Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR vandaag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR vandaag

    Ondanks dat de camera's meer en meer een groter dynamisch bereik hebben (D800 14EV bij 100 ISO) wordt er tevens verbeterde en nieuwe (AURORA) software gemaakt. Met daarbij nog soms incamera software om de zwarten op te lichten en de lichten te verdonkeren. En niet te vergeten de mogelijkheden in RAW waar je in LR zelfs tot max 3 EV + en - kan bijsturen zonder veel kwaliteitsverlies.
    Waar vroeger het eerder naar het psychedelische evolueerde wordt recent meer en meer de fotografische realiteit terug opgezocht.

    Mijn vraag: in hoeverre heeft HDR vandaag nog nut - technisch gezien. Om wat "artistiek en creatief er mee te gaan spelen" is een andere discussie, maar zuiver fotografisch bekeken.
    André Langenus (EFIAP)

  • #2
    Re: HDR vandaag

    Ik ben nu zelf aan het experimenteren met foto's van een kerk. Ik wil een realistisch ogend beeld, maar de ramen wil ik de structuur terug zien. Deze zijn erg uitgebrand in 1 take, en die haal je volgens mij ondanks dat dynamisch bereik van m'n toestel toch niet (ongestraft) terug. Ik werk vanuit 5 foto's vanop statief, ISO 64.

    Ik ben zelf aan het sleutelen en schuivertjes aan het testen from scratch, want wat me opvalt: de 'presets' die je krijgt zijn toch wel totaal niet bruikbaar (ben in EasyHDR bezig, maar in de module in PS CC is het evengoed maar triestig wat zo'n preset doet (je zou op z'n minst een realtief OK vertrekpunt moeten krijgen om te finetunen).

    Comment


    • #3
      Re: HDR vandaag

      Goeie vraag... en ik zou willen dat iemand die er wat meer mee bezig is, daar een goed antwoord op kan formuleren. Shoot misschien? Ik sein deze topic alvast bij de hoofdredacteur.
      Je kunt HDR (zoals we dat allemaal kennen) met verschillende softwarepakketten gaan toepassen. Toevallig ben ik daar in een andere topic ook weer in betrokken geraakt: http://forum.belgiumdigital.com/f7/v...-a-533375.html
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: HDR vandaag

        Ik heb een aantal bewerkingen gemaakt met volgende software: LRCC, PSCC, HDRefex pro (gratis nu!) en Aurora (enkel Mac).
        Ik heb getracht de basic instellingen in de vier bewerkingen (zo veel mogelijk 'fotorealistisch') in te stellen.
        Op beelden met een Nikon D300S (+2,0,-2 EV) heb ik de beste resultaten met LR.
        Dynamisch bereik van deze camera is beperkt.
        Ga dezelfde oefening nog eens doen met drie beelden uit een Nikon D800

        Wat er na een HDR-bewerking beter uit komt is detail, maar dus ook in de ruis!
        André Langenus (EFIAP)

        Comment


        • #5
          Re: HDR vandaag

          Stefan,
          In sommige software (HDR Efex en Aurora) zijn er presets die dicht aanleunen bij fotorealiteit.
          Ik heb de laatste tijd ondervonden dat je in de eerste plaats van je 0-beeld best manueel zo correct mogelijk belicht.
          Mijn methode: zwartste deel van de scene en helderste beeld met muntbelichting uitmeten en dan manueel instellen op gemiddelde.
          Bij veel donkerder partijen iets overbelichten, bij veel heldere partijen iets onder.
          Dan bracketting +2, +1, 0, -1, -2.
          Even de histograms controleren.

          Tenslotte door de software draaien.
          Ik vertrek vanuit LRCC (dat zo wat mijn cockpit is) en ga dan via PSCC met smartfilters de externe software aanspreken.
          Ik kan dan altijd nog terug keren om bij te tunen.
          Nadeel is dan wel grote bestanden.
          André Langenus (EFIAP)

          Comment


          • #6
            Re: HDR vandaag

            Oorspronkelijk geplaatst door doemoezi Bekijk bericht
            ...
            Bij veel donkerder partijen iets overbelichten, bij veel heldere partijen iets onder.
            ....
            Interessant ... want dit is net het omgekeerde van wat men zou moeten doen voor een correcte belichting, gezien egaal gekleurde vlakken belicht worden naar midden-grijs (calibratie van de michtmeting)
            Daarom dient men voor bvb sneeuwlandschappen een overbelichting toe te passsen ... oh well ...

            Comment


            • #7
              Re: HDR vandaag

              Gewone scène met veel donkere, witte partijen is niet hetzelfde als zuiver wit of zwart in de camera te krijgen. Overbelichten bij sneeuw en onderbelichten bij zwart paard in zwarte stal blijft dus onderbelichten.
              André Langenus (EFIAP)

              Comment


              • #8
                Re: HDR vandaag

                Oorspronkelijk geplaatst door doemoezi Bekijk bericht
                Gewone scène met veel donkere, witte partijen is niet hetzelfde als zuiver wit of zwart in de camera te krijgen. Overbelichten bij sneeuw en onderbelichten bij zwart paard in zwarte stal blijft dus onderbelichten.
                vreemde redenering ...

                Comment


                • #9
                  Re: HDR vandaag

                  Eén boodschap: voldoende opnames maken.
                  De D300S kan 9 opnames maken in de bracketing mode. Dan heb je er zeker genoeg. Achteraf gooi je de overbodige opnames weg.

                  Comment


                  • #10
                    Re: HDR vandaag

                    Ik heb een experiment gedaan met een fisheye, maar ben nog aan het 'prutsen' met de HDR settings. Ik heb gemerkt dat je best de presets laat voor wat het is en dan gaat gaan zelf samenvoegen. Ik post er misschien wel eentje als ik wat tevreden ben. De HDR Effects wik ik wel es proberen nu die toch gratis is, als je zegt dat die presets interessanter zijn (al is het maar om een beetje een richting te krijgen).
                    Ik heb (omdat het was om de ramen van de kerk niet uitgebrand te hebben) met stappen van 2 stops naar beneden gewerkt. Het valt op dat je nog sterk moet onderbelichten om die details terug te halen, zo sterk dat de rest echt zwart oogt.

                    Comment

                    Working...
                    X