Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rangefinder camera - fuji

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rangefinder camera - fuji

    Hallo,

    Na 40 jaar te hebben rondgelopen met een reflextoestel ben ik overgestapt naar fuji.
    Ik koos voor een XT 1 , wss omdat het uiterlijk van de XT 1 toch wat op een reflextoestel lijkt.
    Maar wat zijn nu de grootste verschillen in fotograferen met de XT 1 en een rangefinder toestel, de X pro ?

    Mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Rangefinder camera - fuji

    Ik heb me recent een X-pro2 gekocht. Heb wel geen ervaring met de XT-1, wel al eens vastgehad.
    Hét grote verschil tussen de XT-1 en de nieuwe X-pro2 is de Fuji X-Trans CMOS sensor van 24,3mp en X-processor pro. Met de nieuwe X-processor pro is ook de acros film simulatie mogelijk.

    De X-pro rangefinder heeft een Hybride zoeker. een optische en een elektronische. De X-T1 heeft enkel een elektronische maar die i wel wat groter.

    Bij de X-T1 sta je eigenlijk achter het toestel. Bij de X-Pro sta je naast je toestel om door de zoeker kijken. Je hebt dan nog één oog vrij dat interessant kan zijn bij straatfotografie om te zien wat er gebeuren gaat of om beter oogcontact met je model te houden.

    De X-pro is het flagship model van Fuji en eigenljk merk je dat wel. Het toestel is wat groter van formaat met voldoende grote knoppen, makkelijk te bedienen. Blindelings. Alle knoppen bij de X-pro2 staan ook rechts en dat vind ik erg erg handig, samen met de joystick om snel van focuspunt te veranderen bijvoorbeeld.

    De X-pro voelt in het algemeen ook pro aan, gewoon stevig en rubuust. Weegt wat meer dan de andere camera's van Fuji. Voelt solide aan met de magnesium body en aluminium draaischijven.

    De X-pro2 heeft ook 2 kaartsloten voor SD-kaartjes.
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

    Comment


    • #3
      Re: Rangefinder camera - fuji

      Dan heb je ook nog de x100t, een ietwat speciaal toestelletje, met heel wat unieke features, eigenlijk volledig gericht op street en flits fotografie, met een schitterende lens erop!

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Rangefinder camera - fuji

        Het grote verschil is de hybride zoeker.
        Eigenlijk mogen we het geen rangefinder (meetzoeker) camera noemen, aangezien er geen split prisma in zit waarmee je twee delen van een beeld moet uitlijnen om de correcte focusafstand te bepalen, maar in wezen is dat een detail. Het gevoel van een rangefinder heb je mijns inzien wel. En dan vooral het systeem waarbij je meer ziet (buiten de randen van het frame) dan wat effectief op de foto terechtkomt.

        Mij ligt het niet, maar dat terzijde. Ik heb ook (tele)zooms en gebruik mijn linkeroog, wat de eventuele voordelen van het rangefinder-model voor een groot stuk tenietdoet. De X-T1 was voor mij de ideale keuze en ik kijk dan ook uit naar de opvolger.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Rangefinder camera - fuji

          Fuji X-T1 is een prachtig toestel, en wat er uit komt is top, ook de jpg verwerking is van zeer hoog niveau, gewoon top.
          Voor wie geen ultra snelle AF verlangt zijn er weinig die het beter doen.

          Maar één ding vind ik persoonlijk jammer bij Fuji, het lijkt of ze nog steeds op alle vlakken op zoek zijn naar hun knoppen opstelling en de handeling bij hun objectieven,
          kunnen ze nu verdikke echt geen standaard opstelling maken, bij ieder toestel staan enkele knoppen wel ergens op een andere plaats,
          zelfde verhaal met hun objectieven, topglas!, maar de bediening...... bij het schakelen tussen AF en MF moet je bij het ene objectief
          een ring voor of achteruit klikken en bij een ander hebben ze weer eens wat anders in gedachten, en wie maakt nu verdikke nog een objectief waar tijdens het focussen
          het objectief zulke grote uitwendige bewegingen maakt, zie 35mm f1.4.
          Zoals gezegd allemaal top kwaliteit, maar er valt gewoon geen lijn door te trekken en dat vind ik persoonlijk jammer. (Mijn gedacht hé...)
          Last edited by Guest42; 1 juni 2016, 13:05.

          Comment

          Working...
          X