Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

    Een klein onderhoud bij Auto 5 kost €92 voor een kleine Peugeot 107 en €125 voor een Peugeot 307 break.
    Zijn er hier mensen die zelf het klein onderhoud van hun wagen doen en kun je daar veel kosten op besparen ?

    Als prestaties voor mijn Peugeot 307 staat er op de factuur :

    Olie verversing plu houd longlife olie €122
    Montage oliefilter inbegr.
    O.Nor.5W30 C2 PSA B712290 Forf
    Oliefilter Kneccht OX171/2D

    Ze vullen sowieso alle vloeistoffen bij zei de verkoper (ondanks niet op de factuur vermeld)

    Ik vraag me af als je zelf de juiste olie en koelvloeistof koopt als dit veel scheelt qua prijs en als de oliefilter vervangen makkelijk is ?
    Welke olie zou ik dan precies nodig hebben voor een Peugeot 107 & 307SW ?
    Voor de rest enkel de vloeistof voor de ruitenwissers bijvullen of zijn er nog zaken die niet vermeld waren op die factuur bij een klein onderhoud ?

    Online zag ik dat een klein onderhoud hetvolgende inhoudt :
    -verversing van de motorolie die dient om de wrijving tussen de onderdelen te beperken, de afkoeling ervan te verzekeren en de motor tegen corrosie te beschermen;
    -controle van het oliepeil en de koelvloeistof die de motoronderdelen afkoelt;
    -controle van de remmen (schijven en blokken);
    -controle van de koplampen;
    -controle van de accu;
    -vervanging van de oliefilter.

    Qua koplampen zie je dit zelf wel als ze nog werken, als je remschijven beginnen te piepen weet je ook dat ze beginnen te verslijten en als je wagen vlot start is er geen accuprobleem (zelf recent nieuwe accu gehad).
    Dus ik denk meer dat het hoofdzakelijk de vloeistoffen bijvullen is.

    In 40min was alles in orde, soms vraag je je af als dit allemaal wel gebeurd is in die korte tijd
    Last edited by CanonYouCan; 25 juni 2016, 12:04.

  • #2
    Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

    Ik weet niet, maar als je met een wagen rijdt en nog wil besparen op 92€?

    Je moet niet alleen de producten kopen, maar ook nog over het nodige materiaal beschikken en de nodige kennis om ook eventuele andere mankementen te kunnen ontdekken bij een routinecontrole.
    De olie alleen al kost iets van rond de 15€ de liter (afhankelijk van merk), je hebt ook de recyclagebijdrage erin verwerkt.
    De oliefilter 10 à 15€ te zien waar je die haalt.
    Een dichting, wat smeerwerk links en rechts en bijvullen van vloeistoffen.

    Kan jij ergens je wagen omhoog tillen of heb je een put in je garage om onderaan de wagen te kunnen werken?
    En als uw remmen piepen, dan is het al véél te laat om ze te vervangen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

      Ik vroeg het net aan een maat en hij doet zelfs geen klein onderhoud, vult alle vloeistoffen zelf bij en scheelt qua prijs als je 2 wagens hebt.

      Comment


      • #4
        Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

        Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
        In 40min was alles in orde, soms vraag je je af als dit allemaal wel gebeurd is in die korte tijd
        Een klein onderhoud duurt idd niet lang, meestal is dat niet meer dan vervangen van de motorolie + oliefilter, eventueel ook de luchtfilter, en nazicht van de vloeistoffen. Dan nog een "visuele" inspectie van remmen, banden, lichten, ophanging, vooral met het oog op adviseren van de klant ("Uw banden zijn aan vervanging toe , mijnheer"). Dat neemt dus niet veel meer dan een half uur.
        Je kan dat uiteraard zelf doen, onderdelen zoals een luchtfilter en oliefilter zijn goedkoop (10 à 15 euro). Olie is wat duurder, reken daar toch op 10 euro/liter, en je hebt toch al snel 3,5 a 4 liter nodig. Maar dan zit je dus toch al aan 50 à 60 euro minimaal (olie + filters).
        Maar je hebt er dan wel de middelen en plaats voor nodig, ik veronderstel immers dat je geen hydraulische brug of werkput in je garage hebt.
        Dan is 92 euro toch niet overdreven als het allemaal voor je gedaan wordt door een ervaren mechanicien in een goed uitgerust atelier ?
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

          Mijn merkgarage vraagt voor 400€ voor een kleine beurt en 800€ voor een grote beurt.
          Voor de oliewissel vraagt men 25€/liter voor de olie, 40€ voor de oliefilter, 8€ voor een carterstop met dichtingsring.
          Daarbij komt nog 1/2 werkuur @ 30€. Totaalprijs voor een oliewissel van 7,5 liter kost dan 265,5€.
          Ik bestel nu op internet 2 bussen van 5 liter identieke olie @ 33€/bus. Kost inclusief verzending ongeveer 75€ voor de 10 liter.

