Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extreme macro/microfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extreme macro/microfotografie

    Graag zou ik me willen richten op extreme macro-/microfotografie.
    De volgende zaken gebruik ik reeds voor macrofotografie:

    - Canon 7D Mark II
    - Canon EF 100/2.8 L IS USM MACRO

    Op internet vind ik de volgende zaken die ik hiervoor aan zou moeten schaffen:

    - Ringflitser
    - Extender of tussenring (inmiddels begrepen dat ik met een 100 mm geen extender kan gebruiken en dat ik het moet doen met een tussenring)

    Wie kan mij adviseren?

    Waarschijnlijk ga ik daarbij een Cognisys StackShot Macro Rail en Zerene stacker software gebruiken om de foto's vervolgens te stacken. Ik dacht hierbij om dit te combineren met een Canon Macro Twin Lite MT-24EX. Een ervaren macrofotograaf gebruikt hier echter 3 flitsers voor, namelijk de Canon Speedlite 600EX-RT als master en 2 Canon Speedlite 430EX als slaves. Ik wil graag een goede keuze maken en zou willen vragen wat jullie ervaringen hiermee zijn. Moet ik inderdaad voor 3 losse flitsers kiezen of is de Twin Lite wel een goede optie?

  • #2
    Re: Extreme macro/microfotografie

    Ik kwam op mijn zoektocht nog een andere automatisch aangestuurde macrorail tegen: Wemacro. Deze is wel stukken goedkoper, maar naar mijn idee ook veel minder bekend dan de Cognisys Stackshot.
    Zijn er hier mensen die deze rail wel kennen?
    http://www.wemacro.com/

    Comment


    • #3
      Re: Extreme macro/microfotografie

      Wat noem je micro en extreme macro.Ik veronderstel meer dan 1:1 ???
      Wat ik nu ga schrijven is een persoonlijke visie,en anderen zullen er misschien een andere kijk op hebben.
      Vooreerst moet je zien dat je een stevig statief hebt.
      1;Extender:Canon-extenders zijn in principe gemaakt voor telé's.Ze hebben een vooruitspringend deel dat in het achterste deel van de lens gaat.Kenko's hebben dit (waarschijnlijk) niet en zullen wel passen.Maar als een tussenring bv een Canon 12 plaatst,dan kun je wel een Canon-extender plaatsen.Je verliest AF (gaat hunten)Ook oneindig valt weg etc,maar het gaat hier over macro,dus geen probleem.Met een 5d,ef 12 en 100 mm bekom ik zo een vergroting,brut geschat rond de 2.5x.
      Steek je er een 25 mm tussen is dit natuurlijk meer.Beeldkwaliteit is behoorlijk.
      2.Tussenringen alleenm met een 100 mm naar 2x te gaan ,moet je al 100 mm tussenring plaatsen.Practischer is uiteraard een macrobalg,maar dan moet je wel de juiste koppelingen hebben.(vb:50 fd macro op fd macrobalg,met fd -eos adapter)
      Je kunt ook een 50mm in retrostand monteren op je 100 mm,vergroting 2x.Beeldkwaliteit is niet goed imo.Nooit gebruikt.
      Wil je sterke vergroting,dan heeft Canon een Mpe-65,1-5x,zuivere macro lens,geen oneindig.Maar is wel een moeilijk lenske.
      Ringflitsniet te verwarren met deze die soms voor portret gebruikt wordt.)24 EX vind ik voor buiten wat kwetsbaar,en wat breed.Is wel moduleerbaar.Ik gebruik daarvoor soms een ML-3,uit het analoge tijdperk,manueel,met een Nd-filter,want flitst nogal hard,en geenTTL.De 14 ex ziet er hetzelfde uit.Ga je in de sterkere vergrotingen,dan wordt je werkafstand zeer klein,en krijg je er bijna geen licht meer tussen,en moet je wel naar een ringflits.Blijf je onder de 2x met een 100,dan kun je een gewone flits op je camera gebruiken met een zelfgemaakt reflectie scherm.Geeft mooi diffuus licht.
      Een andere oplossing is een lichtentje,met verschillende flitsers,die je dan aanstuurt met bv. een ST-E2.,of een 24-EX als master,of een andere master met kabel,maar best los van je camera.Om scherp te stellen kun je eventueel een Led-lampje gebruiken.
      Stackingenoemd softwareprogramma heeft de naam zeer goed te zijn.Zien dat je een goede pc hebt,want je hebt wel wat geheugen nodig als je 30 stacks (als dat al nodig is??)begint te bewerken
      Een macrorail heb je nodig,maar zo een gesofisticeerd en toch duur ding??
      Ik heb hier ooit eens een topic gestart met de vraag,wat het beste was voor stacking:focuseren met de lens zelf,of met beweging van camera-lens unit.Niet veel wijzer geworden.Als je video's bekijkt over stacking zul je zien dat beide gebruikt worden.Na veel zoeken op internet,een site gevonden,ik denk dat deze van Zerene was,waar naargelang de vergroting,aangeraden werd met de rail,of met de lens te focuseren.Dus de twee naast elkaar.Ook de lens speelt een rol.
      Besluitoed statief,eerst beginnen met kleinere vergroting,goed bekijken of dit wel je ding is,vooraleer er zeer veel aan te spenderen.Verder eens goed Googlen,veel te vinden hierover,belichting,techniek etc.Het ziet er eenvoudig uit,kan prachtige resultaten geven,maar is helaas niet zo eenvoudig.
      Verder nog succes ermee.

