Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuid-Afrika - welke tele ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zuid-Afrika - welke tele ?

    In augustus gaan we 15 dagen naar Zuid-Afrika. Dit is ruwweg de route: Johannesburg - St Lucia - Kruger - Johannesburg.
    Momenteel heb ik een Canon 60D + Tamron 17-50 2.8 + Tamron 70-200 2.8 VC.
    Omdat ik vrees dat die 70-200 in bepaalde gevallen wat aan de korte kant zal zijn, overweeg ik om die thuis te laten en een andere lens aan te schaffen.
    Ik heb ook nog een oudere 30D om als 2e toestel mee te nemen. Afhankelijk van wat er die dag op het programma staat, zou ik dan de 17-50 op het ene toestel en de telelens op het andere plaatsen.

    Ik zou het budget liefst onder de 800€ houden en momenteel is het de bedoeling om na de reis de lens terug van de hand te doen.

    Ik denk aan volgende opties:
    - Canon 100-400 (2ehands). Spijtig genoeg heb ik deze week iets te laat op een (mooie) aanbieding gereageerd ...
    - Sigma 50-500. Sluit best aan bij 17-50. Heb ik 2ehands nog niet veel gezien. Bij Eglobal valt die net buiten budget (840€).[/LIST]
    - Sigma 150-500. Kost nieuw 750€ bij Art&Craft, zie ik af en toe 2ehands. Reviews zijn vrij positief.
    - Tamron 150-600. 740€ bij Eglobal, 2ehands nog niet gezien.
    - Wellicht niet echt een optie: teleconvertor op de 70-200 ? Veel vind ik er niet over terug en erg positief is het meestal niet ...

    Welke zouden jullie aanraden of absoluut afraden ?

    Thanks !
    Canon 60D + Tamron 17-50 2.8 + Tamron 70-200 2.8 VC

  • #2
    Re: Zuid-Afrika - welke tele ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Ziggy Bekijk bericht
    In augustus gaan we 15 dagen naar Zuid-Afrika. Dit is ruwweg de route: Johannesburg - St Lucia - Kruger - Johannesburg.
    Momenteel heb ik een Canon 60D + Tamron 17-50 2.8 + Tamron 70-200 2.8 VC.
    Omdat ik vrees dat die 70-200 in bepaalde gevallen wat aan de korte kant zal zijn, overweeg ik om die thuis te laten en een andere lens aan te schaffen.
    Ik heb ook nog een oudere 30D om als 2e toestel mee te nemen. Afhankelijk van wat er die dag op het programma staat, zou ik dan de 17-50 op het ene toestel en de telelens op het andere plaatsen.

    Ik zou het budget liefst onder de 800€ houden en momenteel is het de bedoeling om na de reis de lens terug van de hand te doen.

    Ik denk aan volgende opties:
    - Canon 100-400 (2ehands). Spijtig genoeg heb ik deze week iets te laat op een (mooie) aanbieding gereageerd ...
    - Sigma 50-500. Sluit best aan bij 17-50. Heb ik 2ehands nog niet veel gezien. Bij Eglobal valt die net buiten budget (840€).[/LIST]
    - Sigma 150-500. Kost nieuw 750€ bij Art&Craft, zie ik af en toe 2ehands. Reviews zijn vrij positief.
    - Tamron 150-600. 740€ bij Eglobal, 2ehands nog niet gezien.
    - Wellicht niet echt een optie: teleconvertor op de 70-200 ? Veel vind ik er niet over terug en erg positief is het meestal niet ...

    Welke zouden jullie aanraden of absoluut afraden ?

    Thanks !
    Ik kan je uitleg geven over de Kruger daar ik er 2x per jaar op safari ben.
    Om te beginnen ben ik op stap in de "private concessions" in de Klaserie, Timbavati, Balule of Sabi Sands die deel uitmaken van het Greater Kruger National Park. Je mag daar zelf niet rondrijden maar steeds in een jeep van het kamp waar men verblijft.

    Zelf ga ik met 2 FX bodies op stap. de ene body heeft de AF-S 70-200mm f2.8 en de andere een AF-S 500mm f4.
    Nu, de 500mm is er voornamelijk voor birding maar ook voor het zoogdieren die toch wat verder zitten. Het voordeel van met een gids op pad te gaan in dit deel van de Kruger is dat je dicht, heel dicht tot de dieren zal komen en ze van het pad mogen gaan. Dit is niet het geval in de Kurger waar je zelf met de auto rijdt.
    Zoals je zelf aangeeft is de 17-50 niet iets om mee te nemen op safari maar ideaal voor andere delen van je trip.

