Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie buiten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrofotografie buiten

    Het mooie weer is er weer en de macrofoto's van de beestjes dus ook.

    Ik heb sinds kort een Sigma 70mm 2.8 macro en ben aan het oefenen, vooral binnen door het weer. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie buiten geen last hebben van de wind? Volstaat het om de sluitertijd voldoende hoog te houden of gebruiken jullie iets om de wind af te schermen, houden jullie de takjes, grashalmen,... vast?

    Ik ben nog niet met macro-ogen op stap geweest, maar in mijn tuin heb ik nog nooit poppen van vlinders of dergelijke gezien. Waar kan ik best op letten als ik buiten op zoek ga?
    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
    Mijn website: www.computerhersteller.be

  • #2
    Re: Macrofotografie buiten

    Ik heb hetzelfde probleem.Veel mooie macro-opnames te zien,maar volgens mijn gevoel is er toch veel fake,en niet buiten genomen
    Ik volg dit met uitermate interesse, om goede tips te krijgen.
    Wind kun je niks aan doen.Als je een schermpje geplaatst hebt,is het beestje al lang weg.
    Met je 70 zit je waarschijnlijk wat kort.
    Maar ben benieuwd naar de goede raad van de fantastische macro-mensen op dit forum.(en dat is niet vroeg opstaan etc.)

    Comment


    • #3
      Re: Macrofotografie buiten

      veel bukken en gewoon even blijven stilzitten en uw ogen over takken en blaadjes laten gaan.
      Kijk ook aan de onderkant van bladjes. Vele beestjes verstoppen zich daar. En kleine beestjes hebben ook de neiging van (als ze niet kunnen wegspringen of vliegen) zich snel naar de andere kant van een tak te verplaatsen zodat ze steeds uit zich zitten. Geduldig stilzitten helpt hier wel een beetje bij.
      Denk eraan dat vele kleine beestjes graag wat dieper weg zitten. Lieveheersbeestjes hebben daar blijkbaar minder problemen mee, maar die zien dan ook rood, wat een teken van gevaar/vergif is.


      Met de wind heb ik ook problemen, maar ik trek in burst-mode. Het is niet ideaal en je moet er wel wat wissen, maar meestal zit er wel een goede tussen. Sommige raden aan om knip of klemmetjes mee te pakken en aldus kan je het plantje vastklemmen aan een stokje dat je ernaast in de grond plant. Maar aangezien veel diertjes gaan lopen van beweging, vind ik m'n burst-modus een beter idee.

      Veel raden ook aan om van statief te werken, maar ik trek met losse hand. Het hele gedoe van een statief is me te lastig. En alhoewel ik geen vaste handen heb, lukt het me toch aardig, net doordat ik in burstmodus werk.

      Alhoewel demuro vroeg opstaan niet als tip wil zien is dit toch goede raad. 's morgens zitten die beestjes veel stiller aangezien ze nog moeten opwarmen. Heb deze morgen om 9u00 zo wat beestjes kunnen trekken en het is dan ook nog eens prachtig als ze druppels regen/dauw op hun hebben.
      Voor juffertjes of zo, is vroeg tot voormiddag ook het best heb ik gemerkt. We hebben hier een vijver in de buurt. Ik ben er op 3 tijdstippen geweest en waar het krioelde van de juffers in de voormiddag was er 's namiddags amper iets te bespeuren. Enkel in een paar schaduwrijke plekjes waren ze aan het vliegen/paren

      Qua vlinders is het echt wel huilen met de pet op, want ze zijn echt amper te bespeuren hier in de buurt. Ik heb vanmorgen een hele beek afgelopen alsook een uur naast een akker en ik heb misschien 4 vlinders gespot op een plekje. Voor de rest: veel lieveheersbeestjes (alsook hun larven), mieren, vliegen allerlei, een paar sprinkhanen, en rode soldaatjes/kevertjes. Maar voor vlinders is het best triestig.

      Ik heb echter ook al verhalen gehoord van 'fakers': mooie foto's maar de beestjes leven niet meer (in het beste geval verdooft men ze enkel), situaties zijn nagebootst (door een setup thuis of bijv. door ze te sprayen met water voor het effect van dauwdruppels). Ik kan de redenen begrijpen, maar persoonlijk zou ik er geen voldoening uit halen. Dat is een beetje zoals koersen met een motortje of bodybuilden met synthol of anabole steroïden. Waar is de eer? Life macro heeft zijn uitdagingen, maar die maken het net boeiend. Anders kan je beter een 3d-programma zoals Blender aanleren. Dan moet je niks doden en kan je even goed fake-foto's maken.

