Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograaf gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotograaf gezocht

    Beste mede fotografen,

    Ik ben op zoek naar een vriendelijke en natuurlijk goede fotograaf(e) om een aantal foto's te nemen op onze trouwdag. Deze dag zal doorgaan op 13 Augustus te Hoeselt en word in intiem gezellige sfeer gehouden. Het is niet de bedoeling om ons de hele dag te volgen, maar gewoon op een locatie mooie foto's te nemen. Misschien de trouw zelf in het gemeentehuis er ook nog bij. .
    Graag zou ik van geďnteresseerden of mensen die iemand kennen die geďnteresseerd zou kunnen zijn, een website of dergelijke krijgen om een aantal foto's van hun te bekijken. Dit mag via pm of gewoon als reactie.

    Alvast dank

    Vriendelijke groeten
    John
    http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

  • #2
    Re: fotograaf gezocht

    Ik raad je aan om wat professionele fotografen in de buurt te contacteren. Een trouw is een belangrijke dag en vele fotografen kunnen niet goed werken onder zo'n druk (ook al hebben ze zeer goede foto's).
    Huur dus een professionele trouwfotograaf in. Ik weet niet wat de prijzen bij jullie precies zijn, maar verwacht om tussen de 1250 en 3000 euro te betalen voor een volledige dag.
    Geloof me, dit is het dubbel en dik waard. Dit zijn het soort foto's waar zelfs je kleinkinderen nog naar zullen kijken!

    Comment


    • #3
      Re: fotograaf gezocht

      Zouden er vandaag nog wel bruidsparen zijn die zo gek zijn om 1250 euro (en meer) te geven voor hun huwelijksfoto's? Die leven dan toch wel op een andere planeet, denk ik.
      Met huwelijksfotografen kan je vandaag de straten plavijen. Er moet daar toch een enorme prijserosie zijn, zou ik denken.

      Als je eens kijkt op de Trouwen facebook groepen, als daar een vraag gesteld wordt naar een fotograaf zijn er onmiddelijk een vijftig-tal die zich kandidaat stellen.

      Comment


      • #4
        Re: fotograaf gezocht

        Tja, dat wel, maar tussen kandidaat stellen en een portfolio hebben die de kwaliteit toont is nog een verschil.
        Ik heb al van veel kennissen 'professionele' trouwfoto's gezien, en dat was niet altijd zo hoogstaand.
        Ik denk wie het kwaliteitsverschil (wil) zien betaalt wel liever iets meer voor iets goeds.
        Ik kan me voorstellen met nabewerken enzo bij dat je met je 1000 euro er niet komt.

        Comment


        • #5
          Re: fotograaf gezocht

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          Tja, dat wel, maar tussen kandidaat stellen en een portfolio hebben die de kwaliteit toont is nog een verschil.
          Ik heb al van veel kennissen 'professionele' trouwfoto's gezien, en dat was niet altijd zo hoogstaand.
          Ik denk wie het kwaliteitsverschil (wil) zien betaalt wel liever iets meer voor iets goeds.
          Ik kan me voorstellen met nabewerken enzo bij dat je met je 1000 euro er niet komt.
          Maar 99.9% van de bruidskoppels ziet geen verschil in kwaliteit.

          Comment


          • #6
            Re: fotograaf gezocht

            Oorspronkelijk geplaatst door ConnyK Bekijk bericht
            Maar 99.9% van de bruidskoppels ziet geen verschil in kwaliteit.
            Bwa das dan ook weer erg kort door de bocht hé, bij een bepaalde groep mensen is gratis of goedkoop altijd mooi en goed, wat ook niet erg is uitt

            maar iemand die er zijn ziel in legt en kwaliteit levert, meestal dan ook met het juiste materiaal werkt en zo, die zal niet gauw gratis werken en maar goed ook...

