Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap naar systeemcamera

    Ik wil mijn Pentax wegdoen en overstappen naar een systeemcamera wegens lichter en compacter.

    Twijfel tussen Fuji X-T10 en Panasonic GM5 of dergelijke. Eventueel nog andere het bekijken waard?

    Heb nu voor de pentax het bereik van 10mm tot 300mm (dus 15mm tot 450mm in 35mm equivalent) en dat wil ik toch ongeveer terughebben (tele mag zelfs meer)
    Bij panasonic vind ik de groothoek (7-14mm) wel aan de dure kant. zijn er daar andere alternatieven voor?

    Een goede bridge kan ook maar dan kom ik te kort lang de groothoekzijde. bij mijn weten beginnen ze bijna allemaal aan 28 mm (of 25 mm), toch die met voldoende zoombereik.

    Iemand nog voorstellen?
    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

  • #2
    Re: Overstap naar systeemcamera

    Geen idee wat je budget is voor je glas maar Fuji heeft een naar ik lees schitterende lens uitgebracht en wel deze:


    Zo heb je meer mm'ers en een kwaliteitslens.

    Comment


    • #3
      Re: Overstap naar systeemcamera

      Altijd nadenken, zelfde sensorformaat zal niet veel verschil in gewicht opleveren, dimensie van body wel door het spiegelloze onrwerp, maar de lenzen zullen bij eenzelfde bereik/lichtsterkte niet veel schelen...

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Overstap naar systeemcamera

        Zelf kan ik meespreken van de super kwaliteit van fuji. Zeker eens bekijken hoor

        Comment


        • #5
          Re: Overstap naar systeemcamera

          Eens goed rondkijken naar wat MFT allemaal te bieden hebeft qua bodys en lenzen.

          Olympus heeft bijvoorbeeld de E-M10 (I en II) E-M5 (I en II), E-M1, de Pen-F. Panasonic de GH4, GX8 en GX80.
          Ik geef hier allen de recente bodys aan met oogzoeker, sommige vind je zowel nieuw als tweedehands.
          Olympus heeft stabilisatie in de body maar begint nu met een combineerbare stabilatie in de lens, panasonic omgekeerd.
          De GX80 is net zo duur als de GM5 oorspronkelijk was en heeft die stabilisatie, een must als je met als je met een flinke zoom ook uit de hand wil schieten. Vergeet dus die GM5 maar.
          Oly en Pana lenzen zijn uitwiselbaar maar dat weet je waarschijnlijk.
          Pen-F en GX-85 zijn kleine wondertjes als je het mij vraagt en de GX-85 is zeer schappelijk geprijsd aan 589€.
          Als je iets wil met meer grip voor je flinke zoomlenzen ga dan naar een E-M1(stabilisatie) of GH4 (geen stabilisatie dus geen Oly lens) tweedehands. Beide topbodys.
          Ik ben meer een Oly fan maar Pana is beter in video.

          Qua lenzen:
          -beste groothoek is de Oly 7-14 Pro maar die is nog duurder dan de Panasonic 7-14. Je hebt de Oly 9-18, veel goedkoper en net een firmware update gerkregen.
          - telezooms: Oly 75-300 en Pana 100-300 (600mm), beide prachtige zooms voor hun prijs. Dan heb je recent ook nog de Pana 100-400 (800mm) maar die kost 1700 Euri.
          -Allround: Oly 14-150, Pana 14-140, Pana 12-60 en 4 stuks 14-42 zooms, 2 van elk merk in normaal en pancake formaat. Opgelet, de pancakes zijn met elctronische zoom, beter voor video maar voor foto vind ik het onhandig.
          - En er zijn ook prachtige lensjes met vaste brandpuntsafstand van beide merken te krijgen, zowel duur als schappelijk afhankelijk van hoe lichtsterk je ze wilt.

          Fuji heeft ook prachtig materiaal maar is weer APS-C dus de lenzen blijven van het formaat dat je nu gewend bent. Ik koos voor MFT.
          Voor bridge is er de Sony RX-10 III (24-600) maar is 24 genoeg voor jou? En dan ga je wel met een veel kleinere sensor dan MFT of APS-C werken en kun je geen lenzen wisselen of een fijne prime lens gebruiken. Ik heb versie 1 en 2 van deze Sony gehad maar die waren 24-200.
          Last edited by Luna-L; 30 juni 2016, 13:37.
          Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

          Comment


          • #6
            Re: Overstap naar systeemcamera

            @Sultana: Bedankt voor de info maar deze zit zeker buiten budget.

