Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apc of MFT sensor?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Apc of MFT sensor?

    Beste maatjes, nu ik overal lees dat MFT gelijke resultaten geeft als een dsrl met crop zou u dan een Olympus kopen of voor hetzelfde geld een dslr? Ik denk dan wat voor mij belangrijk is is volume en gewicht. Of bv een canon 760d met een L -serie lens erop kwestie van binnen een budget van +\_ 1700€ te blijven
    Alvast bedankt voor jullie reacties
    Rik

  • #2
    Re: Apc of MFT sensor?

    Rik,

    als gewicht en volume belangrijk zijn dan zou ik niet twijfelen.
    Ik heb 3 Olympus OMD bodies (e-m1, e-m5 II en e-m10) en een hele set lenzen (12-40 F2.8, 40-150 F2.8, Nocticron 42.5 F1.2, 75 F1.8, Voigtlander 17.5 f0.95, 20mm f1.7) en ik stop alles in een redelijk kleine Think Tank Perception Pro rugzak!
    Als je dat met DSLRs moet doen dan krijg je het waarschijnijk niet op een normale mnier getransporteerd.En de kwaliteit is meer dan behoorlijk. Ik druk probleemloos af op A2 formaat.
    Bovendien heb je met MFT een gigantisch aanbod van zeer goede lenzen aan ee behoorlijk goede prijs.

    Comment


    • #3
      Re: Apc of MFT sensor?

      Als gewicht en volume een belangrijke eis is....zeker doen. Olympus of panasonic.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Apc of MFT sensor?

        Na een tijdje met Mft te werken, mijn standpunt.
        Beeldkwaliteit is prima tot iso 3200, en de lenzen van Olympus zijn zeer goed!
        Het werken met Mft is een zaligheid, ik heb de pen f en die is echt heel snel, de autofocussysteem is ongelooflijk! Combineer dat met touchscreen, en je hebt een heel leuk fototoestel!
        1700 euro brengt je een mooie set, kijk maar even rond. Panasonic of Olympus, beide zijn gelijkwaardig.
        Een dslr is eigenlijk (opletten dat ik niet de pro's over me heen krijg), passé, tenzij voor specifieke doeleinden. Denk aan sport voor de snelheid van het systeem.

        Comment


        • #5
          Re: Apc of MFT sensor?

          Als je op een 760D bijvoorbeeld een 24-70 f2,8 of een 70-200 f2,8 zet, dan wordt het meteen een zware combinatie.
          Blijf je bij de EF-S lenzen, dan blijft het gewicht nog binnen de perken, gebruik je de zwaardere L-lenzen, dan moet je veel meer gewicht meesleuren.
          Als je een lichte auto koopt, en daar een zware caravan achter hangt, dan merk je ook dat je met veel gewicht onderweg bent...
          Bij alle merken die APS-C sensors in hun camera's gebruiken kan je ook lenzen vinden die specifiek daarvoor ontworpen zijn, die zijn dan ook een stuk lichter en compacter.

          Met toestellen waar een nog kleinere sensor dan APS-C in zit heb ik geen ervaring, maar bijvoorbeeld een 700D + EF-S 18-135 IS STM is een heel "draagbare" combinatie waarmee je mooie foto's kan maken.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Apc of MFT sensor?

            Als je mft lenzen gebruikt die niet lichtsterk zijn dan wordt het geheel zo licht en klein dat je haast niet merkt dat je iets bij hebt.
            Toen ik pas overgeschakeld was naar mft voelde het bijna belachelijk aan maar nu weet ik wel beter.
            Ik erger me nog altijd aan de belachelijke "doet gij dat daar mee? Mooi maar waarom koopt ge u geen goede dslr dan zou het toch nog beter zijn." opmerkingen van collegafotografen maar ik wil nooit meer terug naar een dslr.
            Ik ondervind eerlijk gezegd slechts een nadeel aan een mirrorless mft camera en dat is dat ik altijd een extra batterij moet bijhebben omdat de electronische zoeker meeer vermogen gebruikt.

            Comment


            • #7
              Re: Apc of MFT sensor?

              Ik weet niet hoe MFT op dit moment presteert.
              Ikzelf ben enkele jaren geleden overgeschakeld van MFT (Olympus OMD-M5) naar APC (Fujifilm X-T1).
              Ik merk toch verschil in de beeldkwaliteit en de jpg's recht uit de camera zijn stunning.

