Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

    Beste mensen,

    Ik heb net een fujinon 14mm aangekregen, één van de toplenzen van Fuji.
    De beelden die deze lens produceert zijn zeer scherp maar volgens mij is er een probleem met het scherpstellen.
    Ik probeer het uit te leggen....
    In bijna de helft van het aantal keer dat ik focus lijkt het alsof de lens eerst iets verder focust en dan pas naar het juiste scherpstelpunt gaat, op de fiewfinder zie je dan even een klein' schokje' in het beeld. Dit gaat allemaal razendsnel en uiteindelijk is de scherpstelling perfekt maar het lijkt me niet echt normaal te zijn

    iemand een idee ?

    Waarvoor dank
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

    Ik ben niet zeker maar ik heb dit nog al wel eens gelezen. En dacht dat dit normaal was.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

      Om het wat te verduidelijken heb ik er een kort filmpje van gemaakt:

      Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
      www.ginodepreter.com

      Comment


      • #4
        Re: Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

        Dit lijkt me toch niet abnormaal hoor. Volgens mij werkt hier de contrastscherpstelling ipv de fasedetectie, omdat je in het donker zit. Contrastscherpstelling werkt met trial and error, en doet je lens op die manier heen en weer gaan. Het leidt wel tot een zeer scherp en betrouwbaar resultaat.

        probeer eens in veel licht met een duidelijk contrast in je onderwerp,
        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

        Comment


        • #5
          Re: Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

          das compleet normaal wat je nu ziet. Mijn 90f2 doet dit ook in sommige omstandigheden
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

            Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
            Dit lijkt me toch niet abnormaal hoor. Volgens mij werkt hier de contrastscherpstelling ipv de fasedetectie, omdat je in het donker zit. Contrastscherpstelling werkt met trial and error, en doet je lens op die manier heen en weer gaan. Het leidt wel tot een zeer scherp en betrouwbaar resultaat.

            probeer eens in veel licht met een duidelijk contrast in je onderwerp,
            Ok, maar die fenomeen doet zich evengoed voor als er licht genoeg is . en het is niet altijd +/- in 75% van de gevallen .
            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
            www.ginodepreter.com

            Comment


            • #7
              Re: Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

              Zoals eerder al vermeld: dit is hoe contrastdetectie werkt. Het ziet/test het verschil tussen in focus en uit focus, maar kent geen richting (dichter of verder). Als je een SLR in live view gebruikt, krijg je hetzelfde effect. Als je automatisch scherpstelt, zelfs al staat de lens al in de juiste positie, gaat het AF systeem de optimale scherpstelling steeds controleren door vooruit en achteruit te bewegen. Het kan zo zijn dat je het helemaal niet merkt omdat het heel snel kan gaan, maar in principe denk ik dat het altijd moet gebeuren. In welke mate het echt merkbaar is, zal waarschijnlijk afhangen van de scherpstelmotor (dus verschillend van lens tot lens) en de lichtomstandigheden.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Zoals eerder al vermeld: dit is hoe contrastdetectie werkt. Het ziet/test het verschil tussen in focus en uit focus, maar kent geen richting (dichter of verder). Als je een SLR in live view gebruikt, krijg je hetzelfde effect. Als je automatisch scherpstelt, zelfs al staat de lens al in de juiste positie, gaat het AF systeem de optimale scherpstelling steeds controleren door vooruit en achteruit te bewegen. Het kan zo zijn dat je het helemaal niet merkt omdat het heel snel kan gaan, maar in principe denk ik dat het altijd moet gebeuren. In welke mate het echt merkbaar is, zal waarschijnlijk afhangen van de scherpstelmotor (dus verschillend van lens tot lens) en de lichtomstandigheden.
                Je hebt idd gelijk dat mijn Canon 6D in liveview modus dit ook heeft.
                Alleen raar dat ik het bij de fuji 18-55mm bijna niet kan waarnemen en dat het bij de 14mm zo erg opvalt....de 14mm is naar het schijnt niet de nieuwste lens van fuji, zal er ook mee te maken hebben wss.
                Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                www.ginodepreter.com

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                  Je hebt idd gelijk dat mijn Canon 6D in liveview modus dit ook heeft.
                  Alleen raar dat ik het bij de fuji 18-55mm bijna niet kan waarnemen en dat het bij de 14mm zo erg opvalt....de 14mm is naar het schijnt niet de nieuwste lens van fuji, zal er ook mee te maken hebben wss.
                  De 23 en de 35 doen het ook vaak hoorbaar en voelbaar; bij de 56 is het iets beter. Ik denk dat de 16 en de 90 ook een stuk soepeler scherpstellen.
                  De zooms lijken inderdaad haast onmerkbaar scherp te stellen als het licht goed is. Het is in elk geval niets om je zorgen over te maken. Wellicht gaat dit gedrag er ook nog uit naarmate het hybride systeem van contrast- en fasedetectie wordt verbeterd in toekomstige modellen.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

                    Dit stelt me enigszins toch al wat gerust, morgen nog wat experimenteren....1 ding is zeker : ik denk dat ik nog nooit zo'n vlijmscherpe foto's heb gezien
                    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                    www.ginodepreter.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

                      Wel, als het resultaat vlijmscherp is lijkt me dat de beste geruststelling! Mij maakt het niet uit hoe een lens dat doet, als het resultaat maar wordt afgeleverd
                      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji 14mm 2.8 Focusprobleem

                        Ik heb net een andere fuji 14mm getest en die heeft net hetzelfde. Nu ben ik helemaal gerust
                        Bedankt voor de reacties
                        Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                        www.ginodepreter.com

                        Comment

                        Working...
                        X