            En er zijn zeker mensen die dit verschil zien/waarderen en die kwaliteit verlangen

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: fotograaf gezocht

              Oorspronkelijk geplaatst door ConnyK Bekijk bericht
              Maar 99.9% van de bruidskoppels ziet geen verschil in kwaliteit.
              Dat klopt. Er is daar dan ook een hele commerce rond van "fotografen" die zuiver serieproductie doen.
              Bij die mensen ga je het zelfs kunnen doen voor 400 euro en er nog een boek bovenop krijgen ook.

              Maar iemand die hier al vele jaren forumlid is en al dan niet zelf fotografie ervaring zal wel inzien dat die prijs toch een behoorlijk stuk hoger zal moeten zijn wil hij een van de beteren aan de haak slaan. Want een trouw goed vastleggen is echt een onderneming waar veel aandacht aan besteed moet worden. En we gaan nog niet spreken van de vele uren nabewerking die er in zitten.

              Comment


              • #8
                Re: fotograaf gezocht

                Dank u voor de reacties allemaal!
                Heb via pm een aantal portfolio doorgekregen. Zelf heb ik enkele jaren ervaring in fotografie maar dan vooral landschap, natuur, architectuur en wat urbex in het begin. De laatste jaren spits ik me meer toe op die eerste 2 categorieën.
                Ben eigenlijk op zoek naar een fotograaf die.de niet hedendaagse huwelijkfotografie doet, maar er ietd speciaals in steekt. Anders dan anders zeg maar.
                Fotografen die knappe portretten schieten mogen zich ool altijd aanmelden.
                Het is.niet de bedoeling dat er een hele dag gefotografeerd wordt. Enkele uren kan ook voldoende zijn.
                Dus mensen die die zich hierin zien of mensen die iemand kent laat het me weten.

                Nogmaals bedankt.

                Mvg John
                http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

                Comment


                • #9
                  Re: fotograaf gezocht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                  Tja, dat wel, maar tussen kandidaat stellen en een portfolio hebben die de kwaliteit toont is nog een verschil.
                  Ik heb al van veel kennissen 'professionele' trouwfoto's gezien, en dat was niet altijd zo hoogstaand.
                  Ik denk wie het kwaliteitsverschil (wil) zien betaalt wel liever iets meer voor iets goeds.
                  Ik kan me voorstellen met nabewerken enzo bij dat je met je 1000 euro er niet komt.
                  Volledig akkoord. Als je vandaag de dag 1 dag fotografeert (je bent sowieso een dag kwijt, ongeacht hoeveel uren je effectief moet fotograferen), dan heb je minstens nog een volledige dag nodig om te selecteren en na te bewerken.
                  Je hebt 5000€-15.000€ aan materiaal die moet worden afgeschreven (uitgaande van een minimum van 2 bodies en 2 lenzen) en belastingen die betaald moeten worden.
                  Plus je hebt waarschijnlijk jaren gefotografeerd zonder iets eraan te verdienen, gewoon om het te leren. Ik heb zelf vorig jaar de rekening gemaakt en onder de 1250€ heeft om het even welke professionele fotograaf een verlies aan het fotograferen van trouw.

                  Vraag naar de foto's van hun laatste trouw, niet naar hun portfolio. Dan pas zie je hoe ze werkelijk fotograferen en wat je mag verwachten. Iedereen kan een mooi portfolio aanleggen, maar een goede fotograaf wordt gemeten aan de foto's die hij/zij kan afleveren.

                  Meest recente voorbeeldje: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1431936
                  Hiervoor zou ik enkele duizenden euro's neerleggen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotograaf gezocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                    Je hebt 5000€-15.000€ aan materiaal die moet worden afgeschreven.
                    Dat loopt ook aardig op denk ik, als je weet dat je het budget moet delen door 2 om je 'nuttig' materiaal te kennen, je kan je niet permitteren dat je camera het laat afweten en geen 2de als backup hebt. Je kan die natuurlijk als 2de camera met een ander type lens gebruiken tegelijk met die andere, maar het is toch dubbel investeren. Hetzelfde voor lenzen: je moet een 2de lens als backup hebben (ook al is de kans klein dat die het laat afweten). Dan nog een beetje deftige computer en wat software.
                    Dan moet je toch wel wat rekenen om alleen dat al terug te verdienen (je kan het inderdaad inbrengen als kost, maar je moet t nog steeds verdienen om het te betalen).

