Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

    Ik ben sedert kort zelfstandige in bijberoep en heb vorige maand mijn eerste facturen uitgeschreven. Het geld blijft echter op zich wachten.

    Eén van de facturen is voor een kennis (die ook zelfstandige is) en die zegt dat te laat betalen van facturen meer de regel dan de uitzondering is. Zelf stuurt hij pas na 1 maand over datum een herinnering. Dan heb je dus al 60 dagen op je geld zitten wachten (uitgaande van een standaard 30 dagen betaaltermijn op de factuur). Soms krijgt hij pas 3 maand later zijn geld. Kijk, ik kan daar dus niet echt bij . Van waar komt die ingesteldheid in godsnaam?

    Ik kan wel begrijpen dat deze praktijk zichzelf in de hand werkt. Men betaalt mij niet op tijd? Wel, dan wacht ik ook wel met betalen als ik een factuur ontvang, want ik moet eerst geld binnen krijgen van mijn eigen klanten die te laat zijn.

    Vooral omdat ik nog maar pas gestart ben, ben ik vol afwachting om die eerste centjes op mijn rekening te zien binnenkomen. Het kriebelt dus om al een herinnering te sturen omdat iemand ondertussen al 1 week te laat is.

    Het is zo bizar, toch? Als consument heb ik altijd al braaf mijn facturen binnen de termijn betaald. Akkoord, soms gebeurt het pas in de laatste dagen voor de vervaldag, maar als Proximus maar 2 weken de tijd geeft om te betalen, is het soms al moeilijker om er op tijd bij te zijn. Je zou verwachten dat bedrijven onderling daar correcter mee omgaan, want je wil toch een goeie leverancier-klant relatie behouden? 30 dagen is toch ook niet weinig. Het niet-betalen is dan toch eerder bewust.
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

    Ik ben niet zelfstandig, maar ik betaal standaard 2 dagen voor vervaldag, meestal met behulp van een memodatum. Ik zou het nog liefst van al op de vervaldag doen, maar als ze dan bij de bank het geld wat langer onderweg laten zijn, loop ik het risico te laat te zijn.

    Los van de marketing, kun je volgens mij wettelijk gezien reeds vanaf de dag na vervaldag een herinnering sturen. De vraag is natuurlijk of dat commercieel gezien zo'n goeie zet is...

    Comment


    • #3
      Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

      Je krijgt de klanten die je verdient...

      Eerst en vooral: waarom zou je een standaard betalingstermijn hanteren van 30 dagen?
      Zet daar gewoon 7 dagen op, en zet ook op je offertes dat de betalingstermijn 7 dagen bedraagt. (helemaal niet ongebruikelijk als je met privé personen te maken hebt).
      En stuur gerust herinneringen na 14 of 30 dagen.

      Het toont aan dat je je zaken opvolgt, en "je voedt je klanten op".
      Er gaan er altijd zijn die te laat (of véél te laat) betalen.
      Hou daar rekening mee bij je volgende opdrachten, of vraag om een forfaitaire nalatigheidsvergoeding van bv 15€.

      Als je werkt met grote bedrijven, dan gebeurt het nogal eens dat je factuur in een workflow terecht komt. Degene die de factuur ontvangt moet die scannen, en toewijzen aan een "cost center". En daarna moet de verantwoordelijke van dat cost center bevestigen dat hij de goederen/diensten gekregen heeft, en mogelijk moet dan nog één of andere boekhouder op OK drukken. Dat zal niet lukken op 7 dagen, maar misschien wel op 30 dagen.

      Zelf betaal ik elke factuur op de vervaldag, als ze tenminste OK is. (boetes meestal sneller...)

      Comment


      • #4
        Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Eerst en vooral: waarom zou je een standaard betalingstermijn hanteren van 30 dagen?
        Zet daar gewoon 7 dagen op, en zet ook op je offertes dat de betalingstermijn 7 dagen bedraagt. (helemaal niet ongebruikelijk als je met privé personen te maken hebt).
        En stuur gerust herinneringen na 14 of 30 dagen.
        Het is zoals WimBollein zegt, ik wil wel commercieel correct optreden. Als 99.9% 30 dagen als betaaltermijn gebruikt en ik zet er 7 dagen op, dan komt dat over alsof ik met het mes op de keel sta.