    Nu, welke lens? Geen idee of het een optie is om 3 lenzen mee te nemen. Ik dt geval zou ik de 70-200mm op 1 body zetten en de grotere telezoom op de andere. Om te beginnen de 100-400mm. Als je bij Dieren gaat kijken en bij de posts van Jochen Van De Perre moet je weten dat 1 van lenzen de 100-400mm is. en dit zijn grootste bereik is. ik dacht dat de andere de 70-200 is maar ben dat niet zeker. Die lens is dus zeker een goede optie.
    Dan de 50-500mm. Dit is geen slechte lens alhoewel er berichten zijn dat er ook softe exemplaren van zijn.
    Zelf ooit nog de 150-500 gehad van Sigma en nog nooit zo'n slechte lens gehad. Misschien zijn er anderen die er betere ervaringen mee hebben.
    De Sigma 150-600 Contemporary is een lens die het heel goed doet en ken verschillende rangers in de Kruger die deze lens hebben. Mocht je Facebook hebben kan je hier eens zien bij 1 van de rangers: https://www.facebook.com/mushinthebush/?fref=ts
    Geen idee over de Tamron 150-600.

    TC's op de Nikon variant kunnen perfect met mininaal verlies. Geen idee hoe het op jou lens zou zijn. Bepaalde TC's kunnen ook de AF uitschakelen dus opletten geblazen.
    Wat je beter nooit doet zijn lenzen wisselen tijdens een safaririt. Het kan en is er stofferig, vooral in de periode dat jij zal gaan wegens winter en dus kurkdroog.

    Zelf ben ik er trouwens de laatste 2 weken van juli

    Comment


    • #3
      Re: Zuid-Afrika - welke tele ?

      Voor ons is het de eerste keer Afrika. Bij Kruger logeren we 4 dagen in Grietjie private game reserve. Ik neem aan dat ook zo'n private concession is ? Hopelijk komen we daar (heel) dicht bij de dieren.
      Op zich moet het wel te doen zijn om ook de 70-200 mee te nemen. Maar dan zou je de 17-50 niet meenemen op safari ? Ik was dat namelijk wel van plan
      Een Canon 100-400 geniet mijn voorkeur. Afwachten of er nog een mooie aanbieding komt de komende weken ...
      Canon 60D + Tamron 17-50 2.8 + Tamron 70-200 2.8 VC

      Comment


      • #4
        Re: Zuid-Afrika - welke tele ?

        De 17-50 zou ik absoluut wel meenemen in de reis die jij van plan bent (St. Lucia) maar niet op een safaririt.
        Je zit in de Balule en daardoor inderdaad en het Greater KNP. Je zit daar ook in de regio van Jochen trouwens die camp manager is van een kamp in de Balule.

        Comment


        • #5
          Re: Zuid-Afrika - welke tele ?

          Ik ben geen Canonian maar zijn er ook geen 2 versies van de 100-400mm? Zijn die optisch even goed?
          Last edited by Sultana; 19 juni 2016, 09:58.

          Comment


          • #6
            Re: Zuid-Afrika - welke tele ?

            Onze laatste maal ZA was in 2008, rondreis onderste 700 Km (Kaapstreek) met een paar kleinere wildparken, geen Krüger dus.
            Meegenomen Nikon D300, Nikon 14-24 f2.8, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 en TC14.
            Wat meer dan genoeg was voor een rondreis, en als het om een georganiseerde reis gaat al zeker, wij zijn er vier keer drie weken op eigen houtje rondgetrokken.
            Hier enkele resultaten, hou rekening dat de huidige toestellen er nu reeds terug een stuk beter zijn op geworden. KLIK

            Comment


            • #7
              Re: Zuid-Afrika - welke tele ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Ziggy Bekijk bericht
              Voor ons is het de eerste keer Afrika. Bij Kruger logeren we 4 dagen in Grietjie private game reserve. Ik neem aan dat ook zo'n private concession is ? Hopelijk komen we daar (heel) dicht bij de dieren.
              Op zich moet het wel te doen zijn om ook de 70-200 mee te nemen. Maar dan zou je de 17-50 niet meenemen op safari ? Ik was dat namelijk wel van plan
              Een Canon 100-400 geniet mijn voorkeur. Afwachten of er nog een mooie aanbieding komt de komende weken ...
              Ik beheer op dit moment een lodge aan de overkant van de Olifants rivier, ook in Balule, maar in "Olifants West" sectie. Grietjie en Olifants West zijn beiden delen van Balule, dus ja: je zit in een privé reservaat. Maw het gebied waar je zit heeft open grenzen met Kruger. Tot zover het goede nieuws, want er zijn toch ook grote verschillen tussen beide secties:

              Olifant West:

              - Bestaat veeleer uit grote "farms" van 300Ha tot 1000Ha en méér.
              - Eigenaars die hierop een lodge bouwden hebben onder elkaar afgesproken om max 10 klanten-bedden toe te staan per 1000Ha.
              - Deze lodges delen hun gebied met elkaar, en betalen ook jaarlijks "traverse rights" om te mogen rijden op grote farms waar geen lodge is gebouwd (maw de eigenaars van deze farms verdienen jaarlijks een mooie som door voertuigen van lodges toe te laten op hun farm).
              - Daardoor hebben de lodges in deze sectie typisch tussen de 5000 tot 15000Ha om op rond te rijden (hoe duurder je lodge, hoe meer "traverse" je gekozen lodge waarschijnlijk heeft).
              - Op de meeste farms mogen we hier off-roaden voor big 5 dieren (maw je komt zéér dicht bij de dieren). En we doen hier ook nacht-safaris.
              - Vinden we dieren, dan houden alle lodges met elkaar contact via radio: er is een maximum van twee voertuigen per "sighting", om de dieren niet te veel te storen. Een derde voertuig mag er pas bij als het eerste voertuig vertrekt.

