Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

    Wij gingen eerst gewone zonneweringen in 3 stukken nemen in onze living.
    De verkoper van de winkel zei dat een klant van hem hem 1000x bedankte voor zonnewerende ramen.
    Spiegelt iets en is misschien iets donkerder, zou bijna alle zonlicht tegenhouden, geen overgordijnen meer nodig voor voetbal tijdens een zonnige dag.
    En 9/10 ben je op het werk als de zon fel uitkomt en zijn ze net niet naar beneden (of moet je ze met je telefoon op afstand laten zakken.
    Daarbovenop als het stormt moeten ze tijdig naar boven als je thuis bent.
    Mensen met ervaring hier met zonnewerende ramen in de woonkamer en ook zo tevreden ?

  • #2
    Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    Wij gingen eerst gewone zonneweringen in 3 stukken nemen in onze living.
    De verkoper van de winkel zei dat een klant van hem hem 1000x bedankte voor zonnewerende ramen.
    Spiegelt iets en is misschien iets donkerder, zou bijna alle zonlicht tegenhouden, geen overgordijnen meer nodig voor voetbal tijdens een zonnige dag.
    En 9/10 ben je op het werk als de zon fel uitkomt en zijn ze net niet naar beneden (of moet je ze met je telefoon op afstand laten zakken.
    Daarbovenop als het stormt moeten ze tijdig naar boven als je thuis bent.
    Mensen met ervaring hier met zonnewerende ramen in de woonkamer en ook zo tevreden ?
    Wij hebben zonnewerend glas in het raam van onze badkamer (om voor de handliggende redenen ). Overdag zie je van buiten niks naar binnen, maar wanneer je 's avonds licht aansteekt in de badkamer kan je evengoed naar binnen kijken.
    Nu wat het 'zicht' betreft, ik zou ze voor geen geld ter wereld in mij living willen. Zelfs bij volle zon, lijkt het alsof het elk moment kan gaan onweren, zo veel donkerder dan gewoon helder glas. Daarom ook slechts voor de badkamer dit glas gekozen.
    En het is dan nog van het minst weerspiegelende, je heb er ook nog met een bronzen/bruine spiegeling en dan zit je helemaal 'in het donker'.
    Als het voor het weren van de zon is, ben je beter af met zonneweringen buiten.
    Die houden zonlicht en warmte buiten als je dat wil.
    Je kan ze uitusten met een soort lichtsensor en eventueel zelfs met een windmeter, zodat ze naar beneden gaan bij zon, en op gaan bij veel wind.

    PS Eén van onze zonen heeft dergelijk systeem op z'n rolluiken. Die gaan neer dmv een zonnesensor, maar die is op zijn beurt gekoppeld aan een thermometer binnen.
    Zo gaan z'n rolluiken 's zomers bij veel zon naar omlaag wanneer bvb de ingestelde max. temperatuur in de living is bereikt.
    Maar 's winters bij veel zon blijven ze omhoog omdat de zon dan net voor warmte zorgt in de living, dan gaan ze pas omlaag wanneer het écht te warm (ook in te stellen) zou worden in de living, maar 's winters gebeurt dit niet zoveel.

    Comment


    • #3
      Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

      Inderdaad, er zit van dat glas in de apotheek waar mijn vrouw werkte, witte wolken zien er uit als donderwolken,
      niet aangenaam als je naar buiten kijkt.
      Bovendien zat daar schat ik 60m² schuinstaand glas in die voorgevel, en bij volle zon toch nog niet haalbaar zonder airco.
      Last edited by Guest42; 16 juni 2016, 18:55.

      Comment


      • #4
        Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

        Met zonwerend glas mis je ook de gratis warmte als de zon schijnt in de tussenseizoenen.
        Je moet dan de verwarming inschakelen, terwijl het met "gewoon glas" (isolerend volgens de normen) binnen waarschijnlijk al warm genoeg zou worden door de zonnewarmte.

        Daarom is een zonnewering aan de buitenkant volgens mij een betere keuze, dan kan je de zon afschermen op dagen dat het echt te warm wordt, terwijl je de gratis zonnewarmte nog kan binnenlaten op dagen dat het minder warm is.
        Dat scheelt een heel stuk op de jaarlijkse stookkosten.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

          Er zal wel een verschil bestaan in soorten zonwerend glas veronderstel ik.
          Hier zonwerend glas in een lichtstraat.

          Dat is inderdaad iets donkerder dan gewoon glas, maar storend is dat zeker niet.
          En het is zeker niet zo erg dat het er altijd bewolkt uitziet.

          Warmte missen ... ja het blijft koeler in huis zoals het de bedoeling is, maar wat verwarmen is goedkoper dan steeds airco te moeten gebruiken.

          En om lichtinval op TV te verminderen, dan zou het toch veel donkerder moeten zijn.

