Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag ivm D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag ivm D70

    Dag vrienden,

    Ik ben in het bezit van een D70 maar onlangs had ik iets voor. Toen er boven in de badkamer nog iets uit de kast moest gehaald worden heb ik mijn D70 op de bril van het toilet gelegd. Nu is het zo dat het glazuur van de wcbril nogal glad is. Jullie kunnen het al raden. De D70 gleed in het toilet en de camera druipend nat natuurlijk. Kan ik iets doen zodat de camera weer naar behoren functioneert? Zijn er nog mensen die dat ook al eens meegemaakt hebben? En hoe hebben jullie het aangepakt?

    Hopelijk komt hier een goede oplossing uit de bus!

    Dank bij voorbaat

    Met vriendelijke groeten
    Walter Dedoncker

  • #2
    Re: Vraag ivm D70

    Camera in ieder geval niet meer proberen, dus op OFF laten...
    Voor de rest: alle openingen (CF, batterij, ...) openzetten en een paar dagen laten drogen...

    Lees even deze topic door op dpreview:

    I murdered my D2h - thinking suicide
    Nikon D2H / AFS 28-70 f/2.8D

    Comment


    • #3
      Re: Vraag ivm D70

      Ook al werkt je camera na een paar dagen ... dan geeft je camera de geest iets later door oxidatie van componenten.

      Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. M'n 5700 is ook gestorven door waterschade. Bij de Beuckelaer, zeiden ze vlakaf dat wanneer ze hem maakten, hij de week erop of later kan sterven door oxidatie ....

      Niet echt goed nieuws dus ... normaal gezien krijg je nog een mooi bedrag van de familiale. Da's het enige ...
      Frank
      http://www.mirrorshades.be

      Comment


      • #4
        Re: Vraag ivm D70

        Bedankt draf maar die link is naar een Engelse site. Ik ben maar tot mijn 16 naar school geweest.
        En Catscratch. Jij denkt dat er niets meer aan te doen is? Godver godver. Nu vloek ik wel op mijn eigen!

        Comment


        • #5
          Re: Vraag ivm D70

          Mmm, mss niet zo'n goede vergelijking omdat er in een gsm geen bewegende onderdelen zitten (behalve de trilfunctie), maar een vriend van mij heeft zijn nokia 3310 ondertussen al 2 keer in de wc laten vallen en heeft hem telkens goed laten drogen met de batterij eruit en die werkt nog steeds foutloos. Nog een klein beetje hoop dus, zet hem in elk geval niet meer aan voordat alle water er zeker uit is! Kunt mss (daar de garantie toch wel niet meer zal tellen) wel vragen aan iemand die er iets van kent om hem eens open te halen ofzo.
          Succes ermee.

          Koen
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: Vraag ivm D70

            Oorspronkelijk geplaatst door Sarcast
            Bedankt draf maar die link is naar een Engelse site. Ik ben maar tot mijn 16 naar school geweest.
            En Catscratch. Jij denkt dat er niets meer aan te doen is? Godver godver. Nu vloek ik wel op mijn eigen!
            Ik vertel enkel wat de Beuckelaer mij vertelde. Ik heb nog alles geprobeerd met het toestel ... tot zelfs het apparaat voor 2 dagen in een broedkastje (voor jonge vogels) gezet ... noppes, noppes, noppes.
            Frank
            http://www.mirrorshades.be

            Comment


            • #7
              Re: Vraag ivm D70

              Echt kl*te man

              Je hebt niets te verliezen, dus zou ik in elk geval de raad van Draf volgen.
              Eventueel zelfs via de lensopening (en elke andere opening) de ganse avond warme lucht blazen met een haardroger en deze nacht een paar silica gel zakjes in de camera steken.

              Nog drastischer: een paar uur in een hete lucht oven, met de deur open, aan 30-40 graden ?

              suc6 en laat weten hoe het afgelopen is

              Jo(han)
              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

              Comment


              • #8
                Re: Vraag ivm D70

                niet met een haardroger opzitten!! das veel te warm en slecht voor plastiek onderdelen ofzo

                gewoon in een droge omgeving laten drogen, het helpt zoals enkele andere ook al zeiden een beetje, waarom niet 100%: omdat er oxidatie optreed, dus de delen die roesten, die kunnen doorroesten naar de tijd vorderd waardoor er geen electriciteit meer kan geleiden eh ...

                bij een gsm is dit minder snel omdat het daar gaat om grotere onderdelen, bij een kodak heb je zo een miniscule onderdelen (bv uw sensor ofzo) waardoor die sneller doorgeroest zijn...

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag ivm D70

                  Oorspronkelijk geplaatst door oermens
                  Mmm, mss niet zo'n goede vergelijking omdat er in een gsm geen bewegende onderdelen zitten (behalve de trilfunctie), maar een vriend van mij heeft zijn nokia 3310 ondertussen al 2 keer in de wc laten vallen en heeft hem telkens goed laten drogen met de batterij eruit en die werkt nog steeds foutloos. Nog een klein beetje hoop dus, zet hem in elk geval niet meer aan voordat alle water er zeker uit is! Kunt mss (daar de garantie toch wel niet meer zal tellen) wel vragen aan iemand die er iets van kent om hem eens open te halen ofzo.
                  Succes ermee.

