Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM<0 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM<0 ?

    Bij Ethias heb ik jaren op Bonus Malus 00 gereden en betaalde "BM00 Anc03 €366.61"
    Nu had ik een klein accidentje, helaas niet in mijn recht (maar de schade aan de tegenpartij was praktisch niets).
    Dit jaar moet ik BM04 €456 betalen.

    Dus €90 extra per jaar voor een onbenullig accidentje.
    Ik dacht dat je elk jaar BM -1 hebt zonder schade.
    Dit zou mij dan 4 jaar @ €90 = €270 kosten als ik schadevrij rij om weer op BM00 te komen.

    2 vraagjes :
    -Als je jaren op BM00 staat, na hoeveel jaar schadevrij geraak je dan eindelijk eens op -1 of lager bij Ethias ?
    -Heeft je anciëniteit eigenlijk effect op de prijs en ik vraag af als die anciënniteit 3 klopt, ben al altijd klant bij hen.

    Ik vraag dit liever eens onafhankelijk op het forum hier ipv aan de verzekering zelf.

  • #2
    Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&lt;0 ?

    Ik ben zelf bij die maatschappij en weet het ook niet
    Maar voor mijn Harley zit ik bij hun verzekeringen(Corona).
    Daar weet ik wel dat je na de eerste vijf jaar een joker krijgt voor je BM te behouden.

    Edit: 4jaar @ 90€ is 360€...dacht ik.
    Last edited by w00ha; 8 juni 2016, 19:06.

    Comment


    • #3
      Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&lt;0 ?

      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
      Dus €90 extra per jaar voor een onbenullig accidentje.
      Dat is veel voor weinig schade, maar een kras komt al snel boven de 1000€ voor een verzekering.
      Je hebt buiten de herstelling ook de expertisekosten en administratieve verwerking ... ze betalen meer dan wat jij ziet op een factuur van de carrosserie.

      Maar als je miljoenen schade veroorzaakt, dan kost het u ook maar 90€ extra.

      En het kost u geen 360€ zoals hiervoor ... dit jaar betaal je 90€ meer, volgend jaar minder en dan nog minder want als de BM zakt, dan ook de extra kost.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&lt;0 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
        Bij Ethias heb ik jaren op Bonus Malus 00 gereden en betaalde "BM00 Anc03 €366.61"

        2 vraagjes :
        -Als je jaren op BM00 staat, na hoeveel jaar schadevrij geraak je dan eindelijk eens op -1 of lager bij Ethias ?
        -Heeft je anciëniteit eigenlijk effect op de prijs en ik vraag af als die anciënniteit 3 klopt, ben al altijd klant bij hen.
        Bij Ethias kan je niet lager dan BM 0 wat logisch is gezien de schaal die zij gebruiken. Je moet je niet verkijken op de BM notering maar wel zien naar het percentage premie dat daarmee overeenkomt.

        Zo is bij Ethias BM 0 = 45 % van de premie en bij een ander misschien 54 % van de premie.

        Verkijk je ook niet op die percentages want 45 % van 130 = 58,5 euro en 54 % van 100 = 54 euro .... maw. als je vergelijkt, zie dan enkel naar de premie die je uiteindelijk zal betalen.

        Als je bij Ethias 3 jaar op BM 0 staat, dan krijg je 5 % korting op je premie, als je 8 jaar op BM 0 blijft dan krijg je 10 % korting.

        Als je bij Ethias 5 jaar opeenvolgend met BM 0 bent, dan krijg je een ' joker ' waardoor je bij een ongeval in fout je BM 0 zal behouden.

        Dat zal het zowat zijn.

        @ VerSeg :
        ze betalen meer dan wat jij ziet op een factuur van de carrosserie.
        Nee, nee, ze betalen niet meer dan de schaderaming/bestekopgave. Uiteraard komt voor de maatschappij daar ook nog andere kosten bij, zoals bv. expertisekosten. Een verzekering vergoedt de SCHADE die iemand heeft geleden, niet de HERSTELLING. Of er hersteld wordt is de vrije keuze van de schadelijder. De schade wordt geraamd op wat een herstelling ZOU kosten (+eventueel nog andere posten)
        Last edited by Empe; 8 juni 2016, 22:08.