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Het toont aan dat je je zaken opvolgt, en "je voedt je klanten op".
        Er gaan er altijd zijn die te laat (of véél te laat) betalen.
        Hou daar rekening mee bij je volgende opdrachten, of vraag om een forfaitaire nalatigheidsvergoeding van bv 15€.
        Ik zal er inderdaad mee rekening gaan houden, willens nillens. Als het echt de pan uitswingt en ik kan er geen vrede mee nemen, zal ik inderdaad mijn termijn verminderen naar 2 weken. 2 weken later een herinnering in de hoop om toch binnen 30 dagen mijn geld te hebben.

        Een nalatigheidsvergoeding, dat kan later eventueel ook, maar dan vrees ik dat je je klant kwijt bent als je dat, commercieel gezien, "te vroeg" stuurt.
        http://kasper.photography & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

          Of je geeft 5 % korting bij contante betaling of op voorhand en 2 % korting bij betaling binnen de 5 werkdagen.

          Fakturen te betalen binnen de 15 dagen (standaard) en interest te betalen bij 15 dagen overschrijding van de betalingstermijn of na een eerste herinnering tot betalen ( zet er wel bij dat het de gerechtelijke interest is, die is bijzonder hoog).

          En soms zijn de klanten te groot ( en dan is 1 maand zowat het minimum) ofwel is de klant een overheidsdienst en dan is het minimum 3 maanden wachten op je centen, standaard.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
            Van waar komt die ingesteldheid in godsnaam?
            simpel, sla er eens de principes van boekhouding en cash management op na. hoe langer ze wachten met betalen, hoe meer cash ze hebben om daar intussentijd "iets" mee te doen.

            ofwel bestraf je late/overtijdige betalingen ofwel maak je vroegtijdige betalingen goedkoper.
            Voor de lol.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

              Facturen zijn standaard betaalbaar op 1 maand.
              Dat is wat rechtbanken als termijn aanvaarden bij wanbetaling.

              Ik krijg het sterk op mijn heupen van firmas die alles direct willen hebben. Ik heb ook dingen rond mijn hoofd en op die paar dagen zal het niet komen.
              Geduld is een mooie deugt en ik heb die zelf ook.
              Het spreekt voor zich dat je een factuur ook niet moet laten liggen tot in de eeuwigheid.

              Firma´s die te opdringerig zijn smijt ik buiten.
              Trouwens het kost ook veel aan tijd die je er in stopt. Herinneringen sturen en zo.
              En blijkbaar is het ook niet goed voor je gezondheid want je fret jezelf op van de zenuen voor niets.

              Ook opletten met "boetes" opleggen bij te laat betalen. Dat is uitdrukkelijk per wet verboden!
              Je kan hier wel een mouw aan passen door het in je contractuele voorwaarden te zetten inzake huurcontracten, abonnementen en zo.
              Maar bij een gewone factuur mag dit niet.

              Tussen bedrijven onderling is het gebruikelijk dat een factuur betaalt wordt op 30 dagen.
              Last edited by buurmanBert; 21 juni 2016, 22:37.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

                Inderdaad, de regel tussen bedrijven is 30 dagen of een korting van 2% bij directe betaling (geen automatisme, dit is een afspraak tussen bedrijven onderling)
                Bij particulieren is het toestaan van een betaaltermijn een gunst die wordt gegeven omdat per wet een particulier heen recht heeft op een betaaltermijn.

                Ik zeg altijd: loon naar werken. Wat jij hier schrijft BuurmanBert is stuitend. Iedereen wil correct betaald worden en is een teken van respect aan de dienstverlener. Meer ga ik er niet over schrijven.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Ik krijg het sterk op mijn heupen van firmas die alles direct willen hebben. Ik heb ook dingen rond mijn hoofd en op die paar dagen zal het niet komen.
                  Geduld is een mooie deugt en ik heb die zelf ook.
                  Het spreekt voor zich dat je een factuur ook niet moet laten liggen tot in de eeuwigheid.

