Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

    Eergisteren kocht ik een paar setjes AA Tronic ready to use 2400mAh accu's bij de Lidl.
    Omdat de 2300mAh versie hier nog steeds prima presteert dacht ik een goede koop te doen met de nieuwste versie die volgens de verpakking nog 100mAh meer zou moeten leveren.
    Maar helaas, de nieuwe accu's presteren véél slechter dan eender welke andere low selfdischarge AA accu die ik ooit al heb getest...

    Bij de eerste ontlading met een stroom van 500mAh zat de "ready to use" capaciteit op 999mAh, 1034mAh, 991mAh en 991mAh voor het eerste setje.
    Tijdens het ontladen werden die accu's ook een stuk warmer dan wat normaal is voor die stroomsterkte, wat wijst op een te hoge inwendige weerstand (de ontlaadspanning was ook lager dan normaal op het display van de Maha lader, die zat in het begin al maar net boven de 1,0V, normaal blijft die eerst rond de 1,2V hangen om dan op het einde vrij snel te zakken).

    Na 2 refresh/analyze beurten was de capaciteit maar 1149mAh, 1214mAh, 1184mAh en 1140mAh , dat komt eerder in de buurt van een heel goed setje AAA accu's.
    En het is amper de helft van de opgegeven capaciteit (met een afwijking van 10% had ik geen probleem gehad voor de prijs van 3,99 euro per setje, maar dit is er zwaar over).

    Wat ook meteen opviel was dat de "2400mAh" accu's een stuk lichter zijn dan de oude 2300mAh versie.



    Het lijkt er op dat de fabrikant niet in de accu gestoken heeft wat er eigenlijk in zou moeten zitten.
    Er is dus ergens "gesjoemeld" om meer winst te kunnen maken (volgens de verpakking komen de accu's uit Duitsland, maar hoogstwaarschijnlijk zijn ze in China gemaakt en in Duitsland verpakt).
    Ik heb dit in ieder geval ook doorgestuurd naar de klantendienst van Lidl, en ben benieuwd naar hun antwoord.
    Voorlopig breng ik ze nog niet terug naar de winkel, als het echt moet, dan zal ik wel iemand vinden die lid is bij Testaankoop om ze via die weg daar te bezorgen (ik heb nog een setje in een gesloten verpakking).
    Op deze manier worden de klanten in de zak gezet, en ik denk dat niemand dat graag heeft, daarom wil ik eerst weten wat Lidl er zelf over te vertellen heeft...

    Ik heb ook een setje AAA accu's gekocht, maar daar heb ik alleen nog maar de ontlaadtest gedaan voor de ready to use capaciteit als ze uit de verpakking komen (615mAh, 656mAh, 667mAh en 617mAh bij een ontlaadstroom van 300mA, dat is eigenlijk nog niet zo slecht, het lijkt er dus op dat alleen de "2400 mAhAA accu's slecht zijn).

    Besluit, en het is de eerste keer dat ik dit moet zeggen over low selfdischarge accu's:

    Koop deze 2400mAh accu's niet, het is rommel!



    Ik heb nu ook de testresultaten van het tweede setje AA accu's: 1216mAh, 1178mAh, 1209mAh en 1180mAh.
    Het is dus overduidelijk dat er iets mis is met deze accu's.

    Het setje AAA "900mAh" Ready To Use accu's presteert redelijk (rekening houdend met de prijs van 3,99 euro): 793mAh, 823mAh, 830mAh en 774mAh.

    Update 25/03/17:

    Nu hebben ze terug de 2300mAh versie, en die kost maar 2,99 euro per pakje van 4 stuks (AA of AAA).
    De capaciteit van die 2300mAh versie zit volgens mijn Maha lader heel dicht bij de opgegeven waarde.
    Ook de 4 stuks AAA die ik gekocht heb zitten netjes rond de opgegeven 1000mAh (988mAh, 998mAh, 1006mAh en 995mAh).
    De eerste test was weer de ontlaadtest om te controleren of het werkelijk "Ready To Use" accu's zijn, en ook die test was aanvaardbaar, het zijn dus low selfdischarge accu's.