            @bulke41: Was ik ook al aan het denken, dus beter naar MFT formaat gaan.

            @Luna-L: Bedankt voor deze info, daarmee kan ik wat verder kijken.
            Had vroeger al een Bridge (Panasonic FZ30) en was daar toen zeer tevreden mee. Maar nu met de Pentax en zeker sinds ik daar de 10-20 mm van heb vind ik deze onschatbaar zeker op citytrips en dergelijke. Dus zoals je zegt, die 24 mm is al te veel, anders was ik al terug omgeschakeld naar Bridge.

            Dus denk ik dat ik verder zal moet kijken naar MFT.
            Groetjes,
            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

            Comment


            • #7
              Re: Overstap naar systeemcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
              @Sultana: Bedankt voor de info maar deze zit zeker buiten budget.

              @bulke41: Was ik ook al aan het denken, dus beter naar MFT formaat gaan.

              @Luna-L: Bedankt voor deze info, daarmee kan ik wat verder kijken.
              Had vroeger al een Bridge (Panasonic FZ30) en was daar toen zeer tevreden mee. Maar nu met de Pentax en zeker sinds ik daar de 10-20 mm van heb vind ik deze onschatbaar zeker op citytrips en dergelijke. Dus zoals je zegt, die 24 mm is al te veel, anders was ik al terug omgeschakeld naar Bridge.

              Dus denk ik dat ik verder zal moet kijken naar MFT.

              Ja, je had dus een 15-30 lens. Mij MFT zul je de keuze hebben uit de duurdere 7-14 (14-28) modellen of de meer betaalbare 9-18 (18-36).
              Koijk wel goed uit voor welke camera je kiest. Alle Oly's hebben stabilisatie in de body en als je er een panasonic lens met stabilisatie op steekt kin je kiezen om de body of lens stabilisatie te gebruiken. Tot voor kort hadden Panasonic body's geen stabilisatie dus moest je lens stabilisatie hebben. De GX8 heeft een lichte stabilisatie, de GX80 een betere om het simpel uit te leggen. De stabilistaie van de Panasonic bodys kunnen bij gebruik van een Pana lens met stabilisatie de 2 combineren. Zo ook met Oly, een Oly lens met stabilisatie op een Oly body kan de 2 combineren maar er is tot op heden nog maar 1 Oly lens met stabilisatie, de 300mm F4. Mix en match van de body's en lenzen geeft geen mogelijkheid to combinatie van de 2 stabilisaties.
              Nu, niet belangrijk voor je groothoek lens maar je wil ook een flinke tele en daar is goeie stabilisatie onontbeerlijk. Eeen "simpele" 300mm op MFT is 600mm en daar schiet je niet zo gauw mee uit de hand zonder stabilisatie op f5.6.
              Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

              Comment


              • #8
                Re: Overstap naar systeemcamera

                Of een samyang 7,5 mm? en dan een 12-40 of 12-60...
                Maar ik weet niet of een prime wel iets voor mij is... Heb ook een prime 50 mm voor de Pentax en die gebruik ik toch niet zo veel, en als ik hem gebruik wil ik altijd zoomen ;-)
                Groetjes,
                FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap naar systeemcamera

                  Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                  Of een samyang 7,5 mm? en dan een 12-40 of 12-60...
                  Maar ik weet niet of een prime wel iets voor mij is... Heb ook een prime 50 mm voor de Pentax en die gebruik ik toch niet zo veel, en als ik hem gebruik wil ik altijd zoomen ;-)
                  Ik vind zooms handig en primes interessant, leerrijk en vooral creativiteit bevorderend.
                  Maar heb je er bijnstilgestaan dat die Samyang geen autofocus heeft? Voor zover ik weet zijn alle primes voor mft die neit van Olympus of Panasonic zijn manuele focus. Niet zeker over Sigma en Tamron.
                  Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap naar systeemcamera

                    Verzin eer je begint zou ik zeggen, hier reeds twee maal laten gaan aan een "Systeem" camera en steeds terug gekeerd.
                    Eerst aan een Sony Nex7 met 24mm f1.8 Zeiss, een flop tot en met, dan een Fuji X-T1, goed toestel dat prachtige resultaten gaf,
                    maar gewoon te traag en ik kwam gewoon de handeling niet gewoon.
                    Nu terug een Nikon D500, en terug een crop, dat ding is gewoon wonderlijk goed en super snel,
                    weegt bovendien niet te veel (wat voor mij "en voor velen denk ik" eigenlijk de reden van overstap was)
                    Zal ook wel boven het budget van TS zitten, maar wil ik toch even mee geven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap naar systeemcamera