              Grietje:

              - Bestaat veeleer uit kleine "farms" van 10 tot 25Ha.
              - Eigenaars zijn eerder mensen die een "bush home" bouwden om 2x per jaar naartoe te komen, of het zijn gepensioneerden die hier het grootste deel van het jaar wonen. Er zijn er ook een paar die een lodge hebben opgestart. Deze lodges kregen geen maxima opgelegd wat betreft bedden. Samen me de vele woningen van privé eigenaren is het in deze sectie dus veel drukker dan in Olifants West.
              - Van gebied delen is weinig of geen sprake. Voor een lodge is het ondoenbaar om honderden eigenaren van privé woningen aan te spreken om te zien of ze geïnteresseerd zijn om voertuigen van lodges toe te laten op hun gebied van ocharme 10-25Ha. De meesten willen dat ook niet; ze willen gewoon met rust gelaten worden. Maar ook al zou een lodge er in slagen om toelating te krijgen van elke eigenaar in Grietjie, dan nog zou deze lodge slechts 2800Ha bij elkaar gesprokkeld hebben (want groter is deze sectie niet). En 2800Ha is niet genoeg om game drives te doen.
              - Het resultaat van dit alles is dat de lodges in Grietjie geen game drives doen in hun eigen sectie. Ze gaan voor hun game drives het reservaat uit, rijden Phalaborwa door, en rijden Kruger Nationaal Park in. Hier mogen ze echter niet off-roaden, en ze moeten voor zonsondergang het reservaat weer uit. Er is ook geen maximum van voertuigen per sighting, dus het is vaak drukker. Doen ze toch game drives in Grietjie, dan moeten de lodge-voertuigen zich beperken tot rijden op de "servitude roads" (centrale wegen waarop iedereen mag), en mogen ze niet van de weg af.


              Kortom; informeer je vooraf goed wat betreft WAAR je Lodge mag rondrijden, en als dat in privé gebied is; vraag naar hun HOEVEEL traverse ze hebben. Gaan game drives door in het Nationaal Park, neem dan zeker een lens mee die tot 400mm gaat. Gaan game drives door op privé gebied, dan heb je genoeg aan 200mm voor alle zoogdieren (en inderdaad; je neemt zelfs best ook een groothoek mee), maar 400mm is nog steeds nuttig voor vogels.

              Mvg,

              Jochen
              Last edited by Jochen; 19 juni 2016, 10:16. Reden: typo
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8
                Re: Zuid-Afrika - welke tele ?

                Leerrijke info hierboven. Nu weet ik waarom sommigen zo'n mooie close ups hebben en ik met mijn 400mm (op FF) nog te kort had
                400mm met cropfactor is al stukken beter.
                Zelf heb ik vorig jaar ook de 100-400 van Canon 2e hands gekocht en na de reis weer verkocht (zonder verlies).
                Zéér tevreden met het resultaat en de 70-200 f2.8 eigenlijk niet gebruikt.

                Comment


                • #9
                  Re: Zuid-Afrika - welke tele ?

                  Hoi,

                  ik durf je gerust de Tamron 150-600 aanraden.

                  Komen ze wat korter bij heb je toch nog altijd je 150 mm

                  En voor die prijs presteert de lens behoorlijk goed.

                  In een vorig analoog leven, ooit eens door Zimbadwe getrokken. Toen had ik maar 70 mm en toch staan de meeste dieren er beeldvullend op.

                  mvg

                  mvg
                  nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zuid-Afrika - welke tele ?

                    Het zal een (2ehands) 100-400 worden. Zaterdag wordt die opgehaald
                    Dat zal moeten volstaan.
                    Nu nog een rugzak waar voldoende materiaal in kan
                    Canon 60D + Tamron 17-50 2.8 + Tamron 70-200 2.8 VC

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zuid-Afrika - welke tele ?

                      Dan kan ik je deze heel erg aanbevelen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zuid-Afrika - welke tele ?

                        Ik dacht aan deze: http://www.fotocoudenys.be/accessoir...-350-aw-rugzak
                        Vooral omwille van de toegang op de zijkant + bovenkant.
                        Canon 60D + Tamron 17-50 2.8 + Tamron 70-200 2.8 VC

                        Comment

                        Working...
                        X