    Of ze even lang meegaan als Eneloop accu's, dat is wel een andere zaak, maar voor 2,99 euro per setje van vier stuks kan je eigenlijk niet veel verkeerd doen.
    De Eneloop accu's met hogere capaciteit gaan overigens ook een heel stuk minder lang mee dan de originele "witte" met een capaciteit die rond de 1900-2000mAh zit.
    Volgens sommigen zouden die high capacity Eneloops het zelfs geen 200 laadbeurten uithouden, maar dat zal ook wel afhankelijk zijn van de manier waarop die accu's "behandeld" zijn.
    Te diep ontladen is niet goed voor nimh (onder de 0,9V is af te raden), en als ze dan ook nog per ongeluk omgepoold zijn, wat wel eens voorkomt bij meerdere accu's in serie, dan gaat er meteen al een flink stuk van de bruikbare capaciteit verloren.
    Maar ook te snel laden zorgt voor een kortere levensduur, de te hoge temperatuur zorgt dan voor problemen.
    Last edited by Black B@ndit; 26 maart 2017, 08:13. Reden: titel aangepast + update 2300mAh accu's
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

    Ik hou het bij Eneloop batterijtjes Bart, tot nu toe zelfs bij deze die reeds zes jaar in gebruik zijn nog nooit geen enkele
    defecte gehad, zelfs nog geen 10% capacteitsvermindering gemerkt.

    Comment


    • #3
      Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

      Bedankt voor deze test Bart

      Comment


      • #4
        Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

        Bedankt om deze ervaring te delen met ons Bart
        Bij Lidl zullen ze gelukkig zijn denk ik

        Comment


        • #5
          Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

          Heel goed werk, benieuwd naar de afloop.

          Comment


          • #6
            Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

            Het is niet omdat jou setje niet presteert dat ze allemaal slecht zijn.

            ik zou zeggen, breng ze terug en vraag een nieuw setje.
            presteert deze hetzelfde, is er meer reden om te klagen.

            het kan ook altijd dat er een slechte batch tussen zit,
            het zou niet mogen, maar fouten gebeuren nu eenmaal (bewust of onbewust ;-) )

            Je moet ze de kans geven om het goed te maken, en het simpelste is terug naar de winkel gaan en een nieuw setje vragen.

            Je lijkt we een goede lader te hebben, is het de maha powerex c9000 lader?

            Comment


            • #7
              Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

              Ik heb enkele jaren geleden ook Eneloops gekocht met een Maha C9000. Het waren de eneloop 1900Mah batterijen, ik heb mijn meest gebruikte sets even getest en diegene met de laagste waarde was 1830Mah! Uitstekend dus voor zoveel jaren gebruik. Ik zou nooit iets anders aanschaffen, Eneloops zijn sowieso zeer goede prijs/kwaliteit.

              Comment


              • #8
                Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                Het is niet omdat jou setje niet presteert dat ze allemaal slecht zijn.

                ik zou zeggen, breng ze terug en vraag een nieuw setje.
                presteert deze hetzelfde, is er meer reden om te klagen.

                het kan ook altijd dat er een slechte batch tussen zit,
                het zou niet mogen, maar fouten gebeuren nu eenmaal (bewust of onbewust ;-) )

                Je moet ze de kans geven om het goed te maken, en het simpelste is terug naar de winkel gaan en een nieuw setje vragen.