      Comment


      • #4
        Re: Macrofotografie buiten

        Ik volg je helemaal hier in.Maar mijn ervaring is dat ik nooit deze mooie setups kan verkrijgen.Alles helemaal evenwijdig met je sensor.Ook al sta ik met mijn knieen tot in het water.Waar halen deze mensen deze lokaties?? Of hoe doen zij het dan??
        Of zijn dit toevalstreffers?
        Burstmodek trukje maar als alles wat donker is,en je flitst in highspeedmode,dan heb je wel een probleem.Ook is de achtergrond wel wat donker.OK sluiter verminderen,maar dan wordt het onscherp.ISO hoger ruis.
        Dus wil ik even weten van al deze experts hoe zij dit weten te flikken.

        Comment


        • #5
          Re: Macrofotografie buiten

          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          Ik volg je helemaal hier in.Maar mijn ervaring is dat ik nooit deze mooie setups kan verkrijgen.Alles helemaal evenwijdig met je sensor.Ook al sta ik met mijn knieen tot in het water.Waar halen deze mensen deze lokaties?? Of hoe doen zij het dan??
          Of zijn dit toevalstreffers?
          Burstmodek trukje maar als alles wat donker is,en je flitst in highspeedmode,dan heb je wel een probleem.Ook is de achtergrond wel wat donker.OK sluiter verminderen,maar dan wordt het onscherp.ISO hoger ruis.
          Dus wil ik even weten van al deze experts hoe zij dit weten te flikken.
          stacking is een oplossing om een perfecte foto te krijgen. Mij lukt het ook amper om ze evenwijdig met de sensor te krijgen, maar soms zit er toch ook een tussen. Hoe groter de beesten hoe gemakkelijker natuurlijk. De kleine beestjes zijn meestal te beweeglijk.

          Maar als je met een 150mm kan werken zullen ze misschien iets rustiger zijn en dan kan je je focus telkens iets verleggen (dan is een statief en windstil wel belangrijk) en ze dan later stacken. Zelf ben ik te lui hiervoor (en heb enkel een 90mm waardoor ik bij kleine beestjes toch redelijk dicht moet komen). Ik heb het maar 1 keer gedaan met een foto van een juffertje dat een ander juffertje aan het opeten was. Die foto was te cool om het niet te doen.

          Hoe dat ze dat doen met een supermacro weet ik ook niet. Die beesten moeten wel verdoofd zijn en in een setup thuis getrokken zijn.

          Qua burstmode: Ik heb daarstraks ook in de schaduw getrokken en dat gaat wel hoor. En tegenwoordig mag je al redelijk hoog gaan met je ISO. 2.8 en iso 800 en zelfs 1600 geeft toch al veel speelruimte. Voor avondfotografie heb je dan ook zoiets als een ringfliter of zelfs gewoon een LED-zaklamp (zelf niet gedaan, maar al wel gezien). Het is niet dat je een hele ruimte moet verlichten aangezien je met een beperkte DOF werkt. Er bestaan ook setups met een glazen plaat e.d. voor 'snachts motten en zo aan te trekken en te fotograferen.

          Comment


          • #6
            Re: Macrofotografie buiten

            Jullie kennen er misschien enkelen die macro in set-up-modus binnen en op een willekeurig uur schieten ...
            Ik ken er redelijk wat die er 's morgens vroeger voor opstaan en hooguit een grassprietje vastzetten met een klemmetje.
            Vorige zaterdag nog een macro SD gedaan. Met ongeveer 15 waren we om 6u aanwezig tussen de insecten.

            Comment


            • #7
              Re: Macrofotografie buiten

              OK,en wat waren de resultaten??
              Stacking OK,uit de hand?? Statief dat wegzakt in de blubber.
              Flitser gebruik ik ook,580 ex of een 24 Ex etc.Al dan niet met Highspeed etc.
              Maar hoe raken jullie aan die bokeh etc..
              Thuis raak ik er ook met achtergronden in mekaar geflanst met PS.
              Maar hoe doen jullie dat buiten??

              Comment


              • #8
                Re: Macrofotografie buiten

                Zelf ben ik bezig geweest met canon 6D + macrolens 100mm.
                Jouw verwachtingen liggen misschien hoger dan de mijne als je over stacking praat.
                Enkele foto's staan in het SD onderdeel.
                DominiekC is bezig geweest met de MP E65. Hopelijk post hij ook nog wat van deze SD.

