Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop polarisatie en ND filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop polarisatie en ND filter

    Binnenkort vertrek ik met vakantie (zee en bergen) en ik zou hiervoor een grijs- en een polarisatiefilter willen aanschaffen. Ik heb geen ervaring met dit soort filters en ik zou wat willen experimenteren hiermee.

    Waar moet ik op letten bij de aanschaf van deze filters? De juiste diameter lijkt mij logisch, maar zijn er nog andere zaken? Bv. bevestiging van lensdoppen en/of zonnekap.
    Standaard heb ik op mijn lenzen reeds een B+W UV filter geschroefd.

    Qua polarisatiefilters bestaan er blijkbaar exemplaren waarmee je de intensiteit kan bepalen (de circulaire varianten). Ik neem aan dat dit wel handig is?
    Zelf had ik de B+W CPOL MRC 67 in gedachten. Is dat een goede keuze? Is wel redelijk prijzig maar heb het er wel voor over indien het kwaliteit is.

    Wat ND-filters betreft: hier heb ik totaal geen idee.
    Ik zou graag wat willen spelen met het uitvlakken van golven en wolken.
    Hier heb je filters met bv. 3, 6 of 10 stops, maar er bestaan ook hier variabele versies in, zoals de Hama Var ND2-400. Gezien ik nog niet echt weet wat ik juist nodig heb lijkt die laatste mij wel interessant om mee te starten? Maar die is dan weer goedkoper dan de B+W varianten met een 'vaste stop'. Ik weet dus niet of deze kwalitatief ook ok is.

    Wie kan mij advies geven in deze materie?
    --> www.brandnewimage.be <--

  • #2
    Re: Aankoop polarisatie en ND filter

    circ pol filter: draaien aan de lens verandert het filtergedrag. Heeft iets te maken met lichtbreking en zo. Je moet maar eens schuin naar een vijver richten en dan aan je filter draaien: verandert van spiegel naar doorzichtig.
    Voor digitale fotografie gebruik je trouwens steeds een circulaire filter. Bijkomend zul je veel diepere kleuren krijgen dus dat isook meegenomen.