      Comment


      • #4
        Re: Extreme macro/microfotografie

        voor Demuro "storende" inhoud verwijderd ...
        Last edited by Guest41; 21 juni 2016, 15:00.

        Comment


        • #5
          Re: Extreme macro/microfotografie

          voor Demuro "storende" inhoud verwijderd ..
          Last edited by Guest41; 21 juni 2016, 15:00.

          Comment


          • #6
            Re: Extreme macro/microfotografie

            Zie ik daar niet iets met een schroefdraad,waardoor je kunt stacken ??Zie ik geen CA??Voor jouw doel perfect in orde,maar posten op een forum??
            Ik lach mij niet dood.Want bricoleren is juist een onderdeel van deze fotografie.Als je soms mijn opstellingen zou zien,vind ik de jouwe al heel profesionneel.
            Vandaar dat met wat vindingrijkheid,je heel wat kunt bekomen.
            Als je mijn besluit leest,dan zie je dat ik tot voorzichtigheid aanmaan,zonder de TS direct in de grond te boren en in de hoop grote investeringen te voorkomen.

            Comment


            • #7
              Re: Extreme macro/microfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              Zie ik daar niet iets met een schroefdraad,waardoor je kunt stacken ??Zie ik geen CA??Voor jouw doel perfect in orde,maar posten op een forum??
              ...

              Geen idee waarvoor een forum anders zou moeten dienen maar als het je stoort ... weg ermee ! je moet een oude aap geen smoelen leren trekken

              Comment


              • #8
                Re: Extreme macro/microfotografie

                Demuro: Op jouw vraag over extreme macro/micro. Ja,daar bedoel ik meer dan 1:1 mee. Inmiddels was de Canon MP-E 65 mij ook al opgevallen.
                Een ervaren fotograaf op dit gebied, waarmee ik kennis heb gemaakt, gebruikt zelf een Canon 600 EX-RT als master en 2 x Canon 430 EX als slaves.

