ze weten het zelf ook.
      - hogere iso is gewoon onbruikbaar (lees: ga niet boven iso 400)
      - witbalans was vaak "moeilijk", ook al werk je in raw, vaak een soort groenige cast
      - zeer traag om fotos te saven (denk niveau Canon 300D van 12 jr geleden)
      - raw files kunnen enkel maar geconverteerd worden door SPP, dit is de raw convertor van Sigma zelf. SPP is een afgrijselijk stuk software, werkelijk onbruikbaar wegens p-o-k-k-e-t-r-a-a-g. Het enige wat je daarmee best kon doen was de raw files direct omzetten naar 16-bit TIFF, die je daarna dan in Adobe Camera Raw verder kon ontwikkelen.

      Of de nieuwere cameras nog zo traag zijn en batterijen vreten, weet ik niet, maar de raw files kan je nog altijd niet rechtstreeks openen in Adobe PS of LR, en dat is anno 2016 gewoon onvergeeflijk. En het is natuurlijk typisch voor zo'n koppige Japanners om dit niet te willen inzien.

      Verder zal je bij de SD Quattro ook beperkt zijn tot enkel Sigma lenzen. Nu heeft Sigma ondertussen wel veel goeie lenzen, maar toch.
      Last edited by dleemans; 28 juni 2016, 21:48.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Sigma Foveon ervaring

        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
        maar de raw files kan je nog altijd niet rechtstreeks openen in Adobe PS of LR, en dat is anno 2016 gewoon onvergeeflijk. En het is natuurlijk typisch voor zo'n koppige Japanners om dit niet te willen inzien.
        Als je een van de laatste interview leest (dacht op dpreview), dan zal je merken dat het Adobe is die niet wil. Sigma heeft wel degelijk gevraagd om het te ondersteunen maar Adobe is niet geïnteresseerd.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma Foveon ervaring

          Klinkt allemaal niet erg bemoedigend.
          Bedankt voor de info.

          Comment


          • #6
            Re: Sigma Foveon ervaring

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            ..
            ... raw files kan je nog altijd niet rechtstreeks openen in Adobe PS of LR, en dat is anno 2016 gewoon onvergeeflijk. En het is natuurlijk typisch voor zo'n koppige Japanners om dit niet te willen inzien.
            sja .. een Foveon sensor werkt nu eenmaal niet zoals een Bayer sensor ... dus "all raws are not created equal". Dat Adobe met support daarvoor niet in zijn eigen vel wil snijden, zeker niet voor zo een marginaal segment van de beeldindustrie, dat verwondert mij nu eens totaal niet !

            Comment


            • #7
              Re: Sigma Foveon ervaring

              Ja en neen. Langs de ene kant moeten ze het warm water niet uitvinden want Sigma zal ze zeker wel de nodige algoritmes kunnen bezorgen. Langs de andere kant gaan alle klachten wel eerst bij hun en niet bij Sigma binnenkomen. Moest Sigma gewoon het algoritme bekendmaken er zou snel support van derden kunnen komen. Het heeft bvb ook lang geduurd eer er deftige support voor xtrans was bij adobe. Lang zijn er andere programma's beter geweest, is misschien nog zo, volg dat verhaal niet.

              Niet erg bemoedigend... misschien. Hangt ervan af wat je wil natuurlijk en wat je van plan bent te doen. Zelf neem ik geen honderden foto's per dag en vind ik de jpg's die uit de dpxm komen behoorlijk. Goed genoeg om niet vaak SPP nodig te hebben. Dus ook geen actiefotografie aan 10 fps. En dan kan ik er best mee leven (behalve met de batterij).

              Ga ik een SD Quattro aanschaffen? Wel ik denk van niet, eerder een SD1m. Voor mij is een foveon slechts een foveon als de rgb 1:1:1 is, die quattro in 1:1:4 brengt een paar minder goeie dingen van de bayer mee. En ook de lenzen in SA vatting sluiten niet aan bij wat ik verkies, zeker niet in combinatie met de toch wel beperkte iso mogelijkheden.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma Foveon ervaring

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Voor mij is een foveon slechts een foveon als de rgb 1:1:1 is, die quattro in 1:1:4 brengt een paar minder goeie dingen van de bayer mee. ...
                ?? enlighten me .. wat zou een Foveon concept vandoen hebben met Bayer ? leg uit aub ?

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma Foveon ervaring

                  De originele foveon had telken een blauwe, groene en rode sensor boven elkaar. Maakt dat je kleurwaarneming kan doen op elke pixellocatie (=locatie van 1 blauwe, rode en groene). Dit in tegenstelling to bayer waar elke pixellocatie 1 kleur waarneemt en je voor de kleur op elke locatie interpollatie moet doen, op de plaats van een groene pixel moet je dus de rode en blauwe info interpolleren bvb.

