Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw GPS voor de auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw GPS voor de auto

    Onze oude Garmin GPS Nuvi 255w is ondertussen 7 jaar oud en is eigenlijk aan vervanging toe : het toestel werkt nog prima, maar de zuignap komt constant los (kleine barstjes, slijtage, dus trekt niet meer volledig vacuum), de batterij houdt het zonder lader ook niet lang meer uit, enz.
    Ook de kaarten zijn verouderd en ik ga nu niet 89 euro betalen voor een kaartupdate voor een GPS van 7 jaar oud.

    Dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuw toestel, weer Garmin.
    Deze gevonden :


    De verkeersinfo en file-omleiding lijken me dan ook wel een flinke meerwaarde. Bovendien krijg je levenslange updates voor zowel de kaarten als traffic.

    Maar… het toestel zou voor 90% gebruikt worden in de UK en nu lees ik toch ergens wel zeker dat verkeersinfo via RDS/TMC niet gratis is in de UK. Is daar iets van aan of is dat prietpraat ?
    Ik heb dus wel een toestel nodig dat perfect werkt in de UK, dus wil ik bij file of werken wel degelijk alternatieve routes voorgeschoteld krijgen.

    En nog vraagje : doe je voordeel met een digitaal DAB systeem ? Wel een stuk duurder maar is dit het ook waard ? Op de site van Garmin staat er dat de verkeersinfo om de 30 seconden wordt gerefresht met DAB, met RDS/TMC is dit slechts om de 5 tot 15 minuten…
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Nieuw GPS voor de auto

    Ik kan je maar een half antwoord geven, maar toch dit.
    Ik beschik eveneens over een Garmin met TMC en levenslange updates (ongeveer 3 jaar oud), en was in Noord-Ierland vorige maand met een huurwagen en de Garmin.
    Blijkbaar werkte de TMC toch heel goed en kreeg ik verkeersmeldingen in Noord-Ierland (= deel van de UK) zonder kosten.
    File-omleiding met de Garmin is echt een zeer grote meerwaarde, vorig jaar doorheen Duitsland gereden en alle aanwijzingen en omleidingen gevolgd, heb meermaals met eigen ogen vastgesteld dat ik lange files op die manier heb ontweken. Onwaarschijnlijk goed systeem.
    Met DAB heb ik geen ervaring.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw GPS voor de auto

      @Leopard
      Ok, thx. Da's toch al wat concretere informatie. Garmin maakt blijkbaar goed materiaal, maar hun support laat wel te wensen over.
      Je zegt Noord-Ierland, is inderdaad UK dus ik zie geen reden waarom het niet zou werken in Engeland - Schotland - Wales.
      Toch vind ik op het net (weeral) heel tegenstrijdige info, en meestal hebben ze het toch over betalend TMC in de UK...

      Anyway, als er hier nog mensen zitten met ervaring hieromtrent, laat maar komen.
      De GPS zou vooral in de UK gebruikt worden in de UK, maar ook in Frankrijk en Nederland. Als verkeersinfo in die landen niet (goed) werkt, kan ik beter blijven voortsukkelen met m'n oude...
      Panasonic Lumix FZ2000

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw GPS voor de auto

        eventueel je neiuwe in de UK kopen misschien?
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw GPS voor de auto

          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
          eventueel je neiuwe in de UK kopen misschien?
          Ik begrijp je redenering, maar dan heb ik misschien problemen in BE, FR en NL...
          Panasonic Lumix FZ2000

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw GPS voor de auto

            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuw toestel, weer Garmin.
            Deze gevonden :
            Aanrader. Ik heb al een tijdje dezelfde. Traffic info is maar zo goed als wat er voorradig is natuurlijk. Verleden zaterdag beetje vertraging op de E313 (werken) en dat werd perfect aangegeven, een onderbroken weg N??? werd ook ontweken na melding, op de terugweg idem. Er was nog een melding eens we op de terugweg de werken voorbij waren maar we hebben daar niets meer van gemerkt.
            In oktober/november 4 weken rondgereden met een OSM kaart van Australië op een extra SD kaartje en dat ging ook perfect. RDS/TMC "zou" in de buurt van Melbourne actief zijn maar we hebben geen file noch omleidingen gehad dus niet kunnen controleren.

            Ik zie trouwens niet hoe ze kunnen laten betalen voor RDS aangezien dat een extra signaal op FM is dat vrij te ontvangen is.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw GPS voor de auto

              Wat een toeval, ik heb die ook.
              Ben er best wel tevreden van. Er zit veel op en het werkt goed.
              De minpuntjes voor mij als ik vergelijk met mijn vorige tomtom is dat deze niet accuraat gaat zeggen "sla nu links af" nee hij doet dat veel te vroeg en als je dan aan het kruispunt bent zegt em niets. Mijn tomtom was daar veel accurater in. Als die zei "binnen 100 meter rechts af" dan kon je al voorbereiden er op. En als hij dan zei "sla rechts af" dan mocht je aannemen dat het echt NU was.

