Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rare vraag: cataract en kleurwaarneming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • rare vraag: cataract en kleurwaarneming

    Bon .. laat maar ... klassiek BD blah blah waar ik geen zak aan heb ...

    MODS down the drain ermee graag ?
    Last edited by Guest41; 1 juni 2016, 21:43.

  • #2
    Re: rare vraag: cataract en kleurwaarneming

    Heb je voor multifocale implantaten gekozen of voor mono ?
    Mijn vrouw is later op het jaar aan de beurt en ze twijfelt nog altijd omdat er nogal wat zijn die niet tevreden zijn over die multifocale implantaten.
    Als het lukt en/of goed is, dan hoort brildragen wel tot het verleden, en dit zowel voor dicht als voor ver zicht.
    Over verandering in kleuren heeft de oogarts het niet gehad tijdens ons gesprek.
    Maar mijn vrouw doet slechts heel weinig aan fotobewerking, dus dat op zich zal geen probleem geven .
    Dat alles nu meer helder is zal wel normaal zijn, je keek nl. al jaren door een troebele lens, die zal er voor gezorgd hebben dat de kleuren die je zag ook mondjesmaat verdonkerden.
    Dat alles onder voorbehoud, want ik ben geen oogarts.

    Comment


    • #3
      Re: rare vraag: cataract en kleurwaarneming

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      ze twijfelt nog altijd omdat er nogal wat zijn die niet tevreden zijn over die multifocale implantaten.
      Mij werd de multifocale ook afgeraden. Zit nu wel met 2 brillen. Een om te lezen en een andere voor mijn PC scherm. Maar over de ganse lijn gezien, 100% tevreden.
      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

      Comment


      • #4
        Re: rare vraag: cataract en kleurwaarneming

        Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
        Mij werd de multifocale ook afgeraden. Zit nu wel met 2 brillen. Een om te lezen en een andere voor mijn PC scherm. Maar over de ganse lijn gezien, 100% tevreden.
        Met, laat het me enkelvoudige implantaten noemen, moet ze dan ook gaan kiezen wil ze ver of dichtbij kunnen zien zonder bril.
        Enerzijds leest ze veel boeken, dus zou je denken kiezen voor dichtbij zien zonder bril, maar anderzijds zou het ze prettig vinden ook geen bril meer te moeten dragen wanneer ze niet leest, dus om ver te zien.
        Gelukkig heeft ze nog enkele maanden tijd om na te denken, eerst al onze geplande reizen afwerken, zal dus ergens voor oktober/november zijn.
        Ons buurvrouw heeft multifocale implantaten en is er super tevreden over... maar we horen/lezen meer andere verhalen dan deze van onze buurvrouw.
        Moet er nu net iemand naast de deur wonen die supertevreden is met de multifocale .

        Comment


        • #5
          Re: rare vraag: cataract en kleurwaarneming

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Met, laat het me enkelvoudige implantaten noemen, moet ze dan ook gaan kiezen wil ze ver of dichtbij kunnen zien zonder bril.
          Zal wel afhangen van de afwijking die ze heeft. Ik droeg een bril met dubbel zicht. Heb gekozen om mijn algemeen ( zeg maar verzicht ) te laten primeren en dus te kiezen voor een leesbril. Vooral omdat ik meer zonder dan met bril zou moeten lopen. Maar smaken etc... Je weet wel.
          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

          Comment


          • #6
            Re: rare vraag: cataract en kleurwaarneming

            Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
            Zal wel afhangen van de afwijking die ze heeft. Ik droeg een bril met dubbel zicht. Heb gekozen om mijn algemeen ( zeg maar verzicht ) te laten primeren en dus te kiezen voor een leesbril. Vooral omdat ik meer zonder dan met bril zou moeten lopen. Maar smaken etc... Je weet wel.
            Mijn vrouw idem. Persoonlijk zou ik dezelfde keuze maken als jij, maar mijn vrouw is een grote boekenlezer...

            Comment


            • #7
              Re: rare vraag: cataract en kleurwaarneming

              irrelevant ..
              Last edited by Guest41; 1 juni 2016, 21:44.

