Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief

    Hallo iedereen,
    Na het lezen van het zeer uitgebreide statiefdebat ( was echt een hele boterham) weet ik het helemaal niet meer. Ik ben zoals zovelen op zoek naar een goede en lichte statief. Probleem is dat ik 1m88 groot ben en een slechte rug heb, dus max stand moet minstens mijn lengte zijn. Mijn huidig ( eerste statiefje) is door zijn poten gezakt en nu ik juist mijne nieuwe D7200 gekocht heb zou niet graag hebben dat daar iets mee overkomt. Ik doe natuurfotografie en ook portret en ik geef liever een euro meer uit aan kwaliteit dan er achteraf spijt te moeten van hebben dat ik de goedkopere heb gepakt en niet tevreden ben.
    Wie kan mij wat goede raad geven, alvast bedankt op voorhand.

  • #2
    Re: Statief

    in u geval zou ik dan voor carbon gaan, spaart de rug. De goedkopere versie's hiervan kan je vinden bij merken als benro, siriu, coman, deze zijn redelijk betaalbaar. Wil je eentje met wat meer flair kijk dan eens bij 3leggedthing.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Statief

      Ik heb de Siriu N2204X Carbon met K30X kop. Ben er zeer tevreden over, is zeer stabiel. Is wel nie echt goedkoop maar als ik bij ons in de fotografie les zie zijn er al enkele die hun goedkoop statief al snel gewisseld hebben voor een duurder wat toch altijd stabieler en veel lichter is.
      Ben zelf 1m92 en statief is perfect van hoogte.
      Veel succes met je aankoop.
      My flickr
      https://www.guyp-photo.com

      Comment


      • #4
        Re: Statief

        Ik kan me iets voorstellen bij rugproblemen en voorovergebogen staan. Ik ben trouwens 1m93. Bovendien heb ik af en toe last van een knie als ik gehurkt ga zitten om te fotograferen.

        Toch vind ik dat je goed moet afwegen of je werkelijk een statief op volle hoogte wil gaan gebruiken. Mijn vorige statief kon een 1D + 50-500 goed stil houden op ooghoogte, maar het statief woog bijna 7kg. Een carbon-uitvoering in dezelfde hoogte zou het gewicht wel wat kunnen beperken, maar het gaat behoorlijk wat geld kosten. Werkhoogte moet je ook bekijken in functie van het gewicht en de brandpuntsafstand waarmee je op die hoogte gaat werken. Een lange tele is met een vol uitgeschoven statief haast niet stil te houden, en zeker niet als er een beetje wind is.
        Als je het nodig hebt, okee dan moet je dat als criterium meenemen en stem je best je budget daarop af.


        Maar... ik denk niet dat ik mijn huidige statief (manfrotto 055) al 1 keer volledig heb uitgeschoven. In plaats van de camera omhoog te brengen, gebruik ik nu vaker iets om op te zitten (bankje, muurtje, ...), of zit ik op de grond met het statief over mijn benen geplaatst in een vrij lage positie. Met mijn gestalte heb ik sowieso al de neiging om mijn standpunt te verlagen bij de meeste foto's omdat dat natuurlijker oogt (persoonlijke interpretatie).

        Vandaar dus: zorg dat je zeker weet dat je die hoogte nodig hebt, want het betekent extra gewicht en meer centen.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Statief

          ik heb een Manfrotto (heel oud model 144 B toen moest carbon nog worden uitgevonden zeker ?) met balhoofd 322RC2, en dat weegt droog aan de haak 3 kilo. Dat is een zeer stabiel ding en voldoet voor de meeste opdrachten. Hoogte is geen probleem (ik ben zelf 1.87 m.). Maar meestal blijven de onderste (dunste) delen grotendeels ingeschoven, wat de stabiliteit nog verhoogt. Enkel een lange zware tele in combinatie met bv. mijn D 700 is een uitdaging. Ik overweeg om zelf een extra 'steunbalkje' te fabriceren om het voorste deel van de lens te ondersteunen (soort driehoek maken) en dan zal hij staan als een rots ! ik geloof zelf minder in licht materiaal, lijkt me te....bibberachtig. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen ervaring mee heb.

