Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

is Lightroom voor Mac onder Windows te installeren ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • is Lightroom voor Mac onder Windows te installeren ?

    Beste,

    om te beginnen, ik ben een totale leek in de fotobewerking maar binnenkort ga ik les volgen.
    Ik wil dus Lightroom aankopen ( niet huren ).
    Nu heb ik de kans om van een Lightroom-gebruiker zijn LR6 over te kopen.
    Het probleem is dat hij beweert dat een Mac-versie perfect op een laptop die onder Windows draait geïnstalleerd kan worden.

    Ik vrees dat - als dat niet zou gaan - ik met een nutteloos programma opgescheept zal blijven zitten.
    Op het internet vind ik geen antwoord op mijn vraag en ook op deze site heb ik nog geen verklaring gevonden.
    Daarom mijn vraag aan jullie: kan men Lightroom voor Mac onder Windows te installeren ?
    Als dat kan dan is er eigenlijk maar één Lightroom die op beide platformen kan draaien en de bestanden zijn dus onderling uitwisselbaar ?

    Alvast bedankt voor jullie hulp en advies

  • #2
    Re: is Lightroom voor Mac onder Windows te installeren ?

    Ik vrees dat een cdrom die een LR-versie voor Mac bevat niet op een windows pc kan geïnstalleerd worden.
    Koop gewoon een LR voor Windows, dan ben je zeker en heb je een officiële licentie op jouw naam.
    De bestanden zoals Jpg, psd, tif en andere fotoformaten kunnen inderdaad zowel op een Mac als op een Windows pc gelezen en bewerkt worden.
    De ene keer met een LR voor windows, de andere keer met een LR voor mac.
    Straatfotograaf in Antwerpen

    Comment


    • #3
      Re: is Lightroom voor Mac onder Windows te installeren ?

      Hey Eduardo,

      alvast bedankt voor uw respons maar dat bedoel ik, "ik vrees dat ..." ik wou het graag met zekerheid weten of het kan of niet.
      Ondertussen heb ik een respons gevonden op de website van Adobe op een gelijkaardige vraag.
      Het antwoord zal vele onder ons verbazen daarom dat ik het hier graag kenbaar maak.

      Bij de nieuwere versies staat er op de doos multiplatform.
      Lightroom maakt geen onderscheid meer tussen Mac en Windows; in feite verschijnen de woorden "Mac" en "Windows" helemaal niet in de licentie.
      De nieuwe versies zijn dus steeds multiplatform. Je ontvangt steeds dezelfde dvd en het is bij de installatie dat je kiest onder welk OS hij moet werken.

      To install your software, do one of the following:
      Insert the dvd in your drive, and follow the onscreen instructions.
      If the installer does not launch automatically, double-click DVD Volume: Lightroom 6\Install Lightroom 6 (Windows) or Adobe Photoshop Lightroom 6.pkg (Mac OS) at the root level of your disk to start the installation process.

      Vermits de vorige eigenaar deze versie nog niet geïnstalleerd en dus zich niet geregistreerd heeft ga ik op zijn aanbieding ingaan.
      Moest ik LR6 toch niet geïnstalleerd krijgen omdat het onder MAC moet draaien laat ik wel iets weten.

      Probleem opgelost en hopelijk hebben andere lezers er ook baat bij.
      Deze tread mag dus - wat mij betreft - gesloten worden.
      Last edited by Mikko2; 23 juni 2016, 10:21.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Mikko2 Bekijk bericht
        Hey Eduardo, alvast bedankt voor uw respons maar dat bedoel ik, "ik vrees dat ..." ik wou het graag met zekerheid weten of het kan of niet. Ondertussen heb ik een respons gevonden op de website van Adobe op een gelijkaardige vraag. Het antwoord zal vele onder ons verbazen daarom dat ik het hier graag kenbaar maak. Bij de nieuwere versies staat er op de doos multiplatform. Lightroom maakt geen onderscheid meer tussen Mac en Windows; in feite verschijnen de woorden "Mac" en "Windows" helemaal niet in de licentie. De nieuwe versies zijn dus steeds multiplatform. Je ontvangt steeds dezelfde dvd en het is bij de installatie dat je kiest onder welk OS hij moet werken. To install your software, do one of the following: Insert the dvd in your drive, and follow the onscreen instructions. If the installer does not launch automatically, double-click DVD Volume: Lightroom 6\Install Lightroom 6 (Windows) or Adobe Photoshop Lightroom 6.pkg (Mac OS) at the root level of your disk to start the installation process. Vermits de vorige eigenaar deze versie nog niet geïnstalleerd en dus zich niet geregistreerd heeft ga ik op zijn aanbieding ingaan. Moest ik LR6 toch niet geïnstalleerd krijgen omdat het onder MAC moet draaien laat ik wel iets weten. Probleem opgelost en hopelijk hebben andere lezers er ook baat bij. Deze tread mag dus - wat mij betreft - gesloten worden.
        De vorige eigenaar moet hoe dan ook op zijn PC de registratie terug schrappen en nadien de software verwijderen (en wel in deze volgorde) want ook al verander je van platform de registratie-key is wel dezelfde ( en je kunt er maar 2 PCs mee registreren, bvb een desktop en een laptop en die mag je dan niet gelijktijdig gebruiken, volgens de licentie)
        Master the craft, and the art will follow.
        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

        Comment


        • #5
          Re: is Lightroom voor Mac onder Windows te installeren ?

          Bedankt voor het advies maar volgens de verkoper - die eerder met LR4 werkte - heeft hij de nieuwe DVD nog nooit geïnstalleerd.
          Vermits het om een volledig nieuwe DVD gaat ( geen upgrade ) is de registratie nog nooit ingevoerd en hoort er ook een andere reg-code bij.
          Het zou dus ( op voorwaarde dat het werkelijk zo is ) 100% veilig moeten zijn of zie ik dat verkeerd ?

          Comment


          • #6
            Re: is Lightroom voor Mac onder Windows te installeren ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Mikko2 Bekijk bericht
            Bedankt voor het advies maar volgens de verkoper - die eerder met LR4 werkte - heeft hij de nieuwe DVD nog nooit geïnstalleerd.
            Vermits het om een volledig nieuwe DVD gaat ( geen upgrade ) is de registratie nog nooit ingevoerd en hoort er ook een andere reg-code bij.
            Het zou dus ( op voorwaarde dat het werkelijk zo is ) 100% veilig moeten zijn of zie ik dat verkeerd ?
            Dan is het uiteraard OK.
            Master the craft, and the art will follow.
            Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
            http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

            Comment


            • #7
              Re: is Lightroom voor Mac onder Windows te installeren ?

              Dat zou idd in orde moeten zijn. Nu... mijn recentste LR (nu v.6.6) heb ik via download gekocht, maar ik herinner me nog van de vorige versies dat de schijf z.g. 'hybride' was en dus zowel de Win- als de Mac-versie bevatte.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment

              Working...
              X