Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instap dslr?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instap dslr?

    Hej iedereen

    Graag had ik jullie professionele advies gevraagd of het nuttig zou zijn voor mij om de overstap te maken van men bridge Panasonic fz38 naar een instap dslr.

    Neem met men lumix nu ongeveer 7 jaar foto's, maar vind de laatste tijd dat die toch wat tekort schiet (of ben ik het ? )

    Ik gebruik men toestel, en zal een eventueel nieuw, voor ongeveer 99% om kids en hond te fotograferen, dat andere procentje zal dan eens een leeuw zijn in de dierentuin. Toen de kindjes nog baby waren en stil lagen, viel dit nogal mee. Maar nu ze iets ouder zijn, zou ik toch wel iets betere/mooiere foto's willen trekken. Vooral foto's van als ze in beweging zijn, zowel binnen als buiten zou heel leuk zijn.

    Vooral binnenshuis op een duistere dag vallen met de fz38 de foto's tegen. En ook als ze in een niet goed verlichte sportzaal genomen worden, is het helemaal niet meer deftig te noemen.

    Probleem is wel dat ik zo goed als niets ken over fotografie. Trek dan ook de foto's op men bridge altijd in een hulpstand : portret, diafragma priority of full auto. De sportstand indoor die ek geprobeerd heb in sportzaal lijkt nergens op.

    Ben nu wel al week aan het lezen op allerlei sites over de beginselen van fotografie. Interessant, maar denk dat ik me hier nooit te ver zal in verdiepen, en nooit volledig manueel zal werken.


    Dus heeft het enig nut om de overstap te maken? samengevat wil ik betere foto's binnenshuis, en sneller kunnen focussen en afdrukken. En niet zoals nu steeds 5 seconden tussen iedere foto moeten wachten.

    Ik wil hier +/- 1000 euro aan uitgeven.
    Heb zo al eens rondgekeken en dit zou misschien wel in men budget passen. qua prijs ongeveer gelijk

    - canon eos 750d
    - nikon d5500

    Tips qua objectieven zijn dan natuurlijk altijd welkom.


    alvast heel erg bedankt

  • #2
    Re: instap dslr?

    Als je ook tweedehands wil kopen zou ik zeker een Nikon D7000 overwegen voor tussen de 300 en 350€ (afhankelijk van de staat). En qua lens past deze dan perfect binnen je budget: https://www.artencraft.be/nl/sigma-1...rt-nikon-72732 (sigma 18-35mm)
    Deze combo is qua prijs/kwaliteit onverslaanbaar, ikzelf heb onlangs nog een extra D7000 bijgekocht voor mijn assistent en het is nog steeds een topcamera. (mijn hoofdcamera kost meer dan 10x zoveel)
    Met deze heb je alle professionele features en qua beeldkwaliteit ligt deze toch nog steeds zeer dicht bij de nieuwste camera's. Als je later zou upgraden naar een D500 bijvoorbeeld, dan heb je wel reeds een zeer goede lens.
    De meeste beginners maken de fout om een dure body te kopen, maar dan een 18-55mm lens erbij te kopen, om dan geld te verliezen wanneer ze deze verkopen en toch een betere lens kopen.
    Later zou ik dan een 85mm f/1.8 toevoegen (wanneer je wat meer gevorderd bent).

    Comment


    • #3
      Re: instap dslr?

      Denk eraan dat het ook met de beste camera heel moeilijk is om binnenshuis een goede foto te maken, er is nu eenmaal weinig licht.
      De lens is hier even belangrijk als de body. Dus met een F2.8 lens en een 760D of D5500 zal je al ver geraken.
      Met een prime lens kan je al naar F1.8 of F1.4 gaan, een 50/1.4 of 85/1.8 bijvoorbeeld.

      Een full frame zoals de 6D of D610 is natuurlijk weer beter bij weinig licht.