                  Koen
                  Je gaat het geloven of niet : 'k heb me laten wijsmaken door "iemand die het weet" dat er bij het ontwerpen van een GSM ook met zulke accidentjes rekening gehouden wordt.
                  Ook bij een romantische wandeling door het bos dat eindigt in een plensbui. Dan moet de GSm nog werken op een taxi te bellen.

                  Digitale cameras zijn daar niet allemaal op gemaakt. Enkelen wel.


                  Skitch
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag ivm D70

                    Bedankt voor de raadgevingen vrienden. Geen haardroger gebruiken dus in tegenstelling tot wat eerder werd beweerd. Maar ik denk eigenlijk dat de camera al naar de vaantjes is. Tip top in orde zal hij waarschijnlijk nooit meer zijn. De vuilbak dan maar.

                    Met vriendelijke groeten
                    Walter Dedoncker

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag ivm D70

                      Denk dat er veel ook afhangt van "hoe nat" het toestel geworden is terwijl hij onder stroom stond (maw batterij erin)

                      De meeste van die electronica kan best tegen water, zolang er geen stroom opzit, want dat betekend kortsluiting met schade tot gevolg....

                      Zo heb ik ooit, +10 jaar geleden, eens een electronische snelheidsregelaar in een beek laten vallen. Heb deze toen enkele dagen bovenop de radiateur te drogen gelegd, en hij werkt tot op de dag van vandaag nog steeds!

                      Met die corrosie loopt het volgens mij allemaal zo geen vaart, tenzij het toestel langdurig aan vocht is blootgesteld.... wanneer je zorgt dat alles op tijd en stond terug goed droog is denk ik wel dat je nog lang plezier kan beleven aan een toestel.... maar zoals ik al zij.... met de batterij erin heb je kortsluiting, en dat levert natuurlijk onmiddelijke (en moeilijk herstelbare) schade op aan de componenten!!
                      Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag ivm D70

                        - haal batterij uit camera
                        - beweeg op geregelde tijden alle beweegbare elementen (lens en schakelaars)
                        - plaats geopend toestel onder een bureaulamp (max 60 watt) op 20 cm afstand
                        - zorg voor regelmatige luchtverversing (tocht)
                        - verander af en toe positie van toestel onder de lamp en beweeg alle schakelaars en bewegende delen
                        - plaats na enkele dagen de batterij terug en maak een foto. (i hope)
                        Henri
                        lidnummer: BD0435BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag ivm D70

                          - Haardroger: slecht idee, is al gezegd wegens te warm. Daar komt bij dat je kans hebt dat dat spul na lange tijd de fik in gaat, en dan heb je meer aan de hand dan een defecte D70... (nu ja, de D70 valt dan wel onder de brandverzekering )
                          - Oven: very bad idea. Heb recentlijk foto's gezien van een vrouw die haar Apple notebook op een zelfde manier had proberen drogen... Ze bood die aan in een Apple winkel ter hertstelling... Deksel verwrongen, scherm had wat vlekken, aklle toetsen waren weg.... Slecht idee dus
                          - Silicagel, geen slecht idee, maar je moet opletten dat je de spiegel niet opklapt, en dat hem ook niet forceert met die zakjes (of de calibratie naar de maan helpt). Ze hebben echter maar een beperkte capaciteit, dus je moet die niet in een zeiknatte camera steken.

                          De enige manier om zoiets goed gedroog te krijgen, zonder dat je nadien last kunt krijgen van oxidatie is de camera volledig uit elkaar gooien, en de onderdelen stuk per stuk drogen. Dit is echter niet aan te raden, want die spullen zijn soms zo minuscuul opgebouwd dat je nadien ze niet meer correct geassembleerd krijgt.

                          De beste optie lijkt volgens mij een verzekering aan te spreken. Als je een familiale hebt, dan kan je hiermee proberen, alhoewel ik dacht dat die meer instond voor schade aan derden dan aan jezelf. Je kan altijd natuurlijk proberen dat de kleine van je broer de camera in het toilet had laten vallen, en de aangifte via de familiale van je broer doen. Met hem de franchise te terug te betalen is dat geregeld (200 euro?). Dit leunt aan tegen fraude natuurlijk (of beter gezegd, is fraude).
                          Ik weet het niet honderd procent correct meer, maar bij ons zit in de brandverzekering ook een dekking tegen schade van bvb een luchter die op een salontafel valt, en nog wat meer schade veroorzaakt. Misschien kan je daar nog ergens terecht met je camera.

                          Hou er wel rekening mee dat alle elektronische aan een waardedaling onderhevig zijn, en dat je dus waarschijnlijk niet meer het originele bedrag gaat terugkrijgen. Niet te lang wachten is de boodschap.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag ivm D70

                            Pure alcohol!!!!! Als je zo iets voorhebt het toesel onderdompelen in pure alcohol. De alcohol gaat ervoor zorgen dat het water verwijderd word. Hierna het toestel eruit nemen en de alcohol verdampt volledig.
                            Ieder beest zijn eigen zelfgekozen feest
                            Nikon D50 ; Olympus C-100 ; enkele SB Flitsers en een mini studio.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag ivm D70

                              sarcast, neem je even contact met mij op?

                              Comment

                              Working...
                              X