Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EXIF info gaat verloren bij Export as JPG (PS CC op Mac), herstel in LR lukt niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EXIF info gaat verloren bij Export as JPG (PS CC op Mac), herstel in LR lukt niet

    Ik gebruik Adobe Lightroom CC & Photoshop CC op MacOS El Capitan 10.11.5 (Adobe versies up-to-date).
    In LR zijn mijn RAW-files als DNG geïmporteerd. Aangezien LR intern in ProPhoto RGB werkt, doe ik dat in PS ook.

    Wanneer ik een *.psd file vanuit mijn LR cataloog open in PS en daar, na bewerking, een Export as ... doe naar JPG met Convert to sRGB, dan gaat daarbij mijn EXIF info verloren. Bizar is dat.

    Ik dacht dat nu op te lossen door nadien in LR, als die JPG terug is toegevoegd aan mijn cataloog, een Copy metadata uit te voeren van de originele *.dng naar de geëxporteerde *.jpg. Eigenaardig genoeg, ook al vink ik alles aan, wordt niet alle info overgenomen. Zo ontbreekt camera-, lens-, ISO-, diafragma- en sluitertijd-info; de GPS-info is dan weer wél overgenomen.
    Wanneer ik in LR kijk dan heeft mijn *.dng, de eventuele virtual copies én de *.psd alle EXIF-info, enkel die *.jpg niet ...

    Doe ik iets verkeerd ? Hoe kan ik de full EXIF-gegevens van mijn *.dng- of *.psd-file naar mijn geëxporteerde JPG-file krijgen ?

    Alvast bedankt voor de hulp !
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

  • #2
    Re: EXIF info gaat verloren bij Export as JPG (PS CC op Mac), herstel in LR lukt niet

    Bedoel je dat bij het exporteren via lightroom de exif verdwijnt?
    Zo ja, bij het exporteren, hoe is daar de instelling van de metadata?

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
      Bedoel je dat bij het exporteren via lightroom de exif verdwijnt? Zo ja, bij het exporteren, hoe is daar de instelling van de metadata?
      Neen, bij het exporteren uit Photoshop gaat de exif verloren.
      En bij een poging om het te herstellen in Lightroom door de metadata te kopiëren wordt de opname-info (body, lens, sluitertijd, ...) ook niet meegenomen ...
      Master the craft, and the art will follow.
      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

      Comment


      • #4
        Re: EXIF info gaat verloren bij Export as JPG (PS CC op Mac), herstel in LR lukt niet

        Waarom zet je de RAW files eerst om naar DNG ?

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Waarom zet je de RAW files eerst om naar DNG ? grts Sieg
          Omdat dit een niet-camera specifiek formaat is met zeker blijvende ondersteuning door Adobe.

          Maar dat doet m.i. niets terzake want ik zie in Lightroom de volle EXIF info zowel in de DNG als in de PSD. De EXIF gaat pas verloren bij de export naar JPG door Photoshop én de copy/paste van metadata van DNG of PSD naar JPG in Lightroom werkt eigenaardig genoeg ook niet.
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

          Comment


          • #6
            Re: EXIF info gaat verloren bij Export as JPG (PS CC op Mac), herstel in LR lukt niet

            En als je de export doet naar jpeg vanuit lightroom, blijft dan de exif behouden ?

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: EXIF info gaat verloren bij Export as JPG (PS CC op Mac), herstel in LR lukt niet

              Gebruik je in PS misschien bestand "exporteren" i.p.v "opslaan als" ?
              Dan ligt daar je probleem en moet je eens kijken naar de instellingen van het exporteren.
              Bij die instellingen kan je metadata aan en uitvinken.
              Dat is goed voor copyright instellingen maar ik denk niet dat je met exporteren ook de volledige axif kunt meegeven.
              Ikzelf gebruik altijd bestand opslaan als (file save as)

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 20 juni 2016, 13:29.
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Gebruik je in PS misschien bestand "exporteren" i.p.v "opslaan als" ? Dan ligt daar je probleem en moet je eens kijken naar de instellingen van het exporteren. Bij die instellingen kan je metadata aan en uitvinken. Dat is goed voor copyright instellingen maar ik denk niet dat je met exporteren ook de volledige axif kunt meegeven. Ikzelf gebruik altijd bestand opslaan als (file save as) grts Sieg
                Ik gebruik inderdaad exporteren.
                Ik zou inderdaad ook kunnen opslaan als, maar wat moet ik dan doen om dat in sRGB te doen want ik werk en bewerk in ProPhotoRGB (de enige reden waarom ik exporteren gebruik was net die omzetting naar sRGB)
                Master the craft, and the art will follow.
                Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                Comment


                • #9
                  Re: EXIF info gaat verloren bij Export as JPG (PS CC op Mac), herstel in LR lukt niet

                  Ik heb ondertussen even getest :
                  - de Save as ... is inderdaad de oplossing : alle Exif info is zo behouden !
                  - conversie naar sRGB profile kan ik doen via Edit > Convert to profile ... > en daar sRGB IEC61966-2.1 kiezen
                  - als ik de profile conversie niet doe is de *.JPG-file volgens de file info wel nog steeds een Color space RGB maar zonder dat er een Color profile wordt meegegeven, geen idee of dat veel effect heeft.
                  Nog een leuk voordeel van de Save as i.p.v. de Export is dat de *.JPG meteen geïmporteerd is in LR (en in dezelfde stack staat).

                  Bedankt Sieg om mij op het juiste spoor te zetten !
                  Nu kan ik beginnen met al mijn files opnieuw te exporteren, t.t.z. een Save as te doen zodat bezoekers van mijn website de juiste EXIF info zouden kunnen zien ... Pfff ...
                  Master the craft, and the art will follow.
                  Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                  http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                  Comment


                  • #10
                    Re: EXIF info gaat verloren bij Export as JPG (PS CC op Mac), herstel in LR lukt niet

                    Heb je ze al in lightroom staan,
                    ik bedoel de bewerkte *.psd's

                    Dan kun je deze toch gewoon via Lightroom exporteren.

                    Of moet je alle bewerkingen opnieuw doen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: EXIF info gaat verloren bij Export as JPG (PS CC op Mac), herstel in LR lukt niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                      Heb je ze al in lightroom staan,
                      ik bedoel de bewerkte *.psd's

                      Dan kun je deze toch gewoon via Lightroom exporteren.

                      Of moet je alle bewerkingen opnieuw doen?
                      Dat is een kwestie van workflow natuurlijk. Mijn *.PSD files in Lightroom zijn finaal bewerkte files, maar zonder output verscherping : die pas ik toe naargelang het bedoelde formaat. Vandaar dat ik niet al die verschillend verkleinde & verscherpte *.PSD-files bewaar en dus ook niet vanuit LR exporteer. Wanneer ik een of andere file om een of andere reden nodig heb, open ik mijn finale PSD vanuit Lightroom in Photoshop, pas de verkleining en eindverscherping toe en exporteerde de JPG (nu doe ik dus op aanraden van Sieg een Save as ...), maar deze laatste wijzigingen in Photoshop worden in mijn workflow dus niet bewaard.

                      Zo zal iedereen wel zijn manier van werken hebben zeker ?
                      Master the craft, and the art will follow.
                      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                      Comment

                      Working...
                      X