                  Tussen bedrijven onderling is het gebruikelijk dat een factuur betaalt wordt op 30 dagen.
                  Akkoord dat een zelfstandige veel aan zijn hoofd heeft, maar dat mag toch niet het excuus zijn? Hoe lang duurt het om een factuur te betalen? Inlogen op pc-banking, de cijfertjes overtypen, bevestigen, factuur op "betaald" stapeltje leggen en klaar. 2 minuten werk? Zelfs al heb je er 20 op een maand (wat mij veel lijkt als kleine zelfstandige), ben je daar in een uur door. 1u op de 180u die je per maand hebt als zelfstandige.

                  Als je het na die 30 dagen plots wel kunt betalen, waarom dan niet 5 dagen eerder? Waarom de facto 30 dagen wachten? Daar wordt toch niemand gelukkig van? Hebben zelfstandigen dan echt 3 stapeltjes facturen?

                  1. Net ontvangen
                  2. Te betalen
                  3. Betaald

                  Waarbij stapeltje 1 naar 2 opschuift om daar eerst 30 dagen stof te verzamelen vooraleeer 2 op 3 beland
                  Last edited by Rasper; 22 juni 2016, 00:47.
                  http://kasper.photography & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

                    Sorry, misverstand.
                    Ik leg mijn te betalen facturen op een pakje en dan gaat eens per maand dat pakje erdoor omdat ik dan puur met die administratie bezig ben.
                    De overschrijving op zich kost je niet veel tijd maar je zit dan ook nog met archief, controle en administratie er rond en daar gaat wat tijd in kruipen.
                    Dus neem ik daar 1 keer per maand de tijd voor en gaan ze er allemaal in 1 trek door.
                    Dus als je pech hebt dan zit uw factuur net onderaan en ligt hij daar al een maand. Heb je geluk dan ligt hij bovenaan en betaal ik hem evengoed mee met de rest.

                    Het is niet dat ik een strategie heb om facturen er op achter te houden tot de 30 dagen verstreken zijn.

                    Ik heb gewoon 1 stapeltje 'te betalen' and thats it.

                    Ieder krijgt zijn geld op tijd. Dus krijg ik het op mijn heupen als er eentje komt klagen dat het niet rap genoeg gaat.

                    Ook omgekeerd. Wie mij verschuldigd is ga ik na 14 dagen ook niet achterna lopen. Het is pas als ik zie dat ik na pakweg 2 maand zie dat het nog openstaat dat ik ga ingrijpen.
                    Zo heb ik zelfs iemand die altijd 3 a 4 maand te laat betaalt. Ik heb die man daarover aangesproken en het kwam er op neer dat ook hij niet eerder zijn geld kreeg van een groot bedrijf waar hij mee samenwerkt. Nu betaalt hij altijd stipt maar wel 4 maanden te laat. Ik kan daar mee leven.

                    Waar ik het wel mee aan de stok krijg zijn deze die echt geen goesting hebben om te betalen. Gelukkig heb ik er nu zo geen meer. Ik hou hout vast!
                    Last edited by buurmanBert; 22 juni 2016, 01:12.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

                      Hoe wij betalen ...
                      Als de verkoper zich aan de voorwaarden gehouden heeft en zelf op tijd geleverd, dan altijd voor vervaldatum.
                      Als de verkoper ons zelf in het zak gezet heeft, laatst toegelaten betaaldatum na uitvoering van werken.
                      Aan de staat één werkdag voor vervaldatum.
                      Aan ziekenhuizen na ontvangst tussenkomst ziekenkas.

                      Maar ... de meeste bedrijven vragen meer en meer contante betaling bij levering als standaard voorwaarde.
                      Vaak hebben ze zelfs BC bij als ze komen.

                      Er zijn er zelfs die niet komen of leveren als je niet vooraf betaalt, reeds ook het geval bij 99% van online winkels.

