Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

    Nieuwe camera, dus ook nieuw glas nodig. Ik heb de verschillende prijzen al bekeken, maar €1900 voor een 24-70 2.8 van Nikon wil ik niet uitgeven.

    Uit ervaring heb ik geleerd dat ik graag op 35mm en 50mm werk (FF equivalent).
    Daarom zou ik mijn 50mm 1.8D vervangen door de G-versie. Iets betere kwaliteit + die heeft dan ook onmiddellijk een lenskap erbij (€25 uitgeven voor een rubberen lenskap voor mijn huidige 50mm 1.8D vind ik niet interessant). Misschien dat ik later nog de 35mm 1.8G erbij neem.

    Daarnaast zou ik ook een all-round lens willen hebben. Als ik een bedrijfsreportage moet maken wil ik kunnen afwisselen tussen groothoek shots van de omgeving, kleine details en portretten. Daarom dacht ik aan de Tamron 24-70 2.8 (€900). Van wat ik lees komt de kwaliteit in de buurt van de Nikon, is hij beter dan de Sigma en heeft hij beeldstabilisatie. Qua prijs vind ik €900 wel al heftig.

    Tenslotte kan het zijn dat ik soms interieurfoto's ga moeten nemen. Dat gebeurt niet superveel en voorlopig ook niet voor de grootste klanten, dus wil ik ook niet te veel uitgeven. Iemand tips?

    Samengevat:
    - Nikon 50mm 1.8G
    - Misschien 35mm 1.8G
    - Tamron 24-70 2.8 (iemand ervaring?)
    - Breedhoek?
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

    tsja welcome in de ff wereld en de prijzen van ff glas. optisch is de tamron vrij goed. enkel de focus is wat aan de trage kant en niet altijd even accuraat in slecht licht. 900€ voor een 2.8 ff zoom vind ik nu niet meteen duur. Ik heb mijn laatste event (symposium) gedaan met een 14 mm, 35mm en een 70-200.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

      Als "alles-in-één"- lens heb ik de Nikkor 28-300mm. Deze lens heeft zeer gemengde kritieken op internet en ik heb er ook wat aan moeten wennen (begrijp zelf niet goed wat ik verkeerd deed in het begin), maar nu ik hem onder de knie heb ben ik er zeer tevreden over.
      Verder heb ik als prime de 28mm, de 50mm en de 85mm (1.8).

      De 50mm gebruik ik het meest (en dat is dan nog de goedkoopste ook).
      Mvg Philip

      Comment


      • #4
        Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

        Hallo,

        Helemaal akkoord met die Nikkor 28-300mm, dat is een echte alles in één tegen een betaalbare prijs en een acceptabele kwaliteit. Ik heb geen problemen gehad om hem onder de knie te krijgen. Zware zoom gebruiken = korte sluitertijd, dat is logische. Tof is dat de stabilisatie zeer goed zijn werk doet.

        Groeten,

        Riho
        Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
        Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

        Comment


        • #5
          Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

          Ik heb het niet zo voor van die superzooms. Ik heb ook liever lichtsterke lenzen met vast diafragma.
          http://kasper.photography & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
            Nieuwe camera, dus ook nieuw glas nodig. Ik heb de verschillende prijzen al bekeken, maar €1900 voor een 24-70 2.8 van Nikon wil ik niet uitgeven.

            Uit ervaring heb ik geleerd dat ik graag op 35mm en 50mm werk (FF equivalent).
            Daarom zou ik mijn 50mm 1.8D vervangen door de G-versie. Iets betere kwaliteit + die heeft dan ook onmiddellijk een lenskap erbij (€25 uitgeven voor een rubberen lenskap voor mijn huidige 50mm 1.8D vind ik niet interessant). Misschien dat ik later nog de 35mm 1.8G erbij neem.

            Daarnaast zou ik ook een all-round lens willen hebben. Als ik een bedrijfsreportage moet maken wil ik kunnen afwisselen tussen groothoek shots van de omgeving, kleine details en portretten. Daarom dacht ik aan de Tamron 24-70 2.8 (€900). Van wat ik lees komt de kwaliteit in de buurt van de Nikon, is hij beter dan de Sigma en heeft hij beeldstabilisatie. Qua prijs vind ik €900 wel al heftig.

            Tenslotte kan het zijn dat ik soms interieurfoto's ga moeten nemen. Dat gebeurt niet superveel en voorlopig ook niet voor de grootste klanten, dus wil ik ook niet te veel uitgeven. Iemand tips?

            Samengevat:
            - Nikon 50mm 1.8G
            - Misschien 35mm 1.8G
            - Tamron 24-70 2.8 (iemand ervaring?)
            - Breedhoek?
            U zal er aan moeten wennen als je in de Wereld van de DSLR (ff) stapt: de camera is het goedkoopste deel uit de keten: goed glas het duurste.
            Een ff vereist goed glas. Goed en lichtsterk glas wordt ook vereist wanneer u professionele ambities hebt want dan schiet je danig te kort met een alles in een objectief.
            De Tamron 24-70 f2.8 doet niets onder aan de Nikon en de AF is niet zo traag als sommigen hier beweren.