                Comment


                • #9
                  Re: Macrofotografie buiten

                  Wel, negativisten en/of onwetenden, ik vind het zeer erg tov de mensen die op een natuurlijke wijze fotograferen, dat jullie hier wat gaan achter zoeken. Maar laten we het er maar op houden: " Onwetend kan je niet zondigen ".
                  Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrofotografie buiten

                    Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                    Wel, negativisten en/of onwetenden, ik vind het zeer erg tov de mensen die op een natuurlijke wijze fotograferen, dat jullie hier wat gaan achter zoeken. Maar laten we het er maar op houden: " Onwetend kan je niet zondigen ".
                    Geef dan uitleg.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrofotografie buiten

                      Ik heb bij de hier vertoonde macro's nooit het vermoeden gehad dat ze niet op "natuurlijke" wijze zijn gemaakt.
                      Je moet gewoon genoeg foto's maken, om bv juist in het vlak te zitten moet je op je schermpje controleren en je positie bijstellen.
                      Als er veel wind is en vooral weinig licht doe je beter iets anders.
                      Vroeg opstaan is een goede raad (doe dan meteen ook laarzen en een regenbroek aan voor de dauw), maar bij volle daglicht zijn vlinders en libellen ook zeer goed te fotograferen (gezien hun snelheid uiteraard uit de hand, desnoods in burst mode zoals vogels).
                      En een lange lens.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrofotografie buiten

                        Omdat het over macrofotografie gaat en ook al omdat Lut hierboven naar mij verwees wil ik graag ook mijn steentje bijdragen.

                        Ik heb nog nooit "binnen" een macro foto gemaakt, en ook nog nooit een "fake" achtergrond gebruikt, en van Photoshop weet ik veel te weinig af om zwaar in te grijpen op mijn beelden. En fabeltjes van natuurfotografen die dieren "bevriezen" met vloeibare stikstof of zo moet je ook niet geloven hé (iemand die ooit al eens met vloeibare stikstof heeft gewerkt weet wel waarom ).
                        Toch heb ik wel een paar beelden die, al zeg ik het zelf, mogen gezien worden : http://www.retina-natuurfotografie.be.
                        Wel is het zo dat extreme macro opnames, met extreme vergrotingen van > 5:1, wel degelijk in een studio en op dode dieren worden gemaakt. Maar ik maak wél opnames tot soms 5:1 (met de MPE 65) in de vrije natuur hoor : juffertje, dikkopje, blauwtje (ja Lut dat is die van tijdens de macro-SD ).

                        Graag geef ik de geïnteresseerden een paar tips :
                        Tip 1 : ken je onderwerp. Ben je op zoek naar specifieke onderwerpen, dan moet je weten wat je waar en wanneer kunt vinden. Elke plant en elk dier heeft zijn biotoop. Het heeft geen zin om een weidebeekjuffer in de duinen te gaan zoeken ... Orchideëen komen maar op welbepaalde ondergronden voor. Enz...
                        Tip 2 : ken de techniek. Om die onder de knie te krijgen zijn er meerdere mogelijkheden. Er bestaan goede boeken over macro-fotografie (dit is er eentje van, maar er zijn er nog vele andere), ook op internet is een massa info te vinden. Loop eens mee met een macro-fotograaf; een macro-SD is een goede gelegenheid : daar zie je anderen aan het werk, geef je ogen de kost, stel vragen, je moet zelfs geen camera bij hebben om daar iets van te leren ... Volg eens een workshop of beter nog een meerdaagse cursus, best met een aansluitende praktijkdag.
                        Tip 3 : de wind is je grootste vijand, dus zorg dat je die kent ... Wind steekt doorgaans op wanneer de aarde zich opwarmt, 's morgens vroeg, voor zonsopgang of bij lage zonnestand is er dus minder wind. Bewegingsonscherpte door de wind kun je beperken door gebruik te maken van een plamp (een "arm" met een klemmetje waarmee je een takje of sprietje kunt vastklemmen). Het waait ook zelden continu : gewoon geduldig wachten en pas afdrukken als de wind eventjes weg valt, 1/10 van een sec. is voldoende ...
                        Tip 4 : insecten moeten voldoende opgewarmd zijn om te kunnen vliegen. Vooral bij grotere insecten zoals vlinders, libellen of juffers kan dat na een koude nacht een tijdje duren. Ondertussen zitten ze stil in de zon, op jou te wachten als het ware . In die omstandigheden zijn ze vaak ook nog mooi bedauwd ... De wekker voldoende vroeg zetten dus !
                        Tip 5 : de achtergrond heb je onder controle door op je diafragma te letten, een onderwerp uit te kiezen dat goed gepositioneerd staat, enz... Gebruik desnoods focus staking om bij een open diafragma toch nog voldoende scherptediepte te bekomen.
                        Tip 6 : gebruik aangepast materiaal, maar vooral materiaal dat je onder de knie hebt. Een bridge camera kan prachtige macro-beelden opleveren omdat de kleine sensor voor grote scherptediepte zorgt, maar dat kan in bepaalde andere omstandigheden dan weer een nadeel zijn. Gebruik voor insecten bij voorkeur een langere brandpuntsafstand om ze bij het benaderen niet te verstoren.
                        Tip 7 : gebruik desnoods kleine reflectieschermpjes of een diffusor-schermpje om het licht bij te regelen : donkere delen bijlichten, hard licht wegnemen ...
                        Tip 8 : werk op statief ! Ja dat is onhandig, maar het geeft je ook de nodig tijd om alles netjes voor te bereiden alvorens je op de ontspanknop drukt : manuele scherpstelling, bijlichten met reflectiescherm, wachten tot de wind weg valt, ...
                        Tip 9 : vergeet point-and-shoot : macro-fotografie is wérken ... Eén geslaagde opname kan een uur tijd in beslag nemen als je pech hebt en per sé iets wilt bekomen ... Wat dat betreft is beginnen met bloemen of paddestoelen een goed idee : die lopen niet weg terwijl je aan het sukkelen bent ...
                        Tip 10 : niet opgeven !!!!