                Comment


                • #9
                  Re: Extreme macro/microfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Geen idee waarvoor een forum anders zou moeten dienen maar als het je stoort ... weg ermee ! je moet een oude aap geen smoelen leren trekken
                  Ik denk dat wij alle twee oude apen zijn.Dus..
                  Wat betreft dat posten,was het de bedoeling te zeggen,dat de kwaliteit van die foto's niet 100% is..Niet het feit dat jij hier antwoordt,met een vernuftige opstelling die voor jou voldoende werkt voor het doel dat het moet dienen.Eénvoudig kan ook.Komt trouwens overeen met wat ik vermelde onder 50 mm in retro.Deze morgen dat nog eens geprobeerd om te weten welke vergrotingsmaatstaf hiermee te halen is,en wat de kwaliteit van de beelden is.Centrum ok,randen Ca,kussenvervorming ,
                  circulair beeld op FF.Wel te verstaan met mijn materiaal.(50 mm 1.8 retro op 100 mm 2.8 macro op 5D volledigheidshalve).
                  Kleine communicatiestoring,was misschien niet zo duidelijk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Extreme macro/microfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    ...
                    2.Tussenringen alleen: om met een 100 mm naar 2x te gaan ,moet je al 100 mm tussenring plaatsen.
                    ...
                    Klopt dit ? Ik ben de afgelopen dagen aan 't experimenteren geweest met macrofotografie en tussenringen. Zonder tussenringen krijg ik met mijn 5DIII en een Canon 100 mm 2.8 macrolens ongeveer 3.4 cm lineair in beeld. Als ik er 68 mm tussenringen (Kenko 12 + 20 +36 mm) tussenzet, krijg ik ongeveer 1.7 cm lineair in beeld. Dat is dan toch een 2x grotere vergrotingsfactor, dus 2:1 als de 100 mm macro op zich 1:1 is. Strikt genomen lijkt de vergrotingsfactor zelfs iets groter dan 1:1 aangezien de sensor 3.6 cm breed is en er "maar" 3.4 cm (als ik een extra cijfer na de komma zou moeten schatten, zou ik 3.42 cm zeggen) in beeld komt.

                    Dus ben ik net even gaan rondneuzen op het internet en dan vind ik inderdaad een formule die zegt dat 68 mm tussenringen maar 1.68x vergroting zou opleveren. Daarnaast vind ik echter ook onderstaande link die mijn resultaten lijkt te bevestigen.

                    Extension tubes are really handy. Because they have no glass elements, they aren't very heavy, and you can couple two or three together and put them into one pouch, and they are no bigger than a small lens, so they fit in the photographer's vest without taking up much room. When you put an extension tube between the lens and the camera, your focus distance decreases, so you can focus on things closer than you would be able to without the tube. The caveat is that they also reduce the maximum focus distance, so once fitted, you can no longer


                    Dus afgaande op de praktijkresultaten lijkt 68 mm aan tussenringen op een 100 mm macro lens met vergrotingsfactor 1:1 te resulteren in een vergrotingsfactor van om en bij 2:1.

                    Mario

                    Comment


                    • #11
                      Re: Extreme macro/microfotografie

                      Vergroting wordt berekend met lens op oneindig ingesteld.Elke lens kan op oneindig instellen,maar niet elke lens kan zover uitdraaien als een macro.Vandaar....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Extreme macro/microfotografie

                        Ik heb ooit eens geëxperimenteerd met mijn 100mm macro (canon, non-IS) + tussenringen (12mm, 20mm en 36mm). Laat maar iets weten als je een idee wil van de vergrotingen (en het verlies aan scherpte) die je daarmee kan halen.
                        www.elwee.net

                        Comment


                        • #13
                          Re: Extreme macro/microfotografie

                          Inclusief bereken module ..

                          cambridgeincolour macro-extension-tubes-closeup

                          Comment


                          • #14
                            Re: Extreme macro/microfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Die rekenmodule had ik ook gevonden, alleen klopt de uitkomst niet met wat ik in de praktijk zie. Vandaar mijn vraag.

                            Mario

                            Comment


                            • #15
                              Re: Extreme macro/microfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
                              Ik heb ooit eens geëxperimenteerd met mijn 100mm macro (canon, non-IS) + tussenringen (12mm, 20mm en 36mm). Laat maar iets weten als je een idee wil van de vergrotingen (en het verlies aan scherpte) die je daarmee kan halen.
                              Alle info is welkom :-).

                              Mario

                              Comment

                              Working...
                              X