          De oliefilter kostte op internet 8€. Deze filter is van het merk Marelli, en identiek dezelfde die in het mooie doosje van de merkgarage zit (ook van het merk Marelli). Dat doosje kost dus 32€ !
          In plaats van de carterring met dichtingsring (8€ in de garage) heb ik bij dezelfde leverancier van de oliefilter 10 dichtingsringen gekocht @ 4€/10 stuks.
          Een oliewissel met filter kost me nu 60@ en ik doe 205€ profijt door een half uurtje zélf te werken. Bovendien ben ik zeker dat alle olie van het carter er volledig uitgelekt is.
          In vele garages pompt men de olie eruit door een slangetje in het gat van de peilstok te steken. Er blijft dan nog minstens een liter van de oude olie in het carter zitten, maar je moet wel voor de volledige inhoud betalen.
          Overigens heb ik in de garage zélf gezien dat een grote beurt slechts 20 minuten duurde. Thuis ruitensproeiertank tot aan de rand gevuld en remoliepeil + koelwaterpeil gecontroleerd.
          2 kilometer naar de garage gereden zonder de ruitensproeier te gebruiken.
          Op de factuur stond niettemin 2 liter ruitenwisservloeistof @ 8€, 0.15 liter remolie @ 10€ en 0.25 liter koelvloeistof @ 4€. Blijkbaar een standaard fraudepraktijk.
          In het onderhoudsboekje staan 80 te controleren items bij een grote beurt. Is onmogelijk te doen op 20 minuten.
          Onnodig te vertellen dat ze in de garage nu 3 auto's minder moeten onderhouden voor mij, na de garantieperiode.
          Last edited by notex; 26 juni 2016, 09:13.

          Comment


          • #6
            Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Mijn merkgarage vraagt voor 400€ voor een kleine beurt en 800€ voor een grote beurt.
            Voor de oliewissel vraagt men 25€/liter voor de olie, 40€ voor de oliefilter, 8€ voor een carterstop met dichtingsring.
            Daarbij komt nog 1/2 werkuur @ 30€. Totaalprijs voor een oliewissel van 7,5 liter kost dan 265,5€.
            Ik bestel nu op internet 2 bussen van 5 liter identieke olie @ 33€/bus. Kost inclusief verzending ongeveer 75€ voor de 10 liter.

            De oliefilter kostte op internet 8€. Deze filter is van het Marelli, en identiek dezelfde die in het mooie doosje van de merkgarage zit (ook van het merk Marelli). Dat doosje kost dus 32€ !
            In plaats van de carterring met dichtingsring (8€ in de garage) heb ik bij dezelfde leverancier van de oliefilter 10 dichtingsringen gekocht @ 4€/10 stuks.
            Een oliewissel met filter kost me nu 60@ en ik doe 205€ profijt door een half uurtje zélf te werken. Bovendien ben ik zeker dat alle olie van het carter er volledig uitgelekt is.
            In vele garages pompt men de olie eruit door een slangetje in het gat van de peilstok te steken. Er blijft dan nog minstens een liter van de oude olie in het carter zitten, maar je moet wel voor de volledige inhoud betalen.
            Overigens heb ik in de garage zélf gezien dat een grote beurt slechts 20 minuten duurde. Thuis ruitensproeiertank tot aan de rand gevuld en remoliepeil + koelwaterpeil gecontroleerd.
            2 kilometer naar de garage gereden zonder de ruitensproeier te gebruiken.
            Op de factuur stond niettemin 2 liter ruitenwisservloeistof @ 8€, 0.15 liter remolie @ 10€ en 0.25 liter koelvloeistof @ 4€. Blijkbaar een standaard fraudepraktijk.
            In het onderhoudsboekje staan 80 te controleren items bij een grote beurt. Is onmogelijk te doen op 20 minuten.
            Onnodig te vertellen dat ze in de garage nu 3 auto's minder moeten onderhouden voor mij, na de garantieperiode.
            400 euro voor een klein onderhoud ? Je rijdt met een Porsche ofzo ?
            Anders wordt je daar inderdaad serieus "in 't zak gezet".
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

              Ik heb 121,54 euro betaald voor het klein onderhoud van mijn Dacia, daar zit wel het inlezen van de bandenspanningssensors bij (ongeveer 17 euro) omdat ik zelf net daarvoor de winterbanden had gemonteerd.
              Van die 121,54 euro heb ik ook nog ongeveer 3,5 euro terug gekregen omdat ik gereclameerd heb voor de ruitensproeiervloeistof die ze onmogelijk bij in het reservoir hebben kunnen gieten.
              Dat reservoir zat tot op de rand vol voor ik naar de garage vertrok (en de vloeistof was vermeld op het factuur)...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                Moet ik even nakijken op de facturen maar een klein onderhoud VW Polo kost mij bij een officieel VW dealer rond de 160 euro.
                Daar zit in:
                - olie + filter.
                - remolie nazien + aanvullen.
                - koelvloeistof nazien + aanvullen.
                - remblokjes en remschijven nazien visueel.
                - algemeen beperkte visuele inspectie.
                - even op de computer aansluiten om te zien of daar geen gekken meldingen in zitten.