      Canon 760D + Sigma 17-50/2.8
      en eventueel een Canon 85/1.8.

      Een bridge zoals de RX10II is ook geen slecht idee. Je hebt meer mm's met de 24-200/2.8 lens en je hoeft niet te wisselen van lens.
      De 1" sensor is kleiner waardoor die dan weer minder is bij weinig licht maar nog altijd beter dan een gewone compact (4x grotere sensor).
      Je hebt ook betere video mogelijkheden ivm een dslr, nl. 4K en super slow motion.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: instap dslr?

        Je gaat je nooit verdiepen in fotografie, laat je dan geen top-camera's aanpraten, die maken geen betere foto's op de autostand...
        Met jouw onderwerpen zal een nikon d5*** reeks ideaal zijn met bvb een 18-105 kitlens erop
        Of idd de canon variant 750d met 18-135
        Tip, als je aan je budget wilt denken, koop de voorlaatste versie bvb d5300, kost pak minder en voor op de autostand bijna geen verschil...



        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: instap dslr?

          Als je alleen de auto mode gaat gebruiken, dan is een "mirrorless" systeem camera een betere
          keuze dan een DSLR.
          bv. De Sony A6000 of A6300, zijn uitstekende camera's met een goede auto mode.
          APS-C sensor, zoals je ook vind in veel DSLR's, zoals de Nikon D5500.
          Rudi

          Comment


          • #6
            Re: instap dslr?

            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            Je gaat je nooit verdiepen in fotografie, laat je dan geen top-camera's aanpraten, die maken geen betere foto's op de autostand...
            Met jouw onderwerpen zal een nikon d5*** reeks ideaal zijn met bvb een 18-105 kitlens erop
            Of idd de canon variant 750d met 18-135
            Tip, als je aan je budget wilt denken, koop de voorlaatste versie bvb d5300, kost pak minder en voor op de autostand bijna geen verschil...



            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            En met een D5300 en 18-105 of een 750D met 18-135 gaat hij dan binnenskamers en in niet goed verlichte sportzalen WEL deftige resultaten kunnen halen ???? en dan nog op automatische stand ????

            Dat is pas een goed advies.

            Zeg hem toch gewoon dat dat niet lukt.

            Comment


            • #7
              Re: instap dslr?

              Mijn persoonlijke mening, als je je niet gaat verdiepen in de fotografie en instellingen denk ik niet dat een DSLR iets voor jou is.

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: instap dslr?

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                En met een D5300 en 18-105 of een 750D met 18-135 gaat hij dan binnenskamers en in niet goed verlichte sportzalen WEL deftige resultaten kunnen halen ???? en dan nog op automatische stand ????

                Dat is pas een goed advies.

                Zeg hem toch gewoon dat dat niet lukt.
                Het klinkt hard maar je hebt wel een punt.
                wil je dat doen dan zal je sowieso zeer hoog in iso moeten gaan en dan gaat de kwaliteit van de foto er goed op achteruit.

                Comment


                • #9
                  Re: instap dslr?

                  Een instap dslr met 18-55 kitlens, lichtsterke prime en bv tamron 70-300 lijkt voldoende.
                  18-55 standaard wandellens, 70-300 voor die leeuw en het prime'ke voor binnen.
                  Dit heb je makkelijk voor minder dan 1000 euro, vooral als je niet het recentste model neemt zoals eerder gezegd.

                  Mag ik je toch aanraden enigszins iets op te steken over fotografie...
                  Je wil lekker eten presenteren maar niet leren koken ;-)
                  Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                  Canon G7X Mark II

                  Comment


                  • #10
                    Re: instap dslr?

