Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grasmaaier afwassen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grasmaaier afwassen

    Ik heb een Honda HRD536c grasmaaier
    En zou deze graag eens onder handen nemen om proper te maken.
    'K heb me echter laten wijsmaken dat ik de machine niet op de rechter of linkerkant mag leggen opdat er olie in de luchtfilter zou lopen.
    Kan er mij iemand met zekerheid zeggen of dit wél of niet mag?
    Dus dit is enkel een vraagje voor de kenners.

  • #2
    Re: Grasmaaier afwassen

    Heel simpel Filip, een Honda grasmaaier mag je op zijn zij leggen met de olie vuldop naar beneden,
    nooit met de luchtfilter naar beneden, anders komt er olie via de carter ontluchting in de carburator.

    Comment


    • #3
      Re: Grasmaaier afwassen

      Ik denk dat dit geldt voor alle grasmaaiers op benzine, ook die met briggs and stratton motoren.
      Ik heb het jaren geleden zelf eens voorgehad met een b&s aangedreven maaier, al weet ik niet meer juist op welke kant ik de machine legde.
      (ik maai nu al ongeveer 15 jaar elektrisch)

      Comment


      • #4
        Re: Grasmaaier afwassen

        Je mag die inderdaad kantelen naar de kant van de olievuldop ... rechts in principe.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Grasmaaier afwassen

          Die van ons wordt elk jaar gekanteld, en ik heb nog nooit gekeken naar welke zijde ik die kantel.
          De hoge drukspuit er op los tot de maaier er als nieuw uit ziet.
          Dan laat ik ze wel een paar minuutjes draaien alvorens op te bergen voor de winter.
          En dat doen wij reeds, ik schat 10 à 15 jaar op die manier.
          Tot nu toe start die elke lente bij de eerste' koord-ruk'

          Comment


          • #6
            Re: Grasmaaier afwassen

            Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
            Die van ons wordt elk jaar gekanteld, en ik heb nog nooit gekeken naar welke zijde ik die kantel'
            Hier wordt na elke maaibeurt de onderkant gereinigd ... wel telkens naar rechts gekanteld.
            Niet telkens met hogedruk natuurlijk, met een houten spatel het meeste gras dat blijft plakken wat afkrabben.
            De rest af en toe met een vochtige doek eens afkuisen of afstoffen met een zachte borstel.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Grasmaaier afwassen

              Opgepast bij het omleggen van een grasmasjien. Altijd met het luchtfilter naar de bovenkant. Anders loopt de olie vanuit het carter naar de carburator en zo naar luchtfilter. Er komt ook olie boven de cilinder in de ontstekingskamer terecht. Dit veroorzaakt een zeer grote motorcompressie en krijg je een ferme terugslag op de trekkoord. Dit kan zeer pijnlijk zijn, tot ontwrichte vingers toe. Indien het toch gebeurt dat je de machine per ongeluk verkeerd omlegt, dan kost je dit minstens een uur werk, en een nieuwe luchtfilter. Niet te zot doen met de HD reiniger, je kan er de carterdichtingen mee beschadigen. Op een HDR zit een meskoppeling, en die kan niet tegen een HD spuit. Bij de meeste fietswinkels verkopen ze BIKE CLEAN van Protect All. Fiets of grasmachine inspuiten, een minuut wachten en afspoelen met de tuinslang.

              Comment


              • #8
                Re: Grasmaaier afwassen

                Inderdaad Johan,
                De verkoper heeft mij ook gewaarschuwd voor die dichtingen.
                Mijn bedoeling is om enkel de alluminium kap proper te maken.
                Deze kan ernstig aangetast worden door het grassap.

                Comment

                Working...
                X