Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Excel vraagjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Excel vraagjes

    Even enkele vraagjes aan Excel experts

    1. Op een template zou ik graag enkele cellen willen highlighten die de gebruiker moet invullen. Echter, deze cellen die dus op de template bv. een andere achtergrond hebben mag dit niet weergegeven worden bij een print.
    Iemand die weet of dit uberhaupt mogelijk is?

    2. De template is een weeklijkse time sheet. Deze is zo opgevat dat voor elke dag van de week de persoon zijn start en stoptijden moet ingeven. Deze cellen staan in het time format hh:mm.
    Dus start is bv. 07:15 en stoptijd is 12:00. In een andere cel worden dan alle werkuren opgeteld en staat heden ook in het hh:mm formaat. Technisch correct maar zou dit graag anders zien en wel in 1 cel dat het meer leesbaar is en wel iets als xx Hours xx Minutes
    Iemand een idee hoe ik een cel zo kan opmaken? Het is dan ook zo dat de waarde in deze cel op zijn beurt ook nog eens moet opgeteld worden met een andere waarde die ook in eenzelfde formaat is opgesteld.

    Bedankt voor de hulp

  • #2
    Re: Excel vraagjes

    Vraag 1: Het makkelijkste is om met een dubbeltje te werken. eentje waar je alles invult ( met gekleurde velden) en het tweede blad ( dewelke automatisch de waarden overneemt door bvb te verwijzen naar de cellen op je eerste blad) zonder gekleurde velden.
    Via VBA lukt het ook , maar vergt wat meer (nadenk)werk.

    Vraag 2: Ga naar celeigenschappen , selecteer aangepast en zet bij type onderstaande
    u "uren" mm "minuten"

    Comment


    • #3
      Re: Excel vraagjes

      Punt 2 werkt prima, thx
      Puntje 1 is niet prioritair

      Thx Spyder

      Comment


      • #4
        Re: Excel vraagjes

        Puntje 1 kan je misschien oplossen met voorwaardelijke opmaak. Zolang een cel leeg is geef je ze een kleur en zodra je iets invult valt de kleur weg.

        Mvg

        Theo

        Comment


        • #5
          Re: Excel vraagjes

          Oorspronkelijk geplaatst door Rorxy Bekijk bericht
          Puntje 1 kan je misschien oplossen met voorwaardelijke opmaak. Zolang een cel leeg is geef je ze een kleur en zodra je iets invult valt de kleur weg.
          Voorwaardelijke opmaak lukt hier niet, omdat het de bedoeling is (zoals ik het interpreteer) dat de in te vullen cellen gekleurd zijn, maar die kleur mag later niet mee afgedrukt worden.

          Comment


          • #6
            Re: Excel vraagjes

            Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
            Voorwaardelijke opmaak lukt hier niet, omdat het de bedoeling is (zoals ik het interpreteer) dat de in te vullen cellen gekleurd zijn, maar die kleur mag later niet mee afgedrukt worden.
            Dan is je vorige post toch de oplossing?
            Een voorwaardelijke opmaak voor op het pc-scherm, in combinatie met een ander tabblad waar een geüpdatete kopie komt zonder de inkleuring?

            Comment


            • #7
              Re: Excel vraagjes

              Het is de bedoeling dat de velden die de gebruiker moet invullen duideljk in een achtergrond kleur zijn. Wanneer de waarden ingevuld zijn mag de achtergrond terug wit worden.
              Dan denk ik dat de voorwaardelijke opmaak een optie is en ga ik de komende dagen eens proberen.

              Bedankt allen om mee te denken.

              Comment


              • #8
                Re: Excel vraagjes

                Zonet toch nog eens even verder over nagedacht , en het lukt dus wel met voorwaardelijke opmaak.
                In eerste instantie de in te vullen cellen inkleuren, en nadien de voorwaardelijke opmaak: Nieuwe regel> cel bevat geen lege waarde > opmaak kiezen met witte achtergrond en dan OK.
                Zo werkt het nu bij mij alleszins op een testblad.

                Comment


                • #9
                  Re: Excel vraagjes

                  Wij hebben een uitstekende Excel afdeling gevonden op YouTube: Excel-Is-Fun

                  Enkele voorbeelden:
                  - voorwaardelijke opmaak: klik!
                  - rekenen met tijden: klik!

                  Neus maar eens tussen de honderden video's.

                  Van "voorwaardelijk printen" heb ik nog nooit gehoord.
                  Een eenvoudige oplossing voor jouw probleem: vlak vóór het printen schakel je de achtergrond van de hele pagina naar "geen opvulling". Na het printen ga je op het werkblad één stap terug.
                  Last edited by Jos Vanhengel; 22 juni 2016, 03:48.
                  Vriendelijke groet,

                  Jos

                  Comment


                  • #10
                    Re: Excel vraagjes

                    Bedankt voor de links Jos maar ga pas kunnen kijken binnen een dag of 10 als ik terug in België ben. Nu in China en alles wat van Google is is hier verboden. Ja, er zijn VPN oplossingen maar geef er geen geld aan .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Excel vraagjes

                      Hoe zit dat hier eigenlijk, is 't probleem opgelost?
                      Vriendelijke groet,

                      Jos

                      Comment

                      Working...
                      X