Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Shoppen na de Brexit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Shoppen na de Brexit

    Eerst en vooral, laat ons het geen maatschappelijke/politieke discussie maken maar puur een praktische.

    Er wordt nogal wat online gekocht en regelmatig zijn er van die achterpoortjes waarmee spullen een pak goedkoper aangekocht worden in bv. Azie. Door het "vrij verkeer van goederen en personen" binnen de EU gebruiken verschillende firma's een verzendadres in Engeland terwijl ze eigenlijk in Hong Kong zitten. Het zal mij benieuwen wat er gaat gebeuren als het stof gaan liggen is en de UK officieel geen EU meer is.
    De betrokken firma's zullen alleszins op zoek moeten naar alternatieven.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

  • #2
    Re: Shoppen na de Brexit

    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Eerst en vooral, laat ons het geen maatschappelijke/politieke discussie maken maar puur een praktische.

    Er wordt nogal wat online gekocht en regelmatig zijn er van die achterpoortjes waarmee spullen een pak goedkoper aangekocht worden in bv. Azie. Door het "vrij verkeer van goederen en personen" binnen de EU gebruiken verschillende firma's een verzendadres in Engeland terwijl ze eigenlijk in Hong Kong zitten. Het zal mij benieuwen wat er gaat gebeuren als het stof gaan liggen is en de UK officieel geen EU meer is.
    De betrokken firma's zullen alleszins op zoek moeten naar alternatieven.
    Deze morgen rond 7.00 U véél pond kopen was de boodschap

    Comment


    • #3
      Re: Shoppen na de Brexit

      Mogen we dan importtaxen verwachten op goederen zoals wanneer we uit de US of Azië kopen? Indien zo, verkleint de markt voor e-verkopers in UK wel een flink stuk.

      Comment


      • #4
        Re: Shoppen na de Brexit

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
        Mogen we dan importtaxen verwachten op goederen zoals wanneer we uit de US of Azië kopen? Indien zo, verkleint de markt voor e-verkopers in UK wel een flink stuk.
        Lijkt mij logisch. Net als bij elk ander niet-EU land.
        Aangezien de Aziatische dozenschuivers import/BTW ontwijken door "vanuit de UK" te verzenden lijkt mij dat een probleem te worden. Mogelijk zien we minder posts "is XYZ betrouwbaar"
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Shoppen na de Brexit

          Misschien wel, mischien niet. Probleem is dat we dat pas zullen weten nadat alles terug onderhandeld is. Hangt er ook van af of het pond ooit terugkomt etc etc.

          Comment


          • #6
            Re: Shoppen na de Brexit

            Nu ist de moment om te kopen in de uk, pond stond vanmorgen al 5% lager

            Comment


            • #7
              Re: Shoppen na de Brexit

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Lijkt mij logisch. Net als bij elk ander niet-EU land.
              Aangezien de Aziatische dozenschuivers import/BTW ontwijken door "vanuit de UK" te verzenden lijkt mij dat een probleem te worden. Mogelijk zien we minder posts "is XYZ betrouwbaar"
              Van horen zeggen of heb je een officiële bron en waarom trouwens alle aziatische verkopers over 1 kam scheren ?

              Comment


              • #8
                Re: Shoppen na de Brexit

                Ik koop ook met regelmaat spulletjes via de UK die eigenlijk china import zijn.
                Treffend is dat ik in de UK helemaal officieel zonder misere van import of douane kan aankopen aan prijzen die niet veel hoger zijn dat in china zelf.

                Nu is da vraag hoe ze dat regelen? Is er voor de UK een regeling waarbij ze geen importheffingen betalen op china import wat in een ander EU land dan weer niet kan?

                Comment


                • #9
                  Re: Shoppen na de Brexit

                  Hong-Kong is jaren lang een overzees gebied van de UK geweest. Nu is het china. Maar het zou me niet verbazen als er speciale akkoorden zijn tussen hong-kong en de UK en dat van dat "achterpoortje" gebruik gemaakt wordt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Shoppen na de Brexit

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Ik koop ook met regelmaat spulletjes via de UK die eigenlijk china import zijn.
                    Treffend is dat ik in de UK helemaal officieel zonder misere van import of douane kan aankopen aan prijzen die niet veel hoger zijn dat in china zelf.

                    Nu is da vraag hoe ze dat regelen? Is er voor de UK een regeling waarbij ze geen importheffingen betalen op china import wat in een ander EU land dan weer niet kan?
                    Over welke importheffing heb je het ?