                        Ik ben hier ondertussen aardig bezig een cursus macro-fotografie bij elkaar te schrijven. Ik hoop dat het ondertussen duidelijk is dat goede macro-foto's nemen een kunst is, net als goede portret foto's nemen ook een kunst is (die ik dan weer niet beheers).
                        En zoals gewoonlijk : oefening baart kunst !!!
                        Last edited by DominiekC; 18 juni 2016, 10:36.
                        Master the craft, and the art will follow.
                        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrofotografie buiten

                          Bedankt voor de tips allemaal!
                          Omdat Dominiekc de laatste en uitgebreidste tips gegeven heeft ga ik hier even mee verder.

                          Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                          Loop eens mee met een macro-fotograaf; een macro-SD is een goede gelegenheid : daar zie je anderen aan het werk, geef je ogen de kost, stel vragen, je moet zelfs geen camera bij hebben om daar iets van te leren ... Volg eens een workshop of beter nog een meerdaagse cursus, best met een aansluitende praktijkdag.
                          Ik was al even aan het uitkijken naar een tweedehands macro-objectief, maar had er op het moment van de macro-SD nog geen gevonden. Ik had natuurlijk zo mee kunnen komen, maar "droog" aan de kant staan is ook maar niets... Als ik had geweten dat ik zo snel een objectief zou vinden had ik me waarschijnlijk wel ingeschreven, als was het met mijn Opteka voorzetlens van €15

                          Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                          Het waait ook zelden continu : gewoon geduldig wachten en pas afdrukken als de wind eventjes weg valt, 1/10 van een sec. is voldoende ...
                          en dan maar hopen dat het onderwerp net scherp gesteld is... Ik heb een D3100 en mijn Sigma 70mm heeft geen motor, dus moet ik zowiezo manueel scherpstellen. Mijn volgende aankoop gaat een 7100, 7200 of opvolger zijn, dan heb ik terug autofocus. Misschien dat dit net dat beetje extra nauwkeurigheid geeft?

                          Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                          Tip 4 : insecten moeten voldoende opgewarmd zijn om te kunnen vliegen. Vooral bij grotere insecten zoals vlinders, libellen of juffers kan dat na een koude nacht een tijdje duren. Ondertussen zitten ze stil in de zon, op jou te wachten als het ware . In die omstandigheden zijn ze vaak ook nog mooi bedauwd ... De wekker voldoende vroeg zetten dus !
                          Dat ben ik gewoon als ik op urbex-tocht ga . Ook op vakantie was ik dikwijls vroeg weg, maar dan voor reptielen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                          Gebruik voor insecten bij voorkeur een langere brandpuntsafstand om ze bij het benaderen niet te verstoren.
                          Ik had graag een 105mm gehad, maar dit objectief was een mooi compromis tussen prijs/mm


                          Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                          Tip 9 : vergeet point-and-shoot : macro-fotografie is wérken ... Eén geslaagde opname kan een uur tijd in beslag nemen als je pech hebt en per sé iets wilt bekomen ... Wat dat betreft is beginnen met bloemen of paddestoelen een goed idee : die lopen niet weg terwijl je aan het sukkelen bent ...
                          Daarom oefen ik nu binnen, gedroogde rozen, dode larven van lieveheersbeesjes zijn geduldig
                          Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                          Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                          Mijn website: www.computerhersteller.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macrofotografie buiten

                            Ik bedacht trouwens net dat ik ooit de macro special van Shoot besteld had. Heb ik toch al wat om (opnieuw) te lezen, maar nu kan ik het ook in de praktijk brengen.
                            Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                            Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                            Mijn website: www.computerhersteller.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macrofotografie buiten

                              ivm autofocus. ikdenk dat de meeste sowieso manueel werken.

                              Comment

                              Working...
                              X