Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kostprijs om lens te laten reinigen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kostprijs om lens te laten reinigen?

    Graag had ik even willen informeren hoeveel het zou kosten om mijn tweedehandse Canon 17-55mm f2.8 te laten reinigen?
    Wanneer ik deze had gekocht zag ik dat er nogal wat stof in de lens aanwezig was (met ook soms stof op de sensor als gevolg?).
    Nu heb ik op het internet wel bij verschillende reviews gezien dat sommige exemplaren van deze lens daar gevoelig aan zijn.
    Ik ben wel zeer tevreden van de lens en het stof (in de lens) zie je niet op de foto's maar het stof op de sensor (meer dan normaal) vind ik wel vervelend.
    Daarom dacht ik de lens even binnen te brengen en te laten reinigen. Iemand een idee van een kostprijs?
    Er staan wel filmpjes op het net om dit zelf te doen maar daar begin ik zelf liever niet aan (bij zo een dure lens).
    Bedankt alvast voor het lezen en eventuele reacties!
    Canon

  • #2
    Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

    Stof in een lens zit daar prima en als je de 17-55 op zijn sterke opunt gebruikt is de stof op de sensor ook onzichtbaar,

    Hoe stof vanuit een lens op de sensor kan komen is mij niet geheel duidelijk.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Stof in een lens zit daar prima en als je de 17-55 op zijn sterke opunt gebruikt is de stof op de sensor ook onzichtbaar,

      Hoe stof vanuit een lens op de sensor kan komen is mij niet geheel duidelijk.
      Dankjewel voor uw reactie!
      Sinds ik deze lens tweedehands heb gekocht heb ik veel meer last van stof op de sensor (te zien in de viewfinder en op foto's bij bvb f22). Niet dat ik f22 veel gebruik, eerder van f2.8 tot f12.
      Het stelde me gerust dat het niet alleen mijn exemplaar was die stof in de lens had. De eerste eigenaar had ook wel geen uv (beschermings)filter gebruikt.
      Nu ben ik zelf heel zorgzaam op mijn materiaal en het stof irriteert me wel wat.
      Maar als ik zeker weet dat deze lens niet meer stof op de sensor gaat bezorgen (t.o.v. een andere zoom (schuif)lens) ga ik het misschien zo laten...
      Canon

      Comment


      • #4
        Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

        Stof op de sensor zie je niet als stof in de zoeker. Ik denk dat er wat verwarring is.

        Comment


        • #5
          Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

          Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
          (te zien in de viewfinder en op foto's bij bvb f22). Niet dat ik f22 veel gebruik, eerder van f2.8 tot f12....
          f22 door de zoeker is gewoon 2.8 in beeld en als je scherptedieptecontrole gebruikt, zie je ook geen stof maar slechts zwart....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

            Als ik met f22 een foto maak van bvb. de grijze lucht buiten dan kan ik op de computer als ik het beeld vergroot het stof zien op de sensor.
            Maar als ik door de zoeker van de 70D kijk dan zie ik de plekjes of stofjes altijd.
            Wanneer ik een manuele sensor reiniging doe (met blaasbalg) dan gebeurt het soms dat het iets beter is (maar niet altijd).
            Canon

            Comment


            • #7
              Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

              Als je door de zoeker kijkt dan zie je stof en haartjes op je matglas.

              Ook dat maakt niets uit voor de foto.

              Je sensor kan je laten reinigen.

              De lens is (bijna altijd) niet nodig.

              Comment


              • #8
                Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                Als je door de zoeker kijkt dan zie je stof en haartjes op je matglas.

                Ook dat maakt niets uit voor de foto.

                Je sensor kan je laten reinigen.

                De lens is (bijna altijd) niet nodig.
                Bedankt voor de info!
                Nog even één vraagje: het matglas is dat de spiegel?
                De lens zal ik dan niet laten reinigen. Buiten het stof in de lens is deze verder goed onderhouden.
                Canon

                Comment


                • #9
                  Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

                  Nee, het matglas zit boven de spiegel en ligt horizontaal.

