Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

    Beste

    Even een algemeen beeld schetsen.
    Ik bezit een Nikon D5200 met voornamelijk FX objectieven.
    Ik fotografeer natuur: macro, dieren, bloemen, insecten, ... . Maar ook op airshows kan je me vinden. Foto's kan je eventueel terugvinden op mijn website: www.cathy-fotografie.weebly.com

    Graag zou ik een 2e body aankopen. Hierbij twijfel ik tussen de Nikon D500 en de Nikon D810.

    Wat zijn jullie bedenkingen/ suggesties?

    Alvast bedankt!

    Catje
    Groetjes Catje.
    Website: Cathy's fotografie | Flickr: cathyphp | Instagram: cathy_fotografie

  • #2
    Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

    1) Welke lenzen heb je?
    Antwoord zelf gevonden:
    -Sigma 10-20 mm f4-5,6 EX DC HSM
    •Sigma 150-500mm (DX: 225-750 mm) F5-6.3 APO DG OS HSM
    •Tamron 24-70 mm (DX: 36-105 mm) f/2,8 Di VC USD
    •Nikkor 55-300 mm
    •Tamron 90 mm (DX: 135 mm) f/2,8 Di Macro 1:1 VC USD

    2) Wat bedoel je met dieren? Vogels, herten,... Waarvoor je dus een telelens moet gebruiken?
    Merk je dat je voldoende over hebt met je 500mm? Er is een relatief groot verschil tussen 750mm equivalent en 500mm. Je kan natuurlijk wel wat croppen.

    Als je geen nood hebt aan een fullframe sensor, ga dan voor de D500. Ik gebruik de vorige versie van de D810, maar niet voor jouw toepassingen. Vooral voor macrofotografie kan een fullframe een voordeel geven. (alhoewel je voor eenzelfde kadrering met een nog kleinere scherptediepte zal moeten werken aan eenzelfde f-stop)

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

      Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
      1) Welke lenzen heb je?
      Antwoord zelf gevonden:
      -Sigma 10-20 mm f4-5,6 EX DC HSM
      •Sigma 150-500mm (DX: 225-750 mm) F5-6.3 APO DG OS HSM
      •Tamron 24-70 mm (DX: 36-105 mm) f/2,8 Di VC USD
      •Nikkor 55-300 mm
      •Tamron 90 mm (DX: 135 mm) f/2,8 Di Macro 1:1 VC USD

      2) Wat bedoel je met dieren? Vogels, herten,... Waarvoor je dus een telelens moet gebruiken?
      Merk je dat je voldoende over hebt met je 500mm? Er is een relatief groot verschil tussen 750mm equivalent en 500mm. Je kan natuurlijk wel wat croppen.

      Als je geen nood hebt aan een fullframe sensor, ga dan voor de D500. Ik gebruik de vorige versie van de D810, maar niet voor jouw toepassingen. Vooral voor macrofotografie kan een fullframe een voordeel geven. (alhoewel je voor eenzelfde kadrering met een nog kleinere scherptediepte zal moeten werken aan eenzelfde f-stop)

      Bedankt voor uw reactie.

      Met dieren bedoel ik de dieren in het wild. Hiervoor gebruik ik dan ook mijn telelens. Hiervoor zou natuurlijk de snelle processor van de D500 van pas komen. Ik vind het toch ook belangrijk die 750 mm te hebben. Want ik heb gelenzen dat als ik op de D810 zou kroppen naar een DX dat ik maar 16 MP zou overhouden ipv 20 MP.