                Je lijkt we een goede lader te hebben, is het de maha powerex c9000 lader?
                Als één accu van de 4 slecht is, dan kan je inderdaad denken dat het om een foutje gaat, als ze alle vier even slecht presteren, dan ben ik er zeker van dat de fabrikant bewust een "goedkopere" uitvoering heeft gemaakt.
                Dat zie ik ook aan het gewicht, dat is net hetzelfde bij twee setjes, daarom heb ik nog niet alle setjes in de Maha lader gestoken.
                Op dit ogenblik zitten de AAA accu's nog in de lader om ze te testen, dat ziet er wel normaal uit.
                Zodra die getest zijn zal ik nog een tweede setje van de AA's testen, maar ik denk niet dat die plots wel presteren zoals het hoort omdat die even licht zijn als die van het geteste pakje (het derde pakje laat ik dicht).
                Een fabrikant maakt niet één accu, ze maken een groot aantal cellen dat automatisch wordt afgewerkt, als er dan volledig pakje van vier ondermaats presteert, dan geldt dat normaalgezien voor de hele batch.

                Tot nu toe geldt de Maha nog altijd als "referentie", niet alleen hier op BD, maar ook op andere forums die een meer internationaal publiek trekken.
                Er zijn ondertussen wel andere laders die gelijkaardig presteren, en waarmee je ook de accu's kan testen.
                Het is uiteraard geen laboratorium meetapparaat, maar als ik tests van andere accu's vergelijk met deze test, dan zie ik duidelijk dat er aan de laatste versie van de Tronic accu's iets scheelt.
                Of de meting van de Maha lader er dan bijvoorbeeld 5% naast zit, dat maakt daarbij niet veel uit, het verschil in capaciteit van deze accu's is zo groot dat het zeker en vast met laboratorium meetapparatuur een vergelijkbaar resultaat zal opleveren.

                De AAA accu's zaten na een eerste refresh/analyze op 785mAh, 814mAh, 817mAh en 769mAh.
                Dat is redelijk, maar zeker niet uitzonderlijk (sommige Top Craft AAA accu's zijn beter).
                Maar er zijn wel slechtere accu's te koop die een stuk meer kosten dan 3,99 euro per setje van vier.
                Als je het zo bekijkt (prijs/capaciteit), dan bieden de AAA accu's wel waar voor je geld.

                Bij Ikea hebben ze ook nieuwe 2450mAh AA accu's, die volgens verschillende testers overeen komen met de High Capacity Eneloop Pro accu's, en dat tegen een veel lagere prijs.
                De reden waarom ik die nog niet getest heb is omdat ik een heel eindje moet rijden als ik zo'n setje in huis wil halen (dan worden ze te duur door de kilometers die ik moet afleggen).
                In Nederland kan je die online bestellen, maar ze leveren niet in België, op de Belgische Ikea website kan je ze in het winkelmandje steken, maar daar houdt het op omdat de Belgische Ikea webwinkel nog niet operationeel is...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Als één accu van de 4 slecht is, dan kan je inderdaad denken dat het om een foutje gaat, als ze alle vier even slecht presteren, dan ben ik er zeker van dat de fabrikant bewust een "goedkopere" uitvoering heeft gemaakt.
                  Dat zie ik ook aan het gewicht, dat is net hetzelfde bij twee setjes, daarom heb ik nog niet alle setjes in de Maha lader gestoken.
                  Op dit ogenblik zitten de AAA accu's nog in de lader om ze te testen, dat ziet er wel normaal uit.
                  Zodra die getest zijn zal ik nog een tweede setje van de AA's testen, maar ik denk niet dat die plots wel presteren zoals het hoort omdat die even licht zijn als die van het geteste pakje (het derde pakje laat ik dicht).
                  Een fabrikant maakt niet één accu, ze maken een groot aantal cellen dat automatisch wordt afgewerkt, als er dan volledig pakje van vier ondermaats presteert, dan geldt dat normaalgezien voor de hele batch.
                  ok, ik volg je redenering, zo had ik het nog niet bekeken.