                  Een schematische voorstelling (niet helemaal kompleet want het spiegeltje naar de autofocus module ontbreekt, maar soit) https://www.scienceabc.com/wp-conten...ss-Section.jpg



                  Maar blijf daar af, is nl. snel beschadigd.
                  Last edited by Empe; 28 juni 2016, 22:13.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

                    Als je een beetje handig bent, zelf doen:

                    I took the plung and decided to remove the front element of my Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM lens. This is a detailed video procedure for removing the fro...


                    ขั้นตอนง่ายในการแกะเลนส์ตัวหน้าของ Canon EF-S 17-55 เพื่อการทำความสะอาดฝุ่นในเบื้องต้นลองทำกันดูนะครับ


                    Bought a used Canon 17-55 for $800.oo The front element was filthy dirty. Canon was charging $200 for cleaning not including shipping. I took a shot at i...


                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

                      Nog eens bedankt voor de info en tips!!!
                      Canon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

                        Net de lens zoals de filmpjes op YouTube zelf opengemaakt en gereinigd en ging prima! Nu zit er geen enkel stofje meer in de lens.
                        Ook heb ik er direct een uv (beschermings)filter op geplaatst.

                        Dus als ik het goed begrijp: de stofjes en vuil op het matglas van de camera (die je ziet in de viewfinder)dat kan je niet reinigen? Wat moet je dan doen als het echt storend wordt in de viewfinder?
                        Nu is dit nog niet het geval hoor, alleen enkele stofjes...
                        Canon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                          Net de lens zoals de filmpjes op YouTube zelf opengemaakt en gereinigd en ging prima! Nu zit er geen enkel stofje meer in de lens.
                          Ook heb ik er direct een uv (beschermings)filter op geplaatst.

                          Dus als ik het goed begrijp: de stofjes en vuil op het matglas van de camera (die je ziet in de viewfinder)dat kan je niet reinigen? Wat moet je dan doen als het echt storend wordt in de viewfinder?
                          Nu is dit nog niet het geval hoor, alleen enkele stofjes...
                          Hangt af welk toestel je hebt natuurlijk.
                          In mijn 5D heb ik onlangs een nieuw matglas met zichtbare lijntjes gestoken en nu zijn mijn horizonten, palen, huizen en zo verder recht.
                          Kijk eens de handleiding van je toestel erop na of je überhaupt van matglas kunt wisselen.
                          Als dat kan dan moet je wel goed opletten dat je dat doet in een stofvrije ruimte.
                          Dat je chirurg handenschoenen aan hebt want dat matglas aanraken met de blote vingers is echt te mijden omdat deze gegarandeerd met de tijd vlekken zullen nalaten.
                          NOOIT het stof met een borstel proberen schoon te maken, je zou het stof alleen maar die microgroeven dieper induwen.
                          Stof met een blaaspeer verwijderen lukt het niet dan met een "wattestokje" ,gedrenkt in gedestilleerd water, proberen weg te dippen.
                          Het beetje water dat eventueel zou achterblijven gewoon laten opdrogen.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                            Wat moet je dan doen als het echt storend wordt in de viewfinder?
                            ...
                            iets in je hoofd laten veranderen.......
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kostprijs om lens te laten reinigen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                              Dus als ik het goed begrijp: de stofjes en vuil op het matglas van de camera (die je ziet in de viewfinder)dat kan je niet reinigen? Wat moet je dan doen als het echt storend wordt in de viewfinder?
                              Nu is dit nog niet het geval hoor, alleen enkele stofjes...
                              Gecompresseerde lucht in zo'n spuitbus kopen. Of een goede compressor op een lage luchtdruk gebruiken op het eruit te blazen. Beide al gedaan en werkt perfect. Succes!

                              Comment

                              Working...
                              X