        Comment


        • #5
          Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&lt;0 ?

          ik ben overgestapt van verzekering, en de vorige ( AG )heeft mij een papier gestuurt dat ik nen bonus -2 had, , en nu heb ik die ook gekregen bij mijn andere verzekeraar ( Argenta )

          Comment


          • #6
            Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&lt;0 ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            @ VerSeg :

            Nee, nee, ze betalen niet meer dan de schaderaming/bestekopgave. Uiteraard komt voor de maatschappij daar ook nog andere kosten bij, zoals bv. expertisekosten.
            Straf ... het is niet waar wat ik schrijf, maar dan kom je met identiek dezelfde uitleg. 😕

            Wat heb ik aangekaart?
            Dat ze buiten de herstelkosten ook de expertise en administratiekosten hebben ... ik heb toch niet geschreven dat ze dat aan de klant betalen?
            En de (geraamde) herstelkosten betalen ze inderdaad ook als je niet laat herstellen.

            In sommige gevallen zelfs een vergoeding per dag dat je wagen onbruikbaar was of de huur van een vervangwagen (mogelijks afhankelijk van je contract, daar ben ik niet zeker van).
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&lt;0 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
              ik ben overgestapt van verzekering, en de vorige ( AG )heeft mij een papier gestuurt dat ik nen bonus -2 had, , en nu heb ik die ook gekregen bij mijn andere verzekeraar ( Argenta )
              Die BM wordt niet overal op dezelfde manier gehanteerd sinds dit jaren geleden helemaal veranderd is.
              De regeling kan van maatschappij tot maatschappij anders zijn.
              Maar goed dat ze er rekening mee houden.
              Wij staan al zeker 10 jaar op 0 maar de premie is lager dan elders op -2.
              Zoals hiervoor al ergens gemeld moet men de prijs zien dat men effectief betaalt want je kan ook andere voordelen krijgen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&lt;0 ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                ik ben overgestapt van verzekering, en de vorige ( AG )heeft mij een papier gestuurt dat ik nen bonus -2 had, , en nu heb ik die ook gekregen bij mijn andere verzekeraar ( Argenta )
                Mijn dochter had ook een bonus malus van -2 bij AG. Verleden week kreeg ze de rekening voor het volgende verzekeringsjaar. Deze was 145€ hoger dan vorig jaar (ook afgelopen jaar geen schadegeval gehad). Ik heb haar aangeraden om eens langs Argenta te gaan. Vermits je bij een een tariefverhoging je polis kan opzeggen heeft Argenta dit onmiddellijk voor haar geregeld.
                Ze betaalt nu bij Argenta 950€ voor identiek dezelfde voorwaarden, terwijl ze bij AG in 2015 1450€ betaalde (en wat nu 1595€ zou kosten bij AG).
                Ikzelf heb verleden jaar dezelfde switch gedaan voor 1 auto van AG naar Argenta, en 1 nieuwe auto verzekerd bij Argenta. Ik bespaar hiermee meer dan 1000€ tegenover bij AG.
                Bij Argenta krijg je een joker waardoor je eerste ongeval in fout niet bestraft wordt met een bonus-malus verhoging.
                Bij AG staat in de publiciteit dat de joker levenslang geldig is wanneer je bonus-malus -2 hebt bereikt. Op mijn vraag wat er gebeurt indien ik bijvoorbeeld 3 ongevallen op een jaar zou hebben, heb ik geen duidelijk antwoord gekregen. Eerst werd gezegd dat mijn bonus-malus dan 12 punten zou verhogen. Toen ik de publiciteit vernoemde over de levenslange joker, moest men daarvoor een mail sturen naar het hoofdkantoor. ik heb niets meer van hen gehoord en mijn polissen bij hen opgezegd.

                Nog een kleine anekdote. Ik had via een website prijsofferte gevraagd voor een nieuwe verzekering. Daarop kreeg ik 3 offertes, waarvan 1 van Touring. De offerte van Touring was 56.120€ .
                Indien ik ergens anders een goedkoper tarief zou vinden, zou Touring mij het verschil dubbel terugbetalen. Ik heb mijn bankrekeningnummer naar Touring gestuurd zodat ze er de beloofde 110.000€ op konden storten. Als antwoord kreeg ik dat de offerte van 56.120€ een vergissing was door een storing in de computer. Hierdoor konden ze de belofte in hun publiciteit niet nakomen.

                Comment


                • #9
                  Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&lt;0 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Als antwoord kreeg ik dat de offerte van 56.120€ een vergissing was door een storing in de computer. Hierdoor konden ze de belofte in hun publiciteit niet nakomen.
                  Naar de rechtbank !
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&lt;0 ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Straf ... het is niet waar wat ik schrijf, maar dan kom je met identiek dezelfde uitleg. ��

                    Wat heb ik aangekaart?
                    Dat ze buiten de herstelkosten ook de expertise en administratiekosten hebben ... ik heb toch niet geschreven dat ze dat aan de klant betalen?
                    En de (geraamde) herstelkosten betalen ze inderdaad ook als je niet laat herstellen.