                      Hoi,

                      Ik ben nu alweer 1,5 jaar van m'n Nikon aan het genieten.
                      Daarvoor heb ik 2,5 jaar van Olympus genoten (E-M5 en E-M1).
                      Maar de accuratesse van het AF systeem brak me uiteindelijk te dikwijls op.
                      Te veel missers bij snelle onderwerpen, zoals dieren en jachtvliegtuigen, bijvoorbeeld.
                      Ook veelvuldige testen van andere merken, alle andere merken..., brachten niet de duidelijke verbetering.
                      Die was er weer (meteen) bij het in handen nemen van een spiegelreflex.
                      Daarna mijn Nikon gekocht...
                      Dus bedenk en probeer goed vóórdat je je Pentax de rug toekeert.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap naar systeemcamera

                        Gebruik na 15 jaar Nikon nu ook Fuji X-Pro2 naar uiterst tevredenheid.
                        Ik zou je de raad willen geven koop niet zomaar een systeemcamera van de ene dag op de andere om je Pentax materiaal weg te doen.

                        Mij ligt fuji het best. De bediening, de menu interface, de kleuren en fotokwaliteit.
                        Kan best zijn dat voor u Sony of Olympus/Panasonic het beste werkt.

                        Uitproberen die verschillende systemen zou ik zo zeggen.
                        Zeker mocht je snelle actie fotograferen. Als je echt verschil in lichtheid en compactheid wil zal je naar Olympus/Panasonic moeten kijken.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap naar systeemcamera

                          @ Adrie: Hangt er van af wat je bedoelt met snel. Heel wat mirrorles camera's focussen sneller dan bepaalde DSLR's. Als je burst mode bedoelt om bvb sport te fotgraferen dan moet ik je gelijk geven maar ik heb geen interesse in sportfotografie.

                          @Ief: Inderdaad, er zijn verschillende mirorless merken. Sony voor Full-Frame en APS-C en Fuji voor APS-C maar het formaat van hun lenzen zijn dezelfde als die van een DSLR. Beide merken maken prachtig materiaal. Voor de kleinste lenzen wordt het M43 dus Pansonic of Olympus. Ook Canon en Nikon hebben (of moeten we binnenkort zeggen hadden) mirrorless systemen repectievelijk hun M en 1 series. Niet veel succes maar als je de geruchten moet geloven zijn ze ook aan het uitkijken naar mirrorless systemen voor hun Full-Frame en APS-C lijnen.
                          Nu, moest ik een full frame willen dan zou het sowieso Sony worden. Maar weer een pak groter (lenzen dan vooral) en duurder dan M43.
                          Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap naar systeemcamera

                            @All: Bedankt voor de info. Alles hangt natuurlijk af van wat je wil fotograferen en zo. Ik denk dat dit voor mij wel zal meevallen, sport en actie is meestal niet echt het doel. En als ik zie wat er in de testen staat in verband met bursts met autofocus is dat stukken beter dan wat in nu kan doen.

                            In de richting waar ik nu aan het kijken ben (Panasonic / Olympus) kan ik het gewicht ongeveer halveren en word het ook in omvang een stuk compacter. Wat er dus voor zorgt dat het leuker word om mee te nemen. En zoals iemand ooit zei, de ideale camera is degene die je bij je hebt als je hem nodig hebt.

                            Moet wel nog eerst eens naar de winkel om alles eens te kunnen vastpakken en uit te testen.

                            Voor het ogenblik ga ik voor het volgende:
                            panasonic GX80
                            Olympus 8-16 - Panasonic 14-140 of 12-60 - Tele ?
                            Ben er nog niet uit tussen 14-140 of 12-60. 12-60 is , denk ik, iets beter, maar 14-140 komt iets goedkoper in combi met GX80 (200 € goedkoper dan beide in losse aankoop).
                            maar zelfs met die 14-140 (280 mm in 35mm equivalent) heb ik nog een extra tele nodig.
                            Groetjes,
                            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap naar systeemcamera

                              Oly 8-16? Oly 9-18 bedoel je waarchijnlijk.
                              En de beste tele voor je gekozen body zal de Pana 100-300 zijn.
                              De 100-400 is van een heel andere prijsklasse.
                              Goeie camera en mooie kit zou ik zeggen!
                              Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                              Comment

                              Working...
                              X