Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

All-round lens voor Nikon D3200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • All-round lens voor Nikon D3200

    Een collega van mijn vrijwilligerswerk die nog niet zoveel verstand heeft van objectieven heeft ongeveer een maand na aanschaf haar kitlens van haar Nikon D3200 om zeep geholpen (twee van de geleiders in de spiraalsleuven van de tubus aan de voorkant zijn afgebroken).
    Ze is dus nu op zoek naar een nieuw objectief.

    Hoewel de cijfertjes van mm's en f-nummers natuurlijk voor zich spreken maar ik zelf een Canon-gebruiker ben heb ik dus niet zoveel verstand van Nikon lenzen.
    Eigenlijk de enige voorwaarde die ze aan een nieuwe lens heeft gesteld is (hoe onrealistisch die eigenlijk ook is) "Hij moet goed kunnen filmen én fotograferen."

    Ze had zelf de AF-S DX Nikkor 18-105mm f3.5-5.6G ED VR (hele mond vol :P) in gedachten.
    Omdat bij Nikon volgens mij een lens voor een crop-sensor camera ook op een full-frame past, maakt het op dat vlak volgens mij niet uit welke je koopt (in tegenstelling tot bij Canon), maar je hebt ook nog iets met die interne scherpstelmotortjes?

    Overigens heb ik haar geprobeerd te overtuigen van het feit dat de lens in kwestie voor video minder geschikt is vanwege het verlopende diafragma bij het zoomen (met daarbij dat ze geen videostatief heeft en dus geen degelijke stabilisatie van de camera bij het gebruik van het telebereik van de lens in kwestie) maar ze is rotsvast overtuigd dat dit dé lens is die ze moet hebben.

  • #2
    Re: All-round lens voor Nikon D3200

    "goed" is ook afhankelijk van de gebruiker zelf eh. de lens in kwestie is niet slecht voor een kit lens type lens.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: All-round lens voor Nikon D3200

      Als je graag zoomt met je benen, dan is de Nikon 35 1.8G DX zeker een aanrader.
      Kost weinig (219€), is zeer lichtsterk, maakt superscherpe fotos...
      Hiermee maak je zelf mooie films.

      Let wel op, Nikon heeft wel degelijk DX (crop) specifieke lenzen. Deze passen niet altijd op Full frame (FX).
      Omgekeerd normaal wel...
      Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

      Comment


      • #4
        Re: All-round lens voor Nikon D3200

        Is er noodzaak dat de lens ook op FF gaat?
        Ik heb die 18-105mm op een D5200, is zeer handig voor all round gebruik en goed van kwaliteit. Als je maar 1 lens koopt, lijkt een zoom beter dan een te beperkende prime (zeker als het niet de bedoeling is om zich verder in fotografie te verdiepen).
        Filmen heb ik geen ervaring mee.

        Comment


        • #5
          Re: All-round lens voor Nikon D3200

          Als het ook op full frame moet passen, zal het waarschijnlijk niet meer allround zijn... een 24-120 lijkt mij dan de enige echte kanshebber, tenzij een groothoekzoom als de 16-35 ook volstaat.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: All-round lens voor Nikon D3200

            Bedankt voor de reacties iedereen.

            Ik heb ooit op een muziekfestival met de camera van een collega gefotografeerd (een full-frame Nikon, ik weet niet meer welke precies) en daar zat een DX-lens op. Dat is iets dat ik van Canon niet gewend ben omdat het daar, zonder de EF-S lens te verbouwen niet zomaar gaat (en heb je eenmaal de lens verbouwd dan hou je er een onbruikbaar resultaat aan over omdat de lens dan een heftig vignet laat zien op het uiteindelijke beeld). Wel werd met die lens maar een deel van het beeld dat je in de zoeker zag (omgeven door het "DX-kader" zo begreep ik later) opgeslagen.
            Vandaar dus mijn vraag en verwarring over crop-sensor lenzen.

            De reden dat ik het full-frame erbij haalde heeft alles te maken met het feit dat mij dat door een andere collega bij mijn vrijwilligerswerk aangeraden is onder het mom van "Je bouwt dan een redelijk toekomstbestendig lenzenarsenaal op."
            Omdat ik niet weet wat zij allemaal nog zou willen, leek het me raadzaam dat er toch maar bij te vertellen.