                  Tot nu toe geldt de Maha nog altijd als "referentie", niet alleen hier op BD, maar ook op andere forums die een meer internationaal publiek trekken.
                  Ik had er al op gegoogeld, is al een ouder beestje, maar ik denk dat je gelijk hebt en hij nog steeds tot de top behoort.
                  We gaan eens kijken waar deze nog te koop zijn. ;-)

                  bedankt voor de info.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                    Mijn batterijen (Eneloop) en lader koop ik steeds hier: http://www.nkon.nl/charger/nimh/maha...arger-xyz.html

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                      Beste Black,

                      Je hebt helemaal gelijk, ik heb het zelfde resultaat. Ik dacht ook mijn eerdere setje aan te vullen met deze Tronic accu's. Helaas zelfde resultaat 1165Mah en minder voor de cellen na ze zo goed als mogelijk leeg te hebben getrokken.
                      Opvallend is dat het voltage ook is gedaald naar 0.9V en binnen 1 minuut bij het laden op 500Mah weer op 1,2V zit. Gaat in de regel langzamer. De cellen zijn qua gewicht zoals je keurig aangeeft al minder dan de vergelijkbare of oudere series.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                        Ik heb van Lidl nog geen bericht terug gekregen, de klantendienst is blijkbaar ook al niet zo snel.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Ik heb van Lidl nog geen bericht terug gekregen, de klantendienst is blijkbaar ook al niet zo snel.
                          Die mannen zullen heus eerst wel hun leverancier raadplegen Bart.
                          De aankopers bij Lidl zullen ook technisch niet zo onderlegd zijn dat ze meteen het probleem zullen begrijpen vrees ik.
                          En tegenwoordig zitten we nu ook wel in een tijdperk dat veel mensen het nodige in huis hebben om een en ander te testen en te meten,
                          misschien zijn dat maar 5% van hun klanten, maar ze zijn er en als je tegenwoordig niet kan nakomen wat er op je product staat vermeld kan je in de
                          miserie komen te zitten, al is het maar met batterijtjes, terugbrengen die dingen, maar of ze je met tekst en uitleg zullen beantwoorden, dat is een andere vraag.
                          Maar het vermelden van Testaankoop en sociale media kan hun inderdaad wakker schudden, dat hebben ze niet graag, hoewel ze eigenlijk zelf niet de producent zijn
                          van wat ze verkopen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                            Ik denk ook niet dat de aankopers van Lidl zelf de schuldigen zijn, het probleem is wel dat er waarschijnlijk geen enkele controle is uitgevoerd op de ingekochte producten.
                            Maar als niemand daar op reclameert, dan wordt dat in de toekomst alleen maar erger, en worden de klanten nog meer in de zak gezet.


                            Als er nog anderen zijn die deze accu's hebben gekocht, en als die dan ook nog een lader hebben waarmee ze die kunnen controleren, dan is het best dat die zelf ook Lidl daarover contacteren.
                            Het gaat mij niet om geld, ik wil alleen dat ze eerlijk blijven ten opzichte van hun klanten.
                            Als ze nu dezelfde accu's hadden verkocht als de vorige keer (2300mAh ready to use), dan had ik die ook gekocht, want die zijn heel goed.
                            Nu verkopen ze accu's die volgens de verpakking een nog hogere capaciteit zouden moeten hebben, maar in werkelijkheid krijg je slechts de helft van de capaciteit.
                            De kans dat ik daar ooit nog accu's koop is daardoor wel heel erg klein geworden, ik heb niet graag dat ze met mijn voeten spelen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                              Je hebt gelijk Bart.
                              Ik neem aan dat ze dit intern wel zullen nagaan.
                              De vraag is hoe ze dit verder gaan aanpakken.

                              Als ze een schandaal willen voorkomen dan halen ze die rommel per direct uit de rekken + ze melden het aan hun klanten dat ze die mogen terug brengen.
                              Zoniet gaat hun reputatie door het slijk.

                              Comment

                              Working...
                              X