                    In sommige gevallen zelfs een vergoeding per dag dat je wagen onbruikbaar was of de huur van een vervangwagen (mogelijks afhankelijk van je contract, daar ben ik niet zeker van).
                    Nog eens je post herlezen dan.

                    Ik corrigeer gewoon je uitspraak " ze betalen meer dan wat jij ziet op een factuur van de carrosserie. " naar " nee, ze betalen je schade uit zoals die geraamd is via een bestek (en overleg met de expert natuurlijk), maw. er hoeft geen FAKTUUR aan te pas te komen.

                    Door het woordje FAKTUUR kan je mensen doen denken dat bij een ongeval de te vergoeden schade zou moeten HERSTELD worden. Dat is niet zo, vandaar mijn correctie. Schade moet vergoed worden, niet hersteld.

                    Niet meer, niet minder.
                    Last edited by Empe; 9 juni 2016, 09:06.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&lt;0 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                      ik ben overgestapt van verzekering, en de vorige ( AG )heeft mij een papier gestuurt dat ik nen bonus -2 had, , en nu heb ik die ook gekregen bij mijn andere verzekeraar ( Argenta )
                      En die - 2 zegt niets over wat je uiteindelijk zal betalen in euro's. Je kan gerust ergens anders op BM4 staan, een hoger percentage premie moeten betalen en toch nog goedkoper af zijn ! DAAR moet je naar kijken, het TOTAALplaatje.

                      Je mag je niet laten misleiden, verzekeraars zijn ook maar gewone VERKOPERS zoals andere ondernemers.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;amp;lt;0 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                        Nog eens je post herlezen dan.
                        Jij ook ...

                        Ik heb NOOIT aangekaart dat je altijd een factuur krijgt ... enkel een voorbeeld gegeven dat de kosten voor de maatschappij hoger liggen dan wat men op een factuur van een carrosserie kan zien.
                        Een beetje willen verstaan ook hé.

                        Trouwens gaat de BM omhoog voor schade aan derden en daar krijgt men nooit een factuur of uitbetaling volgens raming van schade van ... dat is voor tegenpartij.

                        Om de punt op de i te zetten is uw reactie dan ook niet 100% duidelijk want je geeft mogelijks de indruk dat je BM omhoog gaat (topic gaat over BM) wanneer je een uitbetaling krijgt.
                        Dat is niet zo ... enkel als er een tegenpartij vergoed moet worden.

                        Dat er niet altijd een factuur van de carrosserie voor herstelling is klopt.
                        Bij o.a. totaalverlies zal ook weinig hersteld worden en schade kan ook lichamelijk letsel zijn ... niet echt voor een carrosserie. 😆
                        Last edited by VerSeg; 9 juni 2016, 11:54.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM

                          Het was zelfs niet met een andere auto, er kwam een fietser uit een sens-unique straat gereden in de winter met zo'n pinkend mini led lichtje, totaal niet gezien (mogen in 2 richtingen fietsen)
                          De jonge kerel viel op de capeau van mijn wagen en daarna op de grond, hij had een paar schrammen en z'n fiets was zelfs nog orde, niets ernstigs dus maar standaardprocedure is toch ambulance voor een checkup.
                          Hierdoor BM4 ipv 0 helaas... er bestaat geen wetgeving over de grootte van het licht zei de agent, hoe klein het puntje ook is, licht is licht voor de wet en een fietser is altijd zwakke weggebruiker, dus pech...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&amp;amp;amp;

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Jij ook ...

                            Ik heb NOOIT aangekaart dat je altijd een factuur krijgt ... enkel een voorbeeld gegeven dat de kosten voor de maatschappij hoger liggen dan wat men op een factuur van een carrosserie kan zien.
                            Een beetje willen verstaan ook hé.

                            Trouwens gaat de BM omhoog voor schade aan derden en daar krijgt men nooit een factuur of uitbetaling volgens raming van schade van ... dat is voor tegenpartij.

                            Om de punt op de i te zetten is uw reactie dan ook niet 100% duidelijk want je geeft mogelijks de indruk dat je BM omhoog gaat (topic gaat over BM) wanneer je een uitbetaling krijgt.
                            Dat is niet zo ... enkel als er een tegenpartij vergoed moet worden.

                            Dat er niet altijd een factuur van de carrosserie voor herstelling is klopt.
                            Bij o.a. totaalverlies zal ook weinig hersteld worden en schade kan ook lichamelijk letsel zijn ... niet echt voor een carrosserie. ��
                            Ik versta je maar al te goed. Ik corrigeer een beetje.