                  De quattro foveon heeft 4 blauwe sensors met daaronder 1 groene en 1 rode sensor per "pixellocatie". Maar er wordt kleurinformatie gegeven voor elke blauwe pixel. Dus moet de blauwe info niet geëxtrapolleerd worden, maar de groene en rode wel. Dus krijg je sommige effecten die ook bij bayersensors zijn zoals bepaalde vormen van moiré die je met de 1:1:1 type niet had.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma Foveon ervaring

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    De originele foveon had telken een blauwe, groene en rode sensor boven elkaar. Maakt dat je kleurwaarneming kan doen op elke pixellocatie (=locatie van 1 blauwe, rode en groene). Dit in tegenstelling to bayer waar elke pixellocatie 1 kleur waarneemt en je voor de kleur op elke locatie interpollatie moet doen, op de plaats van een groene pixel moet je dus de rode en blauwe info interpolleren bvb.

                    De quattro foveon heeft 4 blauwe sensors met daaronder 1 groene en 1 rode sensor per "pixellocatie". Maar er wordt kleurinformatie gegeven voor elke blauwe pixel. Dus moet de blauwe info niet geëxtrapolleerd worden, maar de groene en rode wel. Dus krijg je sommige effecten die ook bij bayersensors zijn zoals bepaalde vormen van moiré die je met de 1:1:1 type niet had.
                    Ja dat (en een hoop ander technische veronderstelde "hoogstandjes"? van Foveon) is mij allemaal al veel langer bekend .. alsook al de poespas die Sigma daarrond verkoopt als marketing BS om de brol verkocht te krijgen

                    De essentie van de 2 systemen is dat Foveon (met veel gesukkel aka het ene compromis na het andere) direct kleur meet daar waar Bayer (nogmaals!) "kleur gewogen luminatie" meet (ttz grijswarden). Wat de "overeenkomst" met Bayer kan zijn is voor mij dus een absoluut raadsel gezien ze structureel en functioneel geen enkel raakpunt hebben ... tenzij men zou bedoelen dat 4x méér blauw dan groen en rood in Foveon een equivalent zou moeten zijn voor 2x meer groen dan blauw en rood in Bayer ? .. en dan nog !
                    Een "demosaic" afdoen als een "interpollatie" is behoorlijk kort door de bochten ..

                    nog maar eens ? nu ja, nog meer water onder de brug ...
                    sigma-qa-part-ii-does-foveons-quattro-sensor-really-outresolve-conventional chips

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma Foveon ervaring

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Een "demosaic" afdoen als een "interpollatie" is behoorlijk kort door de bochten ..
                      Het is niet omdat je het een andere naam geeft dat het iets anders is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma Foveon ervaring

                        Zou de vorige DP2 bijvoorbeeld bruikbaar zijn voor productfotografie? Direct aansluiten aan pc met DC adapter power geven en fotograferen maar? Dit lijkt me een zeer goedkope optie voor productfotografie (vs D800 met 60mm of 24-70).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma Foveon ervaring

                          Geen idee of de software dat toelaat, maar een dc adaptor die in de plaats van de batterij gaat was wel beschikbaar. Ook geen idee of de lenzen daarvoor geschikt zijn, zal afhangen van welke producten denk ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma Foveon ervaring

                            Deze topic is alweer enige tijd geleden gestart. Op Dpreview is de groep 'Sigma-gebruikers' niet groot, maar een search hier leert me dat het nog 'iets' minder is. Zelf fotografeer ik al heel lang met camera's van Fuji, met een tussenuitje naar Canon. Hoewel dik tevreden met wat Fuji me te bieden heeft, bleef Sigma/Foveon me prikkelen. Een half jaar geleden daarom een used DP2 Merrill gekocht en wat ik er van gelezen had, wat betreft beeldkwaliteit, het was niet overdreven. Recentelijk de SD Quattro met uitlens gekocht en afgelopen week eindelijk tijd gevonden er eens op uit te gaan, beelden kunt u hier zien https://www.janvandenbroekphotograph...ecokathedraal/ . Mijn persoonlijke ervaring tot nu, ja de camera is traag en best wel groot (DSLR size) en qua uso-bereik beperkt, maar de beeldkwaliteit (detail/kleur) is naar mijn smaak heel mooi en nogmaals naar mijn smaak iets 'beter' dan de DP2 Merrill. Ik beschouw de SD Quattro een beetje als een technische camera ISO honderd op statief, kortom ik gebruik het voor specifieke doeleinden. Mijn voornaamste reden dat ik uiteindelijk koos voor de SD, los van beeldkwaliteit, flexibeler qua lens keuze en verwijderbare stof/IR filter (infrarood fotografie).
                            Ik weet niet of het voor de DP2 geldt, maar de SD Quattro kan via capture pro software op de computer worden aangesloten.

                            met vriendelijke groet,

                            Jan
                            You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                            Comment

                            Working...
                            X