              Als gewicht en omvang echter het hoofdcriterium is, dan gaat er wellicht niets boven MFT.
              Bovendien zijn er steengoede lenzen voor bijzonder weinig geld. Ik denk aan de Olympus 45 mm.
              Een schitterende prime voor portretten (90 mm in FF) voor ongeveer 350 Euro.
              Straatfotograaf in Antwerpen

              Comment


              • #8
                Re: Apc of MFT sensor?

                Als volume en gewicht voor jou een issue is dan zeker naar Olympus,Panasonic kijken met hun MFT of Fuji met APS-C.
                Olympus,Panasonic sowieso meest compact en lichtste.
                Werk je veel in hoge iso dan zal Fuji wellicht het beste zijn.
                Heb je graag weinig scherpte,diepte dan is Fuji wellicht ook in het voordeel.

                Kijk ook eens welke kleuren je het best bevallen, die van Fuji of Olympus,Panasonic
                Welke lenzen zou je willen en kijk dan welk merk je hier het beste een antwoord kan op geven.
                Pak de camera's vast en kijk met welke je het beste overweg kunt.
                https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                Comment


                • #9
                  Re: Apc of MFT sensor?

                  Crop sensors moeten niet meer onderdoen voor FF sensonrs ... mft sensors moeten niet meer onderdoen voor een crop sensor ... conclusie : mft sensors moeten niet meer onderdoen voor FF sensors ...

                  Ergens klopt iets niet (meer).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Apc of MFT sensor?

                    Ik zou het anders formuleren, ff is nog steeds beter dan crop is nog steeds beter dan Mft. Alleen is de evolutie nu zo, dat Mft meer dan voldoende is geworden voor doorsnee gebruik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Apc of MFT sensor?

                      Ik heb Canon gehad in 2008 en sindsdien Olympus EPL5 en Panasonic GH2 GH4 na de G1 in 2008.

                      Goed....allereerst is het niet zo dat de beste mFT sensoren net zo goed zijn als de beste APS-c. Een Nikon D7200 heeft over hele bereik van basis ISO tot hoge ISO significant betere output.
                      Canon 760....Die heeft niet een beste APS-c sensor. Als je het bij lage ISO's houdt dan zijn de nieuwe mFTs sensoren echt beter. Dynamisch bereik met name is gewoon beter bij mFTs. Bij hogere ISO's is de Canon toch ook wat beter.

                      Volume en gewicht. Ja...als zeker als je wat lenzen toevoegt is het verschil echt zeer significant. Neem een set met de 12-35 f2.8, 35-100 f2.8 and 100-400 F4 f6.3 en tel dan voor die focale lengte even het gewicht op. Dat scheelt je een op een 2,2 Kg in totaal voor de Panny ik schat zo'n 5 Kg of meer voor de Canon (of Nikon). Ik heb voor landschaps fotografie een Nikon 800E en een Panasonic GH4 (echt niet de kleinste body!) meegenomen in Schotland. Na twee dagen vond ik het verschil in gewicht zo groot en echt storend dat en het jwaliteitsverschil van de D800E (een zeer goede FF camera) te klein om die Nikon mee te blijven nemen.

                      Mijn ervaring is verder dat Panasonic een veel prettigere user interface heeft, veel sneller in low light autofocussed (echt waanzinnig) tov de Olympus. Afgezien van de EM1 kun je een Olympus niet gebruiken voor actie: te traag. De Panasonic G7, GX80, GX8 en GH4 kunnen wel erg goed autofocusses. Bovendien zijn al deze camera's zeer goed in video. GX80 heeft een unique feature door 5axis IBIS toe te passen in 4K video Dat geeft zeer stabiele video! Jammer dat er geen microfoon kan worden aangesloten. Jammer van de wat minder EVF.

                      Als video of actie van belang is dan zou ik zeker naar een Panasonic neigen. Ik lees op diverse fora met deze camera's ook heel weinig problemen met defecten. dat lijkt bij Oly echt meer het geval. OOk mijn EPL5 had spontaan een gebarsten display. Ik ben echt niet de eerste die dit heeft gehad....

                      Als een camera wil die een redelijke DSLR vervangt dan een GX80, GX8, G7, GH4 of een Olympus EM1. Ze duidelijk de meeste keuze in lenzen en dat zijn vaak echt goede en soms uitstekende lenzen.

                      Tenslotte: APS-c sensored camera's zullen ALTIJD voor grotere lenzen zorgen. In principe worden lenzen voor een spiegelloze APS-c niet kleiner dan voor een APS-c DSLR....