          Ik zou het wel enkel aanbevelen om warmte buiten te houden, niet om licht tegen te houden.
          Er bedtaat natuurlijk ook donker glas om te verduisteren.

          Voor badkamers of ruimten waar men niet mag binnen kijken wordt meestal een soort privacy-glas gebruikt.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

            In ons klimaat vind ik het een beetje nutteloos (persoonlijk mening uiteraard): in de lente is de schaarse zon welkom om bij te verwarmen en in de zomer staat ze zo hoog dat ze nauwelijks binnen schijnt (als ze al eens schijnt).
            Wordt het een keer toch te erg dan gaan de rolluiken een beetje omlaag.

            Toch moedig om tijdens de huidige moesson dit topic te starten.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

              Hier glas dat 60% tegen houdt. Is iets donkerders, maar dat valt mee.
              In de volle zomer gebruiken wij een zonneluifel om schaduw te hebben en direct zonlicht te vermijden.

              90% zou ik ook niet nemen onwille van de redenen hierboven (te donker, geen zonnewarmte in de winter).

              Comment


              • #8
                Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

                Wie interesse heeft ...
                Zelfde bewolking door 60% glas en buiten genomen rond 20u00.





                Hopend dat de links werken.
                Kleurverschil in blauw komt meer door de camera (smartphone) en scherpstelpunt ... maar is bedoeld om helderheid aan te tonen.
                Last edited by VerSeg; 28 juni 2016, 19:35.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

                  Wij hebben ons "4 seizoens" glas laten aansmeren voor onze veranda. Dit zou het licht meer of minder doorlaten onder bepaalde hoeken. In de zomer, hogere zon, meer weerkaatsing. In de winter, als de zon lager staat meer doorlating. Nu, de verandera staat er van net voor de winter, de zomer laat op zich wachten, maar ik denk dat we op echt warme dagen de airco wel zullen moeten aan zetten. Het had de investering niet waard geweest sterker isolerend glas te nemen voor een uitbouw, als de rest van het glas in de woning niet volgt.
                  Mvg
                  Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                  Canon G7X Mark II

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Razzmatazz Bekijk bericht
                    Het had de investering niet waard geweest sterker isolerend glas te nemen voor een uitbouw, als de rest van het glas in de woning niet volgt.
                    Mvg
                    Dat klopt niet volledig hé ... een veranda heeft meestal veel meer glas dan de rest van het huis.
                    En als je de andere ramen ooit wil vernieuwen, dan sta je daar weer met de veranda.

                    Ik ken veel mensen die daarop bespaard hebben ... in de zomer kunnen ze er niet blijven wegens te warm en in de winter wegens te koud ... zelfs met airco is het dan moeilijk.

                    Hetgeen de airco meer moet draaien door minder isolerend glas kost u op den duur evenveel als de meerwaarde van beter isolerend glas.

                    Het warmste dat we ooit zonder airco gehad hebben is 27°C in de veranda, met airco simpel op 21 à 22 te houden.
                    En de airco staat hier in de living, niet in de veranda zelf omdat die pas later werd gezet.

                    Bij familie hebben ze ook een veranda met minder isolatie en daar draait het toch rond de 40°C op warme zomerdagen ... met de ramen open.
                    Scheelt dus wel heel veel.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

                      Als je echt je ramen/glas wilt vervangen ga dan voor de zonwerende beglazing indien je met grote oppervlaktes naar het zuiden zit, waardoor je last van oververhitting hebt. Indien je ramen op zich OK zijn is een zonwerende folie een goede optie, gezien die veel goedkoper is en klanten die het gedaan hadden over goeie resultaten spraken. Ik herinner me dat dat op een 70 euro/m² kwam (incl plaatsing).

                      Zoals gezegd verlies je ook de warmtewinsten in de winter, dus ik zou er persoonlijk ook maar voor kiezen als je echt oververhitting hebt. Een buitenzonwering is een goed alternatief, maar wordt snel vuil vind ik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

                        Zopas hebben wij eens 2 adressen van tevreden klanten bezocht en hebben besloten dit toch maar niet te nemen.
                        Spiegelt toch teveel, in de winkel zelf kun je dit minder goed zien dan in het echt.
                        Wij hebben ook nog boven en onderburen in ons appartement + in één van de huizen was het veel te blauwig, de witte overgordijnen waren lichtblauw...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

                          Als je voor zonwerend isolerend glas gaat dan zit je in de klasse van Stopsol als het in dit geval van AGC (ex Glaverbel) komt. Dit is klaar glas met een Hard Coating aan de buitenzijde van het dubbel glas in positie 1. Het is leverbaar in verschillende tinten van Clear, Grey, Green en Brons. Het is leverbaar in combinatie met HR++ dat dan in positie 3 zit. HR++ is de Soft Coating dat altijd in de spouwzijde wordt geplaatst in normale omstandigheid met twee klare floats in pos.2 en in combinatie met andere niet klare float in pos.3. Hard coating zit altijd aan de buitenzijde tegenover Soft Coating die zowel in de spouwzijde (binnenkant dubbele beglazing) in pos. 2 als pos.3 kan geplaatst worden.