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotograaf gezocht

                      Oorspronkelijk geplaatst door ConnyK Bekijk bericht
                      Zouden er vandaag nog wel bruidsparen zijn die zo gek zijn om 1250 euro (en meer) te geven voor hun huwelijksfoto's? Die leven dan toch wel op een andere planeet, denk ik.
                      Beetje cru om die bruidsparen gek te noemen. Die hebben het er gewoon voor over om garantie te hebben van kwaliteit. Het is een belangrijke dag. Iemand met ervaring zal al de belangrijke momenten kunnen vastleggen op de juiste manier. Als je iemand vraagt die er 500 euro aan verdient mag je niet te veel verwachten. Die houdt daar misschien 200 euro aan over na belastingen, maar dan weet je ook dat die daar niet van kan leven, laat staan dat ze er genoeg ervaring mee hebben. Pas op, ik breek die fotografen niet af, die zijn wellicht een eigen traject aan het volgen. Als de kwaliteit er is, zullen die later ook meer kunnen vragen, mits het goed aan te pakken. Niets mis dus met een goedkopere fotograaf te nemen, maar gemoedsrust zul je pas mogen verwachten bij de high-end fotografen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door ConnyK Bekijk bericht
                      Met huwelijksfotografen kan je vandaag de straten plavijen. Er moet daar toch een enorme prijserosie zijn, zou ik denken.

                      Als je eens kijkt op de Trouwen facebook groepen, als daar een vraag gesteld wordt naar een fotograaf zijn er onmiddelijk een vijftig-tal die zich kandidaat stellen.
                      Klopt, onder de amateurs en beginners is er een prijserosie. Die moeten tegen elkaar vechten. De fotograaf die geen ervaring heeft zal tegen een te lagen prijs willen werken. De fotograaf die al meer durft vragen zal tegen die goedkopere fotograaf moeten vechten. De prijserosie komt van 2 kanten, enerzijds de fotografen die al blij zijn dat ze een opdracht hebben en anderzijds de bruidsparen die weten dat ze er goedkoop vanaf kunnen komen. Het is een natuurlijke evolutie nu fotografie zo bereikbaar is voor iedereen.

                      Als je uit die groep kunt geraken die in een bepaalde prijsklasse zit te vechten voor werk, kom je bij de klanten uit die meer geld over hebben voor een mooie trouwreportage. Daar is het wel nog interessant voor fotografen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door ConnyK Bekijk bericht
                      Maar 99.9% van de bruidskoppels ziet geen verschil in kwaliteit.
                      Het is genuanceerder dan dit. Als je de foto's van een gevestigde fotograaf naast die van een beginner zou leggen, zullen ze ongetwijfeld wel een verschil zien. Maar als ze de prijs zien zijn er velen die vrede nemen met de goedkopere fotograaf. Die willen gewoon wat kiekjes van hun trouwdag.
                      http://kasper.photography & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotograaf gezocht

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                        Dat loopt ook aardig op denk ik, als je weet dat je het budget moet delen door 2 om je 'nuttig' materiaal te kennen, je kan je niet permitteren dat je camera het laat afweten en geen 2de als backup hebt. Je kan die natuurlijk als 2de camera met een ander type lens gebruiken tegelijk met die andere, maar het is toch dubbel investeren. Hetzelfde voor lenzen: je moet een 2de lens als backup hebben (ook al is de kans klein dat die het laat afweten). Dan nog een beetje deftige computer en wat software.
                        Dan moet je toch wel wat rekenen om alleen dat al terug te verdienen (je kan het inderdaad inbrengen als kost, maar je moet t nog steeds verdienen om het te betalen).
                        De meeste huwelijksfotografen gebruiken ook effectief 2 camera's, met elk een lens op. Lenzen dubbel hebben vind ik overbodig, maar je moet wel iets gelijkaardig hebben. Bv een 70-200 en een 200 2.0/105 2.8/ 85 1.8. Een 24-70 en een 35mm 1.4, 58 1.4.
                        Dan moet je niet echt dubbel investeren en gebruik je toch al je materiaal. Een pc van 1000€ en een monitor moet je inderdaad ook nog meerekenen. Sommige fotografen nemen ook een halve studio aan flitsmateriaal mee.