                    Op dslr's is er geen importheffing. Op objectieven nog wel. ( 2 voorbeeldjes ).

                    Wellicht heb je het over importkost en btw.

                    Simpel gesteld :

                    - of je doet het meeste zelf (bestellen in HongKong en apart de btw. betalen, de douane afhandelingskost aan de deur-aan-deur besteldienst, eventueel een importaks)
                    - of het wordt via een een lokale vertegenwoordiging met eigen of vreemd btw nr. gedaan en die doen alles voor jou

                    Je merkt er dan niets van, maar het blijft ongeveer gelijk : eventuele importaks en btw. worden echt wel verrekend.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Shoppen na de Brexit

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Hong-Kong is jaren lang een overzees gebied van de UK geweest. Nu is het china. Maar het zou me niet verbazen als er speciale akkoorden zijn tussen hong-kong en de UK en dat van dat "achterpoortje" gebruik gemaakt wordt.
                      Maakt niet uit.

                      Uiteraard zijn nog vele HK chinezen UK-citizen, maar dat maakt weinig verschil qua import-export.

                      Qua btw. heb je in de UK de regeling voor uk-residents en non-residents waarbij de non uk residents altijd een lokaal btw. nr. moeten hebben.

                      Je kan wel schrijven dat HongKong nu China is, maar dat wil niet zeggen dat er geen verschillen meer zouden zijn. China heeft bv. btw. op produkten, HongKong (nog) niet. Chinese bedrijven hebben dus een chinees btw.nr., die van HongKong niet.
                      Last edited by Empe; 25 juni 2016, 11:22.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Shoppen na de Brexit

                        Nu ben ik geen expert terzake maar wat ik ondervind:

                        Als ik in HK bestel aan bv omgerekend 200 euro dan zit de kans er in dat ik kosten moet betalen voor douane etc. En dat loopt toch aardig op.
                        Hetzelfde product kan ik dan via de UK aankopen aan bijna de zelfde prijs. Laat ons zeggen misschien 220 euro. Maar ik heb geen gezever inzake import of zo te betalen.

                        Dus ik vermoed dat er een speciale regeling moet zijn tussen de UK en HK dat ze die producten binnen europa krijgen zonder veel extra kosten.
                        Als ik dan de prijzen zie voor hetzelfde product bij andere landen binnen europa dan komt dat meestal VEEL hoger uit.

                        Hoe het ook zit, dat voordeel gaan we kwijt zijn met Brexit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Shoppen na de Brexit

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Nu ben ik geen expert terzake
                          Dat was al duidelijk.

                          Als ik in HK bestel aan bv omgerekend 200 euro dan zit de kans er in dat ik kosten moet betalen voor douane etc. En dat loopt toch aardig op.
                          Nee, je hoort eigenlijk als partikulier ALTIJD kosten te betalen omdat het toch via de douane passeert ( buiten uiteraard pure fraude ). dat hoeft niet op te lopen want dat is dus de btw van 21 % in de verkoopprijs van het artikel en eventueel ook over de verzendingskosten (maar meestal is verzending gratis). Importtaks is er bv. op lenzen, je kan dat perfekt opzoeken hoeveel het is.



                          Hetzelfde product kan ik dan via de UK aankopen aan bijna de zelfde prijs. Laat ons zeggen misschien 220 euro. Maar ik heb geen gezever inzake import of zo te betalen.
                          Btw-bedrag op de importwaarde is altijd lager dan de btw op de verkoopprijs, logisch ook want anders maakt men geen winst. Wat jij dus besteld aan 220 euro wordt bij import door een btw belastingplichtige uiteraard belast op een lager bedrag bijvoorbeeld 150 euro. Dat is dan 31,5 euro aan te geven bij de HMRC maar tevens ook 31,5 euro als betaalde btw. Jij betaalt 38,18 euro btw want 181,8 + 38,2 = 220 euro en die 38,18 euro blijft in het land van aankoop (België dus). Er is dus geen ontduiking of ontwijking van btw nodig voor zo'n Hong Kong bedrijfje (of een andere firma uit een ander belastingparadijs buiten de EU). Ik weet wel dat ik hierboven 21 % gebruik ipv. de 20 % in de UK, maar als voorbeeld is het correct.

                          Dus ik vermoed dat er een speciale regeling moet zijn tussen de UK en HK dat ze die producten binnen europa krijgen zonder veel extra kosten.
                          Juist, een vermoeden.

                          Hoe het ook zit, dat voordeel gaan we kwijt zijn met Brexit.
                          Je vermoedt iets maar je koppelt er een vaststaand gevolg aan vast ...