                          Als ik hier een beetje alles hierboven lees denk ik dat er weinig mensen zonder de reacties in twijfel te trekken echt goed op de hoogte zijn wel glas er nu juist in hun woning is geplaatst. Als je een nieuwbouw hebt zal de architect je samen met een goede glashandelaar die meestal ook de ramen levert je wel alle info hebben gegeven welk glas er best zal geplaats kunnen worden dit volgens de ligging van de woning. Daar bedoel ik mee of het N of Z gericht is want voor elke zijde van een los staand huis is er een variatie van glas is de handel.

                          Iemand die een al oudere woning koop is dan in veel gevallen niet op de hoogte wel soort dubbel glas er in de woning is geplaats. Dit kan je in veel gevallen terug vinden in de spouw waar een tekst in is geprint met de gegevens wat de samenstelling van het volume is met een productie datum, code fabriek enz.

                          Wat betreft de Stopsol beglazing wordt dit meestal nog gebruikt voor kantoorgebouwen, ziekenhuizen enz en nog zelden voor prive woningen. Er is een markt van dubbel glas waar een enorme variatie van glassamenstelling mogelijk is voor woning, veranda's, dakbeglazing enz. dat een goede informatie enkel kan verkregen worden bij een architect of een grote glashandelaar. Zonwerend, isolerend, inbraak beveiligd enz en dit allemaal in combinatie met elkaar is de mogelijkheid.

                          Maar de tijd staat niet stil en de markt wordt sneller dan je denk vernieuwd met nieuwe soorten coatings die steeds meer licht doorlaten en nog beter isoleren met nu maar een lichtverlies van minder dan 3%.

                          Zelf heb ik 25 jaar bij AGC Glaverbel gewerkt eerst 15jaar in de specialiteiten en dan 10 jaar als glasstockbeheerder tot einde loopbaan en nu 5 jaar reeds op pensioen. Als ik nu zie welke soorten er in die 5 jaar zijn bij gekomen en welke al terug zijn verdwenen of enkel nog te verkrijgen voor een renovatie of bij glasbreuk dan zal ik ingeval dat ik glas zou moeten bestellen beroep moeten doen op een vakman.

                          Maar nog even op de vraag van CanonYouCan terug te komen laat je niet misleiden door wat je ziet bij een ander en hou er rekening bij als je in een appartement woont je glastint niet afsteekt met de andere verdiepen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

                            Zoals reeds geschreven hebben wij in onze badkamer in een DOD raam zonnewerend glas laten plaatsen, meer omwille van de spiegeling dan omwille van de zonnewering.
                            Wij kozen voor Sun Eco beglazing om toch nog zoveel mogelijk licht (enig raam in de badkamer) binnen te laten en toch spiegeling (minder doorkijk) te hebben.
                            Dit glas heeft een LT van 71 % (wat behoorlijk veel is) en een zonnefactor van 41 %.
                            Toch sta je versteld wanneer je één deel van je DOD raam opent wat een verschil er is qua LT.
                            Ik heb in een ver verleden, duizenden m² beglazing allerhande besteld en indien er zonnewerende beglazing aan te pas kwam, wij hebben de klanten altijd aangeraden eerst ergens te gaan zien waar er zonnewerende beglazing geplaatst is voor ze dit zouden gebruiken in de ramen van de leefruimten.
                            Voor grote projecten kon je beroep doen op de 'demonstratiebus' (ik weet nu niet meer of die van Glaverbel was of van Saint-Roch) waar allerlei soorten (zonwerende)beglazing gedemonstreerd werden, maar toch is dit nog niet hetzelfde als wanneer je in een living staat waar alle ramen er mee voorzien zijn.
                            Wanneer AL je ramen er mee voorzien zijn, valt het natuurlijk niet zo erg op, maar wanneer je een deel van een DOD raam of een schuifraam opent val je achterover van het verschil.
                            Dus bezin eer je begint.

                            PS Ik ga eerstdaags eens een foto nemen van ons DOD raam met zonnewerend glas, waarvan één deel open staat.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Iemand ervaring met zonnewerende ramen in huis ?

                              Wij gebruiken constant zonwerende beglazing, maar dan voor kantoorgebouwen met grote glaspartijen, daar kan je er niet vanuit. Daar stoort het mij niet.
                              Het geeft inderdaad een enorm spiegelend effect aan de buitenzijde. Vooral bij een klassiekere woning zou dat me wel kunnen storen.

                              Comment

                              Working...
                              X