Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over een M42 adapter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over een M42 adapter

    Ik wil een oude spiegel lens met M42 vatting gebruiken op mijn mirrorless sony a7ii.
    Welke adapter moet ik hier voor gebruiken?

    Ik heb een Sony LA-EA4 adapter (heeft een spiegel erin). is een adapter van A-mount naar E-mount.
    Moet ik dan voor die lens een M42 naar A-mount adapter kopen?
    Of gewoon een M42 vatting naar E-mount adapter kopen?

    Wat is het beste en welke kan je me aanraden?


    Alvast bedankt!

    Mvg Frank
    Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

  • #2
    Re: Vraagje over een M42 adapter

    Hoi, ikzelf gebruik de deze op mijn A7R:

    en ben er heel te vrede van

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over een M42 adapter

      Zou dat veel vignetten met een fullframe lens? Ik heb me een 500mm besteld met m42 vatting

      Last edited by FrankeeG; 12 juni 2016, 16:48.
      Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over een M42 adapter

        Oorspronkelijk geplaatst door FrankeeG Bekijk bericht
        Zou dat veel vignetten op en fullframe m42 lens? Ik heb me een 500mm besteld met m42 vatting
        Bedoel je dat spiegelobjectief?
        Ik zou er begot geen zinnig antwoord kunnen op geven, maar één ding weet ik wel, het is speciaal fotograferen met een spiegelobjectief.
        Uit de hand niet te doen, dus zeker een statief gebruiken en verder zal je wat geduld moeten hebben en die lens moeten leren kennen.
        Persoonlijk zou ik daar geen cent aan besteden, anderen zijn een andere mening toegedaan.
        Het is in ieder geval iets speciaals.
        Ik hoop dat ze compleet was?
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje over een M42 adapter

          Jahoor helemaal compleet en in perfecte conditie.
          Een statief ga ik zowiezo gebruiken en de stabilisatie in de a7ii body helpt ook enorm he.
          Ik heb de adapter besteld, we zullen zien
          Ik zal er wat foto's van posten binnenkort, als het geen maand duurt vooraleer die adapter is aangekomen lol

          Wat ik ook ga proberen is een heel dunne adapter van A-mount naar m42. Voor op de Sony LA-EA4 adapter te plaatsen. Mits de lens een spiegel objectief is lijkt me dat een goed idee. Ik neem aan dat die spiegel, in de LA-EA4 adapter, er zit om die sensor korterbij na te bootsen? Of ben ik mis?
          De afstand tussen het objectief en de sensor speelt toch een grote rol.


          Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
          Bedoel je dat spiegelobjectief?
          Ik zou er begot geen zinnig antwoord kunnen op geven, maar één ding weet ik wel, het is speciaal fotograferen met een spiegelobjectief.
          Uit de hand niet te doen, dus zeker een statief gebruiken en verder zal je wat geduld moeten hebben en die lens moeten leren kennen.
          Persoonlijk zou ik daar geen cent aan besteden, anderen zijn een andere mening toegedaan.
          Het is in ieder geval iets speciaals.
          Ik hoop dat ze compleet was?
          Last edited by FrankeeG; 12 juni 2016, 17:12.
          Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

          Comment


          • #6
            Vraagje over een M42 adapter

            We hebben een topic lopen voor 'oude' manuele lenzen [emoji6]

            Objectieven/oude Canon FD objectieven

            Post daar maar sowieso wa resultaten [emoji12]

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje over een M42 adapter

              Linkje?

              Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
              We hebben een topic lopen voor 'oude' manuele lenzen [emoji6]

              Objectieven/oude Canon FD objectieven

              Post daar maar sowieso wa resultaten [emoji12]
              Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje over een M42 adapter

                Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje over een M42 adapter

                  Oorspronkelijk geplaatst door FrankeeG Bekijk bericht
                  Jahoor helemaal compleet en in perfecte conditie.
                  Een statief ga ik zowiezo gebruiken en de stabilisatie in de a7ii body helpt ook enorm he.
                  Ik heb de adapter besteld, we zullen zien
                  Ik zal er wat foto's van posten binnenkort, als het geen maand duurt vooraleer die adapter is aangekomen lol

                  Wat ik ook ga proberen is een heel dunne adapter van A-mount naar m42. Voor op de Sony LA-EA4 adapter te plaatsen. Mits de lens een spiegel objectief is lijkt me dat een goed idee. Ik neem aan dat die spiegel, in de LA-EA4 adapter, er zit om die sensor korterbij na te bootsen? Of ben ik mis?
                  De afstand tussen het objectief en de sensor speelt toch een grote rol.
                  Welke spiegellens heb je gekocht? Laat maar komen die beelden!