                      Echter draai ik de vraag ook graag eens om ... hoeveel zaken (bedrijven of zelfstandigen) houden zich aan hun belofte of voorwaarden?
                      De meesten komen hier niet volgens afspraak, verwittigen niet, zijn niet klantgericht, leveren geen deftige service ... maar ze zijn wel snel in factureren.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

                        Voor zover is weet zegt de handelswetgeving dat er tussen bedrijven (zelfstandigen dus inbegrepen) een standaard termijn van 30 dagen moet gerespecteerd worden tenzij anders overeengekomen. En dat moet dan vooraf gekend zijn (in de verkoopsvoorwaarden meegeleverd met de offerte bijvoorbeeld).
                        Voor particulieren geldt dat contante betaling de regel is, tenzij anders overeen gekomen. Dus alle 'uitstel' die je als klant krijgt is eigenlijk een vorm van goodwill van je leverancier. Die 2% bij contante betaling is een commercieel gegeven, je hebt daar als klant in de verste verte geen enkel recht op. Al moet ik toegeven dat ik er ook al eenzijdig gebruik van heb gemaakt, maar dan enkel bij een aannemer die mij ook miserie heeft bezorgd (planningsgewijs dan vooral). En nee, nooit iets van gehoord.

                        En voorafbetalingen, hoe vaak ze jammer genoeg tegenwoordig ook voorkomen, zijn eigenlijk alleen maar bij uitzondering toegestaan door de wet. Niemand kan jou dwingen om te betalen voor diensten waar je nog niet van hebt kunnen genieten. Ik kan me vergissen in de exacte modaliteiten, maar bij mijn weten is het enkel toegelaten een voorschot te vragen als je als leverancier kan aantonen dat mocht de klant in extremis alsnog afzien van de bestelling, je daarvan schade zou ondervinden. Dus bvb enkel als je zelf specifieke kosten of speciale bestellingen hebt moeten doen. Een chauffagist die een nieuwe (standaard) ketel in je huis komt plaatsen bvb, zal in principe nooit aanspraak kunnen maken op een voorschot, want hij komt een stockgoed installeren bij je. Een fietsenmaker of garagist wordt al wat moelijker ... omdat je er van uit kunt gaan dat ze die fiets/auto nog wel aan dezelfde prijs gaan kwijt geraken, maar je kunt evenmin uitsluiten dat ze dat ook niet gaan kunnen. Een keukenbouwer die gans je keuken op maat maakt, mag dat wel vragen. Maar... ook alleen maar vanaf het moment dat hij kan aantonen dat hij start met de productie van jouw keuken. Natuurlijk, wat ben je er mee als jij een nieuwe verwarmingsketel/fiets/auto/keuken/... wil en de leverancier per sé een voorschot wil. Betalen ga je toch... want ze vragen het allemaal en als je het niet doet, dan eindig je als klant met niks.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

                          Dat laatste, daar ben ik niet meer akkoord.
                          In 90% van de gevallen onderhandel ik een voorschot weg.
                          Keuken gekocht, en geen euro voorschot betaald.
                          Eerste betaling is gebeurd toen de meubelen geleverd werden.

                          Mijn ervaring met voorschotten is uiterst negatief.
                          Een aannemer die een voorschot heeft gekregen wordt eigenlijk beloond om nadien zo laat mogelijk te beginnen, want een deel van het geld heeft hij al.
                          En degene die het vragen geven mij eerder teken van onstabiliteit. Enkel een "symbolisch" voorschot kan ik aanvaarden.

                          Wat ik wel bereid ben te doen is bv een schilder 20-30% van de overeengekomen prijs te betalen op de eerste dag dat hij verschijnt. Dat motiveert ook. Ik zorg dan dat er een cheque klaar ligt, of ik doe de overschrijving in zijn bijzijn.

                          De wet geeft je een paar standaardtermijnen, maar je kan als handelaar altijd iets anders overeenkomen.
                          Het voorstel van hierboven: 2% korting bij betaling binnen de 7 dagen, of 30 dagen zonder korting lijkt me nogal correct, en zal tussen bedrijven wel aanvaard worden.
                          Durf zeker herinneringskosten aanrekenen, dat doet Belgacom ook. Tussen bedrijven zal het zelden aanvaard worden, maar het geeft wat extra druk.
                          Bij ons worden klanten ook geblokkeerd voor verdere leveringen als de betaalachterstand een zeker bedrag (afhankelijk van de grootte van de klant), of tijd overschrijdt.

