Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijskaart vs color checker passport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grijskaart vs color checker passport

    Beste ik heb een grijskaart om mijn lichtbalans in LR beter te kunnen bepalen nu hoorde ik dat er ook een color checker passport bestaat?
    Is dit beter?
    of voor welke doeleinden kan je deze gebruiken of is een grijskaart altijd goed genoeg voor mij is het bedoeld voor portret fotografie.
    Graag jullie mening en ervaring over het verschil tussen de grijskaart en de color checker passport?

    alvast bedankt

    Dave

  • #2
    Re: grijskaart vs color checker passport

    Met een grijskaart regel je de witbalans uit.
    met de colorchecker kan je een volledig kleurprofiel aanmaken. Je kan dat in lightroom of PS toepassen op je beeld en zo ben je zeker van realistische kleuren. Vooral bij product of mode nogal een belangrijk.
    Ik gebruik meestal de grijskaart om een vooraf ingesteld witbalans in camera aan te maken, en de colorcheker voornamelijk in de studio.

    ymmv
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: grijskaart vs color checker passport

      De Color Checker is alleen nuttig in het geval fotografie van producten of mode… als de kleuren moeten 100% echt zijn. Maar dan moet alles op het gewenste profiel ingesteld zijn, zoals de monitor en printer.

      Voor een amateur of voor iemand die wil “kunst” maken is niet van belang want bij de bewerking bepaal jezelf de kleuren en die zijn meestal niet de echte.

      Betreffend de witbalans, als je met RAW werkt, kan je achteraf die aanpassen. Dan zal de grijskaart belangrijker zijn voor de belichting dan voor de WB.

      Comment


      • #4
        Re: grijskaart vs color checker passport

        Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
        ...

        Betreffend de witbalans, als je met RAW werkt, kan je achteraf die aanpassen. Dan zal de grijskaart belangrijker zijn voor de belichting dan voor de WB.
        Dat gaat in jpg even goed hoor ...

        Comment


        • #5
          Re: grijskaart vs color checker passport

          Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
          De Color Checker is alleen nuttig in het geval fotografie van producten of mode… als de kleuren moeten 100% echt zijn. Maar dan moet alles op het gewenste profiel ingesteld zijn, zoals de monitor en printer.

          Voor een amateur of voor iemand die wil “kunst” maken is niet van belang want bij de bewerking bepaal jezelf de kleuren en die zijn meestal niet de echte.

          Betreffend de witbalans, als je met RAW werkt, kan je achteraf die aanpassen. Dan zal de grijskaart belangrijker zijn voor de belichting dan voor de WB.
          Wat betekent dit nu weer. Ook voor een amateur is het de bedoeling en een goede wit-balans te hebben en ook correcte kleuren.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: grijskaart vs color checker passport

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Wat betekent dit nu weer. Ook voor een amateur is het de bedoeling en een goede wit-balans te hebben en ook correcte kleuren.
            Inderdaad correct, Wim. Maar voor velen is het te omslachtig. als het maar goed oogt is het al goed. De rest.................?
            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

            Comment


            • #7
              Re: grijskaart vs color checker passport

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Wat betekent dit nu weer. Ook voor een amateur is het de bedoeling en een goede wit-balans te hebben en ook correcte kleuren.
              Correcte kleuren jazeker, maar dat betekent niet altijd per se exacte kleuren. Als ik vuurwerk of abstracte beelden maak, kies ikzelf de kleuren. Voor mij, als amateur, is een Color Checker niet noodzakelijk alhoewel voor sommigen kan dit van hoog belang zijn.

              Comment


              • #8
                Re: grijskaart vs color checker passport

                Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                Correcte kleuren jazeker, maar dat betekent niet altijd per se exacte kleuren. Als ik vuurwerk of abstracte beelden maak, kies ikzelf de kleuren. Voor mij, als amateur, is een Color Checker niet noodzakelijk alhoewel voor sommigen kan dit van hoog belang zijn.
                Wat is het verschil tussen correcte en exacte kleuren?
                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                Comment


                • #9
                  Re: grijskaart vs color checker passport

                  Exacte kleuren zijn wanneer je moet de kleuren van het onderwerp precies weergeven. Een logo van een firma, een product… en dat is heel streng.

                  Het concept correcte keuren is relatief en persoonlijk, en niet altijd juist. Zijn de waterlelies van Claude Monet niet exact? Waarschijnlijk niet, maar ik zie zijn waterlelies heel graag en voor mijn zijn correct.

