Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DX lens op FX camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DX lens op FX camera

    Je kan op een D3 - D4 - D5 een DX lens gebruiken - je gebruikt dan een kleinere oppervlakte van je sensor.
    Maar zullen die opnames toch nog beter zijn dan wanneer ik dezelfde DX lens op een DX camera gebruik ?

    Bijvoorbeeld 18-200 DX op een D500 versus dezelfde 18-200 DX op een D5.
    Zal de kwaliteit dezelfde zijn, of zal de opname op de D5 camera toch nog beter zijn ???

  • #2
    Re: DX lens op FX camera

    Denk als je bedragen uitgeeft zoals voor de D5 dat je moet zorgen dat je nog geld over hebt om lenzen te kopen die zo een topper waardig zijn. Ik zou zeker niet knoeien met DX lenzen op een D5. Vooral dat de 18-200 ook al geen toplens is, dan ga je maar de helft benutten van een mooi toestel. Een fullframe komt het best tot zijn recht met lichtsterke lenzen zoals de 70-200 of de de vaste 300mm. Maar dan heb je al een serieus spaarpotje nodig.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Re: DX lens op FX camera

      Het beeld op je Crop is gewoon een uitsnede van het FF formaat, voor de rest geeft eenzelfde lens eenzelfde beeld naar de sensor.
      Dus je vraag lijkt voor mij eigenlijk hetzelfde als vragen welke van die camera's de beste sensor heeft. Met de kanttekening dat je bij je FF niet je ganse sensor benut en dus pixels 'verliest'.

      Comment


      • #4
        Re: DX lens op FX camera

        De D3-sensor heeft niet meer pixels dan de D300 maar de pixels zijn wel groter.
        De D5-sensor heeft niet meer pixels dan de D500 maar ze zijn wel groter.
        Als ik een DX-lens op een FX camera gebruik zal ik weliswaar slechts een deel van de sensor gebruiken maar wel van een sensor met grotere pixels ! Mijn vraag gaat dus over de vergelijking van de kwaliteit tussen een foto met minder, maar grotere pixels en een foto met meer, maar kleinere pixels.

        Comment


        • #5
          Re: DX lens op FX camera

          En dus eigenlijk een vraag die neerkomt op het verschil in sensorkwaliteit. Dan ga je toch 2 specifieke camera's/sensors t.o.v. elkaar moeten zetten en geen algemene conclusie kunnen trekken uit DX vs FX lijkt mij.
          Of dat dan een FF lens of een crop lens is om de test te doen maakt niet veel uit lijkt mij, gewoon het FF beeld croppen tot DX grootte.

          Ik bedenk ook dat veel zal ook van de omstandigheden zal afhangen. Ik denk maar aan de hogere ISO waardes (1600 en meer), terwijl op lagere ISO100 dat voordeel van FF niet gaat hebben

          Comment


          • #6
            Re: DX lens op FX camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Paul C. Bekijk bericht
            De D3-sensor heeft niet meer pixels dan de D300 maar de pixels zijn wel groter.
            De D5-sensor heeft niet meer pixels dan de D500 maar ze zijn wel groter.
            Als ik een DX-lens op een FX camera gebruik zal ik weliswaar slechts een deel van de sensor gebruiken maar wel van een sensor met grotere pixels ! Mijn vraag gaat dus over de vergelijking van de kwaliteit tussen een foto met minder, maar grotere pixels en een foto met meer, maar kleinere pixels.
            Veel hangt in grote mate af van waar je naar toe wil Paul, natuurlijk zal wat uit een D5 komt beter zijn in de hoge iso.
            maar in normale omstandigheden en voor pakweg a4 afdrukken zal het moeilijk zijn om ze er uit te halen.

            Comment


            • #7
              Re: DX lens op FX camera

              Als je bij een D5 een foto neemt met een DX lens krijg je een beeld van ongeveer 3840 X 2160 pixels.
              Met dezelfde lens op een D500 krijg je een beeld van 5568 x 3712 pixels.
              Het beeld uit de D500 gaat wel meer detail hebben als je deze tot hetzelfde formaat gaat vergroten.

              Gaat het beeld beter zijn? dat hangt af van veel meer factoren dan enkel de sensor.

              Veel hangt af van bvb de lens.
              Het beeld uit een D500 met een kwaliteitsvolle FF lens gaat veel beter zijn dan hetzelfde beeld uit een D5 met een goedkope DX lens.

              In normale omstandigheden en normale weergave ga je weinig verschil in kwaliteit zien tussen beelden uit beide toestellen bij gebruik met dezelfde lens.

              Het is pas in extreme situaties dat de ene gaat uitblinken boven de andere.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: DX lens op FX camera

                Vrijwel elke zoomlens geeft van de helft[tot aan de volle brandpuntsafstand een beeldvullend beeld en je ziet zo dat de randen nooit bedoeld zijn om te gebruiken. Superieure geluidsinstallatie en luidsprekers van €50 kan ook, maar het is ook niks......enz..
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: DX lens op FX camera

                  Jullie hebben gelijk. Mijn vraag was eerder theoretisch want ik zie in lage ASA-waarden tot een formaat A3+ toch ook geen verschil. Wel is het zo dat ik in DX maar tot 1600 ga en ik in FX op 3200 een zelfde kwaliteit haal.
                  Dank je wel voor jullie tijd.

                  Comment

                  Working...
                  X