                          Belangrijk is ook om te blijven aanmanen. Een factuur waarvoor je geen aanmaning meer stuurt verjaart (ik dacht na 3 jaar).

                          Vermijd dat uw aanmaning overkomt als een standaardbrief. Deze 8 tips geven uw aanmaning echt waarde en zetten uw klant aan tot actie.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

                            Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht
                            En voorafbetalingen, hoe vaak ze jammer genoeg tegenwoordig ook voorkomen, zijn eigenlijk alleen maar bij uitzondering toegestaan door de wet. Niemand kan jou dwingen om te betalen voor diensten waar je nog niet van hebt kunnen genieten.
                            Ik heb geen probleem een beperkt voorschot te betalen voor iets dat op maat gemaakt moet worden en nergens anders gebruikt kan worden.
                            Maar ik geef enkele voorbeelden ...
                            Onderhoud alarminstallatie => Factuur komt 1 maand voor het geplande onderhoud en moet vooraf betaald worden. Die betaal ik pas de dag dat ze het onderhoud effectief komen doen mits geen specifieke zaken op maat gemaakt worden.
                            Sicli, jaarlijks onderhoud brandblussers => Je moet vooraf het onderhoudsbedrag per brandblusser betalen en pas na dat ze dit ontvangen hebben, kan je een afspraak maken voor onderhoud.

                            Voorschotten betalen zijn sinds dit jaar op mijn zwarte lijst komen staan en beperkt tot het wettelijke wegens misbruik en bijna geen enkel bedrijf of zelfstandige dat zich aan zijn afspraken houdt.
                            Slaapkamer besteld en zes maand aan het lijntje gehouden (moest op 2 maand geleverd zijn), winkel kan niet leveren wegens financiële moeilijkheden.
                            Garagepoort besteld welke eind april geleverd moest worden, echter tot op heden niets meer te bespeuren van verdeler, geen info, geen afspraak, geen poort en bellen heeft geen nut want enige antwoord is steeds dat er niemand aanwezig is dat het kan nazien.
                            Tuinman ging een opdracht komen uitvoeren, ik zie hem overal in de straat werken maar hier komt die niet opdagen en ook geen enkel contact meer ... hij zal elders meer kunnen verdienen zeker?
                            Begin dit jaar 4 muren beschadigd tijdens werken en geleverd materiaal bevat ook kleine mankementen... daar hoor of zie je niemand meer van, alleen de factuur zat de dag nadien wel in de bus.

                            Echter zijn er ook positieve ervaringen met sommige handelaars ... net deze dat geen voorschot vragen houden zich het meest aan hun afspraken, wat erop duidt dat die zich in een gezondere situatie bevinden.
                            Auto gekocht, 0,0 cent voorschot betaald en is niet eens ter sprake gekomen, zelfs al eens met een nieuwe auto thuis gestaan zonder 1 cent te betalen ... schrijf het eens over was het enige dat ze gezegd hebben bij afhaling.
                            Dat is natuurlijk gebaseerd op wederzijds vertrouwen.

                            Respect moet in twee richtingen en als een leverancier zich aan de afspraken houdt en me als waardige klant behandelt, dan krijgt die ook meteen zijn geld.
                            Bij online aankopen heeft men daar echter geen controle over want men moet steeds het totale bedrag betalen bij bestelling, weinigen aanvaarden betaling achteraf.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

                              Idd VerSeg, net daarom dat de wet voorziet dat voorafbetalingen eigenlijk de uitzonderingen zouden moeten zijn.

                              Alleen is het zo dat in een aantal gevallen, je als consument jammer genoeg niet de keuze hebt. En heel af en toe ga je je er wel kunnen uitonderhandelen, maar in het merendeel van de gevallen moet je maar ondergaan. En inderdaad, wat betreft online aankopen, ben je bijna altijd de pineut. Voorafbetaling bij zo goed als elke site en niet betalen = niet leveren.

                              Comment

                              Working...
                              X