            Comment


            • #7
              Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
              - Breedhoek?
              Op mijn d610 heb ik gekozen voor de nikon AF-S G 18-35mm f/3.5-4.5 en zeer tevreden.
              Zeer scherpe lens en niet te zwaar; € 619 destijds voor betaald.

              ps: Moest je je Nikon AF-D 50mm f/1.8 willen vervangen ben ik wel geïnteresseerd in overname. Stuur maar een bericht.
              Last edited by tcf; 16 juni 2016, 12:31.

              Comment


              • #8
                Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

                Allround? Nikon 24-120 f4 vr, meer allround is een aanslag op je beeldkwaliteit...

                Je hébt een 50mm, hou hem nog even (is niet écht veel waard 2de hands) en dan moet je daar al geen extra geld uitgeven...

                Groothoek? Als je dat wilt...

                Portret? Geen idee hoever jij graag staat van je "model" als je portretten schiet....
                (De 50mm?)

                Budget voor dit alles? En welke lens eerder dan een ander?


                Mijn ervaring en traject:
                Gestart met fullframe met de 50mm 1.8G, direct nikon 24-70 erbij gekocht, iets later 85mm 1.8
                (Voor uiteindelijk mij klaar te maken voor mijn eerste huwelijk te schieten)

                Wat had ik beter gedaan: de 24-120 f4 vr (ik heb mijn primes voor beperktere scherptediepte, al de rest is winst)

                Als eerste extra prime de 35mm sigma 1.4 (betaalbaar, breder inzetbaar én scherp op 1.4)

                En dan pas terug een groothoek, gebruik ik veel maar voor opdrachten niet...

                Hopelijk ben je er wat mee....
                Misschien beter een draadje per lenskeuze starten??

                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

                  doorsparen naar een 24-70 van nikon zelf, zoals ik aan het doen ben, ik vind het zonde van een FF camera te hebben en er dan geen supergoed glas ervoor te zetten, kan dan evengoed een d7100 gebruiken met een 17-35 art f1.8 lens imo
                  Nikon Powah

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

                    Oorspronkelijk geplaatst door eQonnn Bekijk bericht
                    doorsparen naar een 24-70 van nikon zelf, zoals ik aan het doen ben, ik vind het zonde van een FF camera te hebben en er dan geen supergoed glas ervoor te zetten, kan dan evengoed een d7100 gebruiken met een 17-35 art f1.8 lens imo
                    Denk je dat de 24-70 de heilige graal is?
                    Pas op ze is écht goed maar is gewoon te zien voor welk gebruik ze ideaal is hé
                    Qua beeldwaliteit is een 50mm afs g beter, geloof me, maar is voor een ander soort gebruik uiteraard

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      Denk je dat de 24-70 de heilige graal is?
                      Pas op ze is écht goed maar is gewoon te zien voor welk gebruik ze ideaal is hé
                      Qua beeldwaliteit is een 50mm afs g beter, geloof me, maar is voor een ander soort gebruik uiteraard
                      De 24-70 heb ik ondertussen. Zwaar ding, dat wel. Ik weet niet of ik deze een hele dag erop zou laten zitten voor sfeerbeelden op een festival, bvb. Dan is een 35mm of 50mm aangenamer. Anderzijds, wanneer ik binnenkort een reportage moet gaan maken van een tandartspraktijk (zowel interieur, closeups als enkele portretten), is de 24-70 zeker interessant. Dat duurt ook geen 6u.

                      Ondertussen ben ik eens gaan kijken of er een 35mm variant bestaat van de 50mm 1.8G (voor FX), maar helaas kost die een pak meer. Jammer.
                      http://kasper.photography & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

                        Ik gebruik de 50mm D voor mijn FF, hoor. Die gaat daar prima op, het is echt niet nodig om direct een G aan te schaffen. En Art en Craft heeft nu een heel mooie 35mm 1.8 voor FF aan 509 euro. Is naar het schijnt een super lens.
                        https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

                          Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                          Ik gebruik de 50mm D voor mijn FF, hoor. Die gaat daar prima op, het is echt niet nodig om direct een G aan te schaffen.
                          Ik heb de G ondertussen al besteld . Toevallig las ik ergens anders net nog dat de 1.8G alle andere lenzen achter zich laat op gebied van scherpte met het diafragma open. Ik ben dus zeer benieuwd.

                          Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                          En Art en Craft heeft nu een heel mooie 35mm 1.8 voor FF aan 509 euro. Is naar het schijnt een super lens.
                          Weet ik. Toch vind ik het aan de prijzige kant, wetende dat de DX-versie of elke andere 50mm 1.8 prime niet meer dan 250 euro kost. Maar hij staat wel op mijn verlanglijstje.
                          http://kasper.photography & Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk glas voor mijn (nieuwe) Nikon D610?

                            wel niet vergeten dat scherpte niet alles is. even een persoonlijk vb. de sigma 35 1.4 was volopen scherper als mijn 35L versie 1. Maar de bokeh was niet zo mooi. Ook gaf de canon een veel mooiere flare bij tegenlicht.
                            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                            Comment

                            Working...
                            X