                      Uiteindelijk is het het beste advies denk ik om zelf in de winkel de diverse camera's te proberen. Let eens op het menusysteem. hoe ligt deze in de hand, wat vindt je van de EVF etc. Succes!
                      Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Apc of MFT sensor?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jorginho Bekijk bericht
                        Ik heb Canon gehad in 2008 en sindsdien Olympus EPL5 en Panasonic GH2 GH4 na de G1 in 2008.

                        Goed....allereerst is het niet zo dat de beste mFT sensoren net zo goed zijn als de beste APS-c. Een Nikon D7200 heeft over hele bereik van basis ISO tot hoge ISO significant betere output.
                        Jorginho, wil je dat eens even staven met fotografische feiten en " real life" testen, en geen pixel peeper gegevens want ik ga er van uit dat de plaatser van dit onderwerp in de eerste plaats wil fotograferen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Apc of MFT sensor?

                          Alvast bedankt iedereen. Het zal Olympus omd em1 of fuji xt-1 worden. Panasonic hoeft niet omdat ik toch nooit film en volgens verschillende sites zijn deze bijzonder geschikt om te filmen. Ik wil een goed FOTOtoestel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Apc of MFT sensor?

                            Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                            Jorginho, wil je dat eens even staven met fotografische feiten en " real life" testen, en geen pixel peeper gegevens want ik ga er van uit dat de plaatser van dit onderwerp in de eerste plaats wil fotograferen.
                            Eh....als ik je goed begrijp wil je iets visueel gequantificeerd zien? Meten is weten. DxO meet dit. Een verschil van 0.7 Ev is de grens van significantie. Welnu, de best mFT sensor scoort in DR bereik 12,8 eV. De beste APS-c sensor 14,4 ev (D7200). Het verschil is dus significant. Voor Canon geldt een score van 11,6 voor de 760D. Dat is 1,2 eV achter de GH4. Het verschil is significant.

                            In reallife zullen talloze factoren een rol spelen. Te denken valt aan lenzen met name. Maar objectieve testen zijn duidelijk: de beste APS-c sensor zijn echt beter. Niet zo heel erg vreemd want ze zijn ook echt groter (365mm2 voor Nikon, 325 mm2 voor Canon oid en 225 mm2 voor FT sensoren).
                            Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Apc of MFT sensor?

                              Volgens welke sites? Panasonic is zeer goed in film maar dat is een bonus omdat ze totaal niet minder zijn dan Olympus of Fuji in foto's (Fuji heeft wel een betere sensor maar duidelijk minder autofocus). Sterker: met name door het volgens onbegrijpelijke menusysteem (ik kan er van mee praten) is Oly geen plezier om mee te werken. Als je er genoeg tijd aan besteed kom je er echter wel uit. Maar in een vraag van mij hierover aan een van de reviewers van dpreview kwam de veelzeggende reactie "als we aan het menusysteem van Olympus denken is het woord "intuitief" niet iets dat naar boven komt...""
                              Panasonic staat daarentegen bekend om zijn zeer duidelijke menusysteem en zeer prettige touchscreen implementatie. Weet je hoe handg het is om met je vinger op een scherm een object te selecteren en af te vuren? Bijvoorbeeld vogels tussen takken waarbij de camera zonder touchscreen vaak op takken zal focussen en niet op de foto?

                              Hier wat reviews van de GX80 (hij gebruikt ook Oly, zoals de lenzen_:
                              https://www.youtube.com/watch?v=tJv_4jvql9Y

                              TCS, die ik erg graag mag maar hier te negatief vind vinden deze cam met name een goede stills cam:
                              https://www.youtube.com/watch?v=nuVtIPUSVKo

                              Ook hier ligt de nadruk op de uitstekende handling, de logische layout, de goede beeldkwaliteit in foto's en de uitstekende AF. Allemaal gericht op foto's.

                              Dpreview:
                              http://www.dpreview.com/reviews/pana...mc-gx85-gx80/9

                              En hier, weer van David Thorpe. de Pen F review. Gaat me meer om het moment rond of na 12:00 minuten. Dan laat even zien hoe logisch het menusysteem is. Dit is echt typisch Olympus. Ik had het met Mysets...daar stelde ik voorkeur instellinge in...dacht ik....Nou nee. Want ik moest op een totaal andere plaats in het menusysteem aangeven welke knopjes MySetknopjes werden....?

                              https://www.youtube.com/watch?v=1FVD5kM9F2w



                              Maar zo gaat dat: als een leugen lang genoeg herhaald wordt, wordt het vanzelf de waarheid....
                              Last edited by Jorginho; 19 juni 2016, 22:37.
                              Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

                              Comment

                              Working...
                              X