Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom licentie of Creative Cloud lidmaatschap?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom licentie of Creative Cloud lidmaatschap?

    Hallo samen!

    Ik overweeg een creative cloud lidmaatschap. Echter vraag ik me af of het wel echt de moeite loont.
    Op dit moment heb ik nog een 'oude' lightroom op mijn pc draaien.

    Ofwel koop ik gewoon de nieuwste versie van lightroom (6.5 dacht ik), ofwel neem ik een abo op adobe CC voor fotografen.
    Voor deze laatste loopt er momenteel een actie, 10€ per maand voor het eerste jaar, maw de kostprijs van een lightroom licentie,
    die ik door de jaren kan blijven gebruiken, terwijl het bij cc jaarlijks te vernieuwen is.

    Je zou kunnen zeggen: bij cc krijg je er photoshop bij, cloud oplslag, en talloze apps.
    Ik heb echter reeds een photoshop elements + premiere elements licentie en gebruik het eigenlijk bitterweinig.
    Voor mijn gebruik is een photoshop CC echt overkill, ik zet af en toe eens een tekstje op een foto, of maak er een kadertje rond.
    Qua apps heb ik geen interesse. Ik doe alles op pc en dat volstaat.

    Zijn er voor of nadelen van een cc lidmaatschap die ik momenteel niet zie of die mij over de overtuigen van het ene of het andere?
    Bedenkingen? Bedankt!
    Mvg,
    Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
    Canon G7X Mark II

  • #2
    Re: Lightroom licentie of Creative Cloud lidmaatschap?

    Een voordeel van CC is dat je nieuwe eigenschappen/mogelijkheden krijgt, dat is bij de gekochte versie niet zo.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom licentie of Creative Cloud lidmaatschap?

      Ik vind het sowieso al een duur product en ik heb zo een beetje een hekel aan koetjesmelkerij waarbij ik de koe ben.
      Er zijn voor en tegenstanders van het abonnementsmodel.
      Zelf ben ik er tegen maar dat had je wel al door.

      De reden is dat de vernieuwingen en ontwikkelingen een zeer mager beestje geworden zijn sinds de laatste versies.
      De nieuwe dingen die er in zitten zijn dingen die je toch niet gaat gebruiken.

      Ik gebruik nog steeds de CS6 versie en kom niets te kort.

      De reden dat ze er een abonnement van gemaakt hebben is omdat ze zelf goed weten dat de markt van verkoop aan het stagneren is.
      Niemand koopt een product van honderden euros als er maar een paar kleinigheden nieuw zijn.
      En ze weten zelf heel goed dat ze aan het einde van de ontwikkeling zitten nu.
      Dus als ze centje willen verdienen dan hebben ze veel vaste inkomsten uit een verhuurmodel.
      Last edited by buurmanBert; 3 juni 2016, 23:38.

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom licentie of Creative Cloud lidmaatschap?

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Ik vind het sowieso al een duur product en ik heb zo een beetje een hekel aan koetjesmelkerij waarbij ik de koe ben.
        Er zijn voor en tegenstanders van het abonnementsmodel.
        Zelf ben ik er tegen maar dat had je wel al door.

        De reden is dat de vernieuwingen en ontwikkelingen een zeer mager beestje geworden zijn sinds de laatste versies.
        De nieuwe dingen die er in zitten zijn dingen die je toch niet gaat gebruiken.

        Ik gebruik nog steeds de CS6 versie en kom niets te kort.

        De reden dat ze er een abonnement van gemaakt hebben is omdat ze zelf goed weten dat de markt van verkoop aan het stagneren is.
        Niemand koopt een product van honderden euros als er maar een paar kleinigheden nieuw zijn.
        En ze weten zelf heel goed dat ze aan het einde van de ontwikkeling zitten nu.
        Dus als ze centje willen verdienen dan hebben ze veel vaste inkomsten uit een verhuurmodel.
        Te weinig

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Ik vind het sowieso al een duur product en ik heb zo een beetje een hekel aan koetjesmelkerij waarbij ik de koe ben.
        Er zijn voor en tegenstanders van het abonnementsmodel.
        Zelf ben ik er tegen maar dat had je wel al door.

        De reden is dat de vernieuwingen en ontwikkelingen een zeer mager beestje geworden zijn sinds de laatste versies.
        De nieuwe dingen die er in zitten zijn dingen die je toch niet gaat gebruiken.

        Ik gebruik nog steeds de CS6 versie en kom niets te kort.

        De reden dat ze er een abonnement van gemaakt hebben is omdat ze zelf goed weten dat de markt van verkoop aan het stagneren is.
        Niemand koopt een product van honderden euros als er maar een paar kleinigheden nieuw zijn.
        En ze weten zelf heel goed dat ze aan het einde van de ontwikkeling zitten nu.
        Dus als ze centje willen verdienen dan hebben ze veel vaste inkomsten uit een verhuurmodel.
        Te weinig vernieuwing?
        Das het teken dat je het programma niet echt ten volle weet te benutten, de vele extra functies gebruik ik zelfs behoorlijk veel, zeker bij de ontwikkelmodule!

        Maar ik geef je volmondig gelijk dat het voor de een wél en voor de ander niet nuttig is, dat abbonement...

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom licentie of Creative Cloud lidmaatschap?

          Voor iemand die nu nog aan het begin staat van zijn fotografie/fotobewerkings"carrière", dus nog jong is en wellicht niet zo veel geld te besteden heeft: OK.
          Maar iemand die zoals ik al sinds CS3 (wat zeg ik: ik had daarvoor Photoshop 6 al) zwaar in Adobe geïnvesteerd heeft, en telkens de upgrades betaald heeft, heeft het niet veel nut.
          Nadelen van CC: probeer er eens onderuit te geraken; en ten tweede: wat ga je overhouden (buiten je foto's, bedoel ik)?
          Ik heb op mijn Mac nog steeds CS4, CS5 en CS6 staan, naast LR4, LR5 en LR6... en dat draait allemaal nog onder het recentste OSX.
          Mocht ik ooit nog een nieuwe camera kopen, loop ik waarschijnlijk tegen het probleem van de RAW-plugin aan, die voor CC nog steeds onderhouden wordt, maar voor mijn CS6 (v.13.0.6) 'end-of-the-line' is (9.1.1.461), maar dan moet ik daarvoor een andere oplossing zoeken: de RAW-convertor van Canon, of bv van DxO OP.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom licentie of Creative Cloud lidmaatschap?

            Zoals altijd moet je je eerst afvragen : wat zal ik met de software doen ?

            Lightroom 6 is ondertussen zo goed geworden dat je 97% van alle fotoproblemen erin kunt oplossen. Tenzij je voor "creative edit" en dergelijke toestanden gaat, of je lightroom enkel kent van oude versies.

            Er zullen zeker wel zaken zijn die je enkel in PS kunt en niet in LR, maar de vraag is : heb jij dat voor jouw fotografie nodig ? Dat weet uiteraard enkel jij.
            Ik zal het volgend jaar ook weten, want heb me in een PS cursus ingeschreven. Voorlopig heb ik echter nog het adagio : "als de RAW niet goed te krijgen is in LR, dan is de RAW niet goed, op naar de volgende foto".
            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

            Comment

            Working...
            X