              Comment


              • #8
                Re: rare vraag: cataract en kleurwaarneming

                Toch logisch dat kleuren en licht anders zijn?
                Uw eigen lens was troebel geworden en alles was donkerder.
                Nu heb je terug een heldere lens en zie je terug klaar.
                Is zoals vuile en propere ruiten.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: rare vraag: cataract en kleurwaarneming

                  ................
                  Last edited by Guest41; 1 juni 2016, 21:44.

                  Comment


                  • #10
                    Re: rare vraag: cataract en kleurwaarneming

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Zoals ik al zei .. dit is behoorlijk kort door de bocht en wordt door de aanvankelijk diagnose niet eens bevestigd ... een oog met 8/10 zicht kan men bezwaarlijk definieren als "vuil glas" ... engin, niet echt relevant voor de essentie van de vraag nl de lichtkleur ...
                    Mocht ik nu al niet enkele operaties aan de ogen meegemaakt hebben waardoor men gevoeliger is voor licht ... ik zou er niet eens op willen reageren.

                    Zelfs het vervangen van het glasvocht door een vloeistof was al voldoende om een verschil te bemerken.
                    En mijn zicht was zowel voor als na de operaties 10/10.
                    Enkel de eerste weken na de operaties was het tijdelijk minder.

                    In het begin had ik er zo een last van dat ik altijd met een zonnebril rondliep.
                    Ik heb mezelf moeten dwingen zonder zonnebril fel licht te verdragen tot ik er terug aan gewend werd.

                    Ten gevolge van de operaties is van één oog de lens iets aangetast (heel lichte vorm van catarac) en zelfs daarmee zie ik al een verschil in kleur tussen links en rechts.

                    En natuurlijk zeggen de oogartsen daar weinig van ... omdat ze zelf nog nooit ervaring gehad hebben en enkel kunnen voortgaan op wat mensen vertellen.

                    Straffe is dat ge hetzelfde ervaart en dat ge mijn reactie dan als kort door de bocht aanziet.
                    Als het toch allemaal niet waar is wat je als reactie krijgt ... dan heeft een vraag of antwoord ook geen nut. 😕
                    Last edited by VerSeg; 1 juni 2016, 21:43.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: rare vraag: cataract en kleurwaarneming

                      Kleurverschil komt door de veranderde breking in de lens.
                      Ik heb zelf voor koude lichtbronnen,Kelvin ??,een verschillende perceptie links en rechts.Blijkbaar voor een bepaalde lichtfrequentie.Bij zicht met beide ogen geen last.
                      Dit wordt blijkbaar in je hersenen gecompenseerd.
                      Multifocale lenzen:de meesten zijn tevreden.Enige klacht meestal is een te bruusk overgaan van verzicht naar dichtbijzicht.Honderd procent garantie geen bril meer nodig te hebben is er niet.
                      Zeldzaam zijn er die vragen die lenzen terug te verwijderen,wat blijkbaar niet zo eenvoudig is om dan een andere lens te plaatsen.Maar normaal moet de oogarts daarvoor een informed consent geven,zodat je dit allemaal weet,en je dan zelf beslist.

                      Comment


                      • #12
                        Re: rare vraag: cataract en kleurwaarneming

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Bon .. laat maar ... klassiek BD blah blah waar ik geen zak aan heb ...

                        MODS down the drain ermee graag ?
                        Rare reactie toch vind ik, na alle goedbedoelde (volgens mij toch) commentaren.

                        Ik heb ze nog eens allemaal gelezen en ik vind het tegendeel van jouw beweren waar.
                        Verschillende meningen/ervaringen dat wel, maar dat kan je hier verwachten en dat is doodnormaal.
                        Maar dat het geen reacties zijn van oogartsen dat weet je als je hier die vraag stelt.
                        Wil je enkel professioneel advies dan stel je je vraag beter enkel aan de oogarts, misschien dat je er dan wel een zak aan hebt .

                        Comment

                        Working...
                        X