                    Hej alvast bedankt voor de vele reacties. ZO heeft iedereen hier wel precies zen eigen mening. Had ik wel verwacht :-)

                    Het is nu niet dat ik er echt helemaal niets voor over heb om te leren fotograferen. Maar wil de theorie tot een minimum beperken. Is niet de bedoeling om ooit naar school te gaan. Heb indertijd wel eens zitten experimenteren met shuttertijd en diafragma, afzonderlijk dan, om te zien wat dat doet. Maar moeilijkheid voor mij is om deze allen samen in te stellen voor een bepaalde situatie. En dit zal ik zowiezo moeten leren door oefening en basistheorie.
                    Want wil op de een of andere manier toch foto's van men spruiten als ze aan het dansen, sporten, spelen,... zijn. Als ze stilzitten of poseren (in voldoende lichtsituatie) vind ik dat ik dat met men bridge voldoende kan vastleggen. Heb er wel wat geld en tijd voor over om eens een mooie foto te hebben van als ze bewegen.

                    Heb ondertussen een buur gevonden die steeds op full manueel trekt. En ga die deze week eens bezoeken. Zal vermoedelijk met nog ander advies voor de proppen komen :-) .

                    groetjes
                    Filip

                    Comment


                    • #11
                      Re: instap dslr?

                      Zou het Nikon 1 systeem niet iets zijn voor u ?

                      Echt goed en vlug scherpstellingssysteem.
                      Niet te groot, niet te duur
                      kleinere sensor, maar daardoor ook over groter bereik ( in diepte) scherp
                      met 30-110 zoom en 18 mm 1.8 van de ene kant groot bereik voor die actieve kinderen en hond, en met die 18mm ( equivalent van standaard objectief) lichtsterk voor binnen en met enige moeite nog mooie isolatie van de achtergrond mogelijk. Goedkope lensjes van goede kwaliteit ( zie site van Photozone)

                      Nikon 1 is - op één enkeling na - weinig populair (geweest) op dit forum ; maar het goede scherpstellingssysteem zal m.i. echt wel in goede zin een verschil maken met de huidige bridge voor de Topic-starter.

                      succes, Geert.

                      Comment


                      • #12
                        Re: instap dslr?

                        Oorspronkelijk geplaatst door foens Bekijk bericht
                        Heb ondertussen een buur gevonden die steeds op full manueel trekt. En ga die deze week eens bezoeken.
                        Ik zou zeggen, laat je door die buur niet helemaal gek maken... Rondspringende kids en hond, evt. zelfs in een sportzaal: dat gaat niet samen met "full manueel" .
                        Over de andere merken kan ik weinig zeggen, maar wat ik zeker weet, is dat je met een tweedehands A6000 en een lens of twee al een heel eind komt, en die zijn tegenwoordig gemakkelijk te vinden tegen een beperkte prijs aangezien er ondertussen naast de A6000 ook een A6300 is.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: instap dslr?

                          Hallo,

                          Je krijgt hier ongetwijfeld veel goede adviezen.
                          Persoonlijk zou mij advies zijn: Nikon D5.... + Nikon 18-140mm (als kit). Je zit dan in dezelfde prijsklasse als bv. de Sony A6000 en vergelijkbare lens.

                          Ik gebruik zelf een aantal Nikons (D5200, D7200 en D500) en ook de Sony A6000.
                          Van die laatste geen kwaad woord - fijne camera met goede beeldkwaliteit. Heel vaak een trouwe reispartner en metgezel op de fiets en moto.
                          Maar, als het "er op aankomt" grijp ik toch liever naar bv. mijn Nikon D5200. Die heeft net "dat" ietsje meer (dat ik niet echt onder woorden kan brengen).
                          Dat gaat dan bv. over toch net iets makkelijker scherpstellen, een wat betere zoeker, een net wat betere algehele snelheid ...

                          Maar, dat is mijn persoonlijke mening ...
                          En zoals eerder aangehaald, dat "full manueel", laat dat over aan mensen die de ervaring en de tijd hebben ...
                          Een "gek doende" hond wacht niet tot je alles hebt ingesteld

                          Jaja
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment

                          Working...
                          X