                        Comment


                        • #13
                          Re: fotograaf gezocht

                          Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                          Volledig akkoord. Als je vandaag de dag 1 dag fotografeert (je bent sowieso een dag kwijt, ongeacht hoeveel uren je effectief moet fotograferen), dan heb je minstens nog een volledige dag nodig om te selecteren en na te bewerken.
                          Je hebt 5000€-15.000€ aan materiaal die moet worden afgeschreven (uitgaande van een minimum van 2 bodies en 2 lenzen) en belastingen die betaald moeten worden.
                          Plus je hebt waarschijnlijk jaren gefotografeerd zonder iets eraan te verdienen, gewoon om het te leren. Ik heb zelf vorig jaar de rekening gemaakt en onder de 1250€ heeft om het even welke professionele fotograaf een verlies aan het fotograferen van trouw.
                          Ik begrijp dat toch niet goed hoor.

                          Als je nu een echte prof bent en je hebt 50 huwelijken per jaar aan 1000 euro dan heb je 50000 euro ontvangen voor 100 dagen werk, dus heb je nog 120 dagen over voor andere opdrachten. Als je 15000 € apparatuur heb dat je afschrijft op 3 jaar dan heb je van die 50000 euro nog 45000 over.
                          En dat zou verlieslatend zijn ?????

                          Comment


                          • #14
                            Re: fotograaf gezocht

                            Oorspronkelijk geplaatst door ConnyK Bekijk bericht
                            Ik begrijp dat toch niet goed hoor.

                            Als je nu een echte prof bent en je hebt 50 huwelijken per jaar aan 1000 euro dan heb je 50000 euro ontvangen voor 100 dagen werk, dus heb je nog 120 dagen over voor andere opdrachten. Als je 15000 € apparatuur heb dat je afschrijft op 3 jaar dan heb je van die 50000 euro nog 45000 over.
                            En dat zou verlieslatend zijn ?????
                            Ik weet niet hoe het zit met de situatie van LoP, maar 50 huwelijken is volgens mij ook niet echt realistisch. De meeste mensen trouwen tussen april en oktober. Het lijkt me dus moeilijk om 50 huwelijken op een jaar te doen. In die 120 overige dagen ben je dan ook nog eens bezig met zaken die niet rechtstreeks geld opleveren (administratie, website onderhouden, met klanten samenzitten, ...).

                            Indien je voor die €1250 prints aflevert moet je die kost ook nog eens aftrekken van het bedrag. Er zijn zo nog kosten die je moet meerekenen, zoals kosten aan je auto, brandstof, visitekaartjes, webdesigner, ...

                            Wat dat materiaal betreft, stel dat je die in het eerste jaar aankocht, sta je al onmiddellijk €15000 in het rood. Wellicht is dat niet de meeste gangbare manier natuurlijk, maar het principe blijft wel: je moet eerst je materiaal terugverdienen voordat je winstgevend kunt zijn.

                            Nu goed, LoP gebruikte de term "verlieslatend". Materiaal niet meegerekend (dat verdien je niet terug na 1 opdracht), vraag ik me ook wel af waarom hij/zij daar verlies aan zou hebben. Tenzij er bedoelt wordt met "verlieslatend" dat hij/zij er niet van kan leven. Dat is iets anders.
                            http://kasper.photography & Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: fotograaf gezocht

                              Oorspronkelijk geplaatst door ConnyK Bekijk bericht
                              Ik begrijp dat toch niet goed hoor.