                  Natuurlijk voor bepaalde onderwerpen moeten de kleuren juist zijn, zoals de gezichten. Ik denk dat de meeste van ons hebben soms een landschap iets warmer of iets kouder bewerkt alhoewel komt niet overeen met de exacte kleuren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: grijskaart vs color checker passport

                    Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                    Het concept correcte keuren is relatief en persoonlijk, en niet altijd juist.
                    Dus: " In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel ".
                    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                    Comment


                    • #11
                      Re: grijskaart vs color checker passport

                      Ik begrijp er niets meer van als ik dat hierboven allemaal lees.

                      Mensen op het verkeerde been zetten en geen correcte info geven aan mensen die twijfelen of een colorchecker nu nuttig is of niet.

                      Wel, een colorchecker is heel nuttig en sinds ik hem enkele maanden heb gebruik ik hem voor alle shoots (als ik het niet vergeet)omdat ik dan de juiste kleuren heb zoals ze
                      zijn in werkelijkheid.

                      Ik volg Wim volledig en hij weet net als ik heel goed hoe moeilijk het soms is om achteraf de juiste kleuren weer te geven in een beeld.
                      Je witbalans kan volledig juist zitten, maar daarom zitten de kleuren nog niet juist.
                      Mensen die aan SD's deelnemen weten heel goed wat ik bedoel met kleuren van bvb interieurs dat we proberen vastleggen en hoe je
                      achteraf soms zit te vloeken om toch maar de juiste kleuren te krijgen zoals het in werkelijkheid is.
                      Gebruik je een colorchecker, dan gaat dit alles vanzelf.

                      Als slot, ja, een colorchecker is heel nuttig en gebruik hem altijd. Voor alle onderwerpen.
                      Dat is mijn advies als fotograaf en praktikus en niet als ergens gelezen op het www.

                      Groetjes,

                      Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: grijskaart vs color checker passport

                        Volgens mij dient een grijskaart om het invallende licht te meten en de kleurbalans te kunnen instellen. Soms kan interessant zijn de kaart te fotograferen om bij de bewerking de grijs te kunnen instellen.

                        Een color checker moet altijd in de foto zelf opgenomen worden zodat bij de bewerking kan je de echte kleuren instellen. Natuurlijk dient niet alleen voor de witbalans, maar om de curven aan te passen. Ik blijf dus met het idee dat een color checker is alleen noodzakelijk voor de mensen die willen de echte kleuren weergeven. Voor een gewone amateur is trouwens een gedoe op elke foto een color checker op te nemen, misschien op een statief te hangen...

                        Voor mij, als amateur, is de color checker niet van belang. Ik kies de kleuren zoals een schilder. Hieronder staan drie van mijn werken en ik weet niet hoe zou een color checker kunnen helpen. De kleuren hebben niets te maken met de werkelijkheid, maar voor mij zijn correct.
                        Last edited by GTrotter; 9 juli 2016, 15:42.

                        Comment


                        • #13
                          Re: grijskaart vs color checker passport

                          Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                          Volgens mij dient een grijskaart om het invallende licht te meten en de kleurbalans te kunnen instellen.
                          Volgens mij meet je met een grijskaart, ook met een Color Checker, niet het invallende licht maar het weerkaatsende licht. Met een lichtmeter kan je het opvallende licht meten.
                          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                          Comment


                          • #14
                            Re: grijskaart vs color checker passport

                            Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                            Volgens mij meet je met een grijskaart, ook met een Color Checker, niet het invallende licht maar het weerkaatsende licht. Met een lichtmeter kan je het opvallende licht meten.
                            Ja, natuurlijk maar het weerkaatsende licht vanuit de kaart en niet vanuit het onderwerp (dit kan bevatten willekeurige kleuren). Je meet dus de kwaliteit van het invallende licht want de kaart standaard reflecteert. Een misverstand met de terminologie.

                            Comment


                            • #15
                              Re: grijskaart vs color checker passport

                              Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                              Ja, natuurlijk maar het weerkaatsende licht vanuit de kaart en niet vanuit het onderwerp (dit kan bevatten willekeurige kleuren). Je meet dus de kwaliteit van het invallende licht want de kaart standaard reflecteert. Een misverstand met de terminologie.
                              Ok. Einde discussie. Zal zeker nier goed opgelet hebben tijdens de lessen.
                              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                              Comment

                              Working...
                              X