Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke allround lens voor CANON 5D (beginner)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke allround lens voor CANON 5D (beginner)?

    Hello allemaal,

    Ik heb net voor een prikje een CANON 5D (mark I) gekocht van een vriend.
    Het is een oud toestel maar werkt nog perfect. Ik ben beginner maar wil toch beginnen met amateurfotografie en wil me een lens aanschaffen die een bereik van 20mm tot +/-200mm heeft...
    GEEN peperdure lens daar het ook geen nieuw toestel is en ik geen +/- 1000 euro wil uitgeven maar een sigma, tamron, canon (EF serie) ofzo...
    ...een duurdere lens komt misschien nog maar op dit moment nog niet...
    Ben bereid een 500 euro te geven vr een nieuwe, maar een goede tweedehandse is ook welkom.

    Kan iemand mij helpen mt welke te kiezen?

    Bedankt alvast !!

    Fred

  • #2
    Re: Welke allround lens voor CANON 5D (beginner)?

    Begin met een (tweedehands) 24-70 of 24-105, en koop er later een 70-200 (f2,8 of f4 Canon, Tamron, Sigma met of zonder beeldstabilisatie, keuze genoeg) bij.
    Er bestaan voor een full-frame camera een paar "superzoom" lenzen (bijvoorbeeld de Tamron 28-300), maar als je een goede beeldkwaliteit wil, dan koop je die best niet.

    Een low budget standaardzoomlens voor een full-frame Canon is de 24-105 f3,5-5,6 IS STM http://www.fotokonijnenberg.be/canon...3-5-5-6-is-stm .
    Die is heel betaalbaar, en de beeldkwaliteit doet zeker niet onder voor de duurdere 24-105 f4 L IS.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke allround lens voor CANON 5D (beginner)?

      Een 24-105mm op een 5D zou ik helemaal afraden want op 24mm heeft die een afgrijselijke lensvertekening, echt lelijk!
      Een mooie lens op een 5D is de 17-40 wat men er ook van beweert is die zijn geld dubbel en dik waard.
      Buiten uw budget is de 16-35mm f/4 het summum.
      Een 50mm is standaard voor een FF toestel en mag zeker niet in je tas ontbreken. Dan fotografeer je met je 5D ongeveer hetzelfde als wat je ziet met je ogen.
      En als aanvulling zou ik wellicht nog een 70-200 kopen, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan een magische 135mm.
      Maar ik geef graag toe dat ik op mijn 5D gebruik het liefst prime lenzen gebruik. Een 24, 50 en 135mm, en zou er nog graag een 35mm bij willen om het gat tussen 24 en 50mm te vullen.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Welke allround lens voor CANON 5D (beginner)?

        Ik zou beginnen met een 24-70mm. Daarmee kan je in de meeste gewone situaties de meeste situaties de baas.
        Daarna zou ik een 70-200mm erbij nemen.
        Koop geen lenzen met een te groot bereik.

        Comment


        • #5
          Re: Welke allround lens voor CANON 5D (beginner)?

          Degelijke lenzen kun je later bij een upgrade van het toestel ook gebruiken.

          Comment


          • #6
            Re: Welke allround lens voor CANON 5D (beginner)?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Een low budget standaardzoomlens voor een full-frame Canon is de 24-105 f3,5-5,6 IS STM http://www.fotokonijnenberg.be/canon...3-5-5-6-is-stm .
            Die is heel betaalbaar, en de beeldkwaliteit doet zeker niet onder voor de duurdere 24-105 f4 L IS.
            Die 24-105 IS STM is heel degelijk voor de prijs die ze er voor vragen en een goeie allrounder voor een 5D. Gebruik die zelf op de 5D2.

            Een 24-105mm op een 5D zou ik helemaal afraden want op 24mm heeft die een afgrijselijke lensvertekening, echt lelijk!
            Welke 24-105 bedoel je? De L of de STM?

            Comment


            • #7
              Re: Welke allround lens voor CANON 5D (beginner)?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              ..... knip ............



              Welke 24-105 bedoel je? De L of de STM?
              De L uitvoering. Ik heb die gehad en op 24mm was de lensvertekening op mijn 5D enorm en echt lelijk.
              Heb die gewisseld tegen een 70-200 en die gast had een crop toestel en op dat toestel was die 24-105 L wel fantastisch.

              OpaJM heeft wel gelijk dat hij een 24-70 en een 70-200 aanbeveelt maar TS spreekt over een max. budget van € 500 en vandaar dus mijn voorstel.
              En ja, als je een FF camera koopt weet je zo dat deze om degelijke lenzen vraagt.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Welke allround lens voor CANON 5D (beginner)?

                Welke soort fotografie interreseerd je het meest, een eenvoudige prime kan als enige lens een erg goede keuze zijn om mee te starten

                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Welke allround lens voor CANON 5D (beginner)?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                  ... En ja, als je een FF camera koopt weet je zo dat deze om degelijke lenzen vraagt.
                  Ik werk met crop toestellen, maar als ik mij goed herinner waren de oudere FF body's, met weinig grote pixels, zeer vergevingsgezind voor oudere lenzen.
                  Maar zoals @Black B@ndit aangeeft, omdat de resolutie van zelfs het meest eenvoudige toestel nu veel hoger is, zijn de lenzen in die prijsklasse ook veel beter geworden, en beeldstabilisatie erbij.
                  Aan oudjes moet je dus niet teveel meer geven.

                  Persoonlijk was ik zeer opgetogen over de 70-200 f/4 zonder IS (zelfs op een crop), voor 350-400 tweedehands de goedkoopste L-lens.

                  Vertekening kan gecorrigeerd worden in nabewerking, Lightroom kost 140 EUR, daar koop je niet veel lens voor.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke allround lens voor CANON 5D (beginner)?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                    Welke soort fotografie interreseerd je het meest, een eenvoudige prime kan als enige lens een erg goede keuze zijn om mee te starten

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    Meest zinnige antwoord hier ☺️
                    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                    Comment

                    Working...
                    X