              Heb ook problemen gehad ivm kaartupdates. Op mijn laptop wou die maar niet koppelen. Support gecontacteerd maar die zijn idd waardeloos. Na veel gezever kreeg ik een antwoord als "doe em terug naar de winkel en vraag uw geld terug" ??????
              Dan heb ik wat zitten spelen en ondervond ik dat indien ik er een usb hub tussen plaatste ineens alles werkte.

              Nog een minpunt is dat je hem niet kan opladen met een standaard usb lader van een gsm bv. Hij weigert gewoon op te laden en sluit af. Dus ik moet die altijd opladen in de wagen

              Nu in mijn geval was het een kado van mijn vrouwtje en dan mag je het paard ook niet in de bek kijken

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw GPS voor de auto

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Wat een toeval, ik heb die ook.
                Ben er best wel tevreden van. Er zit veel op en het werkt goed.
                De minpuntjes voor mij als ik vergelijk met mijn vorige tomtom is dat deze niet accuraat gaat zeggen "sla nu links af" nee hij doet dat veel te vroeg en als je dan aan het kruispunt bent zegt em niets. Mijn tomtom was daar veel accurater in. Als die zei "binnen 100 meter rechts af" dan kon je al voorbereiden er op. En als hij dan zei "sla rechts af" dan mocht je aannemen dat het echt NU was.

                Heb ook problemen gehad ivm kaartupdates. Op mijn laptop wou die maar niet koppelen. Support gecontacteerd maar die zijn idd waardeloos. Na veel gezever kreeg ik een antwoord als "doe em terug naar de winkel en vraag uw geld terug" ??????
                Dan heb ik wat zitten spelen en ondervond ik dat indien ik er een usb hub tussen plaatste ineens alles werkte.

                Nog een minpunt is dat je hem niet kan opladen met een standaard usb lader van een gsm bv. Hij weigert gewoon op te laden en sluit af. Dus ik moet die altijd opladen in de wagen

                Nu in mijn geval was het een kado van mijn vrouwtje en dan mag je het paard ook niet in de bek kijken
                Ja, nu je het zegt, op m'n huidige Garmin merk ik ook dat hij soms te vroeg aangeeft dat je moet afslaan. Maar goed, heel tevreden van m'n 255w en ik veronderstel dat die nieuwe 2597LMT een wereld van verschil zal maken met m'n vorige. Ook bevestiging gehad van Garmin dat verkeersinfo in het buitenland ook gewoon werkt zoals in België.
                Ik had wel de vraag gesteld met betrekking tot een nieuwe Drive 50LMT, maar ik veronderstel dat dat ook geldt voor de 2597LMT... Anders nog eens support contacteren, eens zien of ze nu sneller gaan zijn
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw GPS voor de auto

                  @on4bam en @buurmanbert :
                  Welke capaciteit voor het SD-kaartje ? Heb begrepen dat kaartupdates nogal hongerig kunnen zijn. Is een extra SD-kaartje van 8Gb genoeg of toch beter 16Gb ?

                  Ook vind je veel berichten op het net dat de aanbevolen kaartcapaciteit 8gb is en dat grotere kaartjes wel eens problemen kunnen geven.

                  Van een Garmin forum, geplaatst door een Garmin support medewerker :
                  "The nuvi 2597 will support SDHC cards up to Class 10. The recommended maximum is an 8GB card, but some users have gotten larger cards to work with no issues. The card needs to be formatted in FAT32 in order to work in the nuvi."

                  Nou moe !
                  Last edited by Kaneda; 16 juni 2016, 10:55.
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw GPS voor de auto

                    Ik heb hier de Garmin nüvi 3598 LMT-D en zeer tevreden. Het is inderdaad zo dat de commando's wat vroeg en anders geformuleerd komen. Is wat wennen, zeker als je vorige een Tom-Tom was.
                    Wat betreft het SD-kaartje, ik zou zeker een 16Gb nemen. Garmin heeft nogal een "eigenaardige" manier van updaten. Laatst ben ik verrast tijdens onze reis naar Genève. Daar we een tussenstop hadden voorzien, viel het pas op het laatste moment op dat de kaart van Zwitserland niet meer in mijn GPS zat. Toen wel even gepanikeerd en met gesukkel en geluk toch op het juiste adres geraakt. Waarschijnlijk zal ik wel de fout gemaakt hebben tijdens het updaten, maar ik heb het gevoel dat als er tijdens het updaten niet genoeg ruimte is op het kaartje, andere kaarten worden opgeruimd.
                    Verkeersinformatie werkt super en heeft mij al een paar keren gered van lange wachttijden.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw GPS voor de auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      Ik heb hier de Garmin nüvi 3598 LMT-D ...
                      Verkeersinformatie werkt super en heeft mij al een paar keren gered van lange wachttijden.
                      Die van jou werkt wel met DAB...
                      Panasonic Lumix FZ2000