      Ik heb wel altijd gedroomd van een fullframe, maar de sensor van de D500 zonder low pass filter beloofd nu ook veel. Ze hebben het me moeilijk gemaakt bij Nikon
      Groetjes Catje.
      Website: Cathy's fotografie | Flickr: cathyphp | Instagram: cathy_fotografie

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

        Voor jou toepassing is het duidelijk de D500. Bij macro heb je meer DOF, DX sensor is prima voor dieren, vooral vogels en zoogdieren op afstand. Idem voor airshows waar snelheid en het aantal beelden per seconde belangrijk is.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          Voor jou toepassing is het duidelijk de D500. Bij macro heb je meer DOF, DX sensor is prima voor dieren, vooral vogels en zoogdieren op afstand. Idem voor airshows waar snelheid en het aantal beelden per seconde belangrijk is.
          Dankjewel. Het wordt me al heel wat duidelijker.
          Groetjes Catje.
          Website: Cathy's fotografie | Flickr: cathyphp | Instagram: cathy_fotografie

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

            Volgens mij heb je voor die prijs ook een d7200 + een d610, dat lijkt me nog een nog andere optie met meer flexibiliteit en even goeie beeldkwaliteit als de d500? Of enkel de d7200 en nog een extra lens of geld over? D500 lijkt me eigenlijk enkel interessant voor de pro sportfotograaf zo lang die zó duur blijft.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

              Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
              Vooral voor macrofotografie kan een fullframe een voordeel geven.
              Pleit bij macro juist niet het meest in het voordeel van een crop sensor?

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                Pleit bij macro juist niet het meest in het voordeel van een crop sensor?
                Als je puur macro doet (dus 1:1), dan krijg je met een fullframe meer op het plaatje. Met een tilt/shift lens kan je dan eventueel de nadelen van de kleinere DOF wegwerken.
                Je hebt ook grotere pixels dan een DX, dus diffractie is minder problematisch. (aangezien je bij macro fotografie wel eens kan zitten aan F/32)
                Ik denk dat het ongeveer gelijk opgaat, beide hebben voordelen en nadelen.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                  Pleit bij macro juist niet het meest in het voordeel van een crop sensor?
                  Dat is ook mijn idee. Pixel pitch van een D810 en D500 zal niet ver uit elkaar liggen, dus geeft de crop meer vergroting en meer scherptediepte met dezelfde lens.
                  Tilt/shift en focus stacking zijn daarvoor goeie oplossingen, maar technisch vrij moeilijk uit te voeren en het onderwerp mag niet bewegen.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Dat is ook mijn idee. Pixel pitch van een D810 en D500 zal niet ver uit elkaar liggen, dus geeft de crop meer vergroting en meer scherptediepte met dezelfde lens.
                    Tilt/shift en focus stacking zijn daarvoor goeie oplossingen, maar technisch vrij moeilijk uit te voeren en het onderwerp mag niet bewegen.
                    Door meer scherpte diepte krijg je nog geen mooier plaatje: wel een platter plaatje.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      Door meer scherpte diepte krijg je nog geen mooier plaatje: wel een platter plaatje.
                      Maar bij macro is het al zo flinterdun dat je snel te weinig hebt lijkt mij?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                        Maar bij macro is het al zo flinterdun dat je snel te weinig hebt lijkt mij?
                        Inderdaad, bij macro zou ik soms toch wel wat meer scherptediepte kunnen gebruiken bij bepaalde compo's.
                        Groetjes Catje.
                        Website: Cathy's fotografie | Flickr: cathyphp | Instagram: cathy_fotografie

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

                          Oorspronkelijk geplaatst door Catje Bekijk bericht
                          Inderdaad, bij macro zou ik soms toch wel wat meer scherptediepte kunnen gebruiken bij bepaalde compo's.
                          Dus, de D500

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                            Dus, de D500
                            Ja, inderdaad. 1-0 voor de D500
                            Groetjes Catje.
                            Website: Cathy's fotografie | Flickr: cathyphp | Instagram: cathy_fotografie

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop Nikon D500 vs Nikon D810

                              Oorspronkelijk geplaatst door Catje Bekijk bericht
                              Ja, inderdaad. 1-0 voor de D500
                              Ken er wel niet zoveel van maar volgens mij 2-0.
                              Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                              Comment

                              Working...
                              X