                  Ik zie wel niet in welk voordeel je denkt te halen aan het stacken van adapters (en mogelijke foutenmarges), zeker niet als je ook al een goeie rechtstreekse adapter hebt gekocht?
                  De ene spiegel heeft niets met de andere te maken en de LA-EA4 zorgt ook nog eens voor lichtverlies door de halftransparante spiegel die niet wegklapt en dient enkel om phase detect autofocus te kunnen gebruiken bij a-mount AF lenzen, maar er bestaat volgens mij slechts 1 spiegellens met AF en die is van Minolta (nu Sony) zelf, daar zou die LA-EA4 perfect voor zijn, maar die heeft zeker geen m42 vatting.
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje over een M42 adapter

                    Inderdaad licht verlies , ik gebruik die adapter voor mijn minolta af 100mm macro mens, werkt zeer goed. En phase detect werkt goed. Alleen niet zoveel punten. Ik dacht dat er meer zat achter het ontwerp van de LA-EA4 adapter. Ik wil een la-ea3 aanschaffen om te vergelijken.

                    Ik heb me een MC 3M-5CA F8/500mm gekocht (manueel) met originele case en originele 5 verschillende kleuren filters.
                    MADE IN USSR

                    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                    Welke spiegellens heb je gekocht? Laat maar komen die beelden!

                    Ik zie wel niet in welk voordeel je denkt te halen aan het stacken van adapters (en mogelijke foutenmarges), zeker niet als je ook al een goeie rechtstreekse adapter hebt gekocht?
                    De ene spiegel heeft niets met de andere te maken en de LA-EA4 zorgt ook nog eens voor lichtverlies door de halftransparante spiegel die niet wegklapt en dient enkel om phase detect autofocus te kunnen gebruiken bij a-mount AF lenzen, maar er bestaat volgens mij slechts 1 spiegellens met AF en die is van Minolta (nu Sony) zelf, daar zou die LA-EA4 perfect voor zijn, maar die heeft zeker geen m42 vatting.
                    Last edited by FrankeeG; 12 juni 2016, 21:31.
                    Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje over een M42 adapter

                      Lijkt me een mooie lens, ik dacht al dat het een Rus zou zijn
                      De LA-EA4 was een prima tussenoplossing, maar met de laatste generaties A7 heeft die niet veel voordeel meer geloof ik, die hebben zelf al phase detect op de sensor, dus dan is de LA-EA3 idd wel een betere optie wsl, het zou nog wel interessant zijn om de 2 te kunnen vergelijken, het lichtverlies zal wel meevallen, 0.5 stops dacht ik? Maar lever je ook (veel) scherpte en/of contrast in? Dat zal ook wel schelen van lens tot lens wsl.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje over een M42 adapter

                        Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het een hele stop licht verlies is.
                        Qua contrast en scherpte heb ik geen idee. Ik ga het testen zodra ik de LA-EA3 heb en ik zal er het verschil posten, lijkt me handig. Als ik zo nog meer scherpte met mijn minolta macro lens ga hebben dat zou wel enorm overdreven scherpte zijn lol.

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        Lijkt me een mooie lens, ik dacht al dat het een Rus zou zijn
                        De LA-EA4 was een prima tussenoplossing, maar met de laatste generaties A7 heeft die niet veel voordeel meer geloof ik, die hebben zelf al phase detect op de sensor, dus dan is de LA-EA3 idd wel een betere optie wsl, het zou nog wel interessant zijn om de 2 te kunnen vergelijken, het lichtverlies zal wel meevallen, 0.5 stops dacht ik? Maar lever je ook (veel) scherpte en/of contrast in? Dat zal ook wel schelen van lens tot lens wsl.
                        Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje over een M42 adapter

                          In principe zijn er weinig problemen met die goedkope chinese m42 adapters. Ik bezit er zelf enkele van, met en zonder flange, goedkoop en duurdere (Novoflex). Ik merk echter geen verschil. Anders is het met goedkope adapters met vattingen zoals PK, Canon of Nikon. Hier heb je dikwijls het probleem dat deze niet strak zitten en speling hebben.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje over een M42 adapter

                            Ik heb al resultaten met mijn Russisch kanon!
                            Foto's te zien in dit Flickr album! https://flic.kr/s/aHskysG1mh
                            Ik zal het in de 'oude manuele lenzen' topic plaatsen Bobb
                            Last edited by FrankeeG; 20 juni 2016, 00:55.
                            Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje over een M42 adapter

                              Ziet er naar uit goed te werken
                              Het bokeh moet je wel graag zien. Ben ik zelf niet gek op eerlijk gezegd.

                              Comment

                              Working...
                              X