                          Prijzen in europa liggen veel hoger omdat het via de europese lokale importeurs loopt en die leggen heel dikwijls minimumprijzen op aan hun dealers.

                          Prijzen in Hong Kong liggen veel lager omdat die net NOOIT via Hong Kong hun artikelen laten passeren. Enkel de bestelling gebeurt in Hong Kong, de artikelen zelf niet (wel die voor de lokale markt natuurlijk). Zo'n Hong kong firma koopt de spullen in China (of elder, bv. India waar nog lagere prijzen liggen) en laat die naar Europa sturen, ofwel naar een opslagmagazijn onder speciale regeling). Kleine bedrijfjes sturen rechtstreeks naar de koper en die zit dan altijd met de douanekosten (weer : buiten fraude of geen accurate controle door de douane administratie).

                          De reden is uiteraard taks gebonden : winsten gemaakt in het buitenland gemaakt op artikelen die niet in Hong Kong zijn geweest zijn immers vrij van belastingen in Hong Kong. Als er achter dat fysiek bedrijfje in Hong Kong dan nog een europeaan zit, dan geniet die tevens van uitzonderlijke fiscale voordelen in het eigen land wat betreft uigekeerde dividenten en dergelijke, bv. 5 % belastbaar in Hong Kong (en de belasting daar is NUL percent) en 95 % VRIJGESTELD van belasting in het europees land.
                          En het kan nog gekker, in plaats van een ' winstdeelname ' kan die europeaan zich een LENING laten uitkeren van dat Hong Kong bedrijfje en een lening is geen inkomen, dus helemaal onbelastbaar. En een lening die men nooit hoeft terugbetalen ...

                          Maar dat staat allemaal los van de UK en de Brexit.



                          Btw omzeilen hoeft ook al niet, btw. voor een handelaar is een NUL operatie, enkel de eindverbruiker betaalt die daadwerkelijk. Bij import in UK (of elders in de EU) moet zo'n Hong Konger de btw op papier of via internetaangifte betalen aan HMRC ) maar dat mag hij direct terug inbrengen als betaalde btw = NUL operatie, enkel wat de eindverbruiker heeft betaald zal in de UK blijven (of in een ander europees land als de eindverbruiker daar woont en de omzet van het bedrijf een bepaalde grens overschrijdt).

                          Ik zal je zelfs zeggen hoe ik als handelaar het deed door mijn artikelen in Nederland te kopen, dat was toen nog met franken en guldens, maar ik zet het even om naar euro's voor het gemak :

                          100000 euro artikelen invoeren op dag 1 van de 3-maandelijkse btw periode, NUL euro btw te betalen aan de nederlandse firma.

                          3 maanden lang tijd om die 100000 euro om te zetten (verkopen) met winst (uiteraard) en dus ook tot 3 maanden lang de ontvangen btw van mijn klanten op mijn bankrekening laten staan (ok, er waren toen ook al ' voorschotten te betalen maandelijks gebaseerd op het vorige kwartaal, maar soit ).

                          Na die 3 maanden stuur ik mijn kwartaalaangifte binnen met daarop de te betalen btw bij invoer en onmiddellijk ook dat bedrag aftrekken als betaalde btw. op de ontvangen btw van mijn klanten.

                          En mijn collega's in de buurt ... die moesten onmiddellijk aan hun belgische leverancier de belgische btw betalen. Naar hedendaagse percentages van 21 % is dat dus 21000 euro dat ik nooit hoefde voor te schieten en aardig wat euro's bij de verkopen die ik wel tot 3 maanden kon ontvangen.
                          Last edited by Empe; 25 juni 2016, 21:25.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Shoppen na de Brexit

                            Bedankt Empe voor je uitleg.
                            Ik ben niet erg slim als het op dit soort materie aankomt dus zal ik je respons twee keer moeten lezen.
                            Een mens kan zo zijn gebreken hebben.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Shoppen na de Brexit

                              De douane doet dan wel niet echt goed z'n werk. Ze pikken er enkel grote pakjes uit. Mijn Fluke multimeter (chinese studentenversie voor de onderwijssector dat 1/4 kost dan hetzelfde model hier) werd wel belast. Maar de letterlijk honderden kleinere zaken die ik door de jaren heen reeds heb gekocht buiten Europa werden nooit belast. Het moet ook een waarde hebben boven een bepaald bedrag als ik me niet vergis.

                              Comment

                              Working...
                              X