Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Allround lens voor Nikon D5300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Allround lens voor Nikon D5300

    Beste iedereen

    Ik heb sinds kort een tweedehands Nikon D5300 met 6000 clicks op de kop kunnen tikken, samen met de Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-P DX VR kitlens. Op zich niet slecht om te beginnen, maar ik kom toch vaak een pak zoom tekort. Ik heb mijn zinnen gezet op een allround lens die van +/- 18mm tot tele gaat, en wel om volgende redenen :
    - ik merk dat ik vaak snel van het ene uiterste naar het andere ga, met mogelijk veel lenswissels tot gevolg
    - ik ben nogal een kluns wat zulke dingen betreft, dus de kans dat er bij een lenswissel in het veld iets tegen de vlakte gaat, is reëel
    - ik heb fibromyalgie, en elke extra kilo glaswerk die ik mee moet sleuren op wandelingen of vakantie kan het verschil maken tussen draagbare pijn en ondraaglijke pijn.

    Ik ben me bewust van de beperkingen van dergelijke lenzen, maar voor mijn wandel- en vakantiekiekjes maak ik daar geen probleem van. Ik heb trouwens ook de Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art op het oog.

    Ik wil wel een goede keuze maken, vandaar mijn vraag : heeft er iemand ervaring met één of meerdere van volgende lenzen?
    1) Nikon AF-S 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR DX
    2) Sigma 18-300mm f/3.5-6.3 DC Macro OS HSM C
    3) Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro
    4) Sigma 18-250mm f/3.5-6.3 DC Macro OS HSM
    5) Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD

    Andere voorstellen zijn ook welkom.
    Alvast bedankt!
    Rozemarijn

    Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

  • #2
    Re: Allround lens voor Nikon D5300

    Hallo,

    Ik heb zelf de Tamron 18-200mm 3.5-6.3 gekocht als allroundlens.
    Heb voor dezelfde reden een allround gekocht, heb ook fibro...
    Ik ben er erg tevreden mee!
    Nog een tip: ik heb een batterygrip gekocht. Hierdoor kan ik mijn camera beter vasthouden. Het maakt de camera iets zwaarder, maar niet veel.
    Ik kan nl makkelijker iets groots vasthouden dan iets kleins, weet natuurlijk niet of dit ook voor jou zo is!

    Comment


    • #3
      Re: Allround lens voor Nikon D5300

      Waarom geen nikon 18-200 VR (I of II) overwegen? Heeft de beste reputatie als nikon-allrounder.
      Het is nog altijd een 11x zoom, maar iets korter qua bereik, wat de beeldkwaliteit ten goede komt.
      Met een beetje geluk kan je die ook 2dehands op de kop tikken.

      De sigma 'contemporary' superzooms schijnen ook niet slecht te zijn. Ik vraag me wel af...
      gezien je superzoom lijstje, of die 18-35 niet te kort gaat zijn voor jou. 't is ook geen licht objectief.
      Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
      Canon G7X Mark II

      Comment


      • #4
        Re: Allround lens voor Nikon D5300

        Nikon 18-300 >> zeer veel vervorming aan de groothoekzijde en matig van optische kwaliteit naar de 300mm toe (wat allemaal perfect normaal gedrag is)
        Tamron 16-300 >> zeer interessant bereik met die 2mm extra aan de groothoekzijde, en eigenlijk zowat de opvolger van de 18-270, maar zelfde bemerkingen als hierboven... ik schat de Tamron ook wat minder in dan de Nikon
        Sigma 18-300 >> nieuwe lens en misschien kan ze verrassen... geen idee

        De echt goeie allrounders voor een DX body zijn volgens mij toch de 18-140, 18-200 en 16-85. De enige met een goed stuk tele is dan wel de 18-200.
        Als het in 2 lenzen mag, zou ik persoonlijk kiezen voor de 16-85 met een Tamron 70-300 VC.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Allround lens voor Nikon D5300

          Bedankt voor de suggesties tot dusver.
          Ik dacht aan de 300mm omdat ik in een héél ver verleden een analoog had met een 70-200mm lens, die naar mijn zin net niet ver genoeg ging. Ik had in bovenstaande lijst geen rekening gehouden met de cropfactor. Voor een Nikon zit die geloof ik rond 1,5 waardoor de 18-200mm inderdaad ook interessant wordt.

          @Didigirl : het is altijd leuk te weten dat je niet alleen bent Bedankt voor de tip m.b.t. de battery grip. Ik heb momenteel nog niet veel last om de camera vast te houden, hij ligt me behoorlijk goed in de hand, maar voor als het lastig wordt zeker goed om weten!

          @Razzmatazz : de Sigma 18-35 zou niet zijn om altijd overal mee te sleuren. Mijn favoriete "slachtoffer" is onze hond, en in ons Belgische weertje "poseert" hij vaak binnen, al dan niet vrijwillig. Een lichtsterke lens is dan mooi meegenomen, ook in andere omstandigheden waarin het licht misschien niet ideaal is. Ik denk maar aan etentjes, het eindejaar, een avondwandeling, enz. Of als lens voor wanneer ik me wil concentreren op portretten. Allemaal omstandigheden waarbij ik met mijn huidige lens merk dat ik meestal binnen de 18-35mm blijf. En als het echt nodig is, kan ik voor zo'n dingen altijd een stapje dichter zetten. Hij heeft blijkbaar ook een korte scherpstelafstand (30cm ofzo), dus ik wil 'm ook zeker testen op productfotografie (juwelen enzo). Beetje spelen met scherpte-diepte.
          Rozemarijn

          Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

          Comment


          • #6
            Re: Allround lens voor Nikon D5300

            Hallo,

            Tijdens de BD Sigma lenzendag heb ik de 18-300 getest en die heeft een prima kwaliteit voor een superzoom...

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Allround lens voor Nikon D5300

              Ik heb de tamron 16-300 en als allround de perfecte lens. van landschap tot wildlife of zelf een beetje macro .
              kwalitatief wel wat minder natuurlijk, maar anders zeer tevreden!
              al zal ik later hier wel afstand van nemen en voor beter glas gaan, meer wisselen dan, maar meer kwaliteit.

              Comment


              • #8
                Re: Allround lens voor Nikon D5300

                De sigma 18-300mm is volgens de samples die ik heb gezien niet slecht.
                Op 300mm vrij scherp.
                Ze is ook goedkoper als de tamron en kan aan de usb dock.
                Last edited by w00ha; 13 juni 2016, 05:48.

                Comment


                • #9
                  Re: Allround lens voor Nikon D5300

                  Iedereen bedankt voor de inbreng!

                  Ik ben uiteindelijk voor de Sigma 18-300 gegaan, en de eerste resultaten bevallen me zeer goed. Aan de groothoekkant inderdaad wat vervorming, maar voor mijn doeleinden is dat niet storend en makkelijk te corrigeren. Zoals elke review al zei is het wat wennen aan de zoom die de andere kant op draait, maar da's het minste.
                  Ik heb 'm meteen uitgetest op mijn favoriete Chinese vrijwilliger, onze hond, en ik moet zeggen dat deze lens erg prettig in de hand ligt en solide aanvoelt. Stelt snel scherp, en de beeldstabilisatie werkt echt goed. De eerste test was binnen bij minder licht, maar zelfs dan scherpe foto's. Natuurlijk heb je binnen nauwelijks een 300mm nodig, maar toch leuk dat het ook kan.
                  Rozemarijn

                  Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

                  Comment

                  Working...
                  X