                            Er is geen faktuur nodig om uitbetaald te worden, punt. Wel een bestek en een overeenkomst na eventuele controle door een expert. Het kan dus verwarrend zijn om FAKTUUR en kosten voor de verzekeraar in 1 zin te linken, nog al teveel mensen denken dat een schadelijder de schade moet laten herstellen, dat is niet zo, die heeft daarin alle vrijheid. Een krasje op een nieuwe auto zal wel iedereen laten herstellen, een krasje op een oudere auto al veel minder. Maar toch zal de vergoeding dezelfde zijn. 1000 euro naar de carrosseriehersteller of 1000 euro in de eigen portefeuille en met een klein krasje op een oudere auto verder rijden ... dat is de vrije keuze van de schadelijder.
                            Vroeger trokken verzekeraars heel vaak de btw af als een schadegeval niet effektief werd hersteld en bewezen door een FAKTUUR, maar die handelswijze was onwettig en sinds ettelijke jaren dan ook gestopt, gelukkig maar.
                            De wet zegt dat de schade moet vergoed worden, punt.

                            Dat is alles, ik maakte geen opmerkingen over iets anders, dat fantaseer jij er maar bij.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Heeft de anciëniteit vd autoverzekering effect op de premie en wanneer op BM&lt;0 ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Jij ook ...

                              Ik heb NOOIT aangekaart dat je altijd een factuur krijgt ... enkel een voorbeeld gegeven dat de kosten voor de maatschappij hoger liggen dan wat men op een factuur van een carrosserie kan zien.
                              Een beetje willen verstaan ook hé.

                              Trouwens gaat de BM omhoog voor schade aan derden en daar krijgt men nooit een factuur of uitbetaling volgens raming van schade van ... dat is voor tegenpartij.

                              Om de punt op de i te zetten is uw reactie dan ook niet 100% duidelijk want je geeft mogelijks de indruk dat je BM omhoog gaat (topic gaat over BM) wanneer je een uitbetaling krijgt.
                              Dat is niet zo ... enkel als er een tegenpartij vergoed moet worden.

                              Dat er niet altijd een factuur van de carrosserie voor herstelling is klopt.
                              Bij o.a. totaalverlies zal ook weinig hersteld worden en schade kan ook lichamelijk letsel zijn ... niet echt voor een carrosserie. ��
                              Ik versta je maar al te goed. Ik corrigeer een beetje de link die gelegd kan worden tussen schadevergoeding en faktuur.

                              Er is geen faktuur nodig om uitbetaald te worden, punt. Wel een bestek en een overeenkomst na eventuele controle door een expert. Het kan dus verwarrend zijn om FAKTUUR en kosten voor de verzekeraar in 1 zin te linken, nog al teveel mensen denken dat een schadelijder de schade moet laten herstellen, dat is niet zo, die heeft daarin alle vrijheid. Een krasje op een nieuwe auto zal wel iedereen laten herstellen, een krasje op een oudere auto al veel minder. Maar toch zal de vergoeding dezelfde zijn. 1000 euro naar de carrosseriehersteller of 1000 euro in de eigen portefeuille en met een klein krasje op een oudere auto verder rijden ... dat is de vrije keuze van de schadelijder.
                              Vroeger trokken verzekeraars heel vaak de btw af als een schadegeval niet effektief werd hersteld en bewezen door een FAKTUUR, maar die handelswijze was onwettig en sinds ettelijke jaren dan ook gestopt, gelukkig maar.
                              De wet zegt dat de schade moet vergoed worden, punt.

                              Dat is alles, ik maakte geen opmerkingen over iets anders, dat fantaseer jij er maar bij.

                              Je bent ook mis wat totaalverlies betreft, daar is, anders dan bij herstelling, wel degelijk een FAKTUUR vereist want de verzekeraar trekt het bedrag van de restwaarde van het wrak af van wat ze zou uitbetalen. Het is de hersteller of de bewaarder van het wrak dat die faktuur uitschrijft.

                              Bij lichamelijk letsel moet er ook een faktuur zijn, want de vezekeraar keert enkel uit wat de mutualiteit niet uitbetaald. De spoeddienst, de ambulance ... die schrijven echt wel een faktuur uit, geen BESTEK. En lichamelijk letsel bij een ongeval ... dat moet men heel snel laten vaststellen, best onmiddellijk door met de ambulance te worden weggevoerd. Later kan dat nog uitgebreid worden, maar de vaststelling door een spoeddienst, de geneesheer of het ziekenhuisnetwerk wordt echt wel GEFAKTUREERD en niet geraamd (zoals bij een bestek).

                              Comment

                              Working...
                              X