            1 beperkende prime in plaats van een goede zoom leek mij ook een reden om de kant van deze zoom op te gaan, zeker omdat ze video's wil maken, ondanks dat ze zelf enorm gebrand was op de manier van onscherpte van een 50mm prime. Toen ik uitlegde dat je de kwaliteiten van een prime objectief niet in een zoom-objectief gaat vinden (in ieder geval niet tegen een schappelijke prijs) koos ze toch voor de zoom.

            Ik heb haar aangeraden dat ze ook een cameratas aanschaft als ze de lens gaat kopen, omdat het defect aan haar kitlens zeer waarschijnlijk te wijten is aan de manier waarop ze haar camera nu vervoert (namelijk in een theedoek gewikkeld, klemgezet tussen andere spullen in een textieltas waarin je als kind je gymspulletjes bewaarde op de basisschool .)

            Morgen ga ik met haar mee naar de winkel (ze is bang dat ze iets aangesmeerd krijgt, ondanks dat de speciaalzaak hier wat mij betreft prima bekend staat) zodat ze de 18-105mm even kan proberen (de eigenaar doet daar niet moeilijk over).
            Op internet lees ik trouwens dat je bij de 18-105 een zonnekap meegeleverd krijgt, klopt dat? (Zo ja, Canon: stop met het alleen bij L-lenzen verkopen van (overigens veel te dure) zonnekappen )

            Comment


            • #7
              Re: All-round lens voor Nikon D3200

              Vergeet FF.
              Iemand die nu nog op niveau 3200 zit is absoluut nog niet toe aan FF.
              Ook een beetje onzin om daar nu een lens van 1000 euro op te zetten. Tegen dat die FF lens aan bod komt zijn de pattaten koud als je snapt wat ik bedoel.

              Comment


              • #8
                Re: All-round lens voor Nikon D3200

                als ik dat zo lees, zou ik gewoon een 18-105 kopen, en echt niets meer.

                wat betreft dat verhaal van een DX lens op een FF camera, de camera detecteert welke lens erop zit en in geval van een DX lens zal de FX camera automatisch naar de DX mode overschakelen.
                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                Our English website: www.kaichitravel.com
                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                Comment


                • #9
                  Re: All-round lens voor Nikon D3200

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht
                  Op internet lees ik trouwens dat je bij de 18-105 een zonnekap meegeleverd krijgt, klopt dat?
                  Dat klopt. Het is dezelfde als op de 18-140, geloof ik. Maar bij die lens moet je ze dan weer afzonderlijk kopen...
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: All-round lens voor Nikon D3200

                    Zojuist met de collega mee geweest naar de winkel en ze heeft de 18-105 bekeken en deze werd in orde bevonden.
                    Wel denk ik dat ze de aankoop van een tasje had laten schieten als de eigenaar van de winkel er niet ook over zou zijn begonnen toen hij zag hoe ze haar camera "uitpakte".

                    Eerst was ze nog van plan de lens dan maar altijd in de doos te vervoeren, maar de man achter de balie zei toen van "Dat is een ongelooflijk gedoe, want dan moet je ook de body-dop elke keer bevestigen en loshalen en dan sta jij hier over 2 weken weer omdat de lensvatting van je nieuwe lens stuk is, het blijft wel plastic he."

                    Normaliter ben ik altijd voorzichtig met "1 product kopen en er een tweede bij aangesmeerd krijgen"-praatjes, maar ik was het dit keer volledig met hem eens, vooral omdat ik er van overtuigd ben dat de manier waarop ze haar kitlens vervoerd heeft voor het defect gezorgd heeft.

                    Wat goed trouwens van die zonnekap, daar kan Canon nog wat van leren, bij Canon krijg je bij geen enkele EF-s lens een zonnekap meegeleverd.

                    Bedankt voor de hulp iedereen

                    Comment


                    • #11
                      Re: All-round lens voor Nikon D3200

                      Goeie keuze, ik vind die van bereik heel mooi en ze heeft een goeie beeldkwaliteit.

                      Comment

                      Working...
                      X