Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RX100 hoe HDR foto's nemen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RX100 hoe HDR foto's nemen ?

    Na enkele maanden research te hebben gedaan, heb ik toch besloten om de wat oudere Sony RX100 M1 te kopen.
    Ik heb hem sinds deze week en tot nu toe enorm blij mee.

    Echter kom ik er niet uit hoe HDR werkt met dit toestel. Let wel, ik ben volledig een beginner wat HDR betreft, ik heb er al wel wat research naar gedaan.
    Ik had tijdens mijn zoektocht vaker gelezen dat HDR mogelijk is met de RX100. Ik geraak er maar niet uit hoe.

    Ik heb wel de automatische HDR stand gevonden, waarbij die automatisch een HDR foto maakt.
    Maar wanneer ik deze op mijn PC upload is het gewoon 1 bestand. Dus hij voegt alle foto's al samen tot 1 bestand.
    Ik hoopte dat ik dit HDR-bestand in Photoshop uit elkaar zou kunnen halen, maar blijkbaar niet. Of ik zie niet hoe.

    Ik wil echter elke foto van elke stop apart hebben, is dat mogelijk ?
    Kan ik dit automatisch bekomen met de RX100 ? Of moet ik elke stop zelf instellen en telkens apart nemen ?
    Want in de meeste tutorials die ik heb gevonden neemt het toestel dat ze gebruiken ook 3 - 6 stops met maar 1 keer op de shutter-knop te duwen.

  • #2
    Re: RX100 hoe HDR foto's nemen ?

    Da's natuurlijk net de bedoeling van die HDR stand, dat de camera zelf de opnames samenvoegt tot één bestand.

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: RX100 hoe HDR foto's nemen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Da's natuurlijk net de bedoeling van die HDR stand, dat de camera zelf de opnames samenvoegt tot één bestand.

      grts
      Sieg
      Dat dacht ik wel , maar hoe kom ik nu aan losse bestanden (van elke stop 1 foto) met dit toestel ?
      Ik zie bv. op Youtube wel mensen die een dsrl gebruiken en ook gewoon hun camera in HDR-modus zetten. Maar die dan wel 3 of meer bestand lijken over te houden.
      Dus zodanig dat ik die 1 overbelicht, 1 onderbelicht en 1 met normaal belichte foto heb.

      Ik heb ook wel gezien dat er een app van Sony voor bestaat, maar die zou enkel werken vanaf RX100 M3.

      Comment


      • #4
        Re: RX100 hoe HDR foto's nemen ?

        Ik denk niet dat dat kan met die HDR-foto's.

        Hij slaat er een op met de "normale" belichting, en een samengevoegde van de verschillende opnamen.
        Wat jij wil, kan denk ik alleen als je camera echt alle individuele foto's als apart bestand op slaat, en daarnaast ook nog eens de HDR.
        Last edited by K-2; 24 juni 2016, 17:52.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: RX100 hoe HDR foto's nemen ?

          Gewoon de bracketing functie gebruiken, dan heb je de individuele foto's. HDR in camera is toch meestal belabberd.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: RX100 hoe HDR foto's nemen ?

            Ik heb de RX100MIII en de HDR stand kun je eigenlijk alleen instellen hoeveel foto hij samenvoegt en hoe sterk
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: RX100 hoe HDR foto's nemen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
              HDR in camera is toch meestal belabberd.
              Vind je dat ?

              Ik heb dat vooral gebruikt met de Nex-6 op vakantie de voorbije 2 jaar, en ik vond dat absoluut niet slecht moet ik zeggen...
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: RX100 hoe HDR foto's nemen ?

                Het is ook geen ramp indien het niet kan met dit toestel. Al bij al kan je er heel wat mee en de kwaliteit van de foto's verrast me telkens weer bij die RX100.
                Dus ik ben op zich zeer tevreden over mijn aankoop.
                De foto's met de HDR-stand vind ik inderdaad nog best goed meevallen. Ik hoopte gewoon op iets meer mogelijkheden om zelf wat af te stellen naar eigen smaak.

                Maar ik ga eens bekijken hoe die bracketing functie werkt, zoals hierboven vermeld. Mss ben ik daar al iets mee.

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Wat jij wil, kan denk ik alleen als je camera echt alle individuele foto's als apart bestand op slaat, en daarnaast ook nog eens de HDR.
                Precies, het is dat net dat ik niet kon/kan vinden bij dit toestel. Geen idee of dit zelfs mogelijk is met de RX100.
                Last edited by Kenneth B; 24 juni 2016, 20:12.

                Comment


                • #9
                  Re: RX100 hoe HDR foto's nemen ?

                  Handleiding lezen ?

                  Mijn RX100M2 heeft bracketting met 0,3 of 0,7 EV en maakt daarmee sets van 3 fotos, helaas is dat mogelijk niet "breed" genoeg voor degelijk HDR
                  FWIW

                  Comment


                  • #10
                    Re: RX100 hoe HDR foto's nemen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Handleiding lezen ?

                    Mijn RX100M2 heeft bracketting met 0,3 of 0,7 EV en maakt daarmee sets van 3 fotos, helaas is dat mogelijk niet "breed" genoeg voor degelijk HDR
                    FWIW
                    Die had ik al gelezen, maar daar vond ik niet meteen de informatie waar ik naar op zoek was.

                    Ik was die bracketting stand wel al tegengekomen, maar dit deed op het eerste zicht niets speciaals. Bleek dat je hiervoor je shutter moet ingedrukt houden.
                    Maar ik denk dat ik daar nu wel mee heb gevonden wat ik zocht.

                    Comment

                    Working...
                    X