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw GPS voor de auto

                        Ik heb al sedert de jaren stillekes een Garmin SP2610. In feite toen een GPS voor motorrijders.
                        Werkt nog altijd (heeft dan ook 1.500 euro gekost toen ) maar ik vind het jammer dat Garmin geen GPS toestellen meer maakt/verkoopt, waarbij je je route vooraf kan aanmaken in Mapsource of in BaseCamp.
                        Ik vond dit heel handig, nl. de complete reis + ritten die je ter plaatse wilde maken thuis plannen op de PC, en nadat alle routes klaar waren in je GPS inladen.
                        Ik had reeds bijna mijn SP 2610 vervangen door een Garmin met dashcam, maar men wist me te melden (na nog een mailtje van mij) bij de GPSshop dat het inladen van vooraf geplande routes niet meer kon.
                        Dan maar rap mijn bestelling afgezegd.
                        Als het is om van A naar B te rijden, heb ik meer dan voldoende aan de ingebouwde GPS in onze auto, maar voor op reis heb ik nog altijd graag alles netjes vooraf gepland.
                        Jammer maar helaas. Ik moet dus verder met mijn antieke SP2610 .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuw GPS voor de auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Ik heb al sedert de jaren stillekes een Garmin SP2610. In feite toen een GPS voor motorrijders.
                          Werkt nog altijd (heeft dan ook 1.500 euro gekost toen ) maar ik vind het jammer dat Garmin geen GPS toestellen meer maakt/verkoopt, waarbij je je route vooraf kan aanmaken in Mapsource of in BaseCamp.
                          Ik vond dit heel handig, nl. de complete reis + ritten die je ter plaatse wilde maken thuis plannen op de PC, en nadat alle routes klaar waren in je GPS inladen.
                          Ik had reeds bijna mijn SP 2610 vervangen door een Garmin met dashcam, maar men wist me te melden (na nog een mailtje van mij) bij de GPSshop dat het inladen van vooraf geplande routes niet meer kon.
                          Dan maar rap mijn bestelling afgezegd.
                          Als het is om van A naar B te rijden, heb ik meer dan voldoende aan de ingebouwde GPS in onze auto, maar voor op reis heb ik nog altijd graag alles netjes vooraf gepland.
                          Jammer maar helaas. Ik moet dus verder met mijn antieke SP2610 .
                          Op die van mij wel hoor!
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuw GPS voor de auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Ik heb al sedert de jaren stillekes een Garmin SP2610. In feite toen een GPS voor motorrijders.
                            Werkt nog altijd (heeft dan ook 1.500 euro gekost toen ) maar ik vind het jammer dat Garmin geen GPS toestellen meer maakt/verkoopt, waarbij je je route vooraf kan aanmaken in Mapsource of in BaseCamp.
                            Ik vond dit heel handig, nl. de complete reis + ritten die je ter plaatse wilde maken thuis plannen op de PC, en nadat alle routes klaar waren in je GPS inladen.
                            Ik had reeds bijna mijn SP 2610 vervangen door een Garmin met dashcam, maar men wist me te melden (na nog een mailtje van mij) bij de GPSshop dat het inladen van vooraf geplande routes niet meer kon.
                            Dan maar rap mijn bestelling afgezegd.
                            Als het is om van A naar B te rijden, heb ik meer dan voldoende aan de ingebouwde GPS in onze auto, maar voor op reis heb ik nog altijd graag alles netjes vooraf gepland.
                            Jammer maar helaas. Ik moet dus verder met mijn antieke SP2610 .
                            Natuurlijk maken ze die nog Ivan, je kan er zelfs gratis .gpx bestanden en cartografie op kwijt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuw GPS voor de auto

                              Ik heb een kaartje van 8GB en dat voldoet perfect.
                              Wat de voorbereide routes betreft, dat kan perfect. Ik zet er ook bijna wekelijks eigen POI's op die aangemaakt worden door een bepaald programma dat daarna in de achtergrond POI loader gebruikt voor de transfer. Zo krijg ik een extra item, eigen punten (waarvoor ik een extra icoontje heb bij "waarheen"), met een paar subcategorieën.
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment

                              Working...
                              X