                Voor die mensen is dat routineklusje en langer dan een kwart uurtje zijn die daar niet aan bezig.
                Krijg ik ondertussen een koffietje in de toonzaal en ga ik wat lullen met de verkopers over wat mijn volgende aankoop zou kunnen zijn.

                Laatst kwam de technieker in de toonzaal waar ik wachte en melde mij dat de ruitenwissers aan vervanging toe waren. Vroeg die of dat vervangen mocht worden.
                Koste me wel 30 euro extra.

                Vind ik allemaal goed meevallen van prijs en ik moet mij niet vuil maken.
                Bij VW is het ook zo dat je gratis assistance krijgt indien je het onderhoud bij hun laat doen steeds. Spaart mijn een abo bij touring uit.
                Dus ergens zit dat ook in die prijs.

                Comment


                • #9
                  Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Moet ik even nakijken op de facturen maar een klein onderhoud VW Polo kost mij bij een officieel VW dealer rond de 160 euro.
                  Daar zit in:
                  - olie + filter.
                  - remolie nazien + aanvullen.
                  - koelvloeistof nazien + aanvullen.
                  - remblokjes en remschijven nazien visueel.
                  - algemeen beperkte visuele inspectie.
                  - even op de computer aansluiten om te zien of daar geen gekken meldingen in zitten.

                  Voor die mensen is dat routineklusje en langer dan een kwart uurtje zijn die daar niet aan bezig.
                  Krijg ik ondertussen een koffietje in de toonzaal en ga ik wat lullen met de verkopers over wat mijn volgende aankoop zou kunnen zijn.

                  Laatst kwam de technieker in de toonzaal waar ik wachte en melde mij dat de ruitenwissers aan vervanging toe waren. Vroeg die of dat vervangen mocht worden.
                  Koste me wel 30 euro extra.

                  Vind ik allemaal goed meevallen van prijs en ik moet mij niet vuil maken.
                  Bij VW is het ook zo dat je gratis assistance krijgt indien je het onderhoud bij hun laat doen steeds. Spaart mijn een abo bij touring uit.
                  Dus ergens zit dat ook in die prijs.
                  Is dat ook niet als je Total tankt, was toch zo enkele jaren geleden ?

                  Ik betaal ook iets tussen 100 en 120 euro bij jaarlijks klein onderhoud; 3 klein, 1 groot, jaarlijks vanwege mijn weinige km's.
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Bij VW is het ook zo dat je gratis assistance krijgt indien je het onderhoud bij hun laat doen steeds. Spaart mijn een abo bij touring uit.
                    Dus ergens zit dat ook in die prijs.
                    Dat zal bij de meeste merken wel zo zijn vermoed ik, bij mijn Ford in ieder geval wel
                    Maar om volledig te vertrouwen op die Ford Assistance dat doe ik niet hoor

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                      Wel, dan zit ik hier verdikke super goed bij mijn garage.
                      Verleden week heb ik mijn Subaru voor klein onderhoud binnen gedaan,
                      Vijf liter vol synthetische olie merk Mobil, nieuwe oliefilter, vloeistoffen bijvullen en op 27 punten controleren,
                      tot zelfs het meten van de kogel van de trekhaak zit daar bij, alsook het testen
                      van de druksensoren, half uur werk en wordt effectief ook gedaan, want ik mag er bij blijven.
                      Betaald 77€ voor alles, tot zelfs de groefdiepte van de banden wordt gemeten en opgetekend
                      en dat bij mijn merkdealer, is trouwens een garantie voorwaarde.
                      Verschil met mijn Mercedes C (W204) was dat hetzelfde daar ongeveer het vijfdubbele kostte, eigenlijk ben ik
                      daar bij mijn weten nooit beneden de 400€ buiten gestapt, maar daar lopen er dan ook méér rond in een witte jas
                      dan in een blauwe overal.......

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                        77 euro is echt wel een prikje.

                        Vroeger reed ik ook Mercedes en ben daar ook nooit buitengestapt zonder dikke factuur LOL.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                          7,5 liter olie,zal ook geen klein moteurke zijn .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                            Is dat ook niet als je Total tankt, was toch zo enkele jaren geleden ?
                            Maar je betaalt dan wel 0,16 euro per liter brandstof méér, want ik heb nog nooit 1 Total tankstation gezien waar je al was het maar 0,0000001 cent korting krijgt op de officiële prijs.
                            Scheelt toch al bij elke tankbeurt een kleine 10 euro (bij 70l). Dus als je véél km rijdt...
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Maar je betaalt dan wel 0,16 euro per liter brandstof méér, want ik heb nog nooit 1 Total tankstation gezien waar je al was het maar 0,0000001 cent korting krijgt op de officiële prijs.
                              Scheelt toch al bij elke tankbeurt een kleine 10 euro (bij 70l). Dus als je véél km rijdt...
                              awel bij ons staat den total 0.04 euro goedkoper dan de goedkoopste in de streek.

                              Comment

                              Working...
                              X