Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop polarisatie en ND filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop polarisatie en ND filter

    Binnenkort vertrek ik met vakantie (zee en bergen) en ik zou hiervoor een grijs- en een polarisatiefilter willen aanschaffen. Ik heb geen ervaring met dit soort filters en ik zou wat willen experimenteren hiermee.

    Waar moet ik op letten bij de aanschaf van deze filters? De juiste diameter lijkt mij logisch, maar zijn er nog andere zaken? Bv. bevestiging van lensdoppen en/of zonnekap.
    Standaard heb ik op mijn lenzen reeds een B+W UV filter geschroefd.

    Qua polarisatiefilters bestaan er blijkbaar exemplaren waarmee je de intensiteit kan bepalen (de circulaire varianten). Ik neem aan dat dit wel handig is?
    Zelf had ik de B+W CPOL MRC 67 in gedachten. Is dat een goede keuze? Is wel redelijk prijzig maar heb het er wel voor over indien het kwaliteit is.

    Wat ND-filters betreft: hier heb ik totaal geen idee.
    Ik zou graag wat willen spelen met het uitvlakken van golven en wolken.
    Hier heb je filters met bv. 3, 6 of 10 stops, maar er bestaan ook hier variabele versies in, zoals de Hama Var ND2-400. Gezien ik nog niet echt weet wat ik juist nodig heb lijkt die laatste mij wel interessant om mee te starten? Maar die is dan weer goedkoper dan de B+W varianten met een 'vaste stop'. Ik weet dus niet of deze kwalitatief ook ok is.

    Wie kan mij advies geven in deze materie?
    --> www.brandnewimage.be <--

  • #2
    Re: Aankoop polarisatie en ND filter

    circ pol filter: draaien aan de lens verandert het filtergedrag. Heeft iets te maken met lichtbreking en zo. Je moet maar eens schuin naar een vijver richten en dan aan je filter draaien: verandert van spiegel naar doorzichtig.
    Voor digitale fotografie gebruik je trouwens steeds een circulaire filter. Bijkomend zul je veel diepere kleuren krijgen dus dat isook meegenomen.

    ND filter: Ofwel gebruik je een regelbare en leer je leven met de nadelen ervan. Op de uitersten heb je wel wat fouten maar bij normaal gebruik valt dit wel mee. Is wel gemakkelijk om de intensiteit continu bij te regelen. Zelf heb ik die (goedkopere) oplossing.
    ofwel gebruik je vaste filters (die je boven mekaar kunt schroeven om te combineren). Is duurder maar ook degelijker. Mijne 'fotomaat' gebruikt deze.
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop polarisatie en ND filter

      hangt ervan af of je een FX of DX toestel hebt. Voor een FX moet je slimfilters hebben anders heb je teveel vignettering.
      https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop polarisatie en ND filter

        Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
        ND filter: Ofwel gebruik je een regelbare en leer je leven met de nadelen ervan.
        Wat zijn die nadelen dan?

        Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
        hangt ervan af of je een FX of DX toestel hebt.
        Heb een DX toestel
        --> www.brandnewimage.be <--

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop polarisatie en ND filter

          Oorspronkelijk geplaatst door Brand New Image Bekijk bericht
          Wat zijn die nadelen dan?

          lees de zin die er achter komt.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop polarisatie en ND filter

            Ik heb het nadeel ondertussen zelf reeds kunnen nalezen op http://www.camerafilterstore.nl/Tips...nd-filter.html
            Na meer research neig ik voor de ND-filters naar een systeem met filterhouder en voorzetfilters. Vooral de filters van 84dot5 lijken mijn qua prijs/kwaliteit wel interessant?

            De polarisatiefilter is ondertussen reeds besteld, het is een B+W Circ. Pol. MRC 67 geworden.
            --> www.brandnewimage.be <--

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop polarisatie en ND filter

              Oorspronkelijk geplaatst door Brand New Image Bekijk bericht
              Ik heb het nadeel ondertussen zelf reeds kunnen nalezen op http://www.camerafilterstore.nl/Tips...nd-filter.html
              Na meer research neig ik voor de ND-filters naar een systeem met filterhouder en voorzetfilters. Vooral de filters van 84dot5 lijken mijn qua prijs/kwaliteit wel interessant?

              De polarisatiefilter is ondertussen reeds besteld, het is een B+W Circ. Pol. MRC 67 geworden.
              Deze zijn zeker interresant, goedkoop en erg neutrale kleuren

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop polarisatie en ND filter

                Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                hangt ervan af of je een FX of DX toestel hebt. Voor een FX moet je slimfilters hebben anders heb je teveel vignettering.
                eb op DX en FX lenzen alleen gewone 'dikke'. De enige lens waarop ik weleens een slimme variant had was een DX lens, Sigma 10-20, maar na het verkrijgen van een Hoya ipv B+W was dat ook een dikke en geen vignetering.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop polarisatie en ND filter

                  Hier een testje van mij met een Cir Pol filter :

                  Geen polarisatie (effect weggedraaid)


                  Wel polarisatie

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop polarisatie en ND filter

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                    Hier een testje van mij met een Cir Pol filter :

                    Geen polarisatie (effect weggedraaid)

                    Wel polarisatie
                    Het lijkt mij eerder het omgekeerde: de tweede zonder filter.

                    Comment

                    Working...
                    X