Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto Grand Canyon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto Grand Canyon

    Hoi,

    ik ben nieuw hier en vraag me af of iemand tips heeft om een foto te bewerken van de Grad Canyon die ik onlangs gmaakt heb toen we daar op rondreis waren.
    Waarschijnlijk is het grootste probleem dat de foto gemaakt is rond het middaguur waarbij het licht het scherpst staat maar mogelijk heb ik als beginnen nog wat foutjes gemaakt.
    Hebben jullie tips of deze foto nog wat te redden valt in Photoshop of Lightroom?


    Hier de originele foto https://goo.gl/photos/Qa3mdAHAmEHWwkPs7

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Foto Grand Canyon

    Eerst en vooral welkom op het forum!

    Het plaatsen van de foto is niet helemaal gelukt. Ik krijg hier een broken link. Ik kan 'm wel openen in een ander tabblad. Je kunt hem beter uploaden naar een website als Photobucket, Flicker of Imgur, en de link daar gebruiken om hem hier te plaatsen.

    Dan de foto zelf. Het is een magische plek, hè Ik vind hem zeker goed gelukt, maar er hangt wel een erge waas over. Die is in de originele foto minder dan in de foto die je wou plaatsen. Heb je hem in Lightroom al eens onder handen genomen? Dan ben je achteruit gegaan in plaats van vooruit. Geen probleem, je leert door het te doen.

    Eerst en vooral kun je eens naar het histogram kijken. Idealiter is dat mooi gevuld, en zijn er geen grote leegtes in zo'n histogram. Toch niet voor een "standaard" foto. Voor speciale effecten ligt dat natuurlijk anders. Maar hier zie je een enorme bult in het midden, en een grote leegte ervoor en erachter. In Lightroom kun je dat oplossen door aan de "blacks" en "whites" te trekken. Dan zie je de berg naar links verschuiven, en uitgerokken worden naar rechts. (Ietsjes gevorderd: Als je tegelijk "Alt" ingedrukt houdt, zie je de pixels waarvoor je te ver bent gegaan. Dan ga je dus tot je er nét een paar ziet verschijnen aan beide kanten.)

    Dan zou ik kijken naar de saturatie, of bij Lightroom naar de vibrance. Vibrance voegt saturatie toe, maar houdt het kalmer, en laat skin tones met rust, zodat personen op de foto geen oranje huid krijgen. Dat is hier niet van toepassing, maar het is maar een tip . En na de saturatie even naar de temperatuur van de foto kijken, om te zien of het geheel niet te rood/geel wordt, en dan naar het contrast kijken. Er mag wel wat contrast bij, vermoed ik. Dan ga je al heel wat verder zijn.

    Wat betreft de compositie: Het is niet makkelijk om een mooie foto te nemen van de Grand Canyon. Deze vind ik wel geslaagd. Je krijgt een idee van de diepte, en je ziet de rapids in de rivier. Alleen zou het mooier geweest zijn als die rivier netjes in de linkeronderhoek zou beginnen. Dat "leest" gemakkelijker, en dan hadden er ook iets meer toppen van de plateau's in het midden opgestaan.

    Comment


    • #3
      Re: Foto Grand Canyon

      Bedankt voor je reactie en tips.
      Ik ga alvast een en ander proberen.
      Ivm de link naar de foto. Ik had het online geplaatst op google photo's en die link hier geplaatst maar blijkbaar lukt het zo toch niet.

      Ik had trouwens ook eerst de dehaze (in adobe camera raw) gebruikt om de foto wat scherper te krijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Foto Grand Canyon

        je kunt dit gemakkelijk in photoshop of lightroom.

        ik heb snel even een poging gedaan in lightroom.
        - geklikt op "automatische tonen"
        - witbalans ingesteld op "auto"

        toen leek de bovenkant nog wat bleekjes tegenover de rest
        en heb daar nog even een "verloopfilter op gezet"

        Last edited by mlap; 6 juni 2016, 18:06. Reden: foto aangepast

        Comment


        • #5
          Re: Foto Grand Canyon

          Bedankt voor de tips

          Comment


          • #6
            Re: Foto Grand Canyon

            geen probleem,

            en info over "hoe je een foto plaatst" vind je hier

            je kunt enkel de formaten jpg, png of gif gebruiken om een foto te plaatsen.

            Comment


            • #7
              Re: Foto Grand Canyon

              Ik heb een foto bewerkt die ik iets verder uitgezoomd gemaakt heb.
              Denken jullie dat ik het maximale uit de foto gehaald heb of kan ik nog iets proberen?

              DSC_1518 by
              Last edited by Striker; 7 juni 2016, 20:56.

              Comment


              • #8
                Re: Foto Grand Canyon

                Oef. Mlap, nu moet ik eerlijk gezegd toch toegeven dat ik het niet heel erg geslaagd vind... Dat is natuurlijk persoonlijk, en de grootste problemen van de originele foto zijn weggewerkt.
                Maar het geheel is wel heel erg wit en fel geworden. Er is veel van de rode diepte verdwenen. Als je de witbalans aanpast, kun je best een stukje gebruiken waarvan je zeker weet dat het zwart/grijs/wit hoort te zijn.

                @Striker: Deze foto ziet er al erg goed uit. Je hebt nog een beetje plek aan de lichtste zijde van het histogram, dus dan wordt de foto een beetje lichter zonder pixels te verliezen. Hij is wel al heel wat contrastrijker, maar er zit misschien wat veel groen in de rode rotsen? Ik weet het niet. De kleur is nog niet 100%, denk ik. Maar ik vind het wel al een hele vooruitgang!

                Comment


                • #9
                  Re: Foto Grand Canyon

                  Thanks, kan je me zeggen of en hoe ik specifiek dat groen wat uit die rode rotsen kan krijgen?

                  Ik heb overigens nog een uitdaging.
                  Volgende foto krijg ik maar niet goed. Enige tips?

                  GC_DSC_1213 by

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto Grand Canyon

                    Dit is wat ik ervan heb kunnen maken.

                    DSC_1213 by

                    Comment

                    Working...
                    X