                              Als je nu een echte prof bent en je hebt 50 huwelijken per jaar aan 1000 euro dan heb je 50000 euro ontvangen voor 100 dagen werk, dus heb je nog 120 dagen over voor andere opdrachten. Als je 15000 € apparatuur heb dat je afschrijft op 3 jaar dan heb je van die 50000 euro nog 45000 over.
                              En dat zou verlieslatend zijn ?????
                              Lees hier eens door: http://www.fredmiranda.com/forum/top...=2016#13243960
                              Ongeveer 25 huwelijken per jaar voor een huwelijksfotograaf. Dat is ook ongeveer wat de huwelijksfotografen die ik ken doen.
                              Dus we hebben een omzet van 25.000 euro.
                              Ons materiaal: een normale uitrusting van dus 15.000 euro. 5000 euro/jaar
                              Dan hebben we ook nog een wagen nodig om naar die trouw te gaan en je materiaal overal mee te nemen. We nemen een bescheiden wagen: 15.000 euro. Opnieuw af te schrijven op 3 jaar. (anders kan je deze ook privé kopen, maar dan moet je veel meer verdienen, wat meer zal kosten)
                              Boekhouder, benzine, boeken van klanten (je moet ergens afspreken om te zien als het klikt tussen jullie nogvoor ze effectief boeken), wegenbelastingen, verzekeringen, intresten... Zeer optimistisch kunnen we dit beperken tot opnieuw 5000€.
                              En dan moet je nog privé geld krijgen om ervan te leven. Je effectieve verloning. Een persoon kan misschien (over)leven van 1.000€/maand. Na belastingen kost ons dit om en bij de 2.000€. x12= 24.000 euro.

                              We staan dus 14.000 euro in het rood, jaarlijks en hebben het zelfs moeilijk om privé rond te komen.

                              Zelfs met 50 huwelijken per jaar aan 1000€ zal je in de praktijk moeite hebben om rond te komen.

                              Vergeet niet, het is telkens weekendwerk. Vaak om 8 uur ter plaatse zijn en 23 uur naar huis (hangt natuurlijk af van welke coverage ze zoeken).
                              Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                              Ik weet niet hoe het zit met de situatie van LoP, maar 50 huwelijken is volgens mij ook niet echt realistisch. De meeste mensen trouwen tussen april en oktober. Het lijkt me dus moeilijk om 50 huwelijken op een jaar te doen. In die 120 overige dagen ben je dan ook nog eens bezig met zaken die niet rechtstreeks geld opleveren (administratie, website onderhouden, met klanten samenzitten, ...).

                              Indien je voor die €1250 prints aflevert moet je die kost ook nog eens aftrekken van het bedrag. Er zijn zo nog kosten die je moet meerekenen, zoals kosten aan je auto, brandstof, visitekaartjes, webdesigner, ...

                              Wat dat materiaal betreft, stel dat je die in het eerste jaar aankocht, sta je al onmiddellijk €15000 in het rood. Wellicht is dat niet de meeste gangbare manier natuurlijk, maar het principe blijft wel: je moet eerst je materiaal terugverdienen voordat je winstgevend kunt zijn.

                              Nu goed, LoP gebruikte de term "verlieslatend". Materiaal niet meegerekend (dat verdien je niet terug na 1 opdracht), vraag ik me ook wel af waarom hij/zij daar verlies aan zou hebben. Tenzij er bedoelt wordt met "verlieslatend" dat hij/zij er niet van kan leven. Dat is iets anders.
                              Ik ben zelf geen huwelijksfotograaf. Af en toe ga ik eens mee met een huwelijksfotograaf (gratis, maar ik drop gewoon mijn geheugenkaartje bij hem af en dat is het) en ik heb 1 keer iemand moeten vervangen.

                              Dat bedrijf is inderdaad verlieslatend, je moet altijd je eigen (minimum)loon meerekenen als je een businessplan opsteld. Ik weet zelf wel waarom ik geen huwelijken doe hoor , een droomjob die ook enkel in je dromen zorgt dat je ervan kan leven.
                              Last edited by LoP; 14 juni 2016, 17:58.

                              Comment

                              Working...
                              X