          Comment


          • #6
            Re: Statief

            Hoi,
            zoals Gupe, heb ik ook een Sirui statief, alleen één type "zwaarder". De 3204X met K30X kop.
            Mijn lijfje komt maar 170 cm boven NAP, dus ík heb 't niet zo moeilijk...
            Bij m'n 3204X schuif ik de poten niet helemaal uit omdat ik dan niet meer bij m'n camera kan...
            Mijn D750 erop, schuif ik de dunste, de onderste, poten maar 20 cm uit in plaats van de mogelijke 37 cm (!).
            De middenzuil gebruik ik helemaal niet.
            Dus dit statief (van sterk en licht carbon gemaakt) staat zeer stevig, ook op hoogte.
            Kost wel wat, maar dan merk je ook wel dat je iets goeds in handen hebt (voorheen heb ik effetjes een te licht carbon statief gehad).
            Met harde wind buiten, zult u op moeten blijven letten. Het eigen gewicht is niet zo veel (2,1 kg met kop).
            Laat u zich goed voorlichten in een gerenomeerde winkel, het liefst een grote, die hebben er verschillende op voorraad.
            Beslis niet te snel.

            Succes.
            Adrie

            Comment


            • #7
              Re: Statief

              Dag Paep,
              Statief
              Eerst de Manfrotto 055 alu gehad : Heel stabiel maar een beetje zwaar om veel te wandelen (voor mij toch)
              Nu de Manfrotto 190 Carbon : Voor mij persoonlijk het goede compromis tussen stabiliteit en gewicht
              Statiefkop
              Eerst balhoofd van Manfrotto, goed maar toch een beetje 'creep'
              Nu balhoofd van Sirui, type K30 of nog een zwaarder (moet ik terug nakijken) : Werkt heel zuiver
              Veel succes met die moeilijke keuze
              PS ik ben +/- 1,83 m
              Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

              Comment


              • #8
                Re: Statief

                Ik was begin dit jaar ook een hele tijd aan het lonken naar diverse statieven en ben prijs/kwaliteitsverhouding toch wel bij deze statief en balhoofd terecht gekomen..Sirui T-2204X + K-20
                Ik wou eigenlijk eerst voor de N-2204X gaan, maar aangezien er comptabiliteitsproblemen met de korte zuil waren, ik niet zo heel groot ben, en me een iets compacter model voor mijn lichte camera wel aansprak heb ik duidelijk voor de Sirui T-2204X gekozen.

                Sirui probs met korte middenzuil.
                Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Statief

                  Heb nu een Manfrotto MK055XPRO3-3W Aluminium 3 Secties. Zwaar ding en ik ben 1,70 m kort. Statief is 3 maand nieuw en ik wil eventueel ruilen met een (nieuw) Manfrotto Alu Kit 3-S 3W MK190XPRO3-3W. Ook een optie is om allen de tripod te ruilen , zonder de 3W kop.
                  Statief is gekocht bij Konijn, en pas op, de technische gegevens kloppen daar niet helemaal. De 190 is een stuk korter en lichter dan de 055, maarde prijs was toen gelijk, op een paar Euro na. Bij ART&CRAFT promoten ze wel de Sirui.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief

                    Ben nog volop aan het rondkijken en ga daar nog een weekje rustig over nadenken. Ik laat wel iets weten wat het geworden is. Alvast bedankt voor de goede tips.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statief

                      Ik gebruik mijn sttief zelden op de maximale hoogte, maar op de hoogte die voor de foto nodig is en vak is dat heel laag en dus wijdbeens.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Statief

                        Denk eraan bij aanschaf dat goedkope koppen en statieven niet bestaan.
                        My Website : http://www.ineedair.org
                        Music / Painting / Motion Graphics / Image
                        Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Statief

                          Wel het is( na lang wachten-oorzaak leveringsproblemen) de Sirui N-2004KX geworden met balhoofd K-20X. Gaat elfs iets hoger dan ik ben (1M88) en is hetgeen ik zocht.

                          Comment

                          Working...
                          X