Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe vlug worden jouw facturen betaald?

    Ik ben sedert kort zelfstandige in bijberoep en heb vorige maand mijn eerste facturen uitgeschreven. Het geld blijft echter op zich wachten.

    Eén van de facturen is voor een kennis (die ook zelfstandige is) en die zegt dat te laat betalen van facturen meer de regel dan de uitzondering is. Zelf stuurt hij pas na 1 maand over datum een herinnering. Dan heb je dus al 60 dagen op je geld zitten wachten (uitgaande van een standaard 30 dagen betaaltermijn op de factuur). Soms krijgt hij pas 3 maand later zijn geld. Kijk, ik kan daar dus niet echt bij . Van waar komt die ingesteldheid in godsnaam?

    Ik kan wel begrijpen dat deze praktijk zichzelf in de hand werkt. Men betaalt mij niet op tijd? Wel, dan wacht ik ook wel met betalen als ik een factuur ontvang, want ik moet eerst geld binnen krijgen van mijn eigen klanten die te laat zijn.

    Vooral omdat ik nog maar pas gestart ben, ben ik vol afwachting om die eerste centjes op mijn rekening te zien binnenkomen. Het kriebelt dus om al een herinnering te sturen omdat iemand ondertussen al 1 week te laat is.

    Het is zo bizar, toch? Als consument heb ik altijd al braaf mijn facturen binnen de termijn betaald. Akkoord, soms gebeurt het pas in de laatste dagen voor de vervaldag, maar als Proximus maar 2 weken de tijd geeft om te betalen, is het soms al moeilijker om er op tijd bij te zijn. Je zou verwachten dat bedrijven onderling daar correcter mee omgaan, want je wil toch een goeie leverancier-klant relatie behouden? 30 dagen is toch ook niet weinig. Het niet-betalen is dan toch eerder bewust.
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Hoe vlug worden jouw facturen betaald?