Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oversized filter voor UWA-lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oversized filter voor UWA-lens?

    Aangezien ik slechts 1 ND-filter wens aan te kopen dacht ik om de grootste filtermaat te nemen, zodat ik deze ND-filter op meerdere lenzen dmv een step-up ring kan gebruiken.
    Zoals de titel zelf al zegt, vraag ik me dus af of een oversized ND-filter voor gebruik op een UWA-lens eigenlijk kwaad kan en hierdoor de zonnekap niet meer kan gebruiken.

    Maar als ik het goed heb, kan een oversized ND-filter me wel het voordeel geven dat ik bv geen last zal hebben van het zwarte kruis bij gebruik op de max waarde?

    Mijn Olympus 9-18mm heeft een filtermaat van 52mm, mijn telelens heeft een filtermaat van 72mm.
    Last edited by Moris; 17 juni 2016, 19:17.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Oversized filter voor UWA-lens?

    Ik zou mee eerst eens goed gaan afvragen op welke lenzen je een ND gaat gebruiken. Ik gebruik ze alleen op mijn standaardlens, 24-85 op FX, en zou hem ook graag op mijn groothoek gebruiken maar dat gaat niet, net zoiets als de 14-24 en ik[ heb er nog nooit gedacht om er één op een telelens te zetten. Die ringetjes zijn ook nog heel vervelende dingentjes om te gebruiken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Oversized filter voor UWA-lens?

      De reden waarom ik aan een oversized filter dacht is omdat je makkelijk de maat 72/77mm occasie vind en ik om te experimenten geen bergen geld aan een degelijk filter wil uitgeven.
      Het ND-filter wil ik voor landschappen, etc.... zeker op mijn 9-18mm en 12-40 gaan gebruiken, maar aangezien mijn telezoom 40-150mm een filtermaat 72mm heeft dacht ik de filter allround te kunnen inzetten, toch?
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Oversized filter voor UWA-lens?

        Aangezien ik in het kort nog graag op vakantie een ND-filter (schroef) 10-stopper wil meenemen, om bij ochtend/avond de zee te kunnen gladstrijken, om mensen of dieren te laten 'verdwijnen' of om water of lucht 'te vlakken, etc...

        Wou ik jullie advies welke ND-filters (variable or fixed) enigszins een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben?
        Last edited by Moris; 18 juni 2016, 11:23.
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Re: Oversized filter voor UWA-lens?

          Ik ben er ook al even over aan't nadenken.
          En om het niet te simpel te maken ;-)
          ik denk dat je nodig hebt, variable of fixed en verloop.

          Comment


          • #6
            Re: Oversized filter voor UWA-lens?

            ik heb een haida nd1000 67mm (opschroef)filter en ben er tevreden van.
            Stealth gear heeft ook voorzetfilters en die scoren ook goed als ik de reviews zie. Ben zelf nog aan het twijfelen om deze te kopen.

            Comment


            • #7
              Re: Oversized filter voor UWA-lens?

              Ik dacht eventueel de volgende 2 ND-filters in een iets grotere maat te nemen om vignetering bij stapelen te voorkomen.
              Uiteraard zou ik het ook goedkoper kunnen maken door bv 1x Hoya ProND ND-10 (10-stop) te nemen, maar vrees dat ik hierdoor minder mogelijkheden heb.


              Mijn Olympus 9-18mm heeft een filtermaat van 52mm, en de Olympus Pro 12-40mm heeft een filtermaat van 62mm.

              Hoya ProND ND-8 (10.9) 3 Stops Filter ->67mm
              Hoya ProND ND-64 (1.8) 6 Stops Filter ->67mm
              Sony A7 mkIII
              Is all I need :-)

              Comment

              Working...
              X