Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Software om automatisch foto's te ordenen op maand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Software om automatisch foto's te ordenen op maand

    Vandaag heb ik in z'n totaliteit een uur met mijn opa (wat in België volgens mij een bompa heet?) aan de telefoon gezeten om hem te helpen een paar foto's te versturen.

    Hij is totaal niet computervaardig en het is elke keer weer een uitdaging hem ertoe te bewegen nu eens zijn kaartje leeg te maken. Hij fotografeert in JPG, maar daardoor past er dus wel een onoverzichtelijke hoeveelheid foto's op zijn kaartje.
    Vandaag heb ik samen met hem door een verzameling van 800 foto's geworsteld om er 4 te vinden die hij wilde laten afdrukken.

    Dat heeft me aan het denken gezet en ik vraag me nu af of er iemand is die ooit voor Windows een bat geschreven heeft die foto's op aanmaakdatum (maar nog mooier zou exif-aanmaakdatum zijn) bij het insteken van de geheugenkaart naar de map met de juiste maand en jaartal transporteert.

    Aangezien hij nu ook totaal geen reservekopie heeft (nog zo'n probleempunt) is het wachten op de dag dat zijn kaartje stukgaat of dat er iets mee gebeurd en hij al zijn foto's die erop staan kwijt is.

    In Linux zou het relatief simpel zijn, want daar zijn genoeg scripts voor te vinden, maar Windows is toch net even een ander verhaal.

    Ik weet dat Lightroom met catalogi werkt, dus dat zou een deel van de importeerfunctie kunnen vervullen, probleem is wel dat ik er zelf geen ervaring mee heb (ik gebruik Aftershot) en dat mijn opa dus proefkonijn zou worden voor mijn kunsten in Lightroom...

  • #2
    Re: Software om automatisch foto's te ordenen op maand

    5 seconden google ? .. zoiets ? automatically-move-photos-to-directories-or-folders-based-on-exif-date

    Comment


    • #3
      Re: Software om automatisch foto's te ordenen op maand

      Ik gebruik al in geen jaren Google meer en dat lijkt zich soms wel eens te wreken. Dit programma ziet er aardig bruikbaar uit, morgen even een email-adres aanmaken dat ik daarna direct vernietig om het programma te kunnen downloaden.

      Overigens leek jaar-maand-datum me nou net niet het meest praktische, maar jaar-maand sortering zit dus alleen in de betaalde versie. Ik bedacht me later dat jaar/maand/datum misschien nog wel meer op de manier waarop mijn opa vroeger dia's en ontwikkelde negatieven opnam in zijn archief.

      Comment


      • #4
        Re: Software om automatisch foto's te ordenen op maand

        Een opa is ook in Belgie een opa. Zoveel anders zijn die gekke belgen niet

        Comment


        • #5
          Re: Software om automatisch foto's te ordenen op maand

          Ik gebruik Lightroom net voor zijn fotobeheer.

          Lightroom schrijft bij import je foto"s netjes weg in jaar-maand-datum folders of naargelang jij er een naam wil aangeven.
          Je kan ook keywords aan je foto's toevoegen zodat je later snel die ene foto ka terugvinden tussen de duizenden andere.


          Bvb je neemt regelmatig foto's tijdens familiefeestjes.
          Die foto's zitten dan in verschillende mappen.
          Maar tijdens het overlopen van je foto's heb je de mensen benoemd die op de foto's staan (keywords).

          Stel een jaar (of een paar jaar) later wil je alle foto's van tante huppeldepup
          Dan kun je in de Lightroom bibliotheek een selectie doen op keyword huppeldepup en Lightroom toont alle foto's met dit Keyword, onafhankelijk van in welke map deze ook mogen steken.

          stel je voor dat je dit manueel moet doen (alle mappen overlopen om te kijken of er ergens een foto van tante huppeldeput inzit)
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Software om automatisch foto's te ordenen op maand

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Een opa is ook in Belgie een opa. Zoveel anders zijn die gekke belgen niet
            maar die kan dan weer aangesproken worden als: bompa, vava, vokke eventueel met nog een voorzetsel of achtervoegsel
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Software om automatisch foto's te ordenen op maand

              Toch goed nadenken voor je "Opa" confronteert met de toch serieuze leercurve van Lightroom !!
              Je telefoonrekening zou wel eens hoog kunnen oplopen.
              Straatfotograaf in Antwerpen

              Comment


              • #8
                Re: Software om automatisch foto's te ordenen op maand

                Het probleem is dat mijn opa het al niet begrijpt hoe hij de inhoud van zijn kaartje overhevelt naar zijn computer, vandaar dat ik het ook niet zag zitten om Lightroom op zijn computer te installeren (even los van het feit dat ik geen ervaring heb met Lightroom en zoiets als een catalogus aanmaken).
                Verder ben ik ook bang dat hij het belang van sleutelwoorden niet gaat begrijpen.

                Gisteren was mijn opa toevallig hier omdat hij een ander probleem met zijn laptop had, maar nam ook zijn camera mee. Ik heb toen toch de software waar regulus mee kwam geprobeerd en dat werkt aardig, er zit zelfs een functie in die het dubbel kopiëren van bestanden voorkomt.

                Helaas is het hele proces op de computer voor hem waarschijnlijk niet tastbaar genoeg, waardoor hij niet goed begrijpt wat hij precies doet, in tegenstelling tot de foto's die hij vroeger fysiek in handen had, in mapjes stopte en ordende op jaar